![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Onko edes merkitystä mikä nelivetojärjestelmä käyttöautossa on? Käyttöä varmasti toki monenlaista. Itsellä se on todella jyrkän pihatien nouseminen kotiin, talvella mahdottomuus päästä muulla kuin nelivetoisella autolla. Kaikilla nelivetoautoilla olen kuitenkin aina talvella mäen päässyt ylös, oli se sitten miten "parjattu" Essonpaarissa tahansa. Kuitenkin ne vajaavetoiset on aina jäänyt sinne mäen alle parkkiin...
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja toiset sanoo, että ei normaali käytössä nelivedon kytkeytymistä huomaa (haldex. jne.) Mutta itse ainakin mieluiten ajan jatkuva nelivetoisella, kuin etuvedolla, jossa takapää tulee mukaan ääritilanteissa. Itsellä sama tilanne pihan suhteen. Neliveto talvella lähes pakollinen.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Esimerkiksi Navarassa ja Pathfinderissa pyöränlaakerivika estää 4-vedon kytkeytymisen. Ei mene katkaisijasta päälle.
4-vedot ovat toimiessaan 4-vetoja, kaikki. Kuitenkin se Audin hieno, mekaaninen torsen-neliveto ainakin 4B-korimallissa jää paikalleen, kun etuvetonivel korkkaa. Usko tai älä. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Duunikaverin -14 xc70 volvo tuntuu etuvedolta ennekuin takapää tulee mukaan. Esim liikennevaloista lähtiessä huomaa. Ei vaikuta varmaan arkikäyttöön. Sitä en tiedä mitä paksussa lumessa tekee, aikanaan volvon henkilöautonelivedot ei osannu paikaltaan lähteä neljällä raapien vaan piti saada ensin liikettä aikaiseksi etuvedolla. Ja välillä ei saanut. ![]()
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Aikanaan oli muuten korjaamolla Audin Q3, josta oli etuperästä jotain porsinut. Auto oli hetken takavetoinen, laatikon vaihtoon asti. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Ja täälläkin sama homma, en pääsisi talvella pihapiiriin ilman nelivetoa. Ja kärryn kanssa puukuormia kuskaten.
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Olisko jo tuossa Audi A3 1gen a3 haldexissa neliveto löysästi? päällä jo liikkeelle lähdettäessä? Joskus asiasta tehden pysäytin valoissa jääspoorien reunaan, ja kyllä aika lailla yhtä aikaa luisui perä ja keula spoorin pohjalle liikkeellelähdössä. Tasasella jäällä, sopivalla kaasulla/kytkimen nostolla eturenkaan nastat kerkiää piirtää viivaa jäähän muutaman sentin, ennen kuin taka-akselille saadaan niin paljon voimaa, että sutiminen loppuu Joskus kokeiltiin kännykameralla kuvata sivusta, kun talvikelillä lähtee täyskaasulla sutien liikkeelle; etupää kerkiää sutia 10-20 cm, ennen kuin takaset lähtee sutimaan. Ja tuo ajonvakautus/esp? on aika äkkinäinen (ihmekkö tuo, kun noita vanhimpia), kestää vedättää nelipyöräluisussa, kun onnistuu menemään "tasaisesti", mutta kun sitten pikkusenkaan tärähtää/joutuu korjaamaan tms. niin tehot pois, ja karmee rutina, kun jarruttelee renkaita.... Onneksi on napista poiskyttettävä tuo esp?, neliveto jää päälle, ja voisko olla että jarrut hoitaisi vielä tasauspyörästön lukitusta? Kaivaa nimittäin joka nurkkaa alaspäin, kun eteneminen loppuu.... Ja ESP päällä etenee lumihangessa huonommin kuin etuvetoinen ilman esp:tä. (sammuu, kun tiputtaa tehot, ja jarruttelee itsensä sammuksiin) Ja sitten kun esp napista pois, niin ajonvakautus täysin pois, tosi hankala ajaa nelipyöräluisussa, ja herkästi alkaa lumi pölyämään penkassa... ihan sattuman varaisessa asennossa poistuu säteen suuntaan..... (on testattu useamman kerran jäällä) Ja tosiaan noissa henkilömallin haldex- neliveto vokkeloissa (mm. em audi a3) ei ole noita kardaanin holkki tms. ongelmia, kuten esim. volvoissa. Ja tuo torsen-nelivetokin lienee luja, minulla ei tietoa tyyppivioista. (muuta kuin isompi? kulutus) |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-nelivetotyypit Torseni jää paikoilleen jos yhden pyörän nostaa ilmaan mutta muuten se on omasta mielestäni paras systeemi tavalliseen henkilöautoon, ainaki niistä mistä itsellä on kokemusta. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Torsen |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Täällä on kova keskustelu, mikä on hyvä henkilöauton voimansiirtojärjestelmä, torsen vs haldex.
Mulla oli käyttöautona 1997/98 VW Passat V6 syncro, eli "pirkka-quattro". Pitkittäiskone Torsen neliveto. Voimansiirto on 50/50, ja takapyörät vetävät tosiaan hyvin. Esim kerran peräkärryn kanssa ajoin pellon kautta takapihalle. Pellon reunassa olikin lumen alla oja, ja auton pohja otti kiinni. Hieman kaasua, ja kaikki neljä nurkkaa sutien vetivät yhdistelmä eteenpäin. Muistona kurainen perävaunu. Joskus vedin pihassa rungotonta Pajeron koria. Passatti suti kesärenkailla joka kulmasta, mutta eteenpäin päästiin. Enempää ei voi vetopitoa henkilöautolta vaatia. Painavan telikärryn kanssa jyrkässä mäessä, asvaltilla hiukan hiekkaa, takapyörätkin vinkuivat asvaltilla. Minun kokemuksen mukaan Torsen järjestelmä vetää yhtä hyvin, kuin olisi kytkettävä tönkkö neliveto. Henkilöautossa en voisi enempää vaatia. Nyt on käyttiksenä BMW X5. Siinä etupyörät eivät vedä mielestäni tarpeeksi. En muista suhdetta, mutta oliko se 30/70? Tienpäällä hyvä, mutta syvässä lumessa ei etene niin hyvin kuin katumaasturilta odottaisi. Ei Passattia parempi, vaikka maavaraa enemmän. Painavaa kärryä en ole vielä ehtinyt vetää lumella tai kurassa. Suoriutunee siitä paremmin, painoeron takia. 1525 vs 2200 kg. Haldexista en tiedä mitään, poikittaismoottorisia autoja en ole omistanut koskaan.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Torsen lukoissa tietysti pieniä käyttäytymiseroja sen mukaan miten mitoitettu. Perustoiminta ymmärtääkseni kuitenkin kaikissa sama. Jos tyhjää pyörivällä pyörällä ei ole mitään vastamomenttia lukko ei pure kiinni. Omassa H1:ssä on Torsen lukot molemmilla akseleilla. Vaatii oman vähän erikoisen ajotyylin maastossa. Kun pito irtoaa niin pitää antaa reilusti jarrua jotta lukko/lukot puree kiinni. Kiinipuremisen jälkeen pysyy kyllä kiinni niin kauan kun vielä vetävällä pyörällä on kunnollinen vastamomentti. Kun momentti hellittää niin lukko "aukeaa".
Tässä yksi aika havainnollinen selitys toiminnasta. https://www.youtube.com/watch?v=JEiSTzK-A2A |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Jos saa lainata topicia, niin haluaisin saada suosituksia/epäsuosituksia.
Nyt käyttökinnerinä Grand Vitara 2,5 V6 vm 2000. Alkaa olemaan tarve uudemmalle ja koska oikeasti haluan työvuorojen ja asuinpaikan takia nelivedon, niin kaipaan käyttökokemuksia jne. Harkinnassa uudempi (2010>) GV, mutta ne ovat ymmärtääkseni jatkuvia nelivetoja ja mietityttää, että eteneekö sujuvasti sellaisessa 30-40cm umpihangessa? Kriteerit tulevalle autolle: Bensa, automaatti ja konvertoitavissa kaasulle. Hinta max 15 000 Kiitos ![]() |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ihan mukava auto ja ei mikään mahdoton ajettavakaan. Vähän turhan lähellä penkki oli itselleni, mutta ei näin 185+cm pituisena mikään mahdoton kuitenkaan. Omani oli diisseli 1.9, eli ranskaan viittavaa tekniikkaa. Suurimmat remontit sen ympärillä tehtiin. EGR, välijäähdytin yms. meni uusiksi tuona aikana. Ja yllätys suurena remonttina termostaatti. Siinä oli pari asennuspöydällistä osia irti, että termostaatin sai korjaamo vaihdettua:) Tuli kyllä sillä kuntoon ja taas lämmintä sisälläkin riitti, onneksi. Samoin yllätyksenä voi tulla jakohihnan vaihtoväli, joka oli 75k. Toisaalta moottoriöljyä ei vaihtovälillänsä kulunut normaalista poikkeavasti ja sen 20k pystyi ongelmitta ajamaan lisäämättä. Alustaltaan / vetolinjaltaan ollut kyllä vähiten ongelmallinen auto jota itselläni ollut. Alustasta ainoa mitä tuon itselläni oloajalla vaihdettiin oli taakse jarrupalat. Muuten yhtään niveltä tai vastaavaa ei mennyt. Tosin vaihdatin kyllä öljyt periin yms. pari kertaa ennakoivasti. Toinen suuri korjaus oli ilmastoinnin sisäkennon kondensioveden poistoputken hajoaminen, joka on aika lähellä tyyppivikaa. Päästää sen jälkeen kondensiovedet pelkääjän jalkotilaan. Tätä yritettiin erilaisilla kikoilla korjata, mutta kojelaudan irroitusta käytännössä vaati toimiva korjaus. Japanialainen kori kuitenkin osoitti ensimmäisiä kukkaan puhkeamisen merkkejä. Takaluukkussa rupesi parista kohtaa ruskeaksi vaihtumaan sävy ja takaovien takaa pilareista löytyi myös pari pientä väriä vaihtanutta kohtaa. Itse alustassa taas ei ollutkaan mainittavaa ruostetta. Nuo oli enemmän kaunesuvirheitä kuin oikeita ongelmia. Positiivistä oli vetomassa, sen 2000kg sai laittaa perään, eli pystyi tarvittaessa toistakin suzukia vetämään trailerilla. Kuitenkaan en sitä suosittele yhtään pidempää matkaa... Aivan liian kevyt ja tehoton siihen homaan:) Säilytin kuitit mitä autolle tuli huoltoa ja normaalia kulutusosaa. Niin noin 140k kilometrin aikana meni huoltoja / kulutusosia tähän aika tarkkaan 10k€ :) Hankintahinta oli noin 16k ja vaihdossa sai noin 8k ja autoliike laittoi myyntiin 10k pyyntihinnalla, jolla se ilmeisimmin meni kahdessa päivässä seuraavalle onnelliselle. Suurimmat remontit: - EGR venttiili - Välijäähdytin - Ilmastoinnin lauhdutin Ja syy miksi auto vaihtui oli puhtaasti se, että kilometrejä tulee runsaasti ja halusi automaattin ja adaptiivisen vakkarin. Uudempi Vitara olisi ollut mieluinen, mutta kun ei sillä saa oikein kärryä vetää. Joten itselläni oli valintana vanha Volvo. XC60 -14. Suzukin plussat: - Kohtuu moderni - Luotettava Suzukin miinukset: - Yllättävän kallis ylläpitää - Pieni kuskin paikka - Alkava ruoste Viimeksi muokannut Mylppy : 06.02.2022 20:28 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään BJ,n tankki -78/vanhempi | Timppa T | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 29.04.2020 03:57 |
Ostetaan toyota hilux 06 uudempi land cruiser 2005 uudempi hinta alle 6000euroa | toyota4x4 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 18.09.2019 06:24 |
Myydään / Vaihdetaan 2 kpl käyttämättömiä BFG MT 30/9,5 R15 TA KM (vanhempi) | Finderi | O/M/V Renkaat ja vanteet | 13 | 16.09.2015 21:19 |
Ostetaan vanhempi BFG 235/75 R15 MT hakusessa | Finderi | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 02.12.2012 13:45 |
Defender Td5 vai vanhempi? | Kuutio Kuitunen | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 23.06.2009 14:05 |