Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.09.2022, 12:48
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.270
Perusasetus

Takavedolla ajelu lyhyellä akselivälillä on opettavaista!

Nojoo, kyllähän se neliveto voi päällä olla, ilman että oikeasti mikään hajoaa, mutta herkempi vaan puskemaan mutkissa, kun ei ole keskitasauspyörästöä. Onneksi sitä vetosuhdetta on helppo lennosta vaihtaa, niin siinä kyllä oppii ajossa taka- ja nelivetoa käyttämään tilanteen mukaan.

__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.09.2022, 13:12
Soininen Soininen ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 05.09.22
Sijainti: Kajaani
Viestit: 3
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex Näytä viesti
Takavedolla ajelu lyhyellä akselivälillä on opettavaista!

Nojoo, kyllähän se neliveto voi päällä olla, ilman että oikeasti mikään hajoaa, mutta herkempi vaan puskemaan mutkissa, kun ei ole keskitasauspyörästöä. Onneksi sitä vetosuhdetta on helppo lennosta vaihtaa, niin siinä kyllä oppii ajossa taka- ja nelivetoa käyttämään tilanteen mukaan.
Hyvä tietää, ihmettelinkin että on heikkoatekoa jos ei voi ajella

Mites nuo käsikäyttöset napalukot, kannattaako ne pitää aina päällä ja sisältä sitten kepistä vetää nelikko päälle ja takaisin?

Ja onkos näissä vanhemmissa Vitaroissa ja jimnyissä mitä kannatta ostohetkellä tutkia erityisesti?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.09.2022, 14:07
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.247
Perusasetus

Huoletta olen ajellut talvella neliveto päällä. Tietysti jos oikeasti kuiva tai sula asfaltti osuu kohdalle, vaihdetaan takavedolle. Varsinkin parkkihalleihin ajaessa sen heti huomaa, jos 4-veto unohtunut päälle. Mutta ei sieltä tosiaankaan mitään hajoa. Toki aiheuttaa kuormaa voimansiirrolle eli saattaa lyhentää jonkun tuhat kilometriä elinkaaren loppupäästä. Itse en ole siitä murehtinut.

Manuaaliset napalukot on ihan hyvät, mutta arkiautossa automaattiset tai Jimnyn alipeineiset on kyllä todella huolettomat ja toimivat. Rajummassa offikäytössä manuaaliset on toimivaksi todettu ja miksei ihan arkikäytössäkin, ovat vaan vähän työläämmät, jos haluaa ettei takavedolla etupäässä pyöri kaikki romut turhaan.

Ruosteethan ne isoin murhe näissä mielestäni on. Tekniikan kolinat ja jurinat on korjattavissa ykkös satasilla.
Jos autossa levikkeitä tai helmamuoveja, niiden alla voi olla melkoisia yllätyksiä. Vitaroissa ja Jimnyissä kannattaa kurkata takakulmien kuntoa sisälokareissa, takalattian kunto maton alta ja jalkatilat mattojen alta.
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.09.2022, 19:34
Soininen Soininen ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 05.09.22
Sijainti: Kajaani
Viestit: 3
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa Näytä viesti
Huoletta olen ajellut talvella neliveto päällä. Tietysti jos oikeasti kuiva tai sula asfaltti osuu kohdalle, vaihdetaan takavedolle. Varsinkin parkkihalleihin ajaessa sen heti huomaa, jos 4-veto unohtunut päälle. Mutta ei sieltä tosiaankaan mitään hajoa. Toki aiheuttaa kuormaa voimansiirrolle eli saattaa lyhentää jonkun tuhat kilometriä elinkaaren loppupäästä. Itse en ole siitä murehtinut.

Manuaaliset napalukot on ihan hyvät, mutta arkiautossa automaattiset tai Jimnyn alipeineiset on kyllä todella huolettomat ja toimivat. Rajummassa offikäytössä manuaaliset on toimivaksi todettu ja miksei ihan arkikäytössäkin, ovat vaan vähän työläämmät, jos haluaa ettei takavedolla etupäässä pyöri kaikki romut turhaan.

Ruosteethan ne isoin murhe näissä mielestäni on. Tekniikan kolinat ja jurinat on korjattavissa ykkös satasilla.
Jos autossa levikkeitä tai helmamuoveja, niiden alla voi olla melkoisia yllätyksiä. Vitaroissa ja Jimnyissä kannattaa kurkata takakulmien kuntoa sisälokareissa, takalattian kunto maton alta ja jalkatilat mattojen alta.
Tämäpä selventää asioita huomattavasti, kiitos tästä!

Onneksi itsellä pysyy työkalut hyppysissä ja esab löytyy myös, joten joskus jos ruoste hommia eteen sattuu niin saa itse tehtyä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.09.2022, 09:30
G13b G13b ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.11.16
Sijainti: Espoo, Suomi
Viestit: 141
Perusasetus

Jimppa on oikeasti liukkaalla ainakin naiselliselle naiselle mahdoton ajettava takavedolla. Sensijaan nelikkona menee jopa all season-rengastuksella, kun vaan muistaa jarruttaa/hiljentää ajoissa
Vetotavan vaihto sujuu yhdellä vivunliikkeellä kabiinista kytkin pohjassa(jopa <100km/h vauhdista), ei vaadi mitään jumppaa.
__________________
kalusto: Jimny 2004 G13bb cabrio
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.09.2022, 18:55
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.046
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja G13b Näytä viesti
Jimppa on oikeasti liukkaalla ainakin naiselliselle naiselle mahdoton ajettava takavedolla.
Jummi että tästä kommentista saatiin mahtavat naurut ja hörskyvä puheenaihe duunissa ilatapäiväkahveella palaverin jälkeen! Miten määritellään "Naisellinen nainen"? Entäpä "Mahdoton"? Varsinkaan tässä yhteydessä. Moisella machoyyberalfakarjutestosteoroininimaasturilla!

Kotelomekko tai piukka hame vaikka tiukatkaan nailonit jalassa ei vaikuta polkimien käyttöön mitenkään, rakenne kynsilläkin pyörittää rattia siinä missä "äijän" pureksituilla surunauhaisilla, mahdolliset laitetut hiukset ja meikkikään tuskin suuremmin ajosuoritteeseen liukkailla vaikuttaa sen enempää kuin rasvainen kuontalo & sänki leukaperissä "äijällä".

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja G13b Näytä viesti
Sensijaan nelikkona menee jopa all season-rengastuksella, kun vaan muistaa jarruttaa/hiljentää ajoissa
Fysiikan lakeihin ei liene sukupuolella, "naisellisuudella" tai "miehisyydellä" kovinkaan suurta merkitystä.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja G13b Näytä viesti
Vetotavan vaihto sujuu yhdellä vivunliikkeellä kabiinista kytkin pohjassa(jopa <100km/h vauhdista), ei vaadi mitään jumppaa.

2005 --> 2019 ihan vain nappia painamalla. Edit: Puoliskon lisäyksenä myöskin aivan kabiinista, ulkona käymättä.



Vaan asiaan:

Tainnut aiemminkin Jimny ketjussa mainita että keula on myös todella ruostealtis paikka. https://www.google.com/search?q=jimn...&bih=625&dpr=1 Meillä 2008:issa ei pehmeää ollut kulmissa, eikä siinä pahamaineisessa "takakontin" poterossakaan. Mutta keula valojen ja muovien takaa sormella puhkottavan hapero. Paha vain että tuolle muovien takana olevalla alueella jonne katsurikaan ei oikein pääse kurkkimaan & koputtelemaan sijaitsee myös etummaisimmat korin kannakkeet! Muutaman tapauksen tiedän ensioireena keulan mätimisestä että ajovalojen säätö lakkasitoimimasta kun ei kovaa jäljellä mihin vastata. Nökäreellä tuli ajettua 150K josta 90% kaupungissa, eli talvisin varsinaisessa suolasateessa. Pesty kyllä säännöllisesti ja huolella painepesurilla, niin päältä kuin altakin, mutta sattuneesta syystä ei konehuoneesta tahi maskin takapuolelta... Massaamaton vehje, eli syy vai seuraus ruostumis/ruostumattomis paikoille?

Soiniselle vastaisin tuohon vikuruuteen että jos on niin liukasta "city" oloissa että Jimppa hankalaksi takapotkulla muuttuu, niin se on kyllä muuttunut silloin jo aika hemmetin huonoksi etenemään kevyen perseensä tähden. Jos taasen nelikolla yrittää kaupunkiajossa turhan rivakasti liukkailla kimmottaa, niin silloinpa se vasta kummalliseksi muuttuukin. Ensin aliohjautuu ja puskee pirusti, sitten sladdaa ja heti perään mennäänkin nelipyöräluisussa sinne minne massa vie. Järkevästi ajaen ei mitään ongelmia. Monin verroin kaikin puolin parempi sitymaasturi kuin yksikään niistä varsinaisista sitymaastureista. Motarinopeuksilla sitten takapotkulla liukkailla ihan oikeasti vaarallinen...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.

Viimeksi muokannut wikke : 07.09.2022 20:01
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.09.2022, 19:51
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Jäykällä nelivedolla liukkaalla ajamisessa on sitten se puoli, että jos se lähtee kirjottamaan , niin takaisin hallintaan saaminen on hankalampaa kuin pelkällä takavedolla. Koska etu ja taka-akselin välille ei voi syntyä pyörimisnopeuseroa, niin se pakottaa jonkun renkaan luistamaan siinä tilanteessa kun auto menee sopivasti poikittain. Keskitasauspyörästö tms. Poistaa tämän ongelman.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
samurai, sj410, sj413, suzuki, yleistä


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 4 (0 jäsentä and 4 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Miksi Disco1 tai Defe ei soveltuisi offikäyttöön? Sirernog Tekniikka & Jutustelu 188 20.04.2012 20:30
Kassillinen tyhmiä kysymyksiä,... regular Tekniikka & Jutustelu 5 13.05.2007 22:13
Bj-40 murros ja sarja tyhmiä kysymyksiä Tekniikka & Jutustelu 2 25.06.2006 17:18
Bj-75 , kysymyksiä ??( tyhmiä ) Palde Tekniikka & Jutustelu 6 02.02.2005 19:17
Tyhmiä kysymyksiä Kupla Tekniikka & Jutustelu 11 13.09.2004 13:47


Sivu luotu: 02:06 (GMT +2).