Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.03.2018, 13:55
G-Force G-Force ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 04.03.18
Sijainti: Helsinki
Viestit: 3
Perusasetus

Hyvää korjaamoa G:lle?


Tervehdys,

Onko palstalaisilla tiedossa autokorjaamoa, jolla olisi kokemusta/osaamista G-Wageneista? Jos sellainen sattuisi löytymään vielä Etelä-Suomesta, niin aina vaan parempi.

Itselläni on 2002 G270 Cdi, jonka huollot olen tehnyt pitkälti itse. Aina ei kuitenkaan ehdi/viitsisi tehdä kaikkea itse omalla vapaa-ajalla.

Etsin korjaamoa, jolla olisi aiempaa kokemusta/osaamista G:n huollosta, eritysesti voimansiirrosta. Ajattelin huoltaa etuakselin ja vaihtaa laakerit vetonivelet yms.
Yhtenä vaihtoehtona olisi antaa tämä työ ulkopuoliselle tehtäväksi.

Tuleeko kellekään mieleen tekijää, jolta tämä homma onnistuisi ja vielä jotenkin järkevään hintaan?


Veho on kallis vaihtoehto ja sielläkin on tuurista kiinni minkälainen tekijä sattuu kohdalle.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.03.2018, 22:19
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja G-Force Näytä viesti
Ajattelin huoltaa etuakselin ja vaihtaa laakerit vetonivelet yms.
Et kai ihan vaihtamisen ilosta ole noita uusimassa? Mullaki pyörii vielä Länsisaksassa tehdyt vetonivelet, eikä niissä ollu havaittavissa minkäänlaista kulumaa. Jos renkaissa ei tunnu välyksiä, eikä akseli vuoda, niin minusta sitä on turha aukaista.
Jos kuitenki tarvii purkaa, niin pyöränlaakerien ja nivelien vaihto on ihan perushommaa, joka onnistuu pätevältä mekaanikolta vaikkei juuri tuommosesta oliskaan kokemusta.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.03.2018, 20:14
G-Force G-Force ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 04.03.18
Sijainti: Helsinki
Viestit: 3
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Et kai ihan vaihtamisen ilosta ole noita uusimassa? Mullaki pyörii vielä Länsisaksassa tehdyt vetonivelet, eikä niissä ollu havaittavissa minkäänlaista kulumaa. Jos renkaissa ei tunnu välyksiä, eikä akseli vuoda, niin minusta sitä on turha aukaista.
Jos kuitenki tarvii purkaa, niin pyöränlaakerien ja nivelien vaihto on ihan perushommaa, joka onnistuu pätevältä mekaanikolta vaikkei juuri tuommosesta oliskaan kokemusta.
Jos auto on seisonut muutaman päivän paikallaan, etuakselista kuuluu välillä pientä ennakoivaa oiretta.

Käännyttäessä vasemmalle auto kallistuu oikealle, tällöin kuuluu jurnuttava ääni. Ääntä ei saa kuuluviin enää hetken ajon jälkeen. Olen itse pähkäillyt, että vetonivelen suojakumi on rikkoutunut ja rasva on valunut pois vetonivelestä. Hetken pyörittyä voitelu on taas kunnossa.

Pyyhkijätiiivisteen välistä valuu ehkä rasvaa vähän turhan paljon ulos. Olen pitänyt huolen että navassa on riittävästi rasvaa ja tehnyt tarvittavat voitelut rasvaprässillä kerran vuodessa. Alkuun voisi tietenkin tutkia tilannetta siitä rasvan täyttöaukosta.

Tästä lähti ajatus, jos molemmat puolet huoltaisi samalla, vaihtaisi vetonivelet ja pyöränlaakerit samalla kertaa kun kerran alkaa tekemään. Osat eivät kuitenkaan lopulta ole niin älyttömän kalliit ja niillä mentäisiin taas pitkän aikaa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.03.2018, 21:53
GKC GKC ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.10
Sijainti: Hauho
Viestit: 306
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja G-Force Näytä viesti
Jos auto on seisonut muutaman päivän paikallaan, etuakselista kuuluu välillä pientä ennakoivaa oiretta.

Käännyttäessä vasemmalle auto kallistuu oikealle, tällöin kuuluu jurnuttava ääni. Ääntä ei saa kuuluviin enää hetken ajon jälkeen. Olen itse pähkäillyt, että vetonivelen suojakumi on rikkoutunut ja rasva on valunut pois vetonivelestä. Hetken pyörittyä voitelu on taas kunnossa.

Pyyhkijätiiivisteen välistä valuu ehkä rasvaa vähän turhan paljon ulos. Olen pitänyt huolen että navassa on riittävästi rasvaa ja tehnyt tarvittavat voitelut rasvaprässillä kerran vuodessa. Alkuun voisi tietenkin tutkia tilannetta siitä rasvan täyttöaukosta.

Tästä lähti ajatus, jos molemmat puolet huoltaisi samalla, vaihtaisi vetonivelet ja pyöränlaakerit samalla kertaa kun kerran alkaa tekemään. Osat eivät kuitenkaan lopulta ole niin älyttömän kalliit ja niillä mentäisiin taas pitkän aikaa.
Samaa mietin että ehjää ei kannata korjata...

Vetarin suojakumi voi kyllä hyvinkin olla hajalla.

Mutta eipä tuo tosiaan mitään rakettitiedettä ole. Ihme mystiikkaa on Geen etuakselin ympärille saatu kyllä tarinoissa kerrottua...

Että eipä muuta kuin rohkeasti suolistamaan akselia. Sanoisin että suurin haaste on pyörän navan lukitusmutteriin sopivan avaimen tekeminen sopivan kokoisesta hylsystä mutta loppu on varsin simppeliä.

Ja eikös laakerin kiristykseen perinteinen ohje ollut että niin tiukalle kuin menee ja sitten 1/4 kierrosta aukipäin ja oikea välys on siinä.

Viimeksi muokannut GKC : 05.03.2018 21:57
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.03.2018, 23:23
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Ei sielä kääntöpäässä pitäis olla rasvaa kuin suojakumin sisäpuolella. Kumit voi hyvinki olla rikki. En silti alkais mitään muuta vaihtamaan, jos muualla ei ole vikaa. Vetarin irroitus ei tosiaan ole kummoinen homma. Pyöränlaakeriin pitää tehdä tai ostaa oikea hylsy. Ebaysta löytyi hyvä sarja, jossa oli muistaakseni viisi mersuissa käytettävää hylsyä. Itse ostin sellaisen, kun mulla on toinenki tuon merkkinen auto. Olkatappeja irroittaessa huomaa, että siellä on shimmilevyillä haettu oikea välys. Älä hukkaa niitä. Kannattaa hommata mallikohtaiset vetarin kumit, yleismallitki menee mutta on turhan pitkiä. Isoin homma tuossa(kin) on osien puhdistus. Kannattaa muuten vilkasta, että kääntymistä rajoittavat pultit oikeasti rajoittaa kääntymistä. Vetarit ei tykkää, jos pyörät kääntyy liikaa.
-02 taitaa olla eri akseleilla, kuin minun auto joten kaikki ohjeet ei välttämättä täysin päde. Mutta tuskin siinä isoja eroja on.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.03.2018, 21:55
G-Force G-Force ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 04.03.18
Sijainti: Helsinki
Viestit: 3
Perusasetus

Kiitos kommenteista.

Eipä tuossa kai sen suurempaa mystiikkaa ole, mutta kyllä se äkkiä viikonlopun ottaa aikaa, että kaiken saa huolella tehtyä.

Muuten voimansiirto onkin jo huollettu kauttaaltaan, kardaanit puhdistettu/rasvattu, vaihdelaatikot ja perät huuhdeltu. Myös jarruosat on pitkälti vaihdettu. Runko ja kori on kokonaan läpikäyty. Moottoripuolella seuraavaksi voisi olla turbon vuoro. Lähes kaikki huollot on tullut itse tehtyä, niin voisi välillä käyttää ulkopuolisellakin korjaamollla. Varsinkin kun näin synnytyssairaalasta vasta kotiutuneena aika on hieman kortilla.

Etuakselin huoltoon, laakerin vaihtoon löytyy toiselta palstalta kattava ohje kuvien kanssa. http://www.pointedthree.com/disc/for....php?tid=19242

Lukitusmutterin avaimen (osanro: W463589000700) saa Stuttgartista hintaa 47,95 EUR.

Kyllä mielestäni siellä vetarin suojakumin ulkopuolellakin kuuluu olla rasvakylpy, sitä vartenhan kääntöpäässä tarkastus-/täyttöaukko rasvalle. Oheisesta linkistä löytyvästä PDF:ssä esim. sivulla 22 näkyy tuo. Tuossa dokumentissa on myös nuo shimmilevyt yms. kuvattu. http://fourbyfourclub.com/Manuals/W463249Axels.pdf
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.04.2018, 12:39
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Muillekin G-henkilöille vinkiksi. Kuvan kaltainen nopeusmittari näyttää 33" renkailla muutaman km/h enemmän, kuin todellinen nopeus. 35" kumeilla luultavasti melko lähellä todellista nopeutta. Alunperin 200D sedanista. Tappia johon vaijeri tulee, piti lyhentää, muuten bolt-on.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20180401_133034.jpg‎
Views:	229
Size:	113,9 Kt
ID:	84538  
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
mercedes, mersu


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 3 (0 jäsentä and 3 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Räjäytyskuvia mersusta Larha Tekniikka & Jutustelu 12 23.06.2015 07:30
Huomio!!! Kaikki metsästystä/ammuntaa harrastavat offroad miehet ja naiset!!!! TOPPAHOUSU Chit-Chat 87 26.11.2008 14:00
Mersusta loppuu joustot! Larha Tekniikka & Jutustelu 13 26.02.2008 20:41
Mersusta huoltoauto MakeH Tekniikka & Jutustelu 2 13.04.2006 17:24
Mersusta Masi Tekniikka & Jutustelu 0 23.11.2005 18:07


Sivu luotu: 17:32 (GMT +2).