![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Tehkää oma topicci kaupasta ostettaville sähköautoille ja niistä keskustelulle. Tämän topicin aihe on omavalmisteinen sähköauto.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Jos joku haluaa rakentaa, niin löytyy 2 kpl 48v moottoreita sähkötrukista. Toinen on pyörittäny hydraulipumppua ja toinen on ajomoottori. Niin ja lisäksi ohjaustehostimen moottori + pumppu.
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Taitaa olla vähän onnettomat moottorit tällaiseen projektiin.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Joo varsinkii ku ei oo napamoottoreita, mutta toisenlaiseen rojektiin varmasti käypäset. On kuitenki 2500kg koneesta, ni kyllä niillä joku värkki liikkuu...
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Nää kato haluaa keskustella täyssähkö offtopicroad autoista!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#6
|
|||
|
|||
![]()
No mistä muusta?
Täyssähkösestä offiautosta tulee järkyttävän painava että sen toimintamatka olis edes muutaman kilometrin suomöyrintää. Akku painaa tonnin 😝 |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mä kuskailen joskus mukana sähköläskiä ja ajan jonkun hauskan reitin. Voin myös tankata sitä invertterillä. Jos offiautoa voi tankata sillä kalustolla millä sitä kuljetetaan, tämä luo lisää mahdollisuuksia. Pienempi maastohärveli olisi helpompi niin ei tarvi järkälemäistä akkua. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tiellä samainen kulkine vie 15-18 litraa satkulla.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Kuinka pitkä matka "ajomaastoille" ja kuinka helposti ajat tuon läpi?Lainaus:
Ei liene vaikeita, nelivetoa vaativia, Kurakkoja tms kovinkaan monta kilometriä? |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Meni tämä rakenteluidea topic nyt kyllä niin offiksi kuin olla ja pääsee.
![]() Osasta kommentteja saa kyllä makeat naurut, sen verran foliohattuiluksi menee että huh huh. ![]() Mainitaan nyt siitä kulutuksesta että +10c mitattu keskikulutus oli e-golfilla 15.5kwh 340km matkalla normaali maantievauhdilla. auto on varustettu ilmanlämpöpumpulla. sähkön hinta meillä hieman alle 10snt kwh siirtomaksuineen. matka maksoi 1.60e sillä toisessa päässä oli ilmainen lataus. Ps. mää muutin keskustelun nimeä. toteutan silti projektini jossain kohtaa kun aika, raha ja motivaatio kohtaavat. tällä hetkellä kaikki em. vähän vähissä. ![]()
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry Viimeksi muokannut A.I : 28.10.2020 21:13 |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
kulutus ei ole ongelma, vaan sopivien moottorien löytäminen. -yksi vaihtoehto olisi käyttää etuvetoautoa, jonka vasen vetari menisi etu ja oikea vetari takaperään. tosin tällöin tarvitaan taase ne perät. nyt kuitenkin löytyisi ns. halvalla tekniikoita..
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#12
|
||||
|
||||
![]() Bolinger B1 & B2
Bolinger B1 & B2. Tässä hyvä ehdokas sähköautojen kauneuskilpailun voittajaksi.
![]() https://www.youtube.com/watch?v=w45L3kV8n1I Näyttää siltä, että koko vehkeen voi valmistaa levytyöstökeskuksella. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Tuntuu tuo kulujen laskeminen olevan monelle hepreaa.
Sähköauto vaatii kulkeakseen sähköä ja se maksaa kotitöpselistä siirtomaksuineen kaikkineen karkeasti 0,15€/kwh. Tesla model S tasoinen auto vie karkeasti 25kwh/100km ja latauksessa on pieni häviö luokaa 15-20%. Lasketaan 15% niin tulee n.29kwh/100km. Tällöin 100km maksaa 4,35€. Vertailuna vaikka vastaavan tasoinen F-korinen 530d bmw joka kuluttaa sen 7,5l/100km ja nafta maksaa sen 1,2€/litra tällä hetkellä niin kuluiksi tulee 9€/100km. 20tkm vuosisuoritteella sähköautolla säästää 930€ vuodessa eikä mitään yllä huudeltua koko polttoainekulua eli 1800€. Asiahan kääntyy vielä ihan päälaelleen jos käyttää teslan supercharge asemia eikä ole oikeutettu ilmaiseen lataukseen. Tälläin kwh maksaa 0,24€ eli 100km maksaa n7€ ja säästöä vuodessa tulee enää 400€. Jos vuodessa ajaa 30tkm sähköauto alkaa kannattamaan enemmän säästö on silloin 1400€ tai 600€ ja kertaantuu tietenkin kilometrien noustessa. Sitten nuo ylläpitokulut. Alustan osia menee molemmissa käytännössä vastaava määrä, mutta sähköauto on renkaille raskaampi joten rengaskulut on suuremmat. 12v järjestelmään liittyvien sähkövikojen kanssa polttomoottoriauto vie mitä suurimmalla todennäköisyydellä voiton. Taasen sähköauton akkuongelmien hintalappua ei tiedä vielä kukaan. Akuthan koostuvat vaihdettavista kennoista ja mitä omiin korviin on hintoja kantautunut niin kennon hinta liikkuu 200€ kieppeillä ja yksikin rikkinäinen kenno aiheuttaa akun kyykkäämisen. Käytännössä kuitenkin kaikkia sähköautojen akut ovat vielä takuun alaisia niin tähän ei ole vielä kehittynyt jälkimarkkinaa koska kysyntä on nolla. Sähköautosta puuttuu kokonaan polttomoottorin viat, mitä jossain malleissa riittää anturi,öljynkululutus,ketjunkatkeamis vioista alkaen murheeksi asti. Ei siis ole väärin väittää että sähköauto vaatii vähemmän huoltoa ja huoltoon menee vähemmän rahaa. Kannattaa myös muistaa että perusjamppa maksaa äkkiä öljynvaihdosta 200€ siinä missä me itse tekevät teemme sen 40€ rahaan. Huoltokuluja verratessa kannattaa ottaa sekin huomioon. Esim 120tkm matkalla polttomoottoriautoon tulee 4 huoltoa joiden keskihinta on äkkiä luokkaa 400-500€ ja kuluja kertyy 2000€. Sähköversioon ei tällä välin tule huoltokuluja. Lyhyesti siis. Kulut hämäävät ja niihin liittyy paljon muuttujia joten yhtä oikeaa vastausta ei ole. Sähköauton kulujen kohdalla on vielä monta kysymysmerkkiä koska tekniikka on uutta ja takuu kattaa. Asiaan kannattaa perehtyä jos kiinnostaa ja jos ei kiinnosta niin antaa olla. Tekniikka joko yleistyy tai ei, mutta tällä hetkellä buumi on kova, tulevaisuus näyttää miten käy. Itse ajan dieselillä ja ajan vuodessa paljon. Nyt jos olisin uutta autoa ostamassa ja budjettini olisi 50-100t€ niin olisi tesla kovilla. Siitä hintaluokasta sähköautot ovatkin vallanneet alaa. Taas jos katselisin autoa hintaluokassa 5-30t€ niin en edes katsoisi sähköauton suuntaan koska säästöt ovat vielä pieniä nähden suurempaan ostohintaan. Asioissa on montaa kanttia. Ja jos on isomman hintaluokan pelissä niin sanokaas yksikin 140t€ uusi auto jonka suorituskyky on 0-100kmh 2,1sekunttia ja varttimaili 9sec. Ja mitä sähkö maasturiin tulee niin eikös välitön teho ja heti nollakierrokselta tuleva maksimivääntö ole vain hyvä asia? Viimeksi muokannut Hcet : 27.10.2020 22:29 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Tehokas offroad auto | NRN90 | O/M/V Ajoneuvot | 4 | 27.12.2016 17:18 |
Ostettu Offroad auto. | rotatio | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 17.03.2016 08:03 |
Myydään formula offroad auto | mauriala | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 08.02.2016 16:09 |
Ostetaan Offroad auto | NRN90 | O/M/V Ajoneuvot | 18 | 28.06.2014 04:48 |
Offroad auto... | -Vinskami- | Chit-Chat | 3 | 09.06.2005 19:34 |