![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Momentinmuunninta pitää ajatella nestevaihteena (nestekytkin) - kuten sen nimi vähän vihjaakin. Eli muunnin tuottaa lisävääntöä muuttamalla koneelta tulevat korkeat kierrokset muuntimen ulosottopäässä matalammaksi kierrosnopeudeksi. Normaaleissa tehdasasenteisissa momentinmuuntimissa muuntosuhde on stall speedin kohdalla yleensä jotain 1,5-2 luokkaa, eli parhaimmillaan muunnin teoriassa kaksinkertaistaa koneelta tulevan väännön. Custom- versioissa sitten periaatteessa mitä vain, mutta usein ne muistaakseni pyörii maksimissaan jossain kolmen huitteilla katuautoihin tarkoitetuissa viri-versioissa. Varttimailin laitteista en sitten tiedä (samaan kategoriaan lie menee myös mm. FOFF- autot). Stall speedin ja muuntokertoimen valinnat tehdään koneen (vääntökäyrä, tehoalue), vaihdelaatikon (välitykset) ja haluttujen ominaisuuksien perusteella. Normiautoon korkean stallin muuntimet voi olla vähän vittumaisia ajettavia, lähinnä siksi että reilussa kiihdytyksessa jengat huutaa heti aika lailla. Samoin pintakaasulla ajaminen esim. ruuhkassa yms. voi olla mielenkiintoista. Juuri momentinmuunnintahan saa kiittää automaateissa siitä, miksi ne vääntää varsin pienelläkin koneella niin hyvin - eli esim. metsässä ajaessa pääset sen hiton ison pystysuoran kiven ylös pikkuykkösellä paljon helpommin kuin manuaalilla, vaikka manuaalissa olisi selvästi lyhyempi ykkönen. Toisaalta muunninta saa kiittää myös siitä, miksi automaatti on niin tunnoton -> vetolinjan osien rikkominen on paljon helpompaa, kun varsinkin isolla koneella väännöt tulee todella isoiksi kun huomioidaan vielä muuntimen perässä olevan vaihteiston välitys, jakolaatikon pikkupuoli ja perävälitys. Vääntö jakautuu monelle pyörälle, mutta esim. yksi pyörä jumiin kallionkoloon ja kaasulla yrittää siitä ylös lukko päällä -> paikat on kovilla. Väätöä voi tulla esim. kasikoneella jo jossian 2000-2500rpm tietämillä vetarille tuhansia newtonmetrejä.. Toki pitää muistaa, että se mitä kampuran päästä tulee ulos, ei todellakaan mene muuntimen läpi täysimääräisenä käyttöön. Hyötysuhde on moottorin kierrosalueesta riippuen jossain muutamasta kymmenestä prosentista johonkin n.80% luokkaan.. ehkä uudemmissa voi olla vähän enemmänkin? Vaihteistot yms. hävittää vielä vähän lisää.. mutta kuitenkin. http://auto.howstuffworks.com/auto-p...converter1.htm
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
ja tuohon automaatin "tunnottomuuteen": Tuo Momenninmuunnin nimenomaan muuttaa momenttia, ja se tarkoittaa sitä, että kun kaasua painetaan tarpeeksi, kun auto on esim. kiinni, niin sillä hetkellä, kun renkaat lipsahtaa tyhjää, niin ne herkästi pyörähtää oikein kunnolla verrattuna mauaalin kytkimen luistattamiseen. Siis esim. minun HDJ:lla pitää nostaa vene sorarampista joko pikkupuolen 2:lla taikka ison puolen 1:llä, että nostaminen onnistuu sujuvasti/pehmeästi. (kuminauhamainen veto, kierrokset alle stall speed:in) Jos yrittää nostaa pikkupuolen 1:llä, niin tasainen vedättäminen ei tahdo onnistua, siis kun alkaa nousemaan, niin nykäsee herkästi sen verran, että vene luistaa trailerilla taikka renkaat pyörähtää tyhjää. Ja tuo automaattilaatikon "hyvyys" maastossa: siis turbiini tyypillisesti kertoo moottorin vääntömomentin jopa kahdella, ja antaa moottorin pyöriä 1000-2000 rpm korkeammilla kierroksilla kuin manuaali: -> Automaatti laatikolla oleva auto ei sammu "koskaan", ja polkimia on yksi vähemmän.... |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Minulla Jeepissä vaikkapa 70km/h nopeudella tasaisella tiellä muuntimen lukko auki OD:llä bensaa menee n.17l/ 100km, muunnin lukossa n.12-13l/ 100km. Eli johonkin se bensa palaa... Toisaalta nykyisin 7- tai 8- portaisilla automaateilla pääsee samanlaiseen kulutukseen kuin samanlaiseen autoon 6-lovisella kovalla askilla. Eli kun automaatin saa toimimaan koneen optimialueella, niin muuntimen luisto ei ole ihan älytön tehon hukkaaja ja toisaalta autokin kulkee pirteämmin. Vanhoissa autoissahan isoin ongelma oli, kun ei ollut välttämättä muuntimen lukitusta ollenkaan - menovettä paloi älyttömiä määriä hukkaan. "Luistava" turbiini tuottaa lämpöä aivan järjettömiä määriä - laittaa laatikkoon lämpömittarin sopivaan paikkaan niin huomaa kyllä. Joskus lueskelin netistä missä oli tutkittu sellaista offiajoa joka rasittaa laatikkoa kunnolla, niin muistelen että siellä mainittiin turbiinissa pahimmillaan olevan yli parinkin sadan lämpötiloja (Celsiusta siis, ei Fahrenheiteja). Lämpö kuitenkin tasoittuu varsin hyvin laatikon isossa öljymäärässä ja kunnon jäähdyttimellä. Itsellä olen saanut laatikon lämmöt könyämään 120 asteen yli, eikä missään raskaassa käytössä. Pitää ehdottomasti asentaa lisäjäähdytin (nyt kiertää vain syylarin kautta). Jos yhtään lukee automaattien huoltomanuaaleja, niin stall speed- testeissä käytännössä poikkeuksetta mainitaan että yli viittä sekuntia ei saa painaa kaasu pohjassa jarrua vasten auton liikkumatta. Voi polttaa laatikon. Lainaus:
![]() Lainaus:
![]() Laatikoissa kyllä on eroja, joten se missä jonkun valmistajan automaatti on hiton hyvä, voi toinen samassa paikassa olla aika kamala.. Lainaus:
![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 21.03.2015 23:14 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Minähän en raskaiden kuormien vetämisestä mitään tiedä, mutta kyllä muunninvehkeellä (on sitten automaatti tai manuaali) on vaan hyvä lähteä liukkaalla/pehmeellä liikkeelle.
Tai sitten mulla on vaan onneton kytkinjalka.
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Automaattinen hitsausmaski speed glas | jv | O/M/V Muut | 3 | 03.09.2012 22:01 |
Ostettu hj 4 speed vaihteisto | JV73 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 23.01.2011 21:58 |
Myydään / Vaihdetaan Niva-89 1.6 4-speed | Rekisteröimätön | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 04.07.2010 23:05 |
Speed Motor Circus | lantikka | Tapahtumat | 29 | 12.04.2010 19:33 |
O: BJ:n jakolootaan "High speed gear" | Eskimo | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 11 | 19.10.2007 14:09 |