![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() joskus automaatti vs manuaali eroa ihmeteltiin mäessä vauhtia sai otettua alle10m sitten oli porras josta manuaali autolla sai juuri hyvän vauhdin ja Jouni ![]() ainakin jos heti pitää saada maksimi pyörintä nii ei onnistu vakio jeepin automaatilla ,tuossa varmaan auttaisi että automaatissakin olisi esim. tupla jakolaatikko saisi kierrokset korkeammaksi jolloin laatikko ei luista lähdossä. laatikon lämmöissäkin ei olisiongelmia kun loota ei luista koko ajan. eli ennemmin laittaisin vielä pienempää välitystä esim. 2x jakolaatikko kuin turbiinin pitokohtaa muuttaisin.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuolla tuota Jeepin "etenemistä" Mudventures 2010:ltä -> https://www.youtube.com/watch?v=6T5v...utu.be&t=1m52s Täytyy käydä joku kerta ottamassa revanssi tuosta juurakkomäestä, ei se voi mikään paha paikka olla. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Automaatilla ei saa samanlaista tuntumaa, että pyöriikö renkaat vai ei, kun manuaalilootalla. Muuten on kyllä ehottomasti parempi ajella maastossa, varsinkin pehmeässä kunhan vaan ensin oppii sopivan kaasun käytön.
Viime keväänä kaipasin manuaalia yhen lumisen kumpareen päälle kiikkuessa, kun yritti varovasti lisätä kaasua liikkeelle päästäkseen, niin heti liikkeelle lähdön jälkeen piti sopivasti löysätä kaasua sutimista välttääkseen. Muutaman kerran pystyi koittamaan ja piti luovuttaa, kun meni sutimisen takia liukkaaksi...
__________________
"A Jeep,not a car,not a truck,but a Jeep" - Grand Cherokee 5.9 Limited - |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Automaatissahan nimenomaan on se hienous, että ei tarvitse oikein välittää vaihteiden vaihdosta mitään. Jos laatikko toimii yhtään järkevästi ja säätää esim. throttle valvea säätävän vaijerin sopivaksi että vaihdot ylös-alas sujuu oikein, ja/ tai shift kit kaveriksi, ei todellakaan tarvitse pähkäillä mikä vaihde on päällä. Luonnollisesti valitsee ajomaaston mukaan mikä on isoin vaihde mitä laatikko käyttää, ettei käy kuten tuossa Jounin videossa. Jos moottorissa on voimaa, niin sitten antaa mennä vaikka D-asento valittuna.. Lainaus:
En missään nimessä haluaisi ykkösen riittävän missään käytössä tuon pidemmälle - metsässä ajan 95% kaikista paikoista ylipäätään pikkupuoli päällä, on ne kikkailua, mutaspooria tai pehmeää hiekkaa. Vain, jos hitaan puolen välitykset ei riitä niin sitten iso puoli päälle - hitaan puolen järkevä huippunopeus on jossain 60-70km/h tietämillä. Stall speed on Jeepissä jossain 2300rpm tietämillä, eli juuri huippuväännön alueella -> jaksaa vetää hienosti. Kuivalla asvaltilla kun on kokeillut, niin jarrua vasten takavedolla 32" mutikoilla jaksaa vielä polttaa kumia ison puolen kolmosella ![]() Lainaus:
Tuossa Jounin videossa näkisin tilanteen enemminkin näin: ehkä hivenen liian pitkät välitykset (ei lähde heti vetämään terävästi), ja laatikko vaihtaa aivan liian helposti isomman jolloin veto puutuu ja meno loppuu siihen. Ei varmaan olisi offikäytössä pahitteeksi vähän säätää throttle- valve:n vaijeria sen verran kierämmäksi, että vaihtaa herkemmin pienemmän pykälän päälle, ja toisaalta ei osakaasulla vaihda ihan yhtä herkästi isommalle vaihteelle. Vastaavissa paikoissa korkeampi stall speed tai pidemmät välitykset ei todellakaan auttaisi yhtään mitään, päinvastoin - ei vaikka olisi tehokaskin alavääntöinen kone. Jeepin kuutosessakin on kuitenkin sen verran hyvin alavääntöä, että pitäisi jaksaa mennä tuonnäköinen paikka ihan nätisti. Ei tosiaan näytä kovin pahalta etteikö automaatti- Jeeppi menisi tuosta siinä missä manuaali- Toyota ![]() Viime kesänä kun pääsin itse kikkailemaan Moab:in pitävillä kalliolla JK-mallin Wrangler Rubiconilla missä oli 35" renkaat alla, niin Rubiconin pikkupuolen 4:1 välityksen hienouden pystyi huomaamaan konkreettisesti. Ihan uskomaton fiilis miten niin kevyellä kaasulla auto nousee todella jyrkät mäet ja ISOT kynnykset useimmiten todella hienosti. Ei olisi oma auto samoilla renkailla mennyt samalla tavalla 2.72:1 jakoaskilla, vaikka kasikoneessa on vääntöä pirusti enemmän kuin tuon uudemman Wranglerin 3.8 litran V6- koneessa. Niissä paikoissakin missä auto piti hyppäyttää liikkelle, lähti Wrangleri hyvin. Ison koneen hyödyn huomaa kyllä "pomppulähdöissä" siinä, että survaisee pedaalin pohjaan niin ei tarvitse arpoa mennäänkö silloin vai ei. Tarvittaessahan automaatilla saa vielä noissa hyppäytyspaikoissa lähdettyä jarrua vasten, mutta kaikilla moottori-laatikkoyhdistelmillä siitä ei ole kovinkaan suurta hyötyä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 22.03.2015 12:40 |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ainakin omassa kun jossain tyhjällä auraamattomalla kentällä leikkinyt lappu lattiassa isoa kovaa 40-60cm pakkaslumessa jakoaski isolla puolella, niin itsellä toimi juuri pakkokakkosella tiheillä välityksillä tosi hyvin ![]() Lainaus:
![]() Tästä siis voidaan päätyä siihen, että offikäytössä automaatti toimiakseen hyvin vähän joka tilanteessa ei ole ihan simppeli laitos. On omasta mielestä silti miljoona kertaa keppivaihdetta mukavampi ajaa kaikin puolin, mutta tietyt "huonot" ominaisuudet poistuu vain laatikkoa säätämällä ja manuaalikoneistolla - tai uusissa älylaatikoissa softapuolen ohjelmistomuutoksilla niissä missä mahdollista (mm. GM:n uudet laatikot; Moparin tuotteet ei siinä mielessä yhtään niin helppoja, Fordeista en tiedä?). Näillä muutoksilla taas sitten voi tuhota normaaliajoon sopivat ominaisuudet, jos on monikäyttöautona.. ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 22.03.2015 18:13 |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Jatketaan tähän samaan. Manuaalikoneisto on offikäytössä varmasti asiallinen kampe. Saako tollaista automaattiventtiiliä mitenkään järkevästi modattua manuaaliseksi? Itellä lähinnä ZF4HP22 mielessä.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
laiskuus on lahja mutta ahneus synti |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Minä ainakin joudun nostamaan käteni pystyyn tuon osalta, itsellä tietoa lähinnä jenkkilaatikoista.. eikä niistäkään ihan älyttömästi noiden shiftereiden osalta.
Onhan tuo ZF:n laatikko ihan hemmetin yleinen varsinkin Eurooppalaisissa kamppeissa ollut 80- luvun alusta aina 2000- luvun alkupuolelle asti. Onko tuo sähkö- vai hydrauliohjattu versio, käsittääkseni on ollut molempina olemassa? Joihinkin sähköohjattuihin laatikoihin löytyy controllereita, millä ohitetaan laatikon äly ja toimii käytännössä shifterinä ilman mitään laatikon sisäisiä muutoksia, tai pienin muutoksin. En tiedä löytyykö tähän ZF:n laatikkoon. Jos taas on hydrauliohjattu versio, niin ei oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin venttiilikoneiston muutos manuaaliohjaukselle. Aika harvaa laatikkoa käsittääkseni onnistuu muuttamaan ilman venttiilikoneiston (ts. "ohjelmalevyn") muutoksia toimimaan shifterin kanssa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 22.03.2015 21:29 |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Manuaalikoneistoja on ainakin amerikan lootiin monenlaisia.
Osassa ei ole moottorijarrutusta lainkaan. Osa(suurin) poistaa modulaattorin käytöstä, vaihdot aina täydellä paineella. Käännetty vaihdekaaavio tuo pakin ja ykkösen lähekkäin. Itselle tulee kiinni tuollainen venttiilikoneisto: http://www.tciauto.com/tc/gm-th400-f...e-brakinghtml/ Toistaiseksi ollut käytössä tavallinen full manual koneisto. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
En ole nähnyt ZF lootiin manuaalikoneistoja. Jos vaihteiston ohjaus on sähköinen niin nappi ohjatun siitä voisi saada tehtyä. Jos taas perinteinen hydrauliohjattu niin venttiilikoneistoa muokkaamalla tämä saattaa onnistua myös, vaatii vaan hiukan opiskelua. Helpoin olisi, jos Rangesta kyse, laittaa vanhempi ja järeämpi 3 vaihteinen TF727 laatikko johon venttiilikoneistoja ja muita osia on tarjolla vaikka mitä.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Automaattinen hitsausmaski speed glas | jv | O/M/V Muut | 3 | 03.09.2012 22:01 |
Ostettu hj 4 speed vaihteisto | JV73 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 23.01.2011 21:58 |
Myydään / Vaihdetaan Niva-89 1.6 4-speed | Rekisteröimätön | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 04.07.2010 23:05 |
Speed Motor Circus | lantikka | Tapahtumat | 29 | 12.04.2010 19:33 |
O: BJ:n jakolootaan "High speed gear" | Eskimo | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 11 | 19.10.2007 14:09 |