Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.10.2020, 20:29
A.I:n Avatar
A.I A.I ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 05.06.12
Sijainti: Salo
Viestit: 742
Perusasetus

Sähköautot on/ei oo kivoja?


Alunperin keskustelun idea oli toteuttaa putkirunkoauto täyssähköisenä, mutta muutin keskustelun nimeä homman lähdettyä rankasti off-topicin puolelle.

__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry

Viimeksi muokannut A.I : 28.10.2020 21:02
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.10.2020, 08:59
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.228
Perusasetus

8x8 metsäkone menee hyvin maastossa. Ehkä joku päivä tehdään sähköversio.

https://youtu.be/aVMnA1DrtzY

Ei edulisesti pysty tekemään mitään autoa muistuttavaa alusta saakka. Ehkä muuttaa jonkun olemassaolevan sähköllä toimivaksi.

Kevyellä kaksipyöräisellä on kiva ajaa maastossa ja niitä olisi helppo rakentaa jos alhaalta vääntäviä napamoottoreita olisi paremmin saatavilla.

Tuollainen sähköllä...
https://youtu.be/BlT8dTfFAZU

Viimeksi muokannut tekniikkamies : 19.10.2020 09:12
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.10.2020, 09:15
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.168
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A.I Näytä viesti
riittäisikö jarruiksi sähkömoottorit vai tarviiko erikseen vielä kitkajarruja?
henkilöautoissa ei juuri perinteisiä jarruja tarvita. joten tähän verraten voisi nekin jättää pois? -sähkömoottori jarruttaa todella kovaa.
Sähnömoottori jarruttaa hyvin jos se käännetään generaattoriksi ottamaan liike-energiaa talteen sähkön muodossa. Se ei kuitenkaan varsinaisesti pysäytä kulkupeliä, vaan tarvitaan myös jarrut.
Dynaamisessa jarrutuksessa tuotettu sähkö pitäisi myös sitten joko ottaa talteen tai hävittää lämpönä ilmaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.10.2020, 10:46
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.215
Perusasetus

Ihan paikaltaan lähtiessä sähkömoottori on vähän huono. Just semmosessa trial tyylisessä menossa. Toki välitykset auttaa mutta siitten yksinkertaisuus ja kustannuspuoli kärsii.

Tossa viikonloppuna offaillessa mietin yhden alkoholittoman oluen jälkeen että jos sähköoffissa käyttäis vähintään kytkintä tai momentinmuunninta siinä moottorin jatkeena. Tai jopa koko polttiksen voimalinja ja sitten kone vaihettais sähköön. Vois antaa sähköisiä kytkinpommeja!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.10.2020, 12:38
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenrannan Ylämaa
Viestit: 3.512
Perusasetus

Pari-kolme vuotta sitten tutkin aihetta miten sähköistää tommonen pick-up tai muu auto, niin löysin jenkeistä firman mikä tekee muutossarjoja jolla sähkömoottori naitetaan Powergliden eteen. Sisälsi ainakin adapterin sekä sähköisen öljypumpun että sai öljynpaineet lootaan.
Tuollainen perinteinen voimansiirto on todennäköisesti kustannustehokkain, moottori on suht ylhäällä ja helposti suojattavissa. Napamoottori toimii viel tiekäytössä, missä sen tarvii olla lähinnä roiskesuojattu, mutta sitten ku sitä uitetaan jatkuvasti mudassa niin se asettaa ihan eri vaatimukset suojaukselle, sitä myöten hinta karkaa jo pilviin. Pienellä googlettelulla löytyi lähinnä golf autojen moottoreita mitkä ei mitään hullun kalliita olleet, mutta ei niistä offroadiinkaan ole.
Toinen asia on sitten akuston sijoittaminen, mistä tulee painoa, ja se olisi hyvä sijoittaa mahdollisimman alas tuomaan vakautta ajokkiin. Miten lie tuommoiseen crosskart-runkoon saa niitä sopimaan riittävän määrän?
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.10.2020, 15:01
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 5.709
Perusasetus

No se on mosasta kiinni miten se jaksaa vääntää. Ja välitykset sitten sen mukaan mitä halutaan maksimi nopeudeksi. Mitään automaattilootia tai muuntimia ei kande väliin sotkea, sillä menettää sen herkkyyden mitä se sähkö tarjoaa. Eli kaikki on joko käytössä tai ei Täysin viiveettä.

Pyöräkohtaisten moottorien ongelma on se, että yhdeltä pyörältä tulee yhden pyörän voima. Eli jos siinä vaikka kokonaisteho 100kw ja vetovoima vaikka 2000 kiloa, niin yhden pyörän voima on neljännes. Jos muut sutii, tai on ilmassa niin ongelma on valmis.

Tästähän tietty pääsee kun laittaa vaan tarpeeksi sinne sitä voimoo, niin ei haittoo vaikkei kaikki munkit maahan tapaisikaan...

Hyvä puoli on ettei tarvi välittää sen enempää kardaani kuin mistään muistakaan kulmista joten jousituksen Voi toteuttaa ilman kompromisseja. Ja tämä taas ainakin osin ratkaisee em.ongelman.

Joku tesla olisi aika hyvä tekniikan luovuttaja tämmöseen projektiin. Niissä on kohtuu edistyksellinen sutimisen esto, ja puhtikin riittäisi ainakin jonniimoiseen trialihyppelyyn.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi.
Ylös nouseva takaluukku tai koko katto.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.10.2020, 15:25
jli jli on kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 314
Perusasetus

Jaa halavalla... Silloin ehkä joku vanha, hydraulivetoinen minidumpperi, ja siihen vain sähkömoottori pyörittämään pumppua? Tuon tyylinen:

https://agropoint.fi/tuote-osasto/ty...raulinen-veto/

Jumalaton paineakku vain lataamaan voimaa tiukkoja tilanteita varten, niin saa hetkellisesti paljon enemmän tehoja kuin mitä moottorista lähtee. Maaston ulkopuolella tuollaisella ei tietenkään tee yhtään mitään.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.10.2020, 15:49
apj apj ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.11.08
Sijainti: valkeala
Viestit: 31
Perusasetus

Kannattaa tutustua.
https://www.muuntuva.fi/
__________________
Se on ihan hyvä kun sen maalaa....
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.10.2020, 17:05
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.168
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Joku tesla olisi aika hyvä tekniikan luovuttaja tämmöseen projektiin. Niissä on kohtuu edistyksellinen sutimisen esto, ja puhtikin riittäisi ainakin jonniimoiseen trialihyppelyyn.
Miksi kukaan täysjärkinen ihminen haluaisi offiautoon sutimiseneston?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.10.2020, 17:38
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenrannan Ylämaa
Viestit: 3.512
Perusasetus

Tuolta Teslan crate-moottori: https://electrek.co/2020/10/09/tesla...s-crate-motor/
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.10.2020, 17:50
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.168
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH Näytä viesti
Minä ostaisin paljon mielummin vaikkapa Hellcat- crate- koneen
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 19.10.2020, 19:25
A.I:n Avatar
A.I A.I ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 05.06.12
Sijainti: Salo
Viestit: 742
Perusasetus

hitaasti ajaminen on tosiaan ongelma napamoottorilla. myös vesitiiviys..
-pitäisi saada erittäin hitaasti pyörivä moottori, mutta mistä sellaisia löytää.. 42" kummi pyörii aika vikkelää jos mootori kiertää edes sen 500rpm..

Vaihtoehto b olisikin sähkömoottori pyörittämään hydr. pumppua joka tekee paineen neljälle napamoottorille. tällöin sähkömoottori ei ylikuumene niin herkästi, eikä mutavesi ole myöskään ongelma.

Voihan siitä crosskartin rungosta tehdä hieman isomman jos epäileen että tila ei riitä akuille.
siitä päästäänkin siihen että montako kwh tehoa pitäisi olla? uskon että aika pienelläkin määrällä myllää päivän ajot. perustan väitteen siihen että LJ vei koko ajopäivänä aikana 3-4l naftaa..

sutimisen estoja en kyllä halua.
en myöskään usko että vääntö ei yhdellä moottorilla riittäisi siirtämään autoa takaisin neljälle pyörälle..

On totta että jarrut pitäisi olla, vaikkakin saisi regenillä jarrutettua niin aivan seis sillä tuskin koppia saa..
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry

Viimeksi muokannut A.I : 19.10.2020 19:31
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 19.10.2020, 19:50
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.358
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Minä ostaisin paljon mielummin vaikkapa Hellcat- crate- koneen
Joo, niin mäkin. Kyllä ihan periaatteessa pitäydyn mäntämoottoreissa niin kauan kun niillä saa ajaa jotenkin järkevällä hintaa.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 19.10.2020, 21:57
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenrannan Ylämaa
Viestit: 3.512
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A.I Näytä viesti
hitaasti ajaminen on tosiaan ongelma napamoottorilla. myös vesitiiviys..
-pitäisi saada erittäin hitaasti pyörivä moottori, mutta mistä sellaisia löytää.. 42" kummi pyörii aika vikkelää jos mootori kiertää edes sen 500rpm..
Planeettavaihteen tarvii siihen moottoriin niin saa pyörintänopeuden alas.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A.I
Voihan siitä crosskartin rungosta tehdä hieman isomman jos epäileen että tila ei riitä akuille.
siitä päästäänkin siihen että montako kwh tehoa pitäisi olla? uskon että aika pienelläkin määrällä myllää päivän ajot. perustan väitteen siihen että LJ vei koko ajopäivänä aikana 3-4l naftaa..
Tehon tarve selviää kun tietää moottorien speksit, väittäisin.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A.I
On totta että jarrut pitäisi olla, vaikkakin saisi regenillä jarrutettua niin aivan seis sillä tuskin koppia saa..
Regen jarru ei liene kovin tehokas hitaassa nopeudessa, toimiiko ollenkaan kävelyvauhdissa. Puhumattakaan siitä kun vekslaa edes takaisin jossain ahtaassa paikassa, ei ole pyöräjarrun voittanutta.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 19.10.2020, 22:00
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenrannan Ylämaa
Viestit: 3.512
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Minä ostaisin paljon mielummin vaikkapa Hellcat- crate- koneen
Ja mitä noit sähkökonversioiden hintoja katsoin, niin Hellcatin jälkeen jää vielä euroja taskuun
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 19.10.2020, 22:01
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.228
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Joo, niin mäkin. Kyllä ihan periaatteessa pitäydyn mäntämoottoreissa niin kauan kun niillä saa ajaa jotenkin järkevällä hintaa.
Uudempaan tekniikkaan on jonkinmoinen kynnys. Veikkaan, että tulee automatisoituja keinoälyä omaavia työkoneita.
https://youtu.be/gMaQq_vRaa8

Uutisissa kerrottiin, että USA:ssa haluttaisiin roudata muovijätettä Keniaan. Voisko jatkossa olla moottoreita, joita pyöritetään läheltä saatavalla energialla.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 19.10.2020, 22:15
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet on kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 440
Perusasetus

Miksi ei vaan vaihda polttomoottorin tilalle sähkömoottoria ja asenna tankin tilalle akustoa? Olisi minun mielestä kaikein selkein ja olisi ne kaivatut välityksetkin.
Tuohon malliin maailmalla muutetaan vanhoja autoja sähkölle.
Ei ole pitkiä ajopäiviä ollut jos naftaa mennyt 3-4 litraa
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 19.10.2020, 22:38
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.045
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hcet Näytä viesti
Miksi ei vaan vaihda polttomoottorin tilalle sähkömoottoria ja asenna tankin tilalle akustoa? Olisi minun mielestä kaikein selkein ja olisi ne kaivatut välityksetkin.
Tuohon malliin maailmalla muutetaan vanhoja autoja sähkölle.
Ei ole pitkiä ajopäiviä ollut jos naftaa mennyt 3-4 litraa
Ei tarvi kovin kauas maailmalle mennä katsomaan mallia

https://www.mersuforum.net/forum/vie...e5c5&start=630
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 20.10.2020, 07:50
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.215
Perusasetus

Tarjoan kahvit sille joka "kiinteävetoisellla" ( = ei turhia kytkimiä tai momentinmuuntimia pilaamassa sähkön hienoutta) sähkötekniikalla ajelee trialia jossain louhikossa.

Jos sen tekee napamoottoreilla, tarjoan kahvin ja pullan!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 20.10.2020, 09:42
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 5.709
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Tarjoan kahvit sille joka "kiinteävetoisellla" ( = ei turhia kytkimiä tai momentinmuuntimia pilaamassa sähkön hienoutta) sähkötekniikalla ajelee trialia jossain louhikossa.

Jos sen tekee napamoottoreilla, tarjoan kahvin ja pullan!
Älä mää vielä kauppaa...saattaa pulla hapantua ja kahvi jäähtyä....

Mitä hydrauliikkaan tulee niin se ei korjaa mitään. Hydrauliikka ja sähkö on hyvin samankaltaista käytökseltään. Jos moottorit on rinnan, se mikä jaksaa sutii ja muut vetää sen minkä se sutivakin, jos taas sarjassa, pitää olla niin isot moottorit että liikkuu sillä yhdelläkin, jos taas omissa piireissään, sama juttu. Kaikki on ratkottavissa mutta jostain syystä Opel ampera lienee ainoita sähköautoja joissa on sähköinen voimansiirto.

Tamulla voi kyllä moottoria pyörittää hitaastikin, ei ole ongelma. Sama veturi joka vetää Ic runkoa kahta sataa, vetää kyllä tavarajunan mäestä liikkeelle ja kilometritolkulla ihan 1 ja alle kilsaa tunnissa. Taika on siinä että moottori on käyttölaite joka kyllä vääntää vaikka mitä, mutta tehon tarve kasvaa vasta vauhdin noustessa.

Sanokaapa kuinka isot dieselit on Sr3 ”hybridi”veturissa sähköttömällä ajoa varten? Niitä on kaksi kappaletta.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi.
Ylös nouseva takaluukku tai koko katto.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi

Viimeksi muokannut Bj Andy : 20.10.2020 09:46
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 20.10.2020, 09:50
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 4.630
Blog Entries: 5
Perusasetus

Tuolla jotain yritystä ollu....

https://www.youtube.com/watch?v=IZNLBG4pbAE
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
http://www.roverfriends.fi/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 20.10.2020, 10:27
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.168
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Sanokaapa kuinka isot dieselit on Sr3 ”hybridi”veturissa sähköttömällä ajoa varten? Niitä on kaksi kappaletta.
Muisteisin että ei ole montaa sataa hevosvoimaa dieselkäytöllä ajaessa, kyllähän sillä jo pääsee hiljaa eteenpäin.


Jos vaikka ajattelisi tilannetta missä offiautossa olisi yksi iso sähkömoottori, siitä veto 10:1 alennusvaihteen kautta (tuota luokkaa ne käsittääkseni on sähköautoissa yleensä?) jakolaatikolle ja edelleen kardaaneilla portaaliakseleille missä on ~6-7:1 kokonaisvälitys ja 40" renkaat. Niin minkä kokoisen sähkömoottorin vähintään tarvitsisi että se pyörittäisi rengasta pehmeässä jokseenkin kuten iso bensakasi, ja kuitenkin jaksaisi mennä myös hiljaa? Tuolla paketilla kokonaisvälitys olisi jo kohtuu tiheä sähkömoottoria silmälläpitäen.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 20.10.2020 10:32
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 20.10.2020, 11:01
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.228
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Muisteisin että ei ole montaa sataa hevosvoimaa dieselkäytöllä ajaessa, kyllähän sillä jo pääsee hiljaa eteenpäin.


Jos vaikka ajattelisi tilannetta missä offiautossa olisi yksi iso sähkömoottori, siitä veto 10:1 alennusvaihteen kautta (tuota luokkaa ne käsittääkseni on sähköautoissa yleensä?) jakolaatikolle ja edelleen kardaaneilla portaaliakseleille missä on ~6-7:1 kokonaisvälitys ja 40" renkaat. Niin minkä kokoisen sähkömoottorin vähintään tarvitsisi että se pyörittäisi rengasta pehmeässä jokseenkin kuten iso bensakasi, ja kuitenkin jaksaisi mennä myös hiljaa? Tuolla paketilla kokonaisvälitys olisi jo kohtuu tiheä sähkömoottoria silmälläpitäen.
Mielestäni tavallisen auton pystyisi muuttamaan sähkökäyttöiseksi tavallisella kolmivaiheoikosulkumoottorilla ja taajuusmuuttajalla. Painavat kyllä.

En tiedä mistä saa järkihinnalla akut kun jo maastosähköpyörään maksaa jonkin verta jos haluaa kilowattitunnin akun. Kaikista akuista ei lähde huikeaa tehoa ulos.

Mulla on kompressorissa 15 kilowatin sähkömoittoori ja senkin pyörittäminen akuin on haastavaa. Sähköautojen akkuja ei ejkä vielä saa sopuhintaan. Sama ongelma sähköperämoottorissa.

Pyörä on halvin joka toimii ja voi ajaa maastossa.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 20.10.2020, 12:05
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.215
Perusasetus

Uskon kyllä että 200kmh kulkevan veturin tekniikka saisi kurankin lentämään spoorissa. Mitäköhän semmoset moottorit painaa? Minkälaiset akut tarvisen että voin sudittaa tollasella sähköllä muutaman tunnin kulmakorvessa?
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 20.10.2020, 12:10
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.213
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Tarjoan kahvit sille joka "kiinteävetoisellla" ( = ei turhia kytkimiä tai momentinmuuntimia pilaamassa sähkön hienoutta) sähkötekniikalla ajelee trialia jossain louhikossa.

Jos sen tekee napamoottoreilla, tarjoan kahvin ja pullan!
Mä tarjoon meiille korit kaljaa, ku katellaan sähkövehkeitä penkalta😉
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Tehokas offroad auto NRN90 O/M/V Ajoneuvot 4 27.12.2016 17:18
Ostettu Offroad auto. rotatio O/M/V Ajoneuvot 3 17.03.2016 08:03
Myydään formula offroad auto mauriala O/M/V Ajoneuvot 1 08.02.2016 16:09
Ostetaan Offroad auto NRN90 O/M/V Ajoneuvot 18 28.06.2014 04:48
Offroad auto... -Vinskami- Chit-Chat 3 09.06.2005 19:34


Sivu luotu: 15:15 (GMT +2).