![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Tarjoan kahvit sille joka "kiinteävetoisellla" ( = ei turhia kytkimiä tai momentinmuuntimia pilaamassa sähkön hienoutta) sähkötekniikalla ajelee trialia jossain louhikossa. Jos sen tekee napamoottoreilla, tarjoan kahvin ja pullan! ![]()
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mitä hydrauliikkaan tulee niin se ei korjaa mitään. Hydrauliikka ja sähkö on hyvin samankaltaista käytökseltään. Jos moottorit on rinnan, se mikä jaksaa sutii ja muut vetää sen minkä se sutivakin, jos taas sarjassa, pitää olla niin isot moottorit että liikkuu sillä yhdelläkin, jos taas omissa piireissään, sama juttu. Kaikki on ratkottavissa mutta jostain syystä Opel ampera lienee ainoita sähköautoja joissa on sähköinen voimansiirto. Tamulla voi kyllä moottoria pyörittää hitaastikin, ei ole ongelma. Sama veturi joka vetää Ic runkoa kahta sataa, vetää kyllä tavarajunan mäestä liikkeelle ja kilometritolkulla ihan 1 ja alle kilsaa tunnissa. Taika on siinä että moottori on käyttölaite joka kyllä vääntää vaikka mitä, mutta tehon tarve kasvaa vasta vauhdin noustessa. Sanokaapa kuinka isot dieselit on Sr3 ”hybridi”veturissa sähköttömällä ajoa varten? Niitä on kaksi kappaletta.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi Viimeksi muokannut Bj Andy : 20.10.2020 09:46 |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos vaikka ajattelisi tilannetta missä offiautossa olisi yksi iso sähkömoottori, siitä veto 10:1 alennusvaihteen kautta (tuota luokkaa ne käsittääkseni on sähköautoissa yleensä?) jakolaatikolle ja edelleen kardaaneilla portaaliakseleille missä on ~6-7:1 kokonaisvälitys ja 40" renkaat. Niin minkä kokoisen sähkömoottorin vähintään tarvitsisi että se pyörittäisi rengasta pehmeässä jokseenkin kuten iso bensakasi, ja kuitenkin jaksaisi mennä myös hiljaa? Tuolla paketilla kokonaisvälitys olisi jo kohtuu tiheä sähkömoottoria silmälläpitäen.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 20.10.2020 10:32 |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
En tiedä mistä saa järkihinnalla akut kun jo maastosähköpyörään maksaa jonkin verta jos haluaa kilowattitunnin akun. Kaikista akuista ei lähde huikeaa tehoa ulos. Mulla on kompressorissa 15 kilowatin sähkömoittoori ja senkin pyörittäminen akuin on haastavaa. Sähköautojen akkuja ei ejkä vielä saa sopuhintaan. Sama ongelma sähköperämoottorissa. Pyörä on halvin joka toimii ja voi ajaa maastossa. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
-nykyisen putkiauton voimanlähteen olen juurikin ratkaissut suuri metelisellä pensakasilla ja volvon 7.55 väliteisillä porttaaleilla. ![]() Porttaalit lisää kustannuksia ja painoakin niin paljon että sitten saa jäädä uusi auto tekemättä, vaikkakin sellaiset hyllystäkin löytyisi. -idea olisi osin rahoittaa tuo myymällä volvolaiset.. tässä täytyy huomioida että vertaat autoja jotka ihan eri painoissa. v8 aparaatti porttaalein painaa komeasti tuplat kevyeen alumiinirunkoiseen sähköautoon nähden Akkujahan voi laittaa ensin vähemmän ja lisäillä sitten tarpeen mukaan. näin pystyy myös huijaamaan lompakkoa.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry Viimeksi muokannut A.I : 20.10.2020 19:26 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Mutta missä se tunnelma ja fiilis kun sähkömoottori vaan inisee. Mieluummin vaikka hengitän vähän voimasavun kyllästämää ilmaa ja kuuntelen kutosen tai kasin säveltä. Lussuja väsyneitä nelareita ei niinkään jäis kaipaamaan.
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
https://youtu.be/MnKjO_4NJaI Vanhoista koneista ja autoista löytyy tunnelmaa jos on nähnyt niitä lapsena. Yhä harvempi kaipaa enää höyryjunaa ja höyrylaivaa. Minä olen kerran ollut höyryveturin vetämän junan kyydissä. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
-jos kuitenkin luonto alkaa ahdistaa, on Matti Eskon soittaminen kovaa myös oiva vaihtoehto viihtymiselle. ![]()
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ekoilla parilla hakusanalla, jotka mieleen juolahti: https://carbuzz.com/compare/bmw-5-se...-tesla-model-3 Ilmeisen kilpakumppanit keskenään, tesla ei ole huomattavasti kevyempi. |
#10
|
||||
|
||||
![]() ![]() SähköHummeria pukkaa... Lainaus:
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
paino syntyy suurilta osin akuista, autoon ei tulisi isoa akkupakettia, vaan juuri sen verran että riittää päivän leikkeihin. aloitetaan vaikka 7kwh:lla ja kasvatetaan kapasiteettia tarvittaessa, myös akkutyyppi vaikuttaa kovasti painoon. ajatus olisikin käyttää 18650 kennoja ja tehdä akkupaketti itse. näihin saa valmista BMS:äänkin jolloin balanssi ladatessa ei ole ongelma. Lainaus:
Tässähän koitetaan poistaa sitä ilmiötä että ei tule sähköautoja kun ei ole latauspaikkoja, ei tule latauspaikkoja kun ei ole sähköautoja. -Ongelmasta päästään eroon sillä että tehdään niitä latauspaikkoja jolloin ei ole syytä olla ostamatta sähköautoakaan. esim. webaston kotilatausasema maksaa huimat 750e + kaapelinveto ja kytkentä, että en usko sen olevan taloyhtiölle kovinkaan kallis kustannus verrattuna esim. jälkiasennettavaan hissiin tai kattoremonttiin Jatkossa on paljon huolettomampaa ajella kun latausasemia löytyy yhtä helposti kuin fossiili-autollekin. Tuntuu myös että monille näyttää olevan aikamoisia asenneongelmiakin "uutta" teknologiaa vastaan. -vastaan voi tapella ja sitten luovuttaa jossain kohtaa kun tajuaa että tämä on tullut jäädäkseen, tai sitten voi ottaa innolla uuden vastaan ja katsoa mitä sillä on annettavana. itse näen polttomoottorin monella tavalla huonona keksintönä josta haluaisin eroon, sähkö ei toki sovi kaikille, minulle se sopii hyvin. Napamoottori / planeettapyörästö on edelleen se ykkössuunittelma, voi tosin olla että jokusen vuoden joutuu vartoilemaan että sellaisia alkaa saamaan harrastaystävälliseen hintaan. vetotikkuja ja jakovaihteistoja en halua periaatteesta käyttää ellei sitten tule tosi halvalla ruttutukusta teslaa vastaan josta saisi tekniikan.. ![]()
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry Viimeksi muokannut A.I : 23.10.2020 19:32 |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Ihan mielenkiinnosta asiaa sivuten:
Vaikka latauspisteitä olisi sielätäälä kaikkien saatavilla ja sähköautoja joka toinen kulkuneuvo, niin mistä se kaikki sähkö tulisi? Millä saadaan kaikille ihmisille sähköä riittävästi tuotettua? Jos omakotitalon sähköliittymä on 25A, riittääkö se sähköauton lataamiseen? Jos kerrostalossa on 20 auton latauspaikka, kuinka iso liittymä pitää olla? Nää on näitä mitkä minua ihmetyttää, sen enempää sähköstä mitään tietämättä...
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Eli sähköoffi on ihan ylivertainen kampe, ainakin teoriassa, jos käytetään teknologiaa jota ei ole vielä edes olemassa. Iha jees!
![]()
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Pahoittelen että itsekkin sorruin tätäkin ketjua sotkemaan diipalla ohi aiheen, vaikka samasta aiheesta kyrpiintyneenä tuon pystyyn pistin: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=164115 Jatketaanko tässä ketjussa mahdollista sähköllä offaamista? https://www.youtube.com/watch?v=9swXsJF6qo4
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Vähän vajaa 500hv. Sähköllä 6400kW |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Tuos olis hyvä sähköpyörätuoli:
https://youtu.be/4kUV4qb_Pr8 Kai joku keksii jonkun jouhean hyönteismäisesti liikkuvan kulkupelin. Ehkä vähän kuin tämä, mutta keinutelit sähköveto avittaa tiukoissa käännöksissä. https://youtu.be/yXzJzb5hQj8 Ehkä ei pyöriä ollenkaan vaan monta jalkaa. |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Jep.
Kaksi 3.2 litran kutosta. Ei noilla kuuuhun mennä mutta hiljaa mennä jurnuaa, ja max.vetovoima on sama kuin sähköllä.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Eikös sähkö Wranglerikin ollut tulossa, vai olikos se vaan hybridi?
__________________
-Pauli- |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Hybridi. Sähköstä on kait spekulaatioita, ei mitään vahvistettua.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Uskon kyllä että 200kmh kulkevan veturin tekniikka saisi kurankin lentämään spoorissa. Mitäköhän semmoset moottorit painaa? Minkälaiset akut tarvisen että voin sudittaa tollasella sähköllä muutaman tunnin kulmakorvessa?
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#21
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
https://youtu.be/QzFCYBlck90 Tavallisella sähköauton akul sudittas jonkin aikaa metsässä, mutta niitä ei ole harrastehintaan. |
#22
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Paljonko muuten menee ainetta tunnissa tommosessa offitouhussa? Voi olla että tunninkin akun kesto on aika tiukassa jos koko ajan liikutaan ja muta lentää.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#23
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Maastohärvelissä vaikka 12 kilowattituntia kymmeneen kilsaan. |
#24
|
||||
|
||||
![]()
Ennemmin tullu mittailtua tunneissa tuota kulutusta kuin kilometreissä, silloin kun offataan. Eihän se matka etene välillä lainkaan, mutta bensaa kuluu.
Itellä menee semmonen 30-40l päivän offeissa, siitä kun siirtymäajoon otta 10l, niin 20-30l menee metsässä. Ajoaikaa on max 7h, mutta makkaranpaistot ja muut tauot niin olisko joku 5-10L tunnissa gasoo, riippuen miten raskas keli ja jalka. sittehän sen näkee miten sähköoffaus sujuu kun cybertruck tulee kuluttajille asti. Kyllä semmosella joku jenkki alkaa offaa heti! Voi siis vertailla suoraan "vastaaviin" polttis pickuppeihin.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#25
|
||||
|
||||
![]()
No kyllä sitten voisi olla reilun tunnin ajelut ihan mahista...
Mutta ennen sitä jøutuu joku viettämään muutaman tunnin pajassa.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Tehokas offroad auto | NRN90 | O/M/V Ajoneuvot | 4 | 27.12.2016 17:18 |
Ostettu Offroad auto. | rotatio | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 17.03.2016 08:03 |
Myydään formula offroad auto | mauriala | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 08.02.2016 16:09 |
Ostetaan Offroad auto | NRN90 | O/M/V Ajoneuvot | 18 | 28.06.2014 04:48 |
Offroad auto... | -Vinskami- | Chit-Chat | 3 | 09.06.2005 19:34 |