Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Sähköautot on/ei oo kivoja? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=164204)

A.I 18.10.2020 20:29

Sähköautot on/ei oo kivoja?
 
Alunperin keskustelun idea oli toteuttaa putkirunkoauto täyssähköisenä, mutta muutin keskustelun nimeä homman lähdettyä rankasti off-topicin puolelle. :D

tekniikkamies 19.10.2020 08:59

8x8 metsäkone menee hyvin maastossa. Ehkä joku päivä tehdään sähköversio.

https://youtu.be/aVMnA1DrtzY

Ei edulisesti pysty tekemään mitään autoa muistuttavaa alusta saakka. Ehkä muuttaa jonkun olemassaolevan sähköllä toimivaksi.

Kevyellä kaksipyöräisellä on kiva ajaa maastossa ja niitä olisi helppo rakentaa jos alhaalta vääntäviä napamoottoreita olisi paremmin saatavilla.

Tuollainen sähköllä...
https://youtu.be/BlT8dTfFAZU

Timo_L 19.10.2020 09:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I (Viesti 1437774)
riittäisikö jarruiksi sähkömoottorit vai tarviiko erikseen vielä kitkajarruja?
henkilöautoissa ei juuri perinteisiä jarruja tarvita. joten tähän verraten voisi nekin jättää pois? -sähkömoottori jarruttaa todella kovaa.

Sähnömoottori jarruttaa hyvin jos se käännetään generaattoriksi ottamaan liike-energiaa talteen sähkön muodossa. Se ei kuitenkaan varsinaisesti pysäytä kulkupeliä, vaan tarvitaan myös jarrut.
Dynaamisessa jarrutuksessa tuotettu sähkö pitäisi myös sitten joko ottaa talteen tai hävittää lämpönä ilmaan.

veijon-esso 19.10.2020 10:46

Ihan paikaltaan lähtiessä sähkömoottori on vähän huono. Just semmosessa trial tyylisessä menossa. Toki välitykset auttaa mutta siitten yksinkertaisuus ja kustannuspuoli kärsii.

Tossa viikonloppuna offaillessa mietin yhden alkoholittoman oluen jälkeen että jos sähköoffissa käyttäis vähintään kytkintä tai momentinmuunninta siinä moottorin jatkeena. Tai jopa koko polttiksen voimalinja ja sitten kone vaihettais sähköön. Vois antaa sähköisiä kytkinpommeja! :D

HeikkiH 19.10.2020 12:38

Pari-kolme vuotta sitten tutkin aihetta miten sähköistää tommonen pick-up tai muu auto, niin löysin jenkeistä firman mikä tekee muutossarjoja jolla sähkömoottori naitetaan Powergliden eteen. Sisälsi ainakin adapterin sekä sähköisen öljypumpun että sai öljynpaineet lootaan.
Tuollainen perinteinen voimansiirto on todennäköisesti kustannustehokkain, moottori on suht ylhäällä ja helposti suojattavissa. Napamoottori toimii viel tiekäytössä, missä sen tarvii olla lähinnä roiskesuojattu, mutta sitten ku sitä uitetaan jatkuvasti mudassa niin se asettaa ihan eri vaatimukset suojaukselle, sitä myöten hinta karkaa jo pilviin. Pienellä googlettelulla löytyi lähinnä golf autojen moottoreita mitkä ei mitään hullun kalliita olleet, mutta ei niistä offroadiinkaan ole.
Toinen asia on sitten akuston sijoittaminen, mistä tulee painoa, ja se olisi hyvä sijoittaa mahdollisimman alas tuomaan vakautta ajokkiin. Miten lie tuommoiseen crosskart-runkoon saa niitä sopimaan riittävän määrän?

Bj Andy 19.10.2020 15:01

No se on mosasta kiinni miten se jaksaa vääntää. Ja välitykset sitten sen mukaan mitä halutaan maksimi nopeudeksi. Mitään automaattilootia tai muuntimia ei kande väliin sotkea, sillä menettää sen herkkyyden mitä se sähkö tarjoaa. Eli kaikki on joko käytössä tai ei Täysin viiveettä.

Pyöräkohtaisten moottorien ongelma on se, että yhdeltä pyörältä tulee yhden pyörän voima. Eli jos siinä vaikka kokonaisteho 100kw ja vetovoima vaikka 2000 kiloa, niin yhden pyörän voima on neljännes. Jos muut sutii, tai on ilmassa niin ongelma on valmis.

Tästähän tietty pääsee kun laittaa vaan tarpeeksi sinne sitä voimoo, niin ei haittoo vaikkei kaikki munkit maahan tapaisikaan...

Hyvä puoli on ettei tarvi välittää sen enempää kardaani kuin mistään muistakaan kulmista joten jousituksen Voi toteuttaa ilman kompromisseja. Ja tämä taas ainakin osin ratkaisee em.ongelman.

Joku tesla olisi aika hyvä tekniikan luovuttaja tämmöseen projektiin. Niissä on kohtuu edistyksellinen sutimisen esto, ja puhtikin riittäisi ainakin jonniimoiseen trialihyppelyyn.

jli 19.10.2020 15:25

Jaa halavalla... Silloin ehkä joku vanha, hydraulivetoinen minidumpperi, ja siihen vain sähkömoottori pyörittämään pumppua? Tuon tyylinen:

https://agropoint.fi/tuote-osasto/ty...raulinen-veto/

Jumalaton paineakku vain lataamaan voimaa tiukkoja tilanteita varten, niin saa hetkellisesti paljon enemmän tehoja kuin mitä moottorista lähtee. Maaston ulkopuolella tuollaisella ei tietenkään tee yhtään mitään.

apj 19.10.2020 15:49

Kannattaa tutustua.
https://www.muuntuva.fi/

Timo_L 19.10.2020 17:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1437803)
Joku tesla olisi aika hyvä tekniikan luovuttaja tämmöseen projektiin. Niissä on kohtuu edistyksellinen sutimisen esto, ja puhtikin riittäisi ainakin jonniimoiseen trialihyppelyyn.

Miksi kukaan täysjärkinen ihminen haluaisi offiautoon sutimiseneston?

HeikkiH 19.10.2020 17:38

Tuolta Teslan crate-moottori: https://electrek.co/2020/10/09/tesla...s-crate-motor/

Timo_L 19.10.2020 17:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH (Viesti 1437823)

Minä ostaisin paljon mielummin vaikkapa Hellcat- crate- koneen :D

A.I 19.10.2020 19:25

hitaasti ajaminen on tosiaan ongelma napamoottorilla. myös vesitiiviys..
-pitäisi saada erittäin hitaasti pyörivä moottori, mutta mistä sellaisia löytää.. 42" kummi pyörii aika vikkelää jos mootori kiertää edes sen 500rpm..:D

Vaihtoehto b olisikin sähkömoottori pyörittämään hydr. pumppua joka tekee paineen neljälle napamoottorille. tällöin sähkömoottori ei ylikuumene niin herkästi, eikä mutavesi ole myöskään ongelma.

Voihan siitä crosskartin rungosta tehdä hieman isomman jos epäileen että tila ei riitä akuille.
siitä päästäänkin siihen että montako kwh tehoa pitäisi olla? uskon että aika pienelläkin määrällä myllää päivän ajot. perustan väitteen siihen että LJ vei koko ajopäivänä aikana 3-4l naftaa..

sutimisen estoja en kyllä halua.
en myöskään usko että vääntö ei yhdellä moottorilla riittäisi siirtämään autoa takaisin neljälle pyörälle..

On totta että jarrut pitäisi olla, vaikkakin saisi regenillä jarrutettua niin aivan seis sillä tuskin koppia saa..

-MaTTi- 19.10.2020 19:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1437824)
Minä ostaisin paljon mielummin vaikkapa Hellcat- crate- koneen :D

Joo, niin mäkin. Kyllä ihan periaatteessa pitäydyn mäntämoottoreissa niin kauan kun niillä saa ajaa jotenkin järkevällä hintaa.

HeikkiH 19.10.2020 21:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I (Viesti 1437833)
hitaasti ajaminen on tosiaan ongelma napamoottorilla. myös vesitiiviys..
-pitäisi saada erittäin hitaasti pyörivä moottori, mutta mistä sellaisia löytää.. 42" kummi pyörii aika vikkelää jos mootori kiertää edes sen 500rpm..:D

Planeettavaihteen tarvii siihen moottoriin niin saa pyörintänopeuden alas.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I
Voihan siitä crosskartin rungosta tehdä hieman isomman jos epäileen että tila ei riitä akuille.
siitä päästäänkin siihen että montako kwh tehoa pitäisi olla? uskon että aika pienelläkin määrällä myllää päivän ajot. perustan väitteen siihen että LJ vei koko ajopäivänä aikana 3-4l naftaa..

Tehon tarve selviää kun tietää moottorien speksit, väittäisin.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I
On totta että jarrut pitäisi olla, vaikkakin saisi regenillä jarrutettua niin aivan seis sillä tuskin koppia saa..

Regen jarru ei liene kovin tehokas hitaassa nopeudessa, toimiiko ollenkaan kävelyvauhdissa. Puhumattakaan siitä kun vekslaa edes takaisin jossain ahtaassa paikassa, ei ole pyöräjarrun voittanutta.

HeikkiH 19.10.2020 22:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1437824)
Minä ostaisin paljon mielummin vaikkapa Hellcat- crate- koneen :D

Ja mitä noit sähkökonversioiden hintoja katsoin, niin Hellcatin jälkeen jää vielä euroja taskuun :D

tekniikkamies 19.10.2020 22:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1437835)
Joo, niin mäkin. Kyllä ihan periaatteessa pitäydyn mäntämoottoreissa niin kauan kun niillä saa ajaa jotenkin järkevällä hintaa.

Uudempaan tekniikkaan on jonkinmoinen kynnys. Veikkaan, että tulee automatisoituja keinoälyä omaavia työkoneita.
https://youtu.be/gMaQq_vRaa8

Uutisissa kerrottiin, että USA:ssa haluttaisiin roudata muovijätettä Keniaan. Voisko jatkossa olla moottoreita, joita pyöritetään läheltä saatavalla energialla.

Hcet 19.10.2020 22:15

Miksi ei vaan vaihda polttomoottorin tilalle sähkömoottoria ja asenna tankin tilalle akustoa? Olisi minun mielestä kaikein selkein ja olisi ne kaivatut välityksetkin.
Tuohon malliin maailmalla muutetaan vanhoja autoja sähkölle.
Ei ole pitkiä ajopäiviä ollut jos naftaa mennyt 3-4 litraa:D

Ippe69 19.10.2020 22:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hcet (Viesti 1437842)
Miksi ei vaan vaihda polttomoottorin tilalle sähkömoottoria ja asenna tankin tilalle akustoa? Olisi minun mielestä kaikein selkein ja olisi ne kaivatut välityksetkin.
Tuohon malliin maailmalla muutetaan vanhoja autoja sähkölle.
Ei ole pitkiä ajopäiviä ollut jos naftaa mennyt 3-4 litraa:D

Ei tarvi kovin kauas maailmalle mennä katsomaan mallia

https://www.mersuforum.net/forum/vie...e5c5&start=630

veijon-esso 20.10.2020 07:50

Tarjoan kahvit sille joka "kiinteävetoisellla" ( = ei turhia kytkimiä tai momentinmuuntimia pilaamassa sähkön hienoutta) sähkötekniikalla ajelee trialia jossain louhikossa.

Jos sen tekee napamoottoreilla, tarjoan kahvin ja pullan! :D

Bj Andy 20.10.2020 09:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1437849)
Tarjoan kahvit sille joka "kiinteävetoisellla" ( = ei turhia kytkimiä tai momentinmuuntimia pilaamassa sähkön hienoutta) sähkötekniikalla ajelee trialia jossain louhikossa.

Jos sen tekee napamoottoreilla, tarjoan kahvin ja pullan! :D

Älä mää vielä kauppaa...saattaa pulla hapantua ja kahvi jäähtyä....

Mitä hydrauliikkaan tulee niin se ei korjaa mitään. Hydrauliikka ja sähkö on hyvin samankaltaista käytökseltään. Jos moottorit on rinnan, se mikä jaksaa sutii ja muut vetää sen minkä se sutivakin, jos taas sarjassa, pitää olla niin isot moottorit että liikkuu sillä yhdelläkin, jos taas omissa piireissään, sama juttu. Kaikki on ratkottavissa mutta jostain syystä Opel ampera lienee ainoita sähköautoja joissa on sähköinen voimansiirto.

Tamulla voi kyllä moottoria pyörittää hitaastikin, ei ole ongelma. Sama veturi joka vetää Ic runkoa kahta sataa, vetää kyllä tavarajunan mäestä liikkeelle ja kilometritolkulla ihan 1 ja alle kilsaa tunnissa. Taika on siinä että moottori on käyttölaite joka kyllä vääntää vaikka mitä, mutta tehon tarve kasvaa vasta vauhdin noustessa.

Sanokaapa kuinka isot dieselit on Sr3 ”hybridi”veturissa sähköttömällä ajoa varten? Niitä on kaksi kappaletta.

Kaitsu67 20.10.2020 09:50

Tuolla jotain yritystä ollu....

https://www.youtube.com/watch?v=IZNLBG4pbAE

Timo_L 20.10.2020 10:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1437852)
Sanokaapa kuinka isot dieselit on Sr3 ”hybridi”veturissa sähköttömällä ajoa varten? Niitä on kaksi kappaletta.

Muisteisin että ei ole montaa sataa hevosvoimaa dieselkäytöllä ajaessa, kyllähän sillä jo pääsee hiljaa eteenpäin.


Jos vaikka ajattelisi tilannetta missä offiautossa olisi yksi iso sähkömoottori, siitä veto 10:1 alennusvaihteen kautta (tuota luokkaa ne käsittääkseni on sähköautoissa yleensä?) jakolaatikolle ja edelleen kardaaneilla portaaliakseleille missä on ~6-7:1 kokonaisvälitys ja 40" renkaat. Niin minkä kokoisen sähkömoottorin vähintään tarvitsisi että se pyörittäisi rengasta pehmeässä jokseenkin kuten iso bensakasi, ja kuitenkin jaksaisi mennä myös hiljaa? Tuolla paketilla kokonaisvälitys olisi jo kohtuu tiheä sähkömoottoria silmälläpitäen.

tekniikkamies 20.10.2020 11:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1437855)
Muisteisin että ei ole montaa sataa hevosvoimaa dieselkäytöllä ajaessa, kyllähän sillä jo pääsee hiljaa eteenpäin.


Jos vaikka ajattelisi tilannetta missä offiautossa olisi yksi iso sähkömoottori, siitä veto 10:1 alennusvaihteen kautta (tuota luokkaa ne käsittääkseni on sähköautoissa yleensä?) jakolaatikolle ja edelleen kardaaneilla portaaliakseleille missä on ~6-7:1 kokonaisvälitys ja 40" renkaat. Niin minkä kokoisen sähkömoottorin vähintään tarvitsisi että se pyörittäisi rengasta pehmeässä jokseenkin kuten iso bensakasi, ja kuitenkin jaksaisi mennä myös hiljaa? Tuolla paketilla kokonaisvälitys olisi jo kohtuu tiheä sähkömoottoria silmälläpitäen.

Mielestäni tavallisen auton pystyisi muuttamaan sähkökäyttöiseksi tavallisella kolmivaiheoikosulkumoottorilla ja taajuusmuuttajalla. Painavat kyllä.

En tiedä mistä saa järkihinnalla akut kun jo maastosähköpyörään maksaa jonkin verta jos haluaa kilowattitunnin akun. Kaikista akuista ei lähde huikeaa tehoa ulos.

Mulla on kompressorissa 15 kilowatin sähkömoittoori ja senkin pyörittäminen akuin on haastavaa. Sähköautojen akkuja ei ejkä vielä saa sopuhintaan. Sama ongelma sähköperämoottorissa.

Pyörä on halvin joka toimii ja voi ajaa maastossa.

veijon-esso 20.10.2020 12:05

Uskon kyllä että 200kmh kulkevan veturin tekniikka saisi kurankin lentämään spoorissa. Mitäköhän semmoset moottorit painaa? Minkälaiset akut tarvisen että voin sudittaa tollasella sähköllä muutaman tunnin kulmakorvessa?

hiluvitkutin 20.10.2020 12:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1437849)
Tarjoan kahvit sille joka "kiinteävetoisellla" ( = ei turhia kytkimiä tai momentinmuuntimia pilaamassa sähkön hienoutta) sähkötekniikalla ajelee trialia jossain louhikossa.

Jos sen tekee napamoottoreilla, tarjoan kahvin ja pullan! :D

Mä tarjoon meiille korit kaljaa, ku katellaan sähkövehkeitä penkalta😉


Sivu luotu: 12:25 (GMT +2).