Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.10.2020, 14:03
Catrik:n Avatar
Catrik Catrik ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.13
Sijainti: Oulu
Viestit: 817
Perusasetus

Tehkää oma topicci kaupasta ostettaville sähköautoille ja niistä keskustelulle. Tämän topicin aihe on omavalmisteinen sähköauto.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.10.2020, 15:01
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.426
Perusasetus

Jos joku haluaa rakentaa, niin löytyy 2 kpl 48v moottoreita sähkötrukista. Toinen on pyörittäny hydraulipumppua ja toinen on ajomoottori. Niin ja lisäksi ohjaustehostimen moottori + pumppu.
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.10.2020, 16:38
A.I:n Avatar
A.I A.I ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 05.06.12
Sijainti: Salo
Viestit: 877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 Näytä viesti
Jos joku haluaa rakentaa, niin löytyy 2 kpl 48v moottoreita sähkötrukista. Toinen on pyörittäny hydraulipumppua ja toinen on ajomoottori. Niin ja lisäksi ohjaustehostimen moottori + pumppu.
Taitaa olla vähän onnettomat moottorit tällaiseen projektiin.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.10.2020, 16:53
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A.I Näytä viesti
Taitaa olla vähän onnettomat moottorit tällaiseen projektiin.
Joo varsinkii ku ei oo napamoottoreita, mutta toisenlaiseen rojektiin varmasti käypäset. On kuitenki 2500kg koneesta, ni kyllä niillä joku värkki liikkuu...
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.10.2020, 08:28
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.520
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Catrik Näytä viesti
Tehkää oma topicci kaupasta ostettaville sähköautoille ja niistä keskustelulle. Tämän topicin aihe on omavalmisteinen sähköauto.
Nää kato haluaa keskustella täyssähkö offtopicroad autoista!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 26.10.2020, 21:59
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

No mistä muusta?
Täyssähkösestä offiautosta tulee järkyttävän painava että sen toimintamatka olis edes muutaman kilometrin suomöyrintää.

Akku painaa tonnin 😝
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.10.2020, 10:33
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.011
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
No mistä muusta?
Täyssähkösestä offiautosta tulee järkyttävän painava että sen toimintamatka olis edes muutaman kilometrin suomöyrintää.

Akku painaa tonnin 😝
Jos offiautolla ei saa ajaa tiellä, meneekös niil paljonki polttoainetta siellä missä tulee ajettua? Itseltä ei mene koska ei ole extreme offiautoa. Ainoastaan pedaali pohjassa lumessa ajaen on vaikuttanut kulutus suurelta.

Mä kuskailen joskus mukana sähköläskiä ja ajan jonkun hauskan reitin. Voin myös tankata sitä invertterillä. Jos offiautoa voi tankata sillä kalustolla millä sitä kuljetetaan, tämä luo lisää mahdollisuuksia.

Pienempi maastohärveli olisi helpompi niin ei tarvi järkälemäistä akkua.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.10.2020, 16:10
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Jos offiautolla ei saa ajaa tiellä, meneekös niil paljonki polttoainetta siellä missä tulee ajettua?
Itsellä normi ajopäivänä jos nollaan trippimittarin, ajan päivän niin keskikulutusmittari näyttää yleensä 30-40l / 100km hujakoilla. Se täsmää aika hyvin todellisuudenkin kanssa kun suhteuttaa tankkausmäärään ja trippimittariin kertyneeseen lukemaan.

Tiellä samainen kulkine vie 15-18 litraa satkulla.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.10.2020, 01:44
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Kuinka pitkä matka "ajomaastoille" ja kuinka helposti ajat tuon läpi?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Itsellä normi ajopäivänä jos nollaan trippimittarin, ajan päivän niin keskikulutusmittari näyttää yleensä 30-40l / 100km hujakoilla. Se täsmää aika hyvin todellisuudenkin kanssa kun suhteuttaa tankkausmäärään ja trippimittariin kertyneeseen lukemaan.

Tiellä samainen kulkine vie 15-18 litraa satkulla.
Jos todellinen kulutus maastossa, siis kun Maastoon rakennettu Jeep, jossa koko alusta rakennettu maasto-ajoa varten, kulutus Vain tuplaantuu... melkein tuplaantuu.....

Ei liene vaikeita, nelivetoa vaativia, Kurakkoja tms kovinkaan monta kilometriä?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 28.10.2020, 20:49
A.I:n Avatar
A.I A.I ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 05.06.12
Sijainti: Salo
Viestit: 877
Perusasetus

Meni tämä rakenteluidea topic nyt kyllä niin offiksi kuin olla ja pääsee.

Osasta kommentteja saa kyllä makeat naurut, sen verran foliohattuiluksi menee että huh huh.

Mainitaan nyt siitä kulutuksesta että +10c mitattu keskikulutus oli e-golfilla 15.5kwh 340km matkalla normaali maantievauhdilla.
auto on varustettu ilmanlämpöpumpulla.
sähkön hinta meillä hieman alle 10snt kwh siirtomaksuineen.
matka maksoi 1.60e sillä toisessa päässä oli ilmainen lataus.


Ps. mää muutin keskustelun nimeä. toteutan silti projektini jossain kohtaa kun aika, raha ja motivaatio kohtaavat. tällä hetkellä kaikki em. vähän vähissä.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry

Viimeksi muokannut A.I : 28.10.2020 21:13
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 27.10.2020, 19:01
A.I:n Avatar
A.I A.I ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 05.06.12
Sijainti: Salo
Viestit: 877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Jos offiautolla ei saa ajaa tiellä, meneekös niil paljonki polttoainetta siellä missä tulee ajettua? Itseltä ei mene koska ei ole extreme offiautoa. Ainoastaan pedaali pohjassa lumessa ajaen on vaikuttanut kulutus suurelta.

Mä kuskailen joskus mukana sähköläskiä ja ajan jonkun hauskan reitin. Voin myös tankata sitä invertterillä. Jos offiautoa voi tankata sillä kalustolla millä sitä kuljetetaan, tämä luo lisää mahdollisuuksia.

Pienempi maastohärveli olisi helpompi niin ei tarvi järkälemäistä akkua.
juuri näin, lj vei sen 3-4l päivässä joten tiedän aika hyvin kulutukseni, RJ:llä meni 10-14l päivässä.

kulutus ei ole ongelma, vaan sopivien moottorien löytäminen.

-yksi vaihtoehto olisi käyttää etuvetoautoa, jonka vasen vetari menisi etu ja oikea vetari takaperään. tosin tällöin tarvitaan taase ne perät. nyt kuitenkin löytyisi ns. halvalla tekniikoita..
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 27.10.2020, 20:11
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 702
Perusasetus

Bolinger B1 & B2


Bolinger B1 & B2. Tässä hyvä ehdokas sähköautojen kauneuskilpailun voittajaksi.

https://www.youtube.com/watch?v=w45L3kV8n1I

Näyttää siltä, että koko vehkeen voi valmistaa levytyöstökeskuksella.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 27.10.2020, 21:46
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 738
Perusasetus

Tuntuu tuo kulujen laskeminen olevan monelle hepreaa.

Sähköauto vaatii kulkeakseen sähköä ja se maksaa kotitöpselistä siirtomaksuineen kaikkineen karkeasti 0,15€/kwh.
Tesla model S tasoinen auto vie karkeasti 25kwh/100km ja latauksessa on pieni häviö luokaa 15-20%. Lasketaan 15% niin tulee n.29kwh/100km. Tällöin 100km maksaa 4,35€. Vertailuna vaikka vastaavan tasoinen F-korinen 530d bmw joka kuluttaa sen 7,5l/100km ja nafta maksaa sen 1,2€/litra tällä hetkellä niin kuluiksi tulee 9€/100km. 20tkm vuosisuoritteella sähköautolla säästää 930€ vuodessa eikä mitään yllä huudeltua koko polttoainekulua eli 1800€.

Asiahan kääntyy vielä ihan päälaelleen jos käyttää teslan supercharge asemia eikä ole oikeutettu ilmaiseen lataukseen. Tälläin kwh maksaa 0,24€ eli 100km maksaa n7€ ja säästöä vuodessa tulee enää 400€.

Jos vuodessa ajaa 30tkm sähköauto alkaa kannattamaan enemmän säästö on silloin 1400€ tai 600€ ja kertaantuu tietenkin kilometrien noustessa.

Sitten nuo ylläpitokulut. Alustan osia menee molemmissa käytännössä vastaava määrä, mutta sähköauto on renkaille raskaampi joten rengaskulut on suuremmat.
12v järjestelmään liittyvien sähkövikojen kanssa polttomoottoriauto vie mitä suurimmalla todennäköisyydellä voiton. Taasen sähköauton akkuongelmien hintalappua ei tiedä vielä kukaan. Akuthan koostuvat vaihdettavista kennoista ja mitä omiin korviin on hintoja kantautunut niin kennon hinta liikkuu 200€ kieppeillä ja yksikin rikkinäinen kenno aiheuttaa akun kyykkäämisen. Käytännössä kuitenkin kaikkia sähköautojen akut ovat vielä takuun alaisia niin tähän ei ole vielä kehittynyt jälkimarkkinaa koska kysyntä on nolla.

Sähköautosta puuttuu kokonaan polttomoottorin viat, mitä jossain malleissa riittää anturi,öljynkululutus,ketjunkatkeamis vioista alkaen murheeksi asti.
Ei siis ole väärin väittää että sähköauto vaatii vähemmän huoltoa ja huoltoon menee vähemmän rahaa. Kannattaa myös muistaa että perusjamppa maksaa äkkiä öljynvaihdosta 200€ siinä missä me itse tekevät teemme sen 40€ rahaan. Huoltokuluja verratessa kannattaa ottaa sekin huomioon.
Esim 120tkm matkalla polttomoottoriautoon tulee 4 huoltoa joiden keskihinta on äkkiä luokkaa 400-500€ ja kuluja kertyy 2000€. Sähköversioon ei tällä välin tule huoltokuluja.

Lyhyesti siis. Kulut hämäävät ja niihin liittyy paljon muuttujia joten yhtä oikeaa vastausta ei ole. Sähköauton kulujen kohdalla on vielä monta kysymysmerkkiä koska tekniikka on uutta ja takuu kattaa. Asiaan kannattaa perehtyä jos kiinnostaa ja jos ei kiinnosta niin antaa olla. Tekniikka joko yleistyy tai ei, mutta tällä hetkellä buumi on kova, tulevaisuus näyttää miten käy.

Itse ajan dieselillä ja ajan vuodessa paljon. Nyt jos olisin uutta autoa ostamassa ja budjettini olisi 50-100t€ niin olisi tesla kovilla. Siitä hintaluokasta sähköautot ovatkin vallanneet alaa. Taas jos katselisin autoa hintaluokassa 5-30t€ niin en edes katsoisi sähköauton suuntaan koska säästöt ovat vielä pieniä nähden suurempaan ostohintaan.

Asioissa on montaa kanttia.

Ja jos on isomman hintaluokan pelissä niin sanokaas yksikin 140t€ uusi auto jonka suorituskyky on 0-100kmh 2,1sekunttia ja varttimaili 9sec.

Ja mitä sähkö maasturiin tulee niin eikös välitön teho ja heti nollakierrokselta tuleva maksimivääntö ole vain hyvä asia?

Viimeksi muokannut Hcet : 27.10.2020 22:29
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Tehokas offroad auto NRN90 O/M/V Ajoneuvot 4 27.12.2016 17:18
Ostettu Offroad auto. rotatio O/M/V Ajoneuvot 3 17.03.2016 08:03
Myydään formula offroad auto mauriala O/M/V Ajoneuvot 1 08.02.2016 16:09
Ostetaan Offroad auto NRN90 O/M/V Ajoneuvot 18 28.06.2014 04:48
Offroad auto... -Vinskami- Chit-Chat 3 09.06.2005 19:34


Sivu luotu: 04:21 (GMT +2).