Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #11  
Vanha 22.03.2015, 12:33
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ford59 Näytä viesti
Sitten taas toisaalta korkeampi stallspeed sallii pitempien välitysten käytön paremmin kun voimaa on enemmän tarjolla liikkeelle lähdössä ja lisäääntynyt vääntö "kesyttää" pitkiä välityksiä. Nämä on melkoisia mielipidekysymyksiä ja riippuu paljon siitä missä käytössä auto on, hitaassa kalliokikkailussa, tiellä ja suunnistuksessa vai luukku auki officrossissa.
Automaatti tai manuaali, niin kyllä ne perävälitykset pitäisi valita tasan tarkkaan rengaskoon ja lootien välitysten mukaan. On oikeasti aika hölmöä kiduttaa laatikkoa karmealla lämmöntuotolla ja pitkillä välityksillä, kun niitä menohaluja vain ei oikeasti niillä pitkillä välityksillä ole. Korkea stall speed melkeinpä vain pahentaa asiaa. Kalliokikkailussa niin tiheät välitykset kuin mahdollista, mudassa tai hiekassa voi ollakin vähän pidemmät, mutta myös ruutia silloin tarvitaan. Jos ei moottorista löydy puhtia, niin sitten ehdottomasti tiheät perät.

Automaatissahan nimenomaan on se hienous, että ei tarvitse oikein välittää vaihteiden vaihdosta mitään. Jos laatikko toimii yhtään järkevästi ja säätää esim. throttle valvea säätävän vaijerin sopivaksi että vaihdot ylös-alas sujuu oikein, ja/ tai shift kit kaveriksi, ei todellakaan tarvitse pähkäillä mikä vaihde on päällä. Luonnollisesti valitsee ajomaaston mukaan mikä on isoin vaihde mitä laatikko käyttää, ettei käy kuten tuossa Jounin videossa. Jos moottorissa on voimaa, niin sitten antaa mennä vaikka D-asento valittuna..


Lainaus:
Jos vielä palataan esimerkkinä Muuliin, niin siinä on ison ykkösen välitys 2,4:1, perävälitys 4,88 ja 38" renkaat, ja n.2300 stall. Liikeelle pääsee kohtuu ripeästi, jaksaa nousta jyrkkääkin kallionousua sutien, pystyy ryömimään hyvin kantojen ja puiden lomissa mutta vauhtivarat riittää kuitenkin 84km/h ilman vaihteen vaihtoa. Vielä kun moottoriin saisi hiukan lisää voimaa että jaksaisi kunnolla edetä myös upottavalla pinnalla.
Manuaalien kanssa en ole paljoa pelaillut koskaan mutta tuskin kovinkaan monella pystyy ajamaa yhdellä vaihteella 0-84km/h metsässä?
Minulla menee Jeeppi 5.9 V8:lla 32" renkailla 4.56 perävälityksillä iso ykkönen (2.45:1) päällä n.60km/h, siinä vaiheessa kakkonen sisään. Tuo kun ei ole järin painava vehje niin kelaa 0-100 km/h kadulla n.7 sekunnissa, eli tehoreservejä on ihan hyvin.
En missään nimessä haluaisi ykkösen riittävän missään käytössä tuon pidemmälle - metsässä ajan 95% kaikista paikoista ylipäätään pikkupuoli päällä, on ne kikkailua, mutaspooria tai pehmeää hiekkaa. Vain, jos hitaan puolen välitykset ei riitä niin sitten iso puoli päälle - hitaan puolen järkevä huippunopeus on jossain 60-70km/h tietämillä. Stall speed on Jeepissä jossain 2300rpm tietämillä, eli juuri huippuväännön alueella -> jaksaa vetää hienosti. Kuivalla asvaltilla kun on kokeillut, niin jarrua vasten takavedolla 32" mutikoilla jaksaa vielä polttaa kumia ison puolen kolmosella


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 Näytä viesti
joskus automaatti vs manuaali eroa ihmeteltiin mäessä vauhtia sai otettua alle10m sitten oli porras josta manuaali autolla sai juuri hyvän vauhdin ja Jouni jeepillä ei ,koska laatikko luistaa ekat 5m ja sitten pitää. Ainakin jos heti pitää saada maksimi pyörintä nii ei onnistu vakio jeepin automaatilla ,tuossa varmaan auttaisi että automaatissakin olisi esim. tupla jakolaatikko saisi kierrokset korkeammaksi jolloin laatikko ei luista lähdossä. laatikon lämmöissäkin ei olisiongelmia kun loota ei luista koko ajan. eli ennemmin laittaisin vielä pienempää välitystä esim. 2x jakolaatikko kuin turbiinin pitokohtaa muuttaisin.
Kyllä, juuri näin.

Tuossa Jounin videossa näkisin tilanteen enemminkin näin: ehkä hivenen liian pitkät välitykset (ei lähde heti vetämään terävästi), ja laatikko vaihtaa aivan liian helposti isomman jolloin veto puutuu ja meno loppuu siihen. Ei varmaan olisi offikäytössä pahitteeksi vähän säätää throttle- valve:n vaijeria sen verran kierämmäksi, että vaihtaa herkemmin pienemmän pykälän päälle, ja toisaalta ei osakaasulla vaihda ihan yhtä herkästi isommalle vaihteelle.
Vastaavissa paikoissa korkeampi stall speed tai pidemmät välitykset ei todellakaan auttaisi yhtään mitään, päinvastoin - ei vaikka olisi tehokaskin alavääntöinen kone. Jeepin kuutosessakin on kuitenkin sen verran hyvin alavääntöä, että pitäisi jaksaa mennä tuonnäköinen paikka ihan nätisti. Ei tosiaan näytä kovin pahalta etteikö automaatti- Jeeppi menisi tuosta siinä missä manuaali- Toyota


Viime kesänä kun pääsin itse kikkailemaan Moab:in pitävillä kalliolla JK-mallin Wrangler Rubiconilla missä oli 35" renkaat alla, niin Rubiconin pikkupuolen 4:1 välityksen hienouden pystyi huomaamaan konkreettisesti. Ihan uskomaton fiilis miten niin kevyellä kaasulla auto nousee todella jyrkät mäet ja ISOT kynnykset useimmiten todella hienosti. Ei olisi oma auto samoilla renkailla mennyt samalla tavalla 2.72:1 jakoaskilla, vaikka kasikoneessa on vääntöä pirusti enemmän kuin tuon uudemman Wranglerin 3.8 litran V6- koneessa. Niissä paikoissakin missä auto piti hyppäyttää liikkelle, lähti Wrangleri hyvin. Ison koneen hyödyn huomaa kyllä "pomppulähdöissä" siinä, että survaisee pedaalin pohjaan niin ei tarvitse arpoa mennäänkö silloin vai ei. Tarvittaessahan automaatilla saa vielä noissa hyppäytyspaikoissa lähdettyä jarrua vasten, mutta kaikilla moottori-laatikkoyhdistelmillä siitä ei ole kovinkaan suurta hyötyä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 22.03.2015 12:40
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Automaattinen hitsausmaski speed glas jv O/M/V Muut 3 03.09.2012 22:01
Ostettu hj 4 speed vaihteisto JV73 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 23.01.2011 21:58
Myydään / Vaihdetaan Niva-89 1.6 4-speed Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 0 04.07.2010 23:05
Speed Motor Circus lantikka Tapahtumat 29 12.04.2010 19:33
O: BJ:n jakolootaan "High speed gear" Eskimo O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 11 19.10.2007 14:09


Sivu luotu: 11:38 (GMT +2).