Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.11.2017, 20:03
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Niinhän se on mutta kun katsurit ei tunnusta enää verrokkimallia korkeudelle kuten Up-Country.

Oli lähtökohta mikä hyvänsä korotat maksimissaan 3" ja sillä sipuli. Jos lähtökohta on vakiosta tuuman korotettu Up-Country, korotat sitä max 3" - eli laitat siihen 4" satsin - ja homma on OK, mutta 4,5" ei enää käy. Vakiokorkuista korotat sen saman 3" etkä yhtään enempää eli 3,5" ei enää käy, vaikka onkin 0,5" matalampi kuin maksimin korotettu Up-Country!

Tämmönen on Hämeenlinnan palveluhalukkaimman katsurin tulkinta ja jos on asema/henkilökohtanen, niin siitä sitten vaihtamaan konttoria/katsuria. Ihan pellemeininkiä on juu, mutta minkäs teet? Viisaampi mennä vaikka Lahteen mitä Pertsi ehdotti.
Niin, avainkohta on tuo lihavoitu teksti. Ei minua tottapuhuen kiinnosta paskankaan vertaa osaamattoman tai haluttoman katsastajan tai konttorin oma tulkinta tai mielipide asiasta. Vain ja ainoastaan sillä on merkitystä, onko homma sallittu Trafin pykälissä vai ei. Onhan noita muutoksia vaikka kuinka ja paljon mitä jotkut konttorit eivät suostu leimaamaan, vaikka ovat täysin pykälien mukaisia.

Trafin uusimmassa(kaan) tulkintaohjeessa ei sanallakaan mainita siitä, että saako alustan korkeuden muutoksessa käyttää saman mallisarjan verrokkiautoa vai ei. Jos sitä ei erikseen kielletä, se ei silloin voi olla kiellettyä - etenkin, koska kyseessä on saman mallisarjan auto, joka on tismalleen samalla e- tyypihyväksynnällä.
Sitä en sitten tiedä, onko Trafilta tullut joku sisäinen "hys-hys"- muistio asiasta konttoreille, mutta toisaalta Trafin ei pitäisi pystyä linjaamaan tiukempia sovellusohjeita kuin mitä määräyksissä mainitaan. Sama kuin Poliisi antaisi tienpäällä sakkoa asiasta, mistä ei lain mukaan sakkoa anneta. Ei niin vain voi toimia.

Noita paskoja konttoreita ja osaamattomia/ haluttomia katsastajia on Suomi pullollaan - ovat ottaneet sen saman ajattelutavan kuin kotimaisella byrokraatti- virkamiehelläkin yleensä on, eli kansalainen on virkamiehiä varten, eikä kuten pitäisi että virkamies on kansalaisia varten.

Onneksi niitä konttoreita ja katsastajia löytyy, jotka hommansa osaavat ja haluavat auttaa parhaansa mukaan, ja jos eivät osaa niin kysyvät, opettelevat ja kouluttautuvat. Niillä konttoreilla kannattaa käydä, turha sitä on omaa päiväänsä pilata jonkun kusipäisen osaamattoman urpon takia
Voi sitten halutessaan käydä sillä paskalla konttorilla kiusaamassa leimasetää vuosileimalla, kun on kaikki muutokset otteella mitä siellä on kielletty

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.11.2017, 11:03
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Konttorit inhoavat ymmärrettävästä syystä ylimääräistä työtä, koska siitä ei voi laskuttaa kovinkaan paljoa extraa ja kun neuvomaankin joutuu vielä ilmaiseksi. Kun lisäksi pelkäävät pykälien vastaisesta auton muutoksen hyväksynnästä TRAFin varoitusta ja pahimmillaan liiketoimintaluvan menetystä, niin ymmärtää paremmin nihkeän suhtautumisen.

Katsastusasemien kilpailu on sen verta kovaa, että hinnoittelun ollessa tapissa ei hirveästi viitsi panostaa vaikeisiin tapauksiin, kun helpomminkin sen rahan saa. Kun katteet jää helpoillakin tapauksilla pieneksi, niin ei hankalien tapauksien takia kannata tehdä persnettoa, vaan laittaa kädet ristiin. No, poikkeuksiakin tähän on, joten kukin äänestäköön jaloillaan.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.11.2017, 12:26
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Jos konttori ei oikeasti halua tehdä muutoskatsastuksia, niin siitä olisi syytä ilmoittaa selkeästi asiakkaille tyyliin "Hei, olemme keskittyneet määräaikaskatsastuksiin, päästömittauksiin ja OBD- testeihin. Pääosin emme suorita muutoskatsastuksia".
Siinä säästyisi sekä harrastajan hermot että rahaa, että konttorilta aikaa kun ei sitten tarttisi tarjota palvelua asiassa, mitä eivät kuitenkaan halua eivätkä osaa tehdä..

Vastaavasti jos palveua tarjotaan, niin siinä ei ole mielestäni mitään ymmärrettävää eikä hyväksyttävää, että konttori ei halua tehdä työtä mistä asiakas konttorille maksaa. Se ei ole mikään perustelu tai selitys että muutoskatsastuksessa joutuu tekemään enemmän töitä, asiakashan siitä työstä maksaa ja konttorit veloittaa muutoskatsastuksesta laajuuden mukaan vaihtelevaa hintaa muutamasta kympistä reilusti yli sataseen. Jos konttori ei pyydä muutoksesta sellaista hintaa että se kattaa tarjotun palvelun kulut, se on lähinnä konttorin oma ongelma ja omaa hölmöyttä.


Asiakaspalvelua sekin on, että voidaan tarjota työ sellaisella hinnalla ja osaamisella että työ tulee tehdyksi, konttori saa siitä hinnan jolla kulut katetaan, ja osaava palvelu voidaan taata jatkossakin asiakkaille.
Harrastajat pystyy omalla toiminnallaan pitämään osaavan ja palveluhaluisen toiminnan yllä, valitsemalla ne konttorit joissa harrastajia halutaan palvella


Pienemmillä paikkakunnilla toki iso ongelma on että ei ole paikkaa mistä valita - ja toisaalta ainakin netissä nähdyn perusteella pienemmillä paikkakunnilla syystä tai toisesta halu toimia asiakaspalvelulähtöisesti ja harrastajat huomioiden tuntuu olevan pääosin todella huono.

Toisaalta harrastajat itse tekevät karhunpalveluksen sekä itselleen että muille harrastajille, jos jo maksetusta palvelusta (esim. korotetun auton muutoskatsastus) osaamattomien konttoreiden toimista ja tekemättä jättämisistä ei tehdä valituksia ja/tai selvityspyyntöjä Trafille.
Ei ole kenenkään etu, että esim. muutoskatsastuksesta jo maksaneelle asiakkaalle konttorilla valehdellaan päin näköä ja kielletään täysin pykälien mukaiset muutokset vain koska konttorin osaaminen tai halu ei riitä. Jos ei voida tarjota palvelua, ei sitä palvelua pitäisi myöskään markkinoida - eikä etenkään ottaa työtä vastaan. Mielestäni pahinta on, jos konttori peittelee oman osaamisensa puutteita sillä että valehtelee asiakkaalle päin näköä periaatteella "Ei tällaista pysty missään nimessä muutoskatsastamaan". Jos oma osaaminen loppuu, olisi syytä nostaa kädet pystyyn ja kertoa rehellisesti asiakkaalle että "Nyt en valitettavasti ole varma voidaanko tällainen muutos tehdä laillisesti", ja joko ohjata asiakas tässä vaiheessa toiselle konttorille tai sitten varmistaa asia Trafista. Siksihän Trafilla ne asiantuntijat on, että niiltä voi kysyä. Sieltä muuten voi kysyä ihan itsekin, nimimerkillä kokemusta on

Jos tilaat liikkeestä tuotteen, ja saat jotain ihan muuta kuin mitä olet tilannut, siitä yleensä reklamoidaan ja/ tai halutaan rahat takaisin.
Mulle ei oikein koskaan ole auennut, miksi ihmiset vain marmattaa netissä siitä että konttori ei suostunut muutoskatsastamaan laillista muutosta - mutta eivät silti tee valitusta hommaa valvovalle elimelle? Eihän siinä ole mitään järkeä, että maksat palvelusta ja saat käteesi kasan paskaa ja valheita päin näköä?


Kuten jo todettua, onneksi niitä harrastajaystävällisiä konttoreita on, käytetään niitä aina kun pystytään ja pidetään sellaiset konttorit pystyssä Valituksia Trafille niistä jotka ottaa rahat mutta ei palvele..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 09.11.2017 12:28
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.11.2017, 10:30
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Kyllähän tuon ymmärtää, mutta kun satun tietämään yhden konttorin asioita tarkemmin nähneenä erinäisten asioiden taustatekijät, niin ei käy kateeksi.

Kun ihmisten asenne ylipäätään on omaneduntavoittelu, niin liiketoimintaluvan menettämisen riskin ja pienempienkin paineiden vallitessa pykälien tulkinnan kanssa varman päälle pelaamisen ymmärtää. Jotkut ottavat ne vakavammin ja jotkut löysemmin. Mene siinä sitten kritisoimaan toisen päätöksiä vääriksi, kun sen valvovan viranomaisenpäätös voi olla vielä sekopäisempi! Ainakin jonkun mielestä. Ja kaikkihan on aina omasta mielestään oikeassa.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.

Viimeksi muokannut WinChester : 10.11.2017 10:41
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.11.2017, 11:13
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Kyllähän tuon ymmärtää, mutta kun satun tietämään yhden konttorin asioita tarkemmin nähneenä erinäisten asioiden taustatekijät, niin ei käy kateeksi.

Kun ihmisten asenne ylipäätään on omaneduntavoittelu, niin liiketoimintaluvan menettämisen riskin ja pienempienkin paineiden vallitessa pykälien tulkinnan kanssa varman päälle pelaamisen ymmärtää. Jotkut ottavat ne vakavammin ja jotkut löysemmin. Mene siinä sitten kritisoimaan toisen päätöksiä vääriksi, kun sen valvovan viranomaisenpäätös voi olla vielä sekopäisempi! Ainakin jonkun mielestä. Ja kaikkihan on aina omasta mielestään oikeassa.
Kaikilla konttoreilla ei edes ole enää oikeuksia muutoskatsastuksia, sen oliko minkä vuoden heinäkuun asetus ym muutoksen kohdalla sai valita Trafilta sen paletin kun halusi ja ei tarvinnut ottaa enään koko palettia (siis henkilö, paketti, raskas, muutos, rekisteröinnit ym). Mulla tuli silloin konttorin vaihto eteen, koska mun vakiokonttorilla ei enää ollut muutoskatsastusoikeuksia... Mahdollisti sen konttikatsastusasemien perustamisen, kun ei tarvinnut enään tehdä kaikkia (lähinnä kontissa ei ole helppo toteuttaa raskasta kalustoa)!
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.11.2017, 11:23
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Joo ja sitten oma lukunsa on vielä yksittäishyväksyntöjen tekeminen. Koskee lähinnä sellaisia paikkakuntia, joilla on esim. perävaunuvalmistaja, kuorma-auton varustelija tms.

Yksittäishyväksynnän asiakashinnan määrää viranomainen ja kustannukset hyväksyntäoikeuden saamiseksi, ylläpitämiseksi ja hyväksynnän toteuttamiseksi kustantaa asema. Ei ihan kymmenellä asiakaskäynnillä kustanneta sitä!
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.11.2017, 13:22
Team Felix:n Avatar
Team Felix Team Felix ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.11.17
Sijainti: Veikkola
Viestit: 73
Perusasetus

No jo on tullut asiaa keskusteluun sitten viime käynnin.

Onhan noissa konttoreissa eroja kuin yössä ja päivässä. Kai se on katsurin päivästä kiinni sekä paljon myös asiakkaan käytöksestä. Sehän on selvä että jos ei henkilökemiat kohtaa niin, vaikka ei asia saisikaan vaikuttaa mihinkään, mutta sillä ikävä kyllä on omat seurauksensa. Tossa on hyvä pointti että harrastajat pystyy itse myös osaltaan vaikuttamaan asioiden, säädösten ja muiden tulkintaan esimerkiksi juuri sillä että hakee valitusten kautta ns. oikeutta itselleen. Niin se on monessa. Itse sähköurakoitsijana tiedän varsin hyvin kun pelataan sellaisella kentällä jossa on paksu kirja täynnä erilaisia määräyksiä joista iso osa on vielä vähän tulkinnanvaraisia. Ehkä siksi kun oikeata ratkaisua ei aina ole antaa jokaiseen tapaukseen suoraan kirjasta vaan pitäisi käyttää maalaisjärkeä. Tuo maalaisjärki vaan tuntu olevan katoava kansanperinne...

Jos päädyn laittamaan yli 3" korotuksen (mikä ei ainakaan ihan heti tapahdu) niin leimautan sen varmasti jossain jollain konstilla. Nyt pitää aluksi tyytyä tuohon 2" budgetboosteriin.

No, back to the projekti niin sain eilen vihdoin ja viimein koslan ajettua kotiin. Torstaina tuli ilmoitus pajalta että auto on valmis ja kävin sen hakemassa. Lähdin sitten tapaamiseen Helsingin keskustaan tietysti Jeepillä intoa täynnä ja TAAS muutaman kilometrin ajelun jälkeen alkoi tuntua auto puutuneelta ja tajusin jarrujen edelleen menevän jumiin. Tietenkin hämeenkadun alussa alkoi laahaamaan kunnolla ja pakko oli vetää sivuun. Siinä sitten odottelin että paineet sylintereissä helpottaa ja muistin että jarrupoljinta ylöspäin kampeamalla pääsisin taas eteenpäin. Samoin jarrupoljin makaa niin että jarruvalojen kytkin on koko ajan kiinni ja jarruvalot palaa itsekseen. Siksi myös akku pääsee tyhjenymään eli ei onneksi tarvitse alkaa etsimään vuotoja Eilen ajoin Malmilta auton Veikkolaan ja jouduin pysähtymään Espoon ikealla päästelemään paineita. Nyt olisi edessä se tehostimen tangon säätäminen ja mahdollisesti sitten jarrupolkimen asennon mutta tänään sataa sen verran että en taida sateessa aloittaa tuota projektia.

Illalla reviteltiin pojan kanssa meidän pihateillä ja onhan se poikakin 1,5 wee suu messingillä tuosta kapistuksesta, isäänsä tullut. Sitten hahmottelin vähän lisävaojen asennusta, ja meinasin nyt ruuvata tuon ison valotangon konepeltiin kiinni ja sitten pari pienempää katolle, joko kattokaiteeseen tai sitten teen pellistä sille telineen tai suoraan kattoon. Samoin pitää asentaa noi korotus palikat alle itse, vaikka pyysin korjaamoa niitä samalla vaivalla laittamaan alle kun nosturilla on. Nämä hommat nyt on seuraavana listalla, eli jarrut kondikseen, 2" korotus ja lisävalot.

Voi ola että projekti etenee suhteellisen hitaasti varsinkin kun ei enää ole nosturillista hallia pihassa vaan pieni köpö autotallin irvikuva johon ei Jeeppi edes mahdu.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_6736.jpg‎
Views:	291
Size:	152,9 Kt
ID:	82107  
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ikuisuus projekti Swamp Jumperin "herätys" Jare Maasturiprojektit 426 03.01.2020 09:30
Kekkulan Ikuisuus Hilux-ln46 _kekkula_ Maasturiprojektit 10 26.10.2015 21:02
Myyty Jeepin akselit 2kpl D30 (XJ / WJ) ja D44a (WJ) ROMUTETTU KAIKKI! WinChester O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 26.10.2015 09:18
Ikuisuus Isuzu Bankkuprojekti. Jonkki Maasturiprojektit 15 05.03.2013 14:39
Ikuisuus Suikka-Projekti Palde Maasturiprojektit 19 29.12.2007 18:51


Sivu luotu: 12:30 (GMT +2).