Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.03.2015, 22:45
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Momentinmuunninta pitää ajatella nestevaihteena (nestekytkin) - kuten sen nimi vähän vihjaakin.

Eli muunnin tuottaa lisävääntöä muuttamalla koneelta tulevat korkeat kierrokset muuntimen ulosottopäässä matalammaksi kierrosnopeudeksi. Normaaleissa tehdasasenteisissa momentinmuuntimissa muuntosuhde on stall speedin kohdalla yleensä jotain 1,5-2 luokkaa, eli parhaimmillaan muunnin teoriassa kaksinkertaistaa koneelta tulevan väännön.

Stall speedin ja muuntokertoimen valinnat tehdään koneen (vääntökäyrä, tehoalue), vaihdelaatikon (välitykset) ja haluttujen ominaisuuksien perusteella. Normiautoon korkean stallin muuntimet voi olla vähän vittumaisia ajettavia, lähinnä siksi että reilussa kiihdytyksessa jengat huutaa heti aika lailla. Samoin pintakaasulla ajaminen esim. ruuhkassa yms. voi olla mielenkiintoista.

Juuri momentinmuunnintahan saa kiittää automaateissa siitä, miksi ne vääntää varsin pienelläkin koneella niin hyvin - eli esim. metsässä ajaessa pääset sen hiton ison pystysuoran kiven ylös pikkuykkösellä paljon helpommin kuin manuaalilla, vaikka manuaalissa olisi selvästi lyhyempi ykkönen. Toisaalta muunninta saa kiittää myös siitä, miksi automaatti on niin tunnoton -> vetolinjan osien rikkominen on paljon helpompaa, kun varsinkin isolla koneella väännöt tulee todella isoiksi kun huomioidaan vielä muuntimen perässä olevan vaihteiston välitys, jakolaatikon pikkupuoli ja perävälitys. Vääntö jakautuu monelle pyörälle, mutta esim. yksi pyörä jumiin kallionkoloon ja kaasulla yrittää siitä ylös lukko päällä -> paikat on kovilla. Väätöä voi tulla esim. kasikoneella jo jossian 2000-2500rpm tietämillä vetarille tuhansia newtonmetrejä..

Toki pitää muistaa, että se mitä kampuran päästä tulee ulos, ei todellakaan mene muuntimen läpi täysimääräisenä käyttöön. Hyötysuhde on moottorin kierrosalueesta riippuen jossain muutamasta kymmenestä prosentista johonkin n.80% luokkaan.. ehkä uudemmissa voi olla vähän enemmänkin? Vaihteistot yms. hävittää vielä vähän lisää.. mutta kuitenkin.
Tuosta momentin muuntimen hyötysuhteesta: tuo max. 80% kuulostaa aika vaatimattomalta, sillä sehän tarkoittas vähintään 20 kW tehoa jokaista 100 kw kohden, ja käytännössä koko lämpömäärä pitää kuskata öljyllä pois turbiinistä.

ja tuohon automaatin "tunnottomuuteen": Tuo Momenninmuunnin nimenomaan muuttaa momenttia, ja se tarkoittaa sitä, että kun kaasua painetaan tarpeeksi, kun auto on esim. kiinni, niin sillä hetkellä, kun renkaat lipsahtaa tyhjää, niin ne herkästi pyörähtää oikein kunnolla verrattuna mauaalin kytkimen luistattamiseen.
Siis esim. minun HDJ:lla pitää nostaa vene sorarampista joko pikkupuolen 2:lla taikka ison puolen 1:llä, että nostaminen onnistuu sujuvasti/pehmeästi. (kuminauhamainen veto, kierrokset alle stall speed:in)
Jos yrittää nostaa pikkupuolen 1:llä, niin tasainen vedättäminen ei tahdo onnistua, siis kun alkaa nousemaan, niin nykäsee herkästi sen verran, että vene luistaa trailerilla taikka renkaat pyörähtää tyhjää.

Ja tuo automaattilaatikon "hyvyys" maastossa: siis turbiini tyypillisesti kertoo moottorin vääntömomentin jopa kahdella, ja antaa moottorin pyöriä 1000-2000 rpm korkeammilla kierroksilla kuin manuaali: -> Automaatti laatikolla oleva auto ei sammu "koskaan", ja polkimia on yksi vähemmän....

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.03.2015, 23:07
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Tuosta momentin muuntimen hyötysuhteesta: tuo max. 80% kuulostaa aika vaatimattomalta, sillä sehän tarkoittas vähintään 20 kW tehoa jokaista 100 kw kohden, ja käytännössä koko lämpömäärä pitää kuskata öljyllä pois turbiinistä.
Kyllä tuo luku voi hyvinkin olla yli 80%, tuo tuli jostain mielen perukoilta. Pitäsi tarkistaa millaisia lukemia ovat oikeasti näissä pikkukokoisissa vehkeissä, saattanee olla 90% tai ylikin ainakin uudemmissa. Tiedä sitten millaisia on esim. dieselhydraulivetureissa?

Minulla Jeepissä vaikkapa 70km/h nopeudella tasaisella tiellä muuntimen lukko auki OD:llä bensaa menee n.17l/ 100km, muunnin lukossa n.12-13l/ 100km. Eli johonkin se bensa palaa... Toisaalta nykyisin 7- tai 8- portaisilla automaateilla pääsee samanlaiseen kulutukseen kuin samanlaiseen autoon 6-lovisella kovalla askilla. Eli kun automaatin saa toimimaan koneen optimialueella, niin muuntimen luisto ei ole ihan älytön tehon hukkaaja ja toisaalta autokin kulkee pirteämmin. Vanhoissa autoissahan isoin ongelma oli, kun ei ollut välttämättä muuntimen lukitusta ollenkaan - menovettä paloi älyttömiä määriä hukkaan.


"Luistava" turbiini tuottaa lämpöä aivan järjettömiä määriä - laittaa laatikkoon lämpömittarin sopivaan paikkaan niin huomaa kyllä. Joskus lueskelin netistä missä oli tutkittu sellaista offiajoa joka rasittaa laatikkoa kunnolla, niin muistelen että siellä mainittiin turbiinissa pahimmillaan olevan yli parinkin sadan lämpötiloja (Celsiusta siis, ei Fahrenheiteja). Lämpö kuitenkin tasoittuu varsin hyvin laatikon isossa öljymäärässä ja kunnon jäähdyttimellä. Itsellä olen saanut laatikon lämmöt könyämään 120 asteen yli, eikä missään raskaassa käytössä. Pitää ehdottomasti asentaa lisäjäähdytin (nyt kiertää vain syylarin kautta).

Jos yhtään lukee automaattien huoltomanuaaleja, niin stall speed- testeissä käytännössä poikkeuksetta mainitaan että yli viittä sekuntia ei saa painaa kaasu pohjassa jarrua vasten auton liikkumatta. Voi polttaa laatikon.

Lainaus:
ja tuohon automaatin "tunnottomuuteen": Tuo Momenninmuunnin nimenomaan muuttaa momenttia, ja se tarkoittaa sitä, että kun kaasua painetaan tarpeeksi, kun auto on esim. kiinni, niin sillä hetkellä, kun renkaat lipsahtaa tyhjää, niin ne herkästi pyörähtää oikein kunnolla verrattuna mauaalin kytkimen luistattamiseen.
Ei ongelma ole mielestäni ollenkaan siinä jos rengas pääsee pyörähtämään - silloin voima karkaa savuna ilmaan. Ongelma on nimenomaan se, että et oikeasti tunne kunnolla miten pahasti vaikkapa eturengas on kiilautunut parin kiven väliin. Isolla koneella on helvetin helppo napsauttaa vetari poikki pelkällä väännöllä, ilman että yksikään rengas pääsee pyörähtämään. Jeepin D30- etuakselissa tunnetusti on heikot vetarit, niitä on tullut väännöllä napsautettua kolme kappaletta - ja päälle yksi murikka. Ei tuntunut millään tavalla pahalta paikalta mikään niistä, vaan niin vain paukkui paikat ~1500rpm kierrosnopeudella

Lainaus:
Siis esim. minun HDJ:lla pitää nostaa vene sorarampista joko pikkupuolen 2:lla taikka ison puolen 1:llä, että nostaminen onnistuu sujuvasti/pehmeästi. (kuminauhamainen veto, kierrokset alle stall speed:in)
Jos yrittää nostaa pikkupuolen 1:llä, niin tasainen vedättäminen ei tahdo onnistua, siis kun alkaa nousemaan, niin nykäsee herkästi sen verran, että vene luistaa trailerilla taikka renkaat pyörähtää tyhjää.
Tällaisessa tilanteessa mielestäni automaatti on kyllä ihan ylivoimainen manuaaliin verrattuna. Saat säädeltyä voiman paljon helpommin verrattuna manuaaliin; tosin itse vetäisin melkeinpä isolla puolella jos koneessa voima riittää - silloin veto on juuri tuo kuminauhamainen. Pikkupuolella jos menohalut riittää melkein pintakaasulla niin ei ole ongelmaa ja silloin pientä puolta käyttäen. Pikkupuolella toisaalta kaasua painessa tuo renkaan sutaisu kyllä käy helposti jos ollaan aivan pidon rajoilla. Toisaalta kovaan askiin verrattuna minusta kivempi ajaa tarkasti, kun ei tartte roikkua kytkimen varassa. Makuja tosin on erilaisia, toisille manuaali on kivempi - molemmilla homma kyllä onnistuu

Laatikoissa kyllä on eroja, joten se missä jonkun valmistajan automaatti on hiton hyvä, voi toinen samassa paikassa olla aika kamala..


Lainaus:
Ja tuo automaattilaatikon "hyvyys" maastossa: siis turbiini tyypillisesti kertoo moottorin vääntömomentin jopa kahdella, ja antaa moottorin pyöriä 1000-2000 rpm korkeammilla kierroksilla kuin manuaali: -> Automaatti laatikolla oleva auto ei sammu "koskaan", ja polkimia on yksi vähemmän....
No, niinhän minä tuossa jo yllä sanoin momentinmuuntimen ominaisuudesta Automaatin ei tosiaan pitäisi ikinä sammua, jos vain vehkeet on kunnossa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 21.03.2015 23:14
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.03.2015, 08:03
Uazmies:n Avatar
Uazmies Uazmies ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.05
Sijainti: suami
Viestit: 716
Red face

Minähän en raskaiden kuormien vetämisestä mitään tiedä, mutta kyllä muunninvehkeellä (on sitten automaatti tai manuaali) on vaan hyvä lähteä liukkaalla/pehmeellä liikkeelle.

Tai sitten mulla on vaan onneton kytkinjalka.
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Automaattinen hitsausmaski speed glas jv O/M/V Muut 3 03.09.2012 22:01
Ostettu hj 4 speed vaihteisto JV73 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 23.01.2011 21:58
Myydään / Vaihdetaan Niva-89 1.6 4-speed Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 0 04.07.2010 23:05
Speed Motor Circus lantikka Tapahtumat 29 12.04.2010 19:33
O: BJ:n jakolootaan "High speed gear" Eskimo O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 11 19.10.2007 14:09


Sivu luotu: 03:13 (GMT +2).