Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Vedetön jäähdytinneste (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=106188)

-MaTTi- 17.01.2013 22:35

Vedetön jäähdytinneste
 
Mitäs myrkkyä tämä on? Onko kukaan kuullu tai peräti kokeillu?
www.evanscooling.com
www.evanscoolants.co.uk



-ei vettä nesteessä ollenkaan
-olematon paine jäähdytysjärjestelmässä
-elinikäinen kesto
-viileempi kone
-jopa 10% pienempi kulutus

bluevan 17.01.2013 22:48

Wheelerdealerissä tunkivat tollasta johki koneeseen ja kone normi lämpötilassa aukas korkin eikä painetta ollu juurikaan.
Pitikin tutkia asiaa enempi mut unohdin.

-MaTTi- 17.01.2013 22:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bluevan (Viesti 961442)
Wheelerdealerissä tunkivat tollasta johki koneeseen ja kone normi lämpötilassa aukas korkin eikä painetta ollu juurikaan.

Moneen pikku kansipahvivammaseen halpa korjauskonsti? :rolleyes:

Yölento 17.01.2013 22:52

Sama tuloshan tulee kun leikkaa korkin tiivisteeseen kolon? :D

BJ-40/76 18.01.2013 00:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yölento (Viesti 961446)
Sama tuloshan tulee kun leikkaa korkin tiivisteeseen kolon? :D

Sehän tarvii työkalun, siis veitsen? Minä olen suorittanut noiden suljettujen jäähdytysjäsjestelmin paineen synkronoinnin vallitsevaan ympäristön ilmanpaineeseen Havunneulalla; kun pistää kuperan puolen takaiskuventtiilin väliin tiivistettä vasten, niin tarvittaessa korkin aina uusia korkkia.

RIPAX 18.01.2013 00:06

Glyseriini?
 
Ihan puhdas arvaus et olisko jotain glyseriini pohjasta ainetta. Joskus valtion hommissa tietyissä sotavehkeissä käytettiin sitä ja harkitsin aineen kokeilemista prätkän syylarissa,empä tullu kokeilleeks. Muistelisin et KO. aineen lämmönjohtokyky ei ollu yhtä hyvä ku vedellä. Tiijä sitte.

BJ-40/76 18.01.2013 00:23

Tosi hyvä kysymys!
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 961437)
Mitäs myrkkyä tämä on? Onko kukaan kuullu tai peräti kokeillu?

-ei vettä nesteessä ollenkaan
-olematon paine jäähdytysjärjestelmässä
-elinikäinen kesto
-viileempi kone
-jopa 10% pienempi kulutus

Siis onko joku keksinyt "nesteen" missä oleva mikroskooppinen "suola ?x?" suola sulaa/kiinteytyy ja kiertää koko jäähdytys järjestelmässä?

Tuo "suola ?x?" on "tuttu" jo -80 luvun lopulta, mutta silloin sen kilohinta oli aika "suolainen" mutta sen sulamislämpö oli aika suuri -> muutama kilo k.o suolaa lämmönvaihtimessa varasi noin yhden kwh verran lämpöä.

Taikka joku on keksinyt nesteen tms. minkä ominaislämpökapasiteetti on paljon, mutta yhdellä kilovattitunnilla sulattaa NOIN yhden kilon 0-asteista jäätä 0-asteiseksi vedeksi...

Ja tarkoittaako tuo "elinikäinen" sitä, että kestää muutaman vuode?

Siis jos jollain on tietoa värkistä, niin olisin kiinnostunut!

piippu 18.01.2013 01:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bluevan (Viesti 961442)
Wheelerdealerissä tunkivat tollasta johki koneeseen ja kone normi lämpötilassa aukas korkin eikä painetta ollu juurikaan.
Pitikin tutkia asiaa enempi mut unohdin.

Ihan samoilla aatoksilla täälläkin....eli unohdin välittömästi wheelerdealerin jälkeen.

Mistäs tuota tosiaan mahtais saada ja mitä rajoituksia sillä mahtaa olla (käykö täys alumiinikoneisiin tai patarautapannuun) Olisin kyllä heti välittömästi valmis siirtymään tuohon kamaan ainakin neljässä autossani :)

Luoppis 18.01.2013 06:17

Eipä huomaa ton litkun kanssa, että kone "keittää" ennenku lohkon lämpötila on sen 180 astetta? :D

2x4WD 18.01.2013 09:29

Aika huikeelta aineelta kuullostaa. Mikähän siinä polttoaineenkulutusta pudottaa.

Heguli 18.01.2013 10:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2x4WD (Viesti 961536)
Aika huikeelta aineelta kuullostaa. Mikähän siinä polttoaineenkulutusta pudottaa.

Väittävät, että jäähdyttimen ropeli pyörii vähemmän koska jäähdytys on tehokkaampaa tolla aineella.

Jotenkin tulee taas mieleen vanha kunnon motoruppi :D

Timo_L 18.01.2013 11:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 961562)
Väittävät, että jäähdyttimen ropeli pyörii vähemmän koska jäähdytys on tehokkaampaa tolla aineella.

Jotenkin tulee taas mieleen vanha kunnon motoruppi :D

Viskoflekti haukkaa ihan oikeasti aikalailla tehoa pyöriessään "täysillä" kun kone on kuuma ja jäähdytystarve suuri. Suomessa tällä ei ole kummempaa merkitystä yleensä, mutta tuolla lämpimämmissä maissa missä jäähdytystä todella tarvitaan niin yhdellä isolla tai parilla- kolmella pienellä oikein mitoitetulla sähköflektillä koneesta voi jo saada selvästi enemmän tehoa irti kun dynopenkissä mitataan, ja toisaalta flektit haukkaa muutenkin tehoa vain kun ovat päällä. Viskoflektit yleensä vie jopa muutaman prosentin konetehoista - käytännön kannalta pieni merkitys, mutta voi kai se jollekin olla hyvinkin tärkeää. Jos kone käy kylmempänä, niin viskoflektin täytyy pyöriä vähemmän koska jäähdytystarve on vähäisempi -> enemmän tehoa tarjolla liikkumiseen, vähemmän rasitusta koneelle ja täten pienentynyt polttoaineen kulutus.

Vähän sama kuin ehjän ja toimimattoman viskon välillä voi jonkin verran muodostua eroa kulutukseen jos kone käy liian kylmänä (= käy rikkaalla ja kuluttaa enemmän) kun visko on jumissa (= syö vielä lisää tehoa koneelta jatkuvasti -> kuluttaa enemmän). Kesällä tuskin onglemana on liian tehokas jäähdytys, varsinkin jos termostaatti on ehjä, mutta jumissa oleva visko on aikanmoinen tehosyöppö. Tuskin kuitenkaan vie silti 10% enemmän menovettä :D


En jaksa uskoa että tämä ko. liemi siis aiheuttaisi niin suurta eroa moottorin käyntilämpötilaan ja sitä kautta taloudellisuuteen ja/ tai viskoflektin puhalluksen määrään että 10% eroa saisi kulutuksessa edes optimiolosuhteissa dynopenkillä mitaten. Toisaalta ei varmasti ole ihan hyödytönkään aine jos on "kunnon tavaraa", onhan esim. Water Wetteriä käytetty virikoneissa vaikka kuinka ja pitkään alentamaan jäähdytysnesteeen lämpötilaa ja pitämään koneen lämmöt kurissa - ymmärtääkseni on myös ihan toimivaksi todettu aine. Vaan eipä sekään mitään dramaattista eroa tee kulutukseen tai teholukemiin, mutta niitä viimeisiä kaakkeja kun etsitään niin kaikki keinot käytetään..

Bj Andy 18.01.2013 11:43

Ja toisaalta mitä kuumempana konetta voi ajaa niin sitä paremmin syyläri luovuttaa lämpöä. Eli raskaassa käytössä tommosen etu on siinä että kone ei kiehu vaikka kuinka kurmuutat. Eli olisi meitsin berttaan oikeata litkua jos ja kun tänä talvena autolla jäälle pääsee.

Tuossa kun nuo jäähommelit tuli alotettua mönkkärillä ja siinä oli hieman lämpöongelmia ennen kuin ymmärsin pestä syylärin, niin siinä vaiheessa kun lämpö valo syttyi palamaan, oli sylinteri ja kone reilusti yli sata asteinen.Eli kun siihen rippasi lunta niin se kiehui samatien. En tiiä paljonko tuolla hetkellä oli systeemissä painetta.:D

hazzinen 18.01.2013 12:51

olishaa tuo hieno aine siinäkin mielessä ettei tarviis miettii et onko nesteet sohjoontuneet kun ulkolämpö laskee sinne -25 alle. viime talvenna viel-20 pakkasta ja ei haitannu, mutta seuraavanna aamuna oli -27 ja vedet ihaa sohjoa.

RIPAX 18.01.2013 21:52

Tehosyöppö.
 
Kyllä hihnaflekti vie paljon puhtia,ykkös koppasessa Hummerissa sen viemä teho on ilmotettu ja oli muistakseen 10kW eli vitusti. No onhan se jumalaton ropeli mut onhan se suunniteltu johki aavikolle. Kemiasta juuri mitään ymmärrä mut minkähän nimistä ainetta tää ihme tökötti on.

Eskimo 18.01.2013 22:48

Vielä magneetit löpöletkuun niin kohta ollan puolikkaassa valmistajan ilmoittamassa kulutuksessa :D

Samaa vanhaa jeesustelua mutta miksi näitä eväitä ei käytetä tehdaslitkuina kun ovat niin ihme aineita?
Sais uudesta 1.6 tdi golffistakin vielä monta satkua veroja pois kun mensi kohta alle 3l/100km.

Hei haloo ihan oikeesti...!

Mulle kelpais liemi, joka nostais vaikka 20 pinnaa lämpöjä niin alkais tarkenemaan nuissa vagin vebastottomissa kamppeissa.

Byrocrat 18.01.2013 23:28

Taitaa vaatia muutakin kuin nesteen vaihdon
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 961445)
Moneen pikku kansipahvivammaseen halpa korjauskonsti? :rolleyes:

http://www.evanscooling.com/assets/U...s-Catalog2.pdf
http://www.evanscoolants.co.uk/faqs.html

Perustunee tuon aineen korkeampaan kiehumispisteeseen eli ei höyrysty samalla tavalla kuin vesi >> järjestelmään ei muodostu kiehumisen seurauksena painetta :eek: Mitenköhän tuon aineen pakkaskestävyys. Kun tarkemmin tiedotteesta kaiveli niin lupaavat pakkaskestävyydeksi - 40 C astetta. eikä siihen tarvita siis lisäksi mitään pakkasnesteitä kun mainoksessa mainittiin ettei sisällä glykoolia :rolleyes:

Bj Andy 19.01.2013 01:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo (Viesti 961805)
Vielä magneetit löpöletkuun niin kohta ollan puolikkaassa valmistajan ilmoittamassa kulutuksessa :D

Samaa vanhaa jeesustelua mutta miksi näitä eväitä ei käytetä tehdaslitkuina kun ovat niin ihme aineita?
Sais uudesta 1.6 tdi golffistakin vielä monta satkua veroja pois kun mensi kohta alle 3l/100km.

Hei haloo ihan oikeesti...!

Mulle kelpais liemi, joka nostais vaikka 20 pinnaa lämpöjä niin alkais tarkenemaan nuissa vagin vebastottomissa kamppeissa.

Nosemmoitoisäästäisettä, sais viskata flektin hiiteen kun sitä ei enää tarvi... Mutta kenelle tulee moinen mieleen???:eek: Kaikki muu on huuhaata. Jos mitään ei koneessa tai softassa muuteta niin alilämmöllä se kylmäkäyntipiiri ruikkii ainetta ja kulutus ei sillä ainakaan pienene ja taas jos kone käy kuumempana niin flekti huutaa koko ajan...Ja taaaaaas....

Ei muuta kuin foliota stetsoniin magneettia kypärään.:confused:

Heguli 19.01.2013 09:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo (Viesti 961805)
Vielä magneetit löpöletkuun niin kohta ollan puolikkaassa valmistajan ilmoittamassa kulutuksessa :D

:):)

solihull 19.01.2013 10:00

Ei kai tuommosilla aineilla ole Suomen oloissa käytännössä mitään merkitystä kuin joillakin yksittäisillä koneilla joissa on alimitoitettu jäähdytysjärjestelmä?

Paljon isompi ongelma on se, että jos tuommosesta mosasta hajoaa letku niin laita nyt siinä sitten metsässä vettä tilalle koneeseen kun siellä on jotakin muuta nestettä joka ei kaiketi veden kanssa edes sekoitu,,,,,

Jos tosiaankin haluaa paineettoman jäähdytysjärjestelmän niin laittaa sitä paisarin korkkia vähän auki. Silloin vain pitää muistaa, että se vesi sitten kiehuu jo sadassa asteessa ja muodostaa kuplia normiajossakin - seurauksena alentunut lämmönsiirtokapasiteetti ja koneen hapettuminen koko ajan.

TT

Arpe 19.01.2013 10:39

Liekö samantyylisiä nesteitä ku evanscooling vai muuten vaan valmiita seoksia, esim. Renaultin Starcooling. Tuohan on tonkassa käyttövalmiina ja veden lisääminen on kielletty.
Samaten Catepillarin oma neste,valmis liemi johon ei vettä saa sotkea.
Macin moottoriin sai laittaa ainoastaan tuota Starcooling nestettä,kiertää kuulemma paremmin pienemmän pintajännityksensä ansiosta ja estää sähköstaattista syöpymää.
Samat tarinat tuossa Catin omassa nesteessä.

Rak 19.01.2013 11:10

Pikaisella faq:n selaamisen perusteella:

Korkean kiehumispisteen kautta saavutetaan se etu että moottorissa oleville yli 100 asteisille pinnoille ei muodostu kuplia jotka haittaa lämmön siirtymistä nesteeseen.
Tästä seuraa se että että nesteen lämpötila voi olla korkeampi mutta jäähdytyksen tarpeessa olevat osat viilenee(termosttaatti sitten kuitenkin sen kuran lämpötilan määrää, riippumatta mistä schaissesta kyse).

Tästä syystähän vettä käyttävät jäähdytysjärjestelmät on paineistettuja.

Ja faq kertoo myös sen että vesi aineen seassa ei ole vaarallista mutta huonontaa luonnollisesti toimvuutta.

Jappi 19.01.2013 12:47

Ihan kokemusperäisesti, jäähdytysjärjestelmä joka on ns. vapaastihengittävä, niin haihduttaa vesipohjaista nestettä melko tehokkaasti. Työkoneessa meni reilu 10l viidenkymmenen tunnin aikana kun korkin tiiviste oli rikki.

piippu 19.01.2013 13:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo (Viesti 961805)
Vielä magneetit löpöletkuun niin kohta ollan puolikkaassa valmistajan ilmoittamassa kulutuksessa :D

Samaa vanhaa jeesustelua mutta miksi näitä eväitä ei käytetä tehdaslitkuina kun ovat niin ihme aineita?
Sais uudesta 1.6 tdi golffistakin vielä monta satkua veroja pois kun mensi kohta alle 3l/100km.

Hei haloo ihan oikeesti...!

Mulle kelpais liemi, joka nostais vaikka 20 pinnaa lämpöjä niin alkais tarkenemaan nuissa vagin vebastottomissa kamppeissa.

Nooo....oikeesti olisko se vaikka hinta ja tämänhetken saatavuus, joka autotehtaita jarruttaa (laskeppa huvikses paljonko se volokkarin tehdas käyttää jäähdytinnestettä vuodessa!) Ja toiseksi, mistä täällä hakisit tuota ainetta, kun ajat sen volokkarin syylärin paskaksi ja liemet pihalle....marmoritiskiltä 50€ litrahintaan ja voi sitä jeesustelua sen päälle, kun tavis neste maksaa euron litra ja hätäisimmät sekoittais vettä sinne kuitenkin, kun ei uskois niitä konehuoneen kokoisia varoituksia. Eli varmasti käyttäisi monikin, jos olis tunnetumpi aine (siis hintakin järkeistyis) ja saatavuus taattu, mutta kuka uskaltaa olla se eka autotehtaista.....

:)


Edit. Pikaisesti katottuna se VW tehdas käyttää reilusti yli 21 000 000L raakaa jäähdytinnestettä vuodessa (siis tosi varoivaisesti laskettuna)

Porvoon Hilma 19.01.2013 13:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rak (Viesti 961930)
Pikaisella faq:n selaamisen perusteella:

Korkean kiehumispisteen kautta saavutetaan se etu että moottorissa oleville yli 100 asteisille pinnoille ei muodostu kuplia jotka haittaa lämmön siirtymistä nesteeseen.
Tästä seuraa se että että nesteen lämpötila voi olla korkeampi mutta jäähdytyksen tarpeessa olevat osat viilenee(termosttaatti sitten kuitenkin sen kuran lämpötilan määrää, riippumatta mistä schaissesta kyse).

Tästä syystähän vettä käyttävät jäähdytysjärjestelmät on paineistettuja.

Ja faq kertoo myös sen että vesi aineen seassa ei ole vaarallista mutta huonontaa luonnollisesti toimvuutta.

Vedellä on myös sellainen ominaisuus, että se kiehuu korkeammassa lämpötilassa kun painetta nostetaan. 1 bar paineessa 100 C, mutta jos paine on 2 bar, niin kiehuminen tapahtuu vasta n. 120 C lämpötilassa. Tässä on hyvä syy pitää painekorkki kunnossa :D


Sivu luotu: 20:01 (GMT +2).