Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.01.2022, 11:07
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.521
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MetAxi Näytä viesti
Kuitenkin se Audin hieno, mekaaninen torsen-neliveto ainakin 4B-korimallissa jää paikalleen, kun etuvetonivel korkkaa. Usko tai älä.
Haldexi ajoneuvo vissiin liikkuisi tossa tilanteessa, ellei siellä joku booriholkki ala sutimaan tms. muuta siistiä.?!

Duunikaverin -14 xc70 volvo tuntuu etuvedolta ennekuin takapää tulee mukaan. Esim liikennevaloista lähtiessä huomaa. Ei vaikuta varmaan arkikäyttöön. Sitä en tiedä mitä paksussa lumessa tekee, aikanaan volvon henkilöautonelivedot ei osannu paikaltaan lähteä neljällä raapien vaan piti saada ensin liikettä aikaiseksi etuvedolla. Ja välillä ei saanut.

__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.01.2022, 18:00
MetAxi MetAxi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 08.03.09
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 514
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Haldexi ajoneuvo vissiin liikkuisi tossa tilanteessa, ellei siellä joku booriholkki ala sutimaan tms. muuta siistiä.?!

Duunikaverin -14 xc70 volvo tuntuu etuvedolta ennekuin takapää tulee mukaan. Esim liikennevaloista lähtiessä huomaa. Ei vaikuta varmaan arkikäyttöön. Sitä en tiedä mitä paksussa lumessa tekee, aikanaan volvon henkilöautonelivedot ei osannu paikaltaan lähteä neljällä raapien vaan piti saada ensin liikettä aikaiseksi etuvedolla. Ja välillä ei saanut.
Haldex, olisko ollut gen 4 eteenpäin, on fiksu peli. Kytkee 4-vedon päälle liikkeellelähdössä. Tiguan ja Transporter, optiona ainakin.

Aikanaan oli muuten korjaamolla Audin Q3, josta oli etuperästä jotain porsinut. Auto oli hetken takavetoinen, laatikon vaihtoon asti.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.01.2022, 18:17
Defemasiina Defemasiina ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.06.13
Sijainti: Kangasala, Suomi
Viestit: 73
Perusasetus

Ja täälläkin sama homma, en pääsisi talvella pihapiiriin ilman nelivetoa. Ja kärryn kanssa puukuormia kuskaten.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.01.2022, 21:02
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MetAxi Näytä viesti
Haldex, olisko ollut gen 4 eteenpäin, on fiksu peli. Kytkee 4-vedon päälle liikkeellelähdössä. Tiguan ja Transporter, optiona ainakin.

Aikanaan oli muuten korjaamolla Audin Q3, josta oli etuperästä jotain porsinut. Auto oli hetken takavetoinen, laatikon vaihtoon asti.
Volvoissa haldex, vaikka samaa sukupolvea, toimii erillä lailla kuin esim. audi A3 vm 2002.

Olisko jo tuossa Audi A3 1gen a3 haldexissa neliveto löysästi? päällä jo liikkeelle lähdettäessä?
Joskus asiasta tehden pysäytin valoissa jääspoorien reunaan, ja kyllä aika lailla yhtä aikaa luisui perä ja keula spoorin pohjalle liikkeellelähdössä.
Tasasella jäällä, sopivalla kaasulla/kytkimen nostolla eturenkaan nastat kerkiää piirtää viivaa jäähän muutaman sentin, ennen kuin taka-akselille saadaan niin paljon voimaa, että sutiminen loppuu
Joskus kokeiltiin kännykameralla kuvata sivusta, kun talvikelillä lähtee täyskaasulla sutien liikkeelle; etupää kerkiää sutia 10-20 cm, ennen kuin takaset lähtee sutimaan.

Ja tuo ajonvakautus/esp? on aika äkkinäinen (ihmekkö tuo, kun noita vanhimpia), kestää vedättää nelipyöräluisussa, kun onnistuu menemään "tasaisesti", mutta kun sitten pikkusenkaan tärähtää/joutuu korjaamaan tms. niin tehot pois, ja karmee rutina, kun jarruttelee renkaita....

Onneksi on napista poiskyttettävä tuo esp?, neliveto jää päälle, ja voisko olla että jarrut hoitaisi vielä tasauspyörästön lukitusta?
Kaivaa nimittäin joka nurkkaa alaspäin, kun eteneminen loppuu....
Ja ESP päällä etenee lumihangessa huonommin kuin etuvetoinen ilman esp:tä. (sammuu, kun tiputtaa tehot, ja jarruttelee itsensä sammuksiin)
Ja sitten kun esp napista pois, niin ajonvakautus täysin pois, tosi hankala ajaa nelipyöräluisussa, ja herkästi alkaa lumi pölyämään penkassa... ihan sattuman varaisessa asennossa poistuu säteen suuntaan..... (on testattu useamman kerran jäällä)

Ja tosiaan noissa henkilömallin haldex- neliveto vokkeloissa (mm. em audi a3) ei ole noita kardaanin holkki tms. ongelmia, kuten esim. volvoissa.
Ja tuo torsen-nelivetokin lienee luja, minulla ei tietoa tyyppivioista. (muuta kuin isompi? kulutus)
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään BJ,n tankki -78/vanhempi Timppa T O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 29.04.2020 03:57
Ostetaan toyota hilux 06 uudempi land cruiser 2005 uudempi hinta alle 6000euroa toyota4x4 O/M/V Ajoneuvot 0 18.09.2019 06:24
Myydään / Vaihdetaan 2 kpl käyttämättömiä BFG MT 30/9,5 R15 TA KM (vanhempi) Finderi O/M/V Renkaat ja vanteet 13 16.09.2015 21:19
Ostetaan vanhempi BFG 235/75 R15 MT hakusessa Finderi O/M/V Renkaat ja vanteet 1 02.12.2012 13:45
Defender Td5 vai vanhempi? Kuutio Kuitunen Tekniikka & Jutustelu 5 23.06.2009 14:05


Sivu luotu: 09:17 (GMT +2).