Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT
Käytännössä se on aina takaveto, voimaa jaetaan viskolla eteen enemmän tai vähemmän!! Jos etukardaani hajoaa, kardaani pois ja meno jatkuu takavetoisena!! Mutta jos takakardaani hajoaa, sen irrottaminen tappaa viskon aika nopeasti (= ensimäisen 10 kilometrin matkalla, jos pääsee liikkeelle ollenkaan)!!!
|
Ilmeisesti ei päde kaikkiin vuosimalleihin, koska olen ajanut ilman takakardaania useita päiviä normiajoja, enkä huomannut mitään oireita epänormaalista käytöksestä. Takakardaanin paikalla oli yoke-tumppi ruuvilla kiinni, jotta öljyt pysy jakolaatikossa, muutenhan ne valuu ulos yli 50km/h vauhdissa. Ajossa ei huomannut ollenkaan, jos kiihdytti rauhallisesti. Nopeassa liikennevalolähdössä visko ihmetteli sekunnin kaks, että mitä hemmettiä, kunnes tajusi siirtää vedon myös eteen. Rauhallisesti lähdettäessä lähti samantien.
Autoni on 4L koneella ja vm on -96 eli jakolaatikko oli siis NP249. Tosin nykyään on NP231, mutta toimivana on vaihdettu ja nyt nököttää autotallin nurkassa.
Muistaakseni veto menee 90% taakse ja 10% eteen ja siitä sitten portaattomasti 50/50 jakoon. Tämähän taas tarkoittaa erittäin hyvin hallittavaa sladi ajelua talvella, ei puske vaan työntää perän siististi lievään luisuun, joten helppo ohjailla sladissa. 50/50 jakoinenhan käyttäytyy hieman eritavoin eli pääpyrkimyksenä on mennä mutkat suoraan.
/Joukka