Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #901  
Vanha 13.12.2015, 20:34
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vimakuus Näytä viesti
Moniventtiilisissä tulee ne pienet o-renkaat mukana, mutta vanhemmissa ei taida tulla.

Näinhän se taitaa olla, ja läpihengittävissä muutenkin.

Enkäpä oo koskaan ajatellut että siellä putkessa ois takaisku ...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #902  
Vanha 14.12.2015, 22:35
YRJÖ VI YRJÖ VI ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.01.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 68
Perusasetus

[B]601-603D öljynsuodattimen keskiputken tiivisteistä[/B]:


Vanhemmiten ne tiivisteet on aina kimmoisuutensa menettäneitä. Tiivisteiden ulkokehä putken pinnan kanssa tasan, leveyssuunnassa koko uran täyttävä.

Putkessa olevan uran leveys on suurempi, kuin uran syvyys = renkaan poikkileikkauksen ei pitäisi olla pyöreä ?

Etsin tarvikeliikkeistä o-renkaita, kaikissa materiaalin paksuus liian pieni (jotenkuten saattaa tiivistää säteen suunnassa, mutta uraan aivan liian väljä; kokeilin myös kahta rengasta ne taas ei sovi uraan).

Tilasin Veholta tiivisteet. Jo tilatessa epäilin, ettei mene oikein, koska molemmille renkaille oli sama varaosanumero. Ylemmän renkaan kohdalla putken halkaisija on suurempi !
Toimituksessa tuli kaksi samanlaista rengasta, ihan samanlaisia kuin tarvikeliikeissä. Osanumero pakkauksessa oli oikea.

Ilmeisesti "Helmutilla" on tullut varaosia koodatessa virhe ? Vehon varaosamyyjää ei ongelma mitenkään kiinnostanut.

Löytääkö joku jostain oikeat tiivisteet ?

Yrjö VI
Vastaa lainaten
  #903  
Vanha 16.12.2015, 19:32
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Miksi kytkin rutisee pohjaan painaessa? Eli joskus kun painaa viimeiset kaksi senttiä poljinta niin alkaa rutisemaan. Muuten toimii normaalisti. Onko mahdollista, että paineasetelman jouset osuu kytkinlevyn keskiöön? Ääntä ei tosiaan kuulu aina, tuntuu että se tulee jos kytkintä painaa useita kertoja peräkkäin, esim. kun kiihdyttäessä vaihtaa ykköseltä kakkoselle. Mahdollisesti sylinteri ei ehdi palautua täysin. Kytkin on viimekesänä uusittu, eli levy ja asetelma on uusia. Muistaakseni ne olivat eri valmistajilta, voisko niissä olla yhteensopivuusongelma? Pääsylinterin tiivisteet on vaihdettu ja työsylinteri on uusi, joten kaikki pitäisi olla kunnossa. Sinänsä tuo ei ole iso ongelma, kytkin toimii hyvin, kun ei polje hampaat irvessä, siksi se onkin jäänyt vielä korjaamatta.

Vielä tuosta o-rengas asiasta. Eilen vaihdoin öljyt ja tutkin renkaita, niin kyllä ne näytti profiililtaan kantikkailta. Ne oli lisäksi tangon suuntaisesti selvästi väljiä uraan nähden. Sitähän ei noin vanhoista koneista tiedä, että onko ne alkuperäisiä. Mitään oireita ei kuitenkaan ole ollut. Pitää kattoa miltä ne näyttää muissa moottoreissa, kun nuita on useampia nurkissa.
Vastaa lainaten
  #904  
Vanha 16.12.2015, 19:44
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Vilkaisin toisesta koneesta ja sama homma. Kuva liitteenä.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	DSC_0011.jpg‎
Views:	514
Size:	22,7 Kt
ID:	66264  
Vastaa lainaten
  #905  
Vanha 16.12.2015, 19:48
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

Mulla oli niin kovat ne tivarit että ne murtu napsahtaen palasiks kun kaiversin ne puukolla pois uristaan, nää nyt O rengas lajitelmasta otetut on ainakin tangon suuntasesti väljiä hieman tulee ulos tangon muusta pinnasta.

Jos joku kaivaa jostain varmasti oikeat tivarit tuohon, niin otan itelleni myös samassa paketissa.

EDIT:
Ippe ihan samalta näytti omani, olivat vaan kuin muoviset tukirenkaat (kovat)
__________________
PäHäMa
Pamaas
SLCK

Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980

Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982
Ex. Suzuki Jimny 2006
Ex. Toyota Landcruiser RJ70
Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981
Ex. Hilux LN65
Ex. Volvo C303
Ex. Hilux LN65
Ex. Suzuki 413
Ex. Range 3.5L +hj akselit
Ex. L200
Vastaa lainaten
  #906  
Vanha 18.12.2015, 07:24
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Laitoin osto-osioonkin ilmoituksen, mutta kyselen nyt täältäkin. Eli tarvetta olis turvavyön pistokkeelle. Vänkärin puolelta puuttuu, mutta varmaan takapenkin pistokkeenkin voi siihen jotenki väkertää. Luulis löytyvän ylimääräisiä, kun näitä on pakuiksi muutettu.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilkutin Näytä viesti
Mulla oli niin kovat ne tivarit että ne murtu napsahtaen palasiks kun kaiversin ne puukolla pois uristaan, nää nyt O rengas lajitelmasta otetut on ainakin tangon suuntasesti väljiä hieman tulee ulos tangon muusta pinnasta.

Jos joku kaivaa jostain varmasti oikeat tivarit tuohon, niin otan itelleni myös samassa paketissa.

EDIT:
Ippe ihan samalta näytti omani, olivat vaan kuin muoviset tukirenkaat (kovat)
Mulla oli myös kovettunu tiivisteet, tuntuu ettei ne kumia ole koskaan ollutkaan. Ehjänä ei varmasti irtoa. Mulla on myös w123 nelipyttyisellä koneella, siinä on öljynpaineelle mittari. Normaalisti mittari on tapissa asti, eli 3 bar. Jos kone on ajettu kunnolla kuumaksi, niin hieman tippuu tyhjäkäynnillä, ehkä jonnekin 2,5 baariin. En muista, että siitä olisi kyseisiä tiivisteitä koskaan vaihdettu, siksi vähän epäilen, että niiden kovettuminen aiheuttaisi niin rajua paineen pudotusta. Sehän pitää tippua reilusti alle baarin, ennenkuin valo syttyy.
Vastaa lainaten
  #907  
Vanha 18.12.2015, 08:23
Jartzi Jartzi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 04.12.15
Sijainti: Metäs
Viestit: 27
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja YRJÖ VI Näytä viesti
Tilasin Veholta tiivisteet. Jo tilatessa epäilin, ettei mene oikein, koska molemmille renkaille oli sama varaosanumero. Ylemmän renkaan kohdalla putken halkaisija on suurempi !
Toimituksessa tuli kaksi samanlaista rengasta, ihan samanlaisia kuin tarvikeliikeissä. Osanumero pakkauksessa oli oikea.

Ilmeisesti "Helmutilla" on tullut varaosia koodatessa virhe ? Vehon varaosamyyjää ei ongelma mitenkään kiinnostanut.

Löytääkö joku jostain oikeat tiivisteet ?

Yrjö VI
Kyllä ne Vehon tiivisteet toimii. Molemmat kokoa 6x2mm. Paremmin käy ylempään koko 7x2mm.
Vastaa lainaten
  #908  
Vanha 18.12.2015, 08:27
Jartzi Jartzi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 04.12.15
Sijainti: Metäs
Viestit: 27
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Laitoin osto-osioonkin ilmoituksen, mutta kyselen nyt täältäkin. Eli tarvetta olis turvavyön pistokkeelle. Vänkärin puolelta puuttuu, mutta varmaan takapenkin pistokkeenkin voi siihen jotenki väkertää. Luulis löytyvän ylimääräisiä, kun näitä on pakuiksi muutettu.




Mulla oli myös kovettunu tiivisteet, tuntuu ettei ne kumia ole koskaan ollutkaan. Ehjänä ei varmasti irtoa. Mulla on myös w123 nelipyttyisellä koneella, siinä on öljynpaineelle mittari. Normaalisti mittari on tapissa asti, eli 3 bar. Jos kone on ajettu kunnolla kuumaksi, niin hieman tippuu tyhjäkäynnillä, ehkä jonnekin 2,5 baariin. En muista, että siitä olisi kyseisiä tiivisteitä koskaan vaihdettu, siksi vähän epäilen, että niiden kovettuminen aiheuttaisi niin rajua paineen pudotusta. Sehän pitää tippua reilusti alle baarin, ennenkuin valo syttyy.
Mulla paloi oljynpaineen valo käynnistettäessä sitä pitempään mitä pitempään auto seisoi ajamatta. Tiivisteen vaihto vinkin sain toiselta foorumilta. Vaihdon jälkeen kuumana tyhjäkäynnillä nousi öljynpaineet melkein puolella baarilla, ja valo sammuu heti.
Vastaa lainaten
  #909  
Vanha 18.12.2015, 08:45
Jartzi Jartzi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 04.12.15
Sijainti: Metäs
Viestit: 27
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilkutin Näytä viesti
Filtterissä vaan kanteen uusi O-rengas..
ne putken o renkaat oli kivikovat, laitoin uudet vähän liian ohuet kylläkin mutta ei tilanne muuttunut.
Turbottomassa OM617 moottorissa on jokin laakeri hela öljypumpussa, joka kuluu isommilla kilometreillä. En tiedä vaikuttaako tuo öljynpaineisiin, mutta liian pahalksi mennessään särkee koneen.
Vastaa lainaten
  #910  
Vanha 18.12.2015, 10:42
jullikoolla jullikoolla ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 24.02.14
Sijainti: Kajjjaani
Viestit: 6
Perusasetus

Helou.

Tuo oma 460 pätkä on nyt tallissa lötköttäny kohta kaks vuotta ja kai se alkas sen verran kuiva olla että vois ruveta työstämään. Tekniikkana 603td ja manuaali. Satuin ostamaan tuossa talviautoksi vm. 96 väyrysen, siinä 290td-automaatti.

Sain tuossa ajatuksen että josko nämä kaksi risteyttäisi keskenään, eli paavosta tekniikka geehen jne. Lieneekö kukkaan täällä toteuttanu moista? Tietäs vähän mihin varautua. Väyrynen on vielä lahompi kun tuo g (jos mahdollista) ja en jaksa muutaman satasen ropposta ruveta uudestaan tekemään. Tekniilkka on kuitenkin vallan mainiossa kunnossa, eli käy hienosti eikä edes vuoda öljyä pahasti, joten sen voisi huoletta nostaa keulille. Toki lastuttaa se täytyy jossain välissä ja 606:n ahdin lienee ostoslistalla kans.

Geessä tällä hetkellä joku W124:n viitosaski, meneekö tuo motti siihen vai pitääkö olla vaikka joku sprintterin loota tuon jatkoksi? Toisaalta tuo mehulinko olisi vallan mukava kun tuosta ei nyt kuitenkaan mittään älytöntä offisvehjettä ole tulossa, vaan lähinnä käyttökampe, joka veisi metälle ja maitokauppaan ja mielellään takaisin.

Ja kun tuo paavo sattuu olemaan avantgarde niin kiva olis nuita kaikenlaisia himmeleitä kuten ilmastointi ja Eberi siirtää myös geehen. Tähän varmaan tarttis G:n omat kennot ja nönnönnööt? Lieneekö kellään?

Sähköhommia lienee siis luvassa melkolailla mutta mahtaako olla jotain muuta ihmeellistä tiedossa?
Vastaa lainaten
  #911  
Vanha 18.12.2015, 13:59
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

Oma paku täytys muuttaa 5paikkaseks ha, pakusta...
eipä oo tullu ees mielee että onko vöitä enää olemassa missään.
Nehän kuitenkin vaatii vyöt kun ollu uutenakin?

Sitten on toi verohomma mistä ois kiva saada joku ennakko päätös et kui kallis muutos siitä tulee.
__________________
PäHäMa
Pamaas
SLCK

Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980

Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982
Ex. Suzuki Jimny 2006
Ex. Toyota Landcruiser RJ70
Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981
Ex. Hilux LN65
Ex. Volvo C303
Ex. Hilux LN65
Ex. Suzuki 413
Ex. Range 3.5L +hj akselit
Ex. L200
Vastaa lainaten
  #912  
Vanha 19.12.2015, 10:44
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Linkki myyntiosion ilmoon, ei siis mun ilmo:

5 vaihteinen GetraG, Ippe69 vai kuka tällaista taannoin kaipas ?


http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=140569
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 19.12.2015 10:47
Vastaa lainaten
  #913  
Vanha 20.12.2015, 19:51
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Linkki myyntiosion ilmoon, ei siis mun ilmo:

5 vaihteinen GetraG, Ippe69 vai kuka tällaista taannoin kaipas ?


http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=140569
Miehän sitä kaipasin, mutta ajatus oli/on laittaa se 617:n perään. Tuossa mainostetaan, että se sopii jonku bensakoneen ja 60x dieselin perään. Silloin se ei pitäis sopia 617:aan.
Ja toisaalta välityksen parani huomattavasti, kun laitoin isommat renkaat. Ja vähän toisinaan käy mielessä päivittäminen 463 koriseen koko auto. Mutta jos sopiva laatikko tulee vastaan, niin olen kyllä kiinnostunut, ei niitä koskaan liikaa ole.
Vastaa lainaten
  #914  
Vanha 20.12.2015, 20:10
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Miehän sitä kaipasin, mutta ajatus oli/on laittaa se 617:n perään. Tuossa mainostetaan, että se sopii jonku bensakoneen ja 60x dieselin perään. Silloin se ei pitäis sopia 617:aan.
Ja toisaalta välityksen parani huomattavasti, kun laitoin isommat renkaat. Ja vähän toisinaan käy mielessä päivittäminen 463 koriseen koko auto. Mutta jos sopiva laatikko tulee vastaan, niin olen kyllä kiinnostunut, ei niitä koskaan liikaa ole.

Jep, niin olikin. Siinä samalla päivität koneeks 603 tai 606.
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #915  
Vanha 23.12.2015, 09:36
moggi-samuli:n Avatar
moggi-samuli moggi-samuli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 03.04.07
Sijainti: Espoo
Viestit: 242
Perusasetus

Olisiko jollain jäänyt sopivaa bensatankinpanssari aihiota 463seen? o5o-kuus44kolme5

Viimeksi muokannut moggi-samuli : 23.12.2015 09:39
Vastaa lainaten
  #916  
Vanha 23.12.2015, 23:21
vuorimies:n Avatar
vuorimies vuorimies ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.15
Sijainti: Pieksämäki, Finland
Viestit: 405
Perusasetus

Mitkä mahtais olla hyvät vakio iskarit Geehen taakse? KYB ei porukka tunnu suosivan, bilsteinit olis kuulemma hyvät mutta maksaa aikas mukavasti.
Vastaa lainaten
  #917  
Vanha 24.12.2015, 01:17
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

Eikö ome aja vakioiden virkaa, vähän pidemmät ne kai on mutta haittaako mitään?
__________________
PäHäMa
Pamaas
SLCK

Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980

Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982
Ex. Suzuki Jimny 2006
Ex. Toyota Landcruiser RJ70
Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981
Ex. Hilux LN65
Ex. Volvo C303
Ex. Hilux LN65
Ex. Suzuki 413
Ex. Range 3.5L +hj akselit
Ex. L200
Vastaa lainaten
  #918  
Vanha 28.12.2015, 19:41
YRJÖ VI YRJÖ VI ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.01.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 68
Perusasetus

OM603 350 turbo D, hydr. venttiilinpainimet



Vaihdoin yllä mainittuun moottoriin hydrauliset venttiilinpainimet. Entiset naputtivat ja nokka-akselin vastepinnassa oli jälkiä.

Vaihto sujui suunnitelmien mukaisesti (ketju kireällä, uskon, että on pysynyt hampaalla kaikilla rattailla , ajoitusmerkit pysyivät paikallaan (tarkistettu moneen kertaan, myös pumpun ajoitus). Kahdesta koulukunnasta valitsin sen, jossa painimia ei käsin pyritä täyttämään öljyllä.

Mutta vaihdon jälkeen moottori ei ottanut käynnistyäkseen. (Onko niin, että ilman öljytöyttöä olleet painimet alussa eivät avanneet venttiileitä riittävästi käynnistyäkseen.)
Akun tyhjennyttyä, uudelleen latauksen jälkeen lähti viimein käyntiin. Käynti odotuksien mukaisesti äänekästä; mutta ei halunnut käydä tyhjäkäyntiä.

Yön yli ladatulla akulla läksin tänään liikenteeseen:
-käynnistyi, mutta ei mitenkään "innokkaasti"
-ääni kova (vrt. kuorma-auto, tai traktori)
-ei edelleenkään jaksa käydä tyhjäkäyntiä
-savuttaa (aikaisemmin ei yhtään)
-veto huono, varsinkin alhaisilla kierroksilla
-lämmöt pyrkivätt lähelle sataa, jos joutuu liikenteessä pysähtelemään

Remontin aikana en ole kajonnut millään tavalla muihin toimintoihin, kuten esim polttoainepuoleen (paitsi nyt tarkistaessani pumpun ajoituksen).

Olen arvellut, että syynä voisi olla käynnistysyritysten yhteydessä etukammioihin ja mäntien päälle joutunut polttoaine. Palaako se sieltä joskus pois, vai menikö kone nyt kerralla pilalle?
Vastaa lainaten
  #919  
Vanha 30.12.2015, 11:47
mikaman mikaman ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.05.11
Sijainti: Suomi
Viestit: 58
Perusasetus

OM603 350 turbo D, hydr. venttiilinpainimet


Oireet viittaavat kyllä ajoituksen olevan pielessä. Oletko tarkistanut sekä nokka-akselin että pumpun ajoituksen koeajon jälkeen?
__________________
w460 om606
Vastaa lainaten
  #920  
Vanha 30.12.2015, 11:54
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Ajoitus tuossa on varmaan metässä.
Tarkista ensin että kampiakselin O|T merkki ja nokka-akselin ajoitusmerkki osuu kohdakkain.

Sen jälkeen pyöräytä kampiakselia 13ast JYKK eli edestäpäin katsottuna myötäpäivään.
HUOM! ei yhtään takaisinpäin vaan varovasti siihen 13ast JYKK. Silloin pitäisi osua pumpun ajoitusmerkki kohdalleen.

Tehdas-asetus on 15ast JYKK mutta aikojen myötä on tullut todettua että 12-13ast JYKK on koneen jouhevuuden kannalta parempi.
Syö hieman vähemmän ja vastaa kaasuun paremmin.
Vastaa lainaten
  #921  
Vanha 30.12.2015, 14:58
epv epv ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.12.15
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 92
Perusasetus

Jaaha, tuli Gee hiljattain taloon

Kohtuu hyväkuntoiselta vaikuttaa, mutta pari sähkövikaa on.

Sisätilanpuhallin ei puhalla, missä kojetaulun sisuksissa tuo on? Myös tuulilasin pyyhkijät ovat paikallaan, onko moottori kuinka syvällä kojetaulun takana? Ei kuulu ääntäkään viikseä kääntäessä
Vastaa lainaten
  #922  
Vanha 30.12.2015, 18:11
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja epv Näytä viesti
Jaaha, tuli Gee hiljattain taloon

Kohtuu hyväkuntoiselta vaikuttaa, mutta pari sähkövikaa on.

Sisätilanpuhallin ei puhalla, missä kojetaulun sisuksissa tuo on? Myös tuulilasin pyyhkijät ovat paikallaan, onko moottori kuinka syvällä kojetaulun takana? Ei kuulu ääntäkään viikseä kääntäessä

Sulakkeet ekaks tarkisteluun. Mikä malli ja ikä.
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #923  
Vanha 30.12.2015, 19:46
vimakuus:n Avatar
vimakuus vimakuus ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 19.12.06
Sijainti: Rauma, Finland.
Viestit: 359
Perusasetus

Nyt kun nostajiin päästiin, niin mulla kävi eilen semmonen, että katsastukseen ajellessa alko 603:sen nostajat yks kaks tikittää/säklättää kesken ajon. Ajoin noin 6-7km 3000-3500 kierroksilla, jonka jälkeen tikitys alkoi. Sitte ajoin sivutielle ja annoin käydä hetken tyhjää kun ihmettelin, et mikäs siihen nyt tuli, käännyin jo takas, mut muutaman sadan metrin jälkeen ääni häipy ja taas u-käänös ja katsastusreissu jatkui ilman oireita.

Siinä on uudehkot nostajat ja öljyt oli vuoden ikäiset.
Mikäköhän mahto nostajia vaivata, öljynpaineet olivat ihan normaalit?
Vastaa lainaten
  #924  
Vanha 30.12.2015, 23:47
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja YRJÖ VI Näytä viesti
Vaihdoin yllä mainittuun moottoriin hydrauliset venttiilinpainimet. Entiset naputtivat ja nokka-akselin vastepinnassa oli jälkiä.

Vaihto sujui suunnitelmien mukaisesti (ketju kireällä, uskon, että on pysynyt hampaalla kaikilla rattailla , ajoitusmerkit pysyivät paikallaan (tarkistettu moneen kertaan, myös pumpun ajoitus). Kahdesta koulukunnasta valitsin sen, jossa painimia ei käsin pyritä täyttämään öljyllä.

Mutta vaihdon jälkeen moottori ei ottanut käynnistyäkseen. (Onko niin, että ilman öljytöyttöä olleet painimet alussa eivät avanneet venttiileitä riittävästi käynnistyäkseen.)
Akun tyhjennyttyä, uudelleen latauksen jälkeen lähti viimein käyntiin. Käynti odotuksien mukaisesti äänekästä; mutta ei halunnut käydä tyhjäkäyntiä.

Yön yli ladatulla akulla läksin tänään liikenteeseen:
-käynnistyi, mutta ei mitenkään "innokkaasti"
-ääni kova (vrt. kuorma-auto, tai traktori)
-ei edelleenkään jaksa käydä tyhjäkäyntiä
-savuttaa (aikaisemmin ei yhtään)
-veto huono, varsinkin alhaisilla kierroksilla
-lämmöt pyrkivätt lähelle sataa, jos joutuu liikenteessä pysähtelemään

Remontin aikana en ole kajonnut millään tavalla muihin toimintoihin, kuten esim polttoainepuoleen (paitsi nyt tarkistaessani pumpun ajoituksen).

Olen arvellut, että syynä voisi olla käynnistysyritysten yhteydessä etukammioihin ja mäntien päälle joutunut polttoaine. Palaako se sieltä joskus pois, vai menikö kone nyt kerralla pilalle?
Tarkistitko, ettei mikään venttiili jäänyt kantamaan? Toiseksi tulee mieleen sammutin, liikkuuko vipu kuten pitää?
Männän päällä ja etukammioissa oleva ylimääräinen polttoaine kyllä katoaa viimeistään kun kone käynnistyy.
Minulla on sellainen muistikuva, että ketju ei mahdu hyppäämään hampaan yli, että siellä on tapit tms. haitat rattaiden lähellä jotka estää sen. Voin toki muistaa väärinkin. Enkä juuri tuollaista konetta ole koskaan purkanut, mutta OM601:sen. Siitäkin on kyllä jo vuosia aikaa.
Silloin kasatessa minulle sattui pieni virhe. Ajoitukseen ei ollu tarkempia ohjeita, jostain vain sain asteluvun, olisko ollu tuo 13. Oletin sen olevan EYKK, kun olisi pitänyt olla JYKK. Kone käynnistyi silti, mutta kävi "hieman" terävästi.
Vastaa lainaten
  #925  
Vanha 30.12.2015, 23:51
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja epv Näytä viesti
Jaaha, tuli Gee hiljattain taloon

Kohtuu hyväkuntoiselta vaikuttaa, mutta pari sähkövikaa on.

Sisätilanpuhallin ei puhalla, missä kojetaulun sisuksissa tuo on? Myös tuulilasin pyyhkijät ovat paikallaan, onko moottori kuinka syvällä kojetaulun takana? Ei kuulu ääntäkään viikseä kääntäessä
Mulla on molemmat näkyvissä, kun aukaisee konepellin. Onhan nuita tosin jo 36 vuotta tehty, joten saattaa vuosimallien välillä olla eroja.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
mercedes, mersu


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Räjäytyskuvia mersusta Larha Tekniikka & Jutustelu 12 23.06.2015 07:30
Huomio!!! Kaikki metsästystä/ammuntaa harrastavat offroad miehet ja naiset!!!! TOPPAHOUSU Chit-Chat 87 26.11.2008 14:00
Mersusta loppuu joustot! Larha Tekniikka & Jutustelu 13 26.02.2008 20:41
Mersusta huoltoauto MakeH Tekniikka & Jutustelu 2 13.04.2006 17:24
Mersusta Masi Tekniikka & Jutustelu 0 23.11.2005 18:07


Sivu luotu: 21:27 (GMT +2).