Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.09.2022, 09:30
G13b G13b ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.11.16
Sijainti: Espoo, Suomi
Viestit: 143
Perusasetus

Jimppa on oikeasti liukkaalla ainakin naiselliselle naiselle mahdoton ajettava takavedolla. Sensijaan nelikkona menee jopa all season-rengastuksella, kun vaan muistaa jarruttaa/hiljentää ajoissa
Vetotavan vaihto sujuu yhdellä vivunliikkeellä kabiinista kytkin pohjassa(jopa <100km/h vauhdista), ei vaadi mitään jumppaa.

__________________
kalusto: Jimny 2004 G13bb cabrio
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.09.2022, 18:55
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.048
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja G13b Näytä viesti
Jimppa on oikeasti liukkaalla ainakin naiselliselle naiselle mahdoton ajettava takavedolla.
Jummi että tästä kommentista saatiin mahtavat naurut ja hörskyvä puheenaihe duunissa ilatapäiväkahveella palaverin jälkeen! Miten määritellään "Naisellinen nainen"? Entäpä "Mahdoton"? Varsinkaan tässä yhteydessä. Moisella machoyyberalfakarjutestosteoroininimaasturilla!

Kotelomekko tai piukka hame vaikka tiukatkaan nailonit jalassa ei vaikuta polkimien käyttöön mitenkään, rakenne kynsilläkin pyörittää rattia siinä missä "äijän" pureksituilla surunauhaisilla, mahdolliset laitetut hiukset ja meikkikään tuskin suuremmin ajosuoritteeseen liukkailla vaikuttaa sen enempää kuin rasvainen kuontalo & sänki leukaperissä "äijällä".

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja G13b Näytä viesti
Sensijaan nelikkona menee jopa all season-rengastuksella, kun vaan muistaa jarruttaa/hiljentää ajoissa
Fysiikan lakeihin ei liene sukupuolella, "naisellisuudella" tai "miehisyydellä" kovinkaan suurta merkitystä.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja G13b Näytä viesti
Vetotavan vaihto sujuu yhdellä vivunliikkeellä kabiinista kytkin pohjassa(jopa <100km/h vauhdista), ei vaadi mitään jumppaa.

2005 --> 2019 ihan vain nappia painamalla. Edit: Puoliskon lisäyksenä myöskin aivan kabiinista, ulkona käymättä.



Vaan asiaan:

Tainnut aiemminkin Jimny ketjussa mainita että keula on myös todella ruostealtis paikka. https://www.google.com/search?q=jimn...&bih=625&dpr=1 Meillä 2008:issa ei pehmeää ollut kulmissa, eikä siinä pahamaineisessa "takakontin" poterossakaan. Mutta keula valojen ja muovien takaa sormella puhkottavan hapero. Paha vain että tuolle muovien takana olevalla alueella jonne katsurikaan ei oikein pääse kurkkimaan & koputtelemaan sijaitsee myös etummaisimmat korin kannakkeet! Muutaman tapauksen tiedän ensioireena keulan mätimisestä että ajovalojen säätö lakkasitoimimasta kun ei kovaa jäljellä mihin vastata. Nökäreellä tuli ajettua 150K josta 90% kaupungissa, eli talvisin varsinaisessa suolasateessa. Pesty kyllä säännöllisesti ja huolella painepesurilla, niin päältä kuin altakin, mutta sattuneesta syystä ei konehuoneesta tahi maskin takapuolelta... Massaamaton vehje, eli syy vai seuraus ruostumis/ruostumattomis paikoille?

Soiniselle vastaisin tuohon vikuruuteen että jos on niin liukasta "city" oloissa että Jimppa hankalaksi takapotkulla muuttuu, niin se on kyllä muuttunut silloin jo aika hemmetin huonoksi etenemään kevyen perseensä tähden. Jos taasen nelikolla yrittää kaupunkiajossa turhan rivakasti liukkailla kimmottaa, niin silloinpa se vasta kummalliseksi muuttuukin. Ensin aliohjautuu ja puskee pirusti, sitten sladdaa ja heti perään mennäänkin nelipyöräluisussa sinne minne massa vie. Järkevästi ajaen ei mitään ongelmia. Monin verroin kaikin puolin parempi sitymaasturi kuin yksikään niistä varsinaisista sitymaastureista. Motarinopeuksilla sitten takapotkulla liukkailla ihan oikeasti vaarallinen...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.

Viimeksi muokannut wikke : 07.09.2022 20:01
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.09.2022, 19:51
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Jäykällä nelivedolla liukkaalla ajamisessa on sitten se puoli, että jos se lähtee kirjottamaan , niin takaisin hallintaan saaminen on hankalampaa kuin pelkällä takavedolla. Koska etu ja taka-akselin välille ei voi syntyä pyörimisnopeuseroa, niin se pakottaa jonkun renkaan luistamaan siinä tilanteessa kun auto menee sopivasti poikittain. Keskitasauspyörästö tms. Poistaa tämän ongelman.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.09.2022, 06:30
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Jäykällä nelivedolla liukkaalla ajamisessa on sitten se puoli, että jos se lähtee kirjottamaan , niin takaisin hallintaan saaminen on hankalampaa kuin pelkällä takavedolla.
Hmm, näin mielikuvaharjoituksena yhden talven jimnyilleenä tuossa tilanteessa nelivedolla ei auttane ainakaan heti edes se perinteinen kytkimen painaminen pohjaan ohjaten haluttuun suuntaan ja se toinenkin perinteinen eli oikaiseminen antamalla lisää kaasua on epävarmempaa kuin keskitasauspyörästön kanssa (ottamatta kantaa tehojen riittävyyteen).

Viimeksi muokannut nemola : 08.09.2022 07:59
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
samurai, sj410, sj413, suzuki, yleistä


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 24 (0 jäsentä and 24 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Miksi Disco1 tai Defe ei soveltuisi offikäyttöön? Sirernog Tekniikka & Jutustelu 188 20.04.2012 20:30
Kassillinen tyhmiä kysymyksiä,... regular Tekniikka & Jutustelu 5 13.05.2007 22:13
Bj-40 murros ja sarja tyhmiä kysymyksiä Tekniikka & Jutustelu 2 25.06.2006 17:18
Bj-75 , kysymyksiä ??( tyhmiä ) Palde Tekniikka & Jutustelu 6 02.02.2005 19:17
Tyhmiä kysymyksiä Kupla Tekniikka & Jutustelu 11 13.09.2004 13:47


Sivu luotu: 15:19 (GMT +2).