![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Aivan, normaali ilmanpaineessa, siksihän "kaikissa" vehkeissä nykyään käytetään paineistettua järjestelmää, vaikka senhän sinä varmasti tiesitkin...
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Hyvä pointti!! Pakko myöntää, Tätä en ollutkaan ajatellu ![]() kuinkakohan paljon sit vaikuttaa nesteen sietokykyyn tuo jotai kilon paine minkä korkki pitää sisällään??
__________________
W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Jäi muuten näköjään kirjoittamatta tuossa öljynlämpö spekuloinnissa, että koitin höpöttää ilmajäähdytteisistä moottoreista noissa lämpötiloissa!
...tuohon satalankkuun....että paljonkos se kiehumispiste nousee, jos paine nostetaan järjestelmässä esim. 1bar-> 2bar ? Näissä E500:ssa kun on vähän eri kaliberia tuo paisuntasäiliön korkin avautumisraja ja täysin eri kamaa kuin "tavallisissa" W124:ssa ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Tossa Wikistä kaavioo, kilon paineella veden kiehumispiste siis 100 celsiusta ( huom. tämä on normaali ilmanpaine, ei ylipaine )
eli kilon painekorkilla kiehumispista 120 astetta, kymppikilossa 180 astetta https://fi.wikipedia.org/wiki/Kiehum...nt_Diagram.png |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Hehheh..mä ja mun odottelut.. ![]() ![]() ![]() Sä puhut nyt moottorista joka on suunniteltu ja rakennettu kestämään nämä lämpötilat ![]() AlluK vahvisti satalankun tarinan mahdolliseksi.Thanks ![]() viissatku on kova peli ![]()
__________________
W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. Viimeksi muokannut G280E : 02.07.2015 17:48 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Luin oman viestini tuosta aiemmpaa ja itse itseäni kompaten:
Ei tässä kurassa ole ensisijaisesti siitä kyse että voit ajaa 130 asteen lämmoillä ilman kiehumista vaan siitä että moottorissa oleviin hotspotteihin ei muodostu mikrokuplia tjsp. ja lämpö siirtyy tehokkaammin nesteeseen ja METALLI viilenee tehokkaammin vaikka itse NESTE olisikin kuumempaa. Ja edelleenkin, sama se mikä kura siellä kiertää, termostaatti aukeaa ihan samassa lämpötilassa kuin ennenkin joten mittarin pitäsi napottaa just siinä samassa lämpötilassa kuin ennenkin. Sitä ongelmaa tämä ei poista että jäähdyttimen/flektien kapasiteetti ei riitä poistamaan moottorin kehittämää lämpöä. Kiehumattomuutta voidaan toki käyttää hyväksi kun sattuu patentin paikka kohalle ![]() Itse en sitä korkkia kuitenkaan pois heittäis vaikka tuollaista mämmiä koneeseen laittaisinkin. Uusissa henkilöautoissa on järjestelmiä joissa moottorinohjainlaite pystyy ohjaamaan termaria jossain määrin. Tasakaasulla kone käy yli 100 asteisena ja kun painetaan liipasinta niin termaria aukaistaan jotta lämmöt tippuu 10-20 astetta. Jotkut jo tästä hoksasikin että uusien autojen mahdolliset lämpömittarit ei näytä koneen todellista lämpötilaa vaan sitä mitä valmistaja on käskenyt moottorinohjainlaitteen näyttää ![]() Omassa jo 12 vuotta vanhassa kipossa ohjainlaite peukaloi lämpötilatietoa.
__________________
www.OFFROADOULU.com Viimeksi muokannut Rak : 02.07.2015 19:10 |
#7
|
|||
|
|||
![]() Onko kukaan löytänyt faktaa tuosta ominaislämpökapasiteetista?
Lueskelin noita valmistajan sivuja, ja sieltä en löytänyt.
Aihetta hivenen sivuuttiin sanomalla, että kone lämpenee nopeammin, siis ominaislämpökapasiteetti (=kyky sitoa lämpöä itseensä) on pienempi. Tuo ominaislämpökapasiteetti on melkein yhtä tärkeä, kuin kiehumispiste. siis veden ominaislämpökapasiteetti on 4,19 kJ (kg/aste) Siis jos ominaislämpökapasiteetti on esim. puolet veden vastaavasta, niin nesteen lämpö samalla virtaamalla (ja teholla) nousee tuplasti verrattuna veden lämpötilan nousuun. Ja sitten tuohon veden kiehumiseen: kun vesi kiehuu, niin siitä tulee vesihöyryä, ja kun kesihöyry jäähtyy, niin siitä tulee vettä. ja kun yksi kilo 100 asteista vettä höyrystetään 100 asteiseksi höyryksi, se vaatii 2256 kJ. Siis jos/kun vesi kiehuu koneessa, niin sen kiehuttaminen sitoo yhtä paljon energiaa, kuin 100 kertaisen määrän lämmittäminen 50 astetta. -> tuo veden kiehuminen ei VÄLTTÄMÄTTÄ ole katastofi, kunhan tuon vesihöyryn ohjaaminen kohteesta pois on toteutettu oikein. Monesti ihmisillä menee sekaisin nuo koneen vesitilassa olevat kaasut: Ilma: joutuu koneeseen esim. remontissa taikka rikkinäisestä lämppärinkennosta tms. yleensä koneen jäähtyessä, jos korkki on rikki. "pakokaasu" : siis yleensä joko kansi tai kannen tiiviste rikki, harvemmin sylinterin putki tai egr... Vesihöyry: siis vesi kiehuu, ja pulputtaa tms, MUTTA """alle 100 asteista"""" vesihöyryä ei liene olemassa. (siis jos puhutaan käytännön tasolla, ja koneen kiehumisesta) Ja sitten kun on "saunan takana kyhätty keksintö", jossa nämä kaikki, ja pari asennusvirhettä, termostaatti poistettu, ja vesipumppu pyörii vielä väärään suuntaa... niin aletaan olla semmoisessa tilanteessa, että keskimääräistä huomattavasti paremmalla asiantuntijallakin menee tuntikausia hakea "vikaa" (itse en ole asiantuntija, mutta kun mitsun 2,3 td poltti kannen tiivisteen 82 C termostaatilla, niin ostin alkuperäisen 76,5 asteen termostaatin: virtauspinta-ala tuplat, kiinni ollessa ei vuoda, ja sulkee kuuman ohikierron kokonaan. -> lämpömittarin seilailu loppui kokonaan, ja talvella lämpimämpi, tuo orkkis termarin paremmuus selvisi lämmittämällä molempia vedessä, lämpömittarin kanssa, -> jos haluat hyvän ja halvan termostaatin, niin osta ensin halpa, muuten se jää ostamatta: toyotan orkkistermarista kuvia profiilista) Ja noihin linkkukoneen aisoihin: eläissäni en ole hitsannut yhtään linkkukonetta... ja siitäkään ei ole mitään tietoa, onko ne erilaiset eri ilmanaloissa. Mutta sen verran olen katsellut eri ihmisten työskentelyä, että tuommoinen aisan väsymismurtuma ei yllätä ollenkaan. Siis nuo levyaisat kestää, ja ne on mitoitettu kestämään(?) riittävän pitkään, ja suunnittelijoilla on pohjatietona materiaalin tiedot, ja kuormitustilat. Siis oletuksena vois olla, että kestää 20v lappaa hiekkaa/soraa 75% kuormituksella yhdessä vuorossa. Siis rasitus on lähes pelkästään nostamista. Mutta sitten käsistään kätevä suomalainen saa "ahaa elämyksen": Maalis- ja huhtikuu on hiljaista, ja tuolla saunan takana on vanha lumiaura... siis pistämpä hitsaten tuohon linkkukoneeseen tuon lumiauran, että vois urakoida oja-aurausta tun hiljaisen ajan.... siis aisoihin kokoajan sivuttaisvoimia, ja nimenomaan sykkivänä sumupaalujen taajuudella. sitäpä nuo aisat ei kestä... Siis se, mitä myyntimiehet myy, suunnittelija suunnittelee, duunarit tekee ... eroaa toisinaan aikapaljon siitä miten asiakas käyttää konetta (laitetta) ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuolla bj-40 jäähdyttimellä saa luovutettua huomattavia lämpömääriä ilmaan, ja varsinkin jos puhutaan ulkolämpötiloista, jolloin aurataan lunta..... Omalla bj:llä olen hinannut kirjastoautosta tehtyä asuntoautoa moottoritiellä, ja kirjaimellisesti sai vetää läppä tiskissä, ja ei alkanut keittää, vaikka oli reilu 20 astetta lämmintä. Yhdellä entisellä bj:llä ei kestänyt vedättä juurikaan, kun alkoi keittämään: Jäähdyttäjä putsattiin, ja flektin jumitin, siitä huolimatta ei heittänyt kuumumasta liikaa, ja ilman termostaattiakin kuumui liikaa... sitten kun otin termostaatin, ja keitin sitä vesi kattilasssa, huomasin että pohjassa oleva ohikierron/moottorin sisäisen kierron sulkeva läppä ei yllä tukkimaan ohikiertoa, vaan jää 100 asteessa reilu 5 mm auki... Romulaatikosta alkuperäinen? termostaatti, joka toimi, paikoilleen ja lujaa ajoa: ei kiehunut enää kertaakaan, vaikka vapautin viskonkin. (pari-kolme metriä vanhaa pyykkinarua, sidottuna siipiin, ja kääriytyneenä viskon akselille -> ensin kannattaa korjata puutteet/virheet/viat ja sitten lähteä testaamaan muuta. (yhden asiakkaan auto "keitti" jatkuvasti, herjasi päivittän nesteen määrää... ja kiehuessa lämpömittarit, siis sekä auton oma että käsikäyttöinen, näytti reilusti vajaata 100 astetta ![]() Jos tuo topiikin mukainen jäähdytysneste olisi niin hyvää, kuin annetaan ymmärtää, niin noita fakta-/fysikaalisia tietoja olisi varmasti paremmin tarjolla. Tuo ominaislämpökapasiteetti olisi esimerkiksi hyvä tietää, sillä jos se olisi esimerkiksi moottoriöljyn, jarrunesteen taikka viinan luokkaa, niin vesipumpun pitäisi kierrättää tuplat litroja verrattuna veteen. (moottoriöljy vois olla hyvä vaihtoehto, kestää lämpöä vielä paljon enemmän, ja vesipumpun tiivisteet yms. olisi öljyvoideltuja ![]() En millään muotoa väheksy k.o tuotetta, mutta olisi kiva tietää, mitä tapahtuu, kun k.o neste kiehuu/käy kuumana? Normaali vesi/glygoli seos ei kärsi siitä juurikaan, pelkästään vesipitoisuus vähenee.... |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Se o 42:nen. Ja turbolla ilman välijäähyä.
Auraaminen eroaa siinä maantiellä ajosta että siinä ei rullata hetkeäkään vaan koko ajan on ylämäki eikä ajoviimaa kaverina.Ja välillä tuprauttaa keulan umpeen. Eikä kone ole ainoa joka lämpenee vaan niin perät kuin lootatkin hohkaa ihan mukavasti. Tuosta termarista niin joku tarvike siellä on eikä bertan termari tee kaiketi muuta kuin avaa tarpeen tullen tietä sinne syylärille. Syy miksen ole orkkiksiin vihkiytyny on hinta ja se että joskus nuo termarit on kuollu ensimmäiseen kunnon lämpiämiseen. Ja silloin jäävät yleensä hieman auki.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jäähdytinneste +muut nesteet. | Vuosimallit 1984-1996 | 0 | 04.10.2002 19:13 |