![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä noissa ensimmäisissä 3B korisissa on syncro. Voin muistaa väärin tuon -99. Saatto olla 97-98.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Onko edes merkitystä mikä nelivetojärjestelmä käyttöautossa on? Käyttöä varmasti toki monenlaista. Itsellä se on todella jyrkän pihatien nouseminen kotiin, talvella mahdottomuus päästä muulla kuin nelivetoisella autolla. Kaikilla nelivetoautoilla olen kuitenkin aina talvella mäen päässyt ylös, oli se sitten miten "parjattu" Essonpaarissa tahansa. Kuitenkin ne vajaavetoiset on aina jäänyt sinne mäen alle parkkiin...
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja toiset sanoo, että ei normaali käytössä nelivedon kytkeytymistä huomaa (haldex. jne.) Mutta itse ainakin mieluiten ajan jatkuva nelivetoisella, kuin etuvedolla, jossa takapää tulee mukaan ääritilanteissa. Itsellä sama tilanne pihan suhteen. Neliveto talvella lähes pakollinen.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Esimerkiksi Navarassa ja Pathfinderissa pyöränlaakerivika estää 4-vedon kytkeytymisen. Ei mene katkaisijasta päälle.
4-vedot ovat toimiessaan 4-vetoja, kaikki. Kuitenkin se Audin hieno, mekaaninen torsen-neliveto ainakin 4B-korimallissa jää paikalleen, kun etuvetonivel korkkaa. Usko tai älä. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Duunikaverin -14 xc70 volvo tuntuu etuvedolta ennekuin takapää tulee mukaan. Esim liikennevaloista lähtiessä huomaa. Ei vaikuta varmaan arkikäyttöön. Sitä en tiedä mitä paksussa lumessa tekee, aikanaan volvon henkilöautonelivedot ei osannu paikaltaan lähteä neljällä raapien vaan piti saada ensin liikettä aikaiseksi etuvedolla. Ja välillä ei saanut. ![]()
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Aikanaan oli muuten korjaamolla Audin Q3, josta oli etuperästä jotain porsinut. Auto oli hetken takavetoinen, laatikon vaihtoon asti. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-nelivetotyypit Torseni jää paikoilleen jos yhden pyörän nostaa ilmaan mutta muuten se on omasta mielestäni paras systeemi tavalliseen henkilöautoon, ainaki niistä mistä itsellä on kokemusta. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Torsen |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Täällä on kova keskustelu, mikä on hyvä henkilöauton voimansiirtojärjestelmä, torsen vs haldex.
Mulla oli käyttöautona 1997/98 VW Passat V6 syncro, eli "pirkka-quattro". Pitkittäiskone Torsen neliveto. Voimansiirto on 50/50, ja takapyörät vetävät tosiaan hyvin. Esim kerran peräkärryn kanssa ajoin pellon kautta takapihalle. Pellon reunassa olikin lumen alla oja, ja auton pohja otti kiinni. Hieman kaasua, ja kaikki neljä nurkkaa sutien vetivät yhdistelmä eteenpäin. Muistona kurainen perävaunu. Joskus vedin pihassa rungotonta Pajeron koria. Passatti suti kesärenkailla joka kulmasta, mutta eteenpäin päästiin. Enempää ei voi vetopitoa henkilöautolta vaatia. Painavan telikärryn kanssa jyrkässä mäessä, asvaltilla hiukan hiekkaa, takapyörätkin vinkuivat asvaltilla. Minun kokemuksen mukaan Torsen järjestelmä vetää yhtä hyvin, kuin olisi kytkettävä tönkkö neliveto. Henkilöautossa en voisi enempää vaatia. Nyt on käyttiksenä BMW X5. Siinä etupyörät eivät vedä mielestäni tarpeeksi. En muista suhdetta, mutta oliko se 30/70? Tienpäällä hyvä, mutta syvässä lumessa ei etene niin hyvin kuin katumaasturilta odottaisi. Ei Passattia parempi, vaikka maavaraa enemmän. Painavaa kärryä en ole vielä ehtinyt vetää lumella tai kurassa. Suoriutunee siitä paremmin, painoeron takia. 1525 vs 2200 kg. Haldexista en tiedä mitään, poikittaismoottorisia autoja en ole omistanut koskaan.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Torsen lukoissa tietysti pieniä käyttäytymiseroja sen mukaan miten mitoitettu. Perustoiminta ymmärtääkseni kuitenkin kaikissa sama. Jos tyhjää pyörivällä pyörällä ei ole mitään vastamomenttia lukko ei pure kiinni. Omassa H1:ssä on Torsen lukot molemmilla akseleilla. Vaatii oman vähän erikoisen ajotyylin maastossa. Kun pito irtoaa niin pitää antaa reilusti jarrua jotta lukko/lukot puree kiinni. Kiinipuremisen jälkeen pysyy kyllä kiinni niin kauan kun vielä vetävällä pyörällä on kunnollinen vastamomentti. Kun momentti hellittää niin lukko "aukeaa".
Tässä yksi aika havainnollinen selitys toiminnasta. https://www.youtube.com/watch?v=JEiSTzK-A2A |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Jos saa lainata topicia, niin haluaisin saada suosituksia/epäsuosituksia.
Nyt käyttökinnerinä Grand Vitara 2,5 V6 vm 2000. Alkaa olemaan tarve uudemmalle ja koska oikeasti haluan työvuorojen ja asuinpaikan takia nelivedon, niin kaipaan käyttökokemuksia jne. Harkinnassa uudempi (2010>) GV, mutta ne ovat ymmärtääkseni jatkuvia nelivetoja ja mietityttää, että eteneekö sujuvasti sellaisessa 30-40cm umpihangessa? Kriteerit tulevalle autolle: Bensa, automaatti ja konvertoitavissa kaasulle. Hinta max 15 000 Kiitos ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään BJ,n tankki -78/vanhempi | Timppa T | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 29.04.2020 03:57 |
Ostetaan toyota hilux 06 uudempi land cruiser 2005 uudempi hinta alle 6000euroa | toyota4x4 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 18.09.2019 06:24 |
Myydään / Vaihdetaan 2 kpl käyttämättömiä BFG MT 30/9,5 R15 TA KM (vanhempi) | Finderi | O/M/V Renkaat ja vanteet | 13 | 16.09.2015 21:19 |
Ostetaan vanhempi BFG 235/75 R15 MT hakusessa | Finderi | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 02.12.2012 13:45 |
Defender Td5 vai vanhempi? | Kuutio Kuitunen | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 23.06.2009 14:05 |