Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.09.2016, 12:50
kokkolanpoika:n Avatar
kokkolanpoika kokkolanpoika ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 06.10.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 514
Perusasetus

Suurin virhe ihmisillä on oma tyhmyys ja tietämättämyys kun auto hajoaa. Olen tavannut paljon ihmisiä ketkä ajaa niin vähillä öljyillä ettei tikku enään kastu ja sit ihmetellään kun hajoaa. Sama pätee jäähytinnesteeseen. Sitten ei välitetä jakopään remmin vaihdosta vaikka koitetaan vinkata että olisi aika vaihtaa. Koitetaan säästää pari sataa siinä parin tonnin autossa joka osarilla ostettu. Sitten itketään kun hajoo.

Friikku on perusautoltaan aika luotettava jos perehtyy siihen ennen kun semmosen ostaa. Sillä ei saa vetää mitään 2500Kg peräkärryä vaikka koukku taitaa jotain tollasta salliakkin. Sen voimansiirto on luokkaa citymaasturi, ei mikään kuormaauto. Suurin osa autoista mitä palstalaisillakin on ollu niin on ollut käytettyjä, ja tohdin väittää että suurin osa on ollut niin paskalla pidolla ettei niitä ole ikäpäivänä huollettu sen kummemmin kun moottoriöljyn vaihto tehty. Korjaamon omistajatkin sanoo että ihmiset ei tänä päivänä raaski korjauttaa autojaan, tai huollattaa niitä edes ohjeen mukaisesti.

Paikallisella rintajoupillakin joku tojotan hdj maasturi kaupan johon vaihettu moottori. n:100tkm ajettu, oli kuulemma uusittu myös voimansiirron osia yms.
Eine lantikan osat ole sen kalliimpia kun tojotankaan. 2007 noppa corollan takasatula maksaa 2x sen mitä lantikan etusatula. Oli aika yllätys itsellekkin kun semmosen jouduin vaihtamaan kaverin autoon.

Ja mun mielestä tässä on väärin verrata friikkua ja jotain hdj tojotaa. Eikö vertailuna pitäs käyttää jotain RAV4sta

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.09.2016, 23:42
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kokkolanpoika Näytä viesti
Suurin virhe ihmisillä on oma tyhmyys ja tietämättämyys kun auto hajoaa. Olen tavannut paljon ihmisiä ketkä ajaa niin vähillä öljyillä ettei tikku enään kastu ja sit ihmetellään kun hajoaa. Sama pätee jäähytinnesteeseen. Sitten ei välitetä jakopään remmin vaihdosta vaikka koitetaan vinkata että olisi aika vaihtaa. Koitetaan säästää pari sataa siinä parin tonnin autossa joka osarilla ostettu. Sitten itketään kun hajoo.

Friikku on perusautoltaan aika luotettava jos perehtyy siihen ennen kun semmosen ostaa. Sillä ei saa vetää mitään 2500Kg peräkärryä vaikka koukku taitaa jotain tollasta salliakkin. Sen voimansiirto on luokkaa citymaasturi, ei mikään kuormaauto. Suurin osa autoista mitä palstalaisillakin on ollu niin on ollut käytettyjä, ja tohdin väittää että suurin osa on ollut niin paskalla pidolla ettei niitä ole ikäpäivänä huollettu sen kummemmin kun moottoriöljyn vaihto tehty. Korjaamon omistajatkin sanoo että ihmiset ei tänä päivänä raaski korjauttaa autojaan, tai huollattaa niitä edes ohjeen mukaisesti.

Paikallisella rintajoupillakin joku tojotan hdj maasturi kaupan johon vaihettu moottori. n:100tkm ajettu, oli kuulemma uusittu myös voimansiirron osia yms.
Eine lantikan osat ole sen kalliimpia kun tojotankaan. 2007 noppa corollan takasatula maksaa 2x sen mitä lantikan etusatula. Oli aika yllätys itsellekkin kun semmosen jouduin vaihtamaan kaverin autoon.

Ja mun mielestä tässä on väärin verrata friikkua ja jotain hdj tojotaa. Eikö vertailuna pitäs käyttää jotain RAV4sta
Niinpä niin,usein kuulee sanottavan että "se hajos,vittu mikä paska" kun pitäis kysyä että miksi se hajos,ja usein nykyään se hajoo väärillä huolloilla tai ei huoltoa ollenkaan. Friikkuhan ei ole se luotettavin mitä markkinoilta löytyy ja jossain kärryn vedossa ei pärjää yhdellekään puolta painavammalle,ei HoDarillekaan. Ja jos merkkiliikkeen tiskiltä joutuu kaikki varaosat hakemaan ni harvaan autoon kannattaa jakolaatikoita tai moottoreita lähteä uusimaan. Mieti ny,muutaman tonnin autoon uus kone viistonnia? Tämmösten vanhojen kotteroiden taloudellinen mielekkyys perustuu useimmiten siihen et pystyy osat hankkimaan tarvikkeena jostain edukkaammasta putiikista ja itse korjaten. Tietty joku miljoonan ajettu hodari ja kymmeneen vuotta ajettu friikku voi olla samoissa hinnoissa ja luotettavuus taitaa olla samaa luokkaa;huono. Eli loppujen lopuksi valinta taitaa olla makuasia,hiukka työlästä autoilua taitaa tulla molemmissa tapauksissa mut siinähän se hauskuus just piileekin. teknisessä ja rahallisessa mielessä nää on sen verta erilaisia et ei mun mielestä voi oikeen verrata.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.09.2016, 17:38
Kasper Kasper ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.15
Sijainti: Turku
Viestit: 452
Talking

Unohda freelander ja osta hdj
__________________
Kun ei vaan mittään sattuis!

Kokeillaas kerran vielä...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.09.2016, 19:03
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kasper Näytä viesti
Unohda freelander ja osta hdj
Hyvin perusteltu väite tojomieheltä
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.10.2016, 08:57
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.395
Blog Entries: 5
Perusasetus

Kuten tossa aikasemmin jo todettiin, noi on eri sarjan autoja HDJ ja Freekku. Tohon vois myös sanoa, että unohda HDJ ja osta Defe!

Ja topicissahan kysyttiin kokemuksia. Freekku on kiva auto ajaa, mutta siinä on omat vik...öh ominaisuutensa. Mulla on vanhempi 1-koppanen paljon parjatulla 1,8 16K motilla. Kuten kokkolanpoika tuossa totesi, huoltojen väliin jättäminen on suurin syy noihin hajoamisiin. Voimansiirron osalta alkupään Freekkuihin tulisi vaihtaa visko 70tkm välein. Sitä ei vaan ole koskaan laitettu huolto-ohjelmaan. Lisäksi se on tarkka renkaiden kulumisesta, eli pitäisi huolehtia siitä, että renkaat ovat tasaisesti kuluneet edessä/takana, tai vähemmän kuluneet on taka-akselilla.

Lasinnostimien vaijerit ruostuu ja on vaihtokunnossa jossain vaiheessa, koko mekanismi on edullisimmillaan briteissä 33 puntaa. Takalasin tuplasti kalliimpi.

Koneen osalta kannentiivisteongelmat ratkeaa MLS tiivarilla ja teräksisillä ohjurintapeilla ja siirtämällä termostaatti päivityskitillä pois lohkon kyljestä. Ja koneeseen pitäisi käyttää vain punaista jäähdytinnestettä. Joskus saattaa nestevuoto olla letkulämmitimessä tai lämppärin kennossa, eli jäähdytysnesteen tasoa pitää seurata. Imusarjan tiiviste on myös heikko kohta, ja se on syytä vaihtaa parempaan. Pahimmassa tapauksessa vuotaa jäähdytinnesteen imusarjaan ja koneeseen päästessään hajottaa sen.

Ulkomaanpalstoiltakin löytyy aika paljon juttua, tuolla esim. aika hyvin. Vastaavat jopa kun kerran kysyin s-postilla oikeaa Lambdan tyyppiä (Bosch).

http://www.freelanderspecialist.com/
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone

Viimeksi muokannut Kaitsu67 : 06.10.2016 21:39
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.10.2016, 10:33
AnttiJuhani AnttiJuhani ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.08.16
Sijainti: Sirkka
Viestit: 71
Perusasetus

Meillä ollut vuosia jo freelander 1.8 koneella. Varma kone, kunhan tuo kansipahvi ongelma on jo korjattu. Yllättävän pirteäkin. Perus kuluvat osat ja huollot tehty ja muuta ei ole tarvinnut. Peräöljyt kannattee vaihdella mutta se on halpaa.

Kori on kestänyt todella hyvin etelän suolateitä vuosia. Ei voi moittia ruosteromuksi. Alustan osat onkin sitten korroosiota nauttinut aikalailla mutta niitähän aina vaihdellaan uusiin. Moni oli alkuperäistä meidän autossa. Näin kyllä muissakin autoissa jotka etelästä olen ostanut.

Sähköt ja varusteet, noh... Lasit ja ovet vähän väliä temppuilee. Keskuslukko myös. Noita saa aina laitella kun jaksaa. Takalasi yllättäen toiminut kovillakin pakkasilla moitteetta.

Ajettavuus on kyllä hyvä, pirteä ja ketterä, ei edes kiikkerä. Ei syö liikaa polttoainettakaan normaalirenkailla.

Minusta aivan hyvä auto.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.12.2016, 15:32
nevo nevo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.14
Sijainti: Imatra, Suomi
Viestit: 89
Perusasetus

1. Freelandereita on ollut melko edullisesti tarjolla.
Mutta, katsomani yksilöt on olleet "moniongelmaisia". Siinä se syy arvostukseen.
Kevytrakenteinen auto se on. Kuten moni muukin citymaasturi.

Tuossa 1. mallissa on etuna kätevä koko ja mukavat ajo-ominaisuudet.
Taitaa silti jäädä tälläinen käytetty citymaasturi hankkimatta, kun ei kerkeä tarpeeksi korjaamaan...

Viimeksi muokannut nevo : 03.12.2016 15:39
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kokemuksia! Land rover FreeLander 2005 Nipa Chit-Chat 7 25.02.2011 20:08
LAND ROVER FREELANDER 1.8i neli-isi Tekniikka & Jutustelu 1 09.12.2007 19:02
LAND ROVER Defenderistä kokemuksia Tekniikka & Jutustelu 21 01.06.2007 08:17
land Rover freelander Maastorauta Chit-Chat 3 05.10.2005 07:26
Land Rover freelander 1.8i Tekniikka & Jutustelu 2 06.01.2005 21:52


Sivu luotu: 19:57 (GMT +2).