Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.01.2022, 09:20
pastirolli pastirolli ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 20.07.07
Sijainti: Kurikka
Viestit: 2.174
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Kunnon aurinkotuuli ja kosmista/gammasäteilyä ja auringonpilkkujen rehvöityminen tai pieni ydinpaukku niin sähkövehkeet ovat halvaantuneet
Samalla menee mykäksi lähes kaikki muutki autot. Kaikissa on kuitenkin akku ja sitä ladataan laturilla ja ilman akkua moni auto sammuu.

Veikkaanpa että kohta polttoaineisiin lisätään joku kuljetusmaksu koska pitäähän se polttoaine saada jotenkin sinne huoltoasemille kuljeteltua eikä sekään mitään ilmaista ole. Sähkö on sinänsä yksinkertaisempi tuote logistisesti ajateltuna.

Meillä on kaksi itse latautuvaa toyotan hybridiä ja ei ole mitään moitittavaa. Hyvin pääsee töihin ja takaisin kotiin.

__________________
"Kerran luulin olevani väärässä. Erehdyin." -Oscar Wilde-

Yritin epäonnistua. Onnistuin.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.01.2022, 11:00
tekniikkamies tekniikkamies on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.006
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pastirolli Näytä viesti
Samalla menee mykäksi lähes kaikki muutki autot. Kaikissa on kuitenkin akku ja sitä ladataan laturilla ja ilman akkua moni auto sammuu.

Veikkaanpa että kohta polttoaineisiin lisätään joku kuljetusmaksu koska pitäähän se polttoaine saada jotenkin sinne huoltoasemille kuljeteltua eikä sekään mitään ilmaista ole. Sähkö on sinänsä yksinkertaisempi tuote logistisesti ajateltuna.

Meillä on kaksi itse latautuvaa toyotan hybridiä ja ei ole mitään moitittavaa. Hyvin pääsee töihin ja takaisin kotiin.
En ole dieselvehkeissä huomannut mitä hyötyä on niin monista sähkölaitteista. Jo pelkässä älypuhelimessa on niin paljon toimintoja ettei ajaessa kannata niitä käyttää ja sen saa mukaan vaikka ajaisi vanhalla Fordson Majorilla. Ennen kaupungilla pakokaasut lemusivat paljon enemmän, eli sitä puolta on kehitetty kohtuullisesti.

Tänään näyttäisi tuulipotkurit ja ydinvoima tekevän sähköä kutakuinkin samalla teholla.

Tuli kokeeksi hommattua akulla toimiva sähkösaha Stihl MSA 220c. Ajattelin, että se olisi ollut varasaha, mutta sillä onkin pystynyt tekemään enemmän pikkujuttuja kuin alunperin kuului suunnitelmaan. Samalla akulla toimii sitten Stihl BGA 86 lehtipuhallin. Se vaikutti ensimmäiseltä hyvältä konstila putsata lumia aurinkopaneeleista.

Ihmisen osalta ympäristöongelmien aiheuttaminen alkoi vasta konevoiman ja sähkön aikakautena laajassa mittakaavassa. Ihmisen tekemisiä on ohjannut viime vuosisatoina raha.

Pelkkä raha johtotähtenä on siinä mielessä huono, että oma elämämme, jonka aika rahaa voi hyödyntää, on varsin lyhyt. Kyse on ehkä kymmenistä vuosista. Muitakin epäkohtia on nimittäin raha ei useinkaan kohdistu niihin asioihin, joissa sitä kipeiten tarvittaisiin.

Tekniikan kehittämistä taas raha ja nykyinen taloussysteemi on vauhdittanut. Mikä mahtaa olla tällä polulla seurauksena?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.01.2022, 11:02
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pastirolli Näytä viesti
Veikkaanpa että kohta polttoaineisiin lisätään joku kuljetusmaksu koska pitäähän se polttoaine saada jotenkin sinne huoltoasemille kuljeteltua eikä sekään mitään ilmaista ole. Sähkö on sinänsä yksinkertaisempi tuote logistisesti ajateltuna.
Jos kuljetan tänne lankoja pitkin 10 000 kWh sähköä, siirtäminen maksaa 800 euroa. Jos kuljetan tänne 1000 litraa dieseliä, kuljetus ei maksa mitään, joskin tankkiautolle tulee noin 20-30 euron todellinen kustannus joka on leivottu löpön hintaan.

Kumpi siis maksaa enemmän?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.01.2022, 11:29
pastirolli pastirolli ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 20.07.07
Sijainti: Kurikka
Viestit: 2.174
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jli Näytä viesti
Jos kuljetan tänne lankoja pitkin 10 000 kWh sähköä, siirtäminen maksaa 800 euroa. Jos kuljetan tänne 1000 litraa dieseliä, kuljetus ei maksa mitään, joskin tankkiautolle tulee noin 20-30 euron todellinen kustannus joka on leivottu löpön hintaan.

Kumpi siis maksaa enemmän?
Noin se on nyt mutta kuinkahan se on tulevaisuudessa.
Onko tuo 20-30€ ihan oikein? Kuljetuskustannuksiin on laskettu kuljetuskaluston käyttökustannukset ja kuljettajan palkka?
__________________
"Kerran luulin olevani väärässä. Erehdyin." -Oscar Wilde-

Yritin epäonnistua. Onnistuin.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.01.2022, 11:33
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pastirolli Näytä viesti
Onko tuo 20-30€ ihan oikein? Kuljetuskustannuksiin on laskettu kuljetuskaluston käyttökustannukset ja kuljettajan palkka?
On. Tankkiauto vie useita tilauksia kerralla samoin kuin maitoauto hakee useammalta tilalta yhdellä reissulla.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.01.2022, 11:47
pastirolli pastirolli ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 20.07.07
Sijainti: Kurikka
Viestit: 2.174
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jli Näytä viesti
On. Tankkiauto vie useita tilauksia kerralla samoin kuin maitoauto hakee useammalta tilalta yhdellä reissulla.
Miksei tämä päde sähkönsiirtoon? Samoja johtoja pitkin sähköä tulee useampaan taloon.
__________________
"Kerran luulin olevani väärässä. Erehdyin." -Oscar Wilde-

Yritin epäonnistua. Onnistuin.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.01.2022, 11:29
tekniikkamies tekniikkamies on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.006
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jli Näytä viesti
Jos kuljetan tänne lankoja pitkin 10 000 kWh sähköä, siirtäminen maksaa 800 euroa. Jos kuljetan tänne 1000 litraa dieseliä, kuljetus ei maksa mitään, joskin tankkiautolle tulee noin 20-30 euron todellinen kustannus joka on leivottu löpön hintaan.

Kumpi siis maksaa enemmän?
Toisaalta langat on jo olemassa, eikä niillä siirretä joka paikassa läheskään maksimia. Sähköntuotantohärvelit on melko turhia jos niihin ei laiteta kuormaa. Haitat ei lisäänny samassa suhteessa kuormituksen kanssa jos infra on jo. Haittaa tulee kapasiteetin lisärakentamisesta.

Tankkiautolla öljyä kuskatessa ja polttaessa haitta tulee suoraviivaisemmin kulutuksesta. Esim. vesivoimalaitos tai tuulivoimala aiheuttaa haitan rakentamisen yhteydessä, mutta ei niinkään käytöllä.

Sähköjohtoja ei kannata ottaa pois, mutta tankkiautolla ajelemisesta voi luopua. Kysyntä vaikuttaa asiaan myös. Esim. polttopuut voi olla jopa ilmaisia jos kysyntä pientä. Öljyllä voi olla muitakin vaihtoehtoja mitä kannattaa tehdä kuin polttaa energiaksi.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.01.2022, 11:35
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Sähköjohtoja ei kannata ottaa pois, mutta tankkiautolla ajelemisesta voi luopua. Kysyntä vaikuttaa asiaan myös. Esim. polttopuut voi olla jopa ilmaisia jos kysyntä pientä. Öljyllä voi olla muitakin vaihtoehtoja mitä kannattaa tehdä kuin polttaa energiaksi.
No miksei kannata ottaa pois? Jos kerran niitä pitkin siirtäminen on monta kymmentä kertaa kalliimpaa kuin maantietä pitkin, ja pelkkä langan ylhäällä pitäminen maksaa 50 euroa kuukaudessa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.01.2022, 11:57
tekniikkamies tekniikkamies on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.006
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jli Näytä viesti
No miksei kannata ottaa pois? Jos kerran niitä pitkin siirtäminen on monta kymmentä kertaa kalliimpaa kuin maantietä pitkin, ja pelkkä langan ylhäällä pitäminen maksaa 50 euroa kuukaudessa.
Itsellä esimerkiksi oli edellisessä sähkön myyntilaskussa aurinkosähkön myyntihyvitystä. Kaverin kanssa olla kehitelty sähköttömällä mökille pieniä parannuksia ja jos tähtäisi ympärivuotiseen asumiseen vaatisi isompia, mikä on tilanne vanhana jos kunto ei riitä ylläpitämään järjestelmiä oli se sitten heikentynyt liikunnallisesti tai dementian takia...

Yksittäisten haja-asutusalueilla asuvien kohdalla puun käytön tehostamisesta voi olla apu. Hieman kyllä hirvittää kuinka paljon panostusta on vaatinut pelkästään jo puiden poistaminen aiheuttamasta haittaa asuinrakennusten lähellä. Jos näitä vehkeitä on muutenkin valmiina, niin silloin kannattaa paremmin. Naapurista vanhempi eläkkeellä oleva metsuri tilasi ilmalämpöpumpun ja aurinkopaneelit siksi jos ei jaksakaan käyttää puuta entiseen malliin. Tänä talvena on puun kulutus pienentynyt huomattavasti.

Kokeilevana tutkimuksena kuitenkin olisi mielenkiintoista miten irti verkoista asumistapa toimii.

Henkeä kohti kiinteitä kuluja saisi pienemmäksi jos samalla kiinteistöllä asuu useampia. Suomessa on kuitenkin ruokakuntien koko pienentynyt ja vanhempi porukka ruvennut muuttamaan kerrostaloihin. Niissäkään kulut ei ihan pieniä. Minkälainen olisi yhteistyötä asumisessa ja energiassa tekevä kylä? Kyläläiset voisi itse omistaa tuotantoa ja verkkoja. Ehkä tähän suuntaan ei mennä, vaan väestö jakautuu vauraisiin ja vähemmän vauraisiin. Sosioekonominen haaste ajoi ihmisiä pois maaseudulta, mutta sitä haastetta on nykyisin kaupungeissakin.

Viimeksi muokannut tekniikkamies : 13.01.2022 12:04
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 13.01.2022, 11:33
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pastirolli Näytä viesti
Samalla menee mykäksi lähes kaikki muutki autot. Kaikissa on kuitenkin akku ja sitä ladataan laturilla ja ilman akkua moni auto sammuu.
Semmonen mielikuva jäänyt, että aurinkomyrsky/EMP-pössäys tappaisi puolijohteet. Eli vanha kunnon tasavirtadynamo mekaanisella säätöreleellä toimisi edelleenkin. Kauaa ei vaihtaisi vaihtovirtalaturin tilalle toimintakuntoista Lucasin sähkötahkosysteemiä, jos tästä osoitteesta pitäisi johonkin autolla päästä, Lantikka saisi vaan alkuperäisen laturinsa takaisin, ja kärjet jakajan sisälle jotka nekin on toimintakuntoisena kärjettömän tieltä poistettu...

Bensan saanti sitten voisi aiheuttaa peliliikkeitä, tosin tuskin tankkaamon bensapumput moottorin/pumpun osalta on niin paljoa muuttuneet, etteikö kuoret avaamalla pääsisi pumppua pyörittämään mekaanisesti..?


Ai niin, on tuossa pihassa myös CX diesel, jossa moottori tarvitsee sähköä lähinnä hehkulle, startille sekä syöttöpumpun sammutussolenoidille. Viimeisestä kun kaivaa sielun pois, niin sekään ei enää sähköä kaipaa, hehkurele pitäisi vaihtaa semmoiseen missä ei puolijohteita ole (vaikka käsin katkaisijalla ohjattavaksi), ja hehkutuksen jälkeen (onnistuu kyllä vaikka toholla tms) tuuppaamallakin käyntiin tärähtää jos on päästi siihen asti ettei akussa enää henkeä ole...

Viimeksi muokannut JasuT : 13.01.2022 11:36
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 15.01.2022, 11:32
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.381
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pastirolli Näytä viesti
Samalla menee mykäksi lähes kaikki muutki autot. Kaikissa on kuitenkin akku ja sitä ladataan laturilla ja ilman akkua moni auto sammuu.
Ei ainakaan mun vanhemmat Lantikat, joissa ei minkään näköisiä puolijohteita latauspiirissä tai muuallakaan joihin EMP vaikuttaisi.

Sama pätee toki muihinkin merkkeihin vanhalla tekniikalla.

Ja Seriekset saa myös kammella käyntiin.
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 17.01.2022, 05:47
rane58:n Avatar
rane58 rane58 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.11
Sijainti: Espoo
Viestit: 2.377
Exclamation

EMP ja muut sähkölaitteiden surmat....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Ei ainakaan mun vanhemmat Lantikat, joissa ei minkään näköisiä puolijohteita latauspiirissä tai muuallakaan joihin EMP vaikuttaisi.

Sama pätee toki muihinkin merkkeihin vanhalla tekniikalla.

Ja Seriekset saa myös kammella käyntiin.
Taitaisi meikän Jeep hyytyä mutta Oldsi senkun hörhöttää.....
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95.

Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66

Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98

MYYTÄVÄNÄ:
https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 17.01.2022, 10:45
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Jos asia huolestuttaa, niin moniin offroad-laitteisiin on saatavilla suojatut sähköt. Lähinnä malleihin, joita joku armeija käyttää.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Vuokrata halutaan Talli, Lpr ympäristö nevo O/M/V Muut 0 29.10.2016 11:22
Vuokrata halutaan Talli, Lpr ympäristö jukkan O/M/V Muut 0 04.09.2015 14:21
Hilux - topiikki saisi pysyä yhtenäisenä Porvoon Hilma Ongelmia palstalla? Kysyttävää ylläpidolta? 4 23.10.2013 19:00
Suzuki lämppäri topiikki ? Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 8 23.09.2011 16:23
4x4 topiikki Rekisteröimätön Chit-Chat 1 11.02.2011 22:53


Sivu luotu: 09:06 (GMT +2).