![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Automaatissahan nimenomaan on se hienous, että ei tarvitse oikein välittää vaihteiden vaihdosta mitään. Jos laatikko toimii yhtään järkevästi ja säätää esim. throttle valvea säätävän vaijerin sopivaksi että vaihdot ylös-alas sujuu oikein, ja/ tai shift kit kaveriksi, ei todellakaan tarvitse pähkäillä mikä vaihde on päällä. Luonnollisesti valitsee ajomaaston mukaan mikä on isoin vaihde mitä laatikko käyttää, ettei käy kuten tuossa Jounin videossa. Jos moottorissa on voimaa, niin sitten antaa mennä vaikka D-asento valittuna.. Lainaus:
En missään nimessä haluaisi ykkösen riittävän missään käytössä tuon pidemmälle - metsässä ajan 95% kaikista paikoista ylipäätään pikkupuoli päällä, on ne kikkailua, mutaspooria tai pehmeää hiekkaa. Vain, jos hitaan puolen välitykset ei riitä niin sitten iso puoli päälle - hitaan puolen järkevä huippunopeus on jossain 60-70km/h tietämillä. Stall speed on Jeepissä jossain 2300rpm tietämillä, eli juuri huippuväännön alueella -> jaksaa vetää hienosti. Kuivalla asvaltilla kun on kokeillut, niin jarrua vasten takavedolla 32" mutikoilla jaksaa vielä polttaa kumia ison puolen kolmosella ![]() Lainaus:
Tuossa Jounin videossa näkisin tilanteen enemminkin näin: ehkä hivenen liian pitkät välitykset (ei lähde heti vetämään terävästi), ja laatikko vaihtaa aivan liian helposti isomman jolloin veto puutuu ja meno loppuu siihen. Ei varmaan olisi offikäytössä pahitteeksi vähän säätää throttle- valve:n vaijeria sen verran kierämmäksi, että vaihtaa herkemmin pienemmän pykälän päälle, ja toisaalta ei osakaasulla vaihda ihan yhtä herkästi isommalle vaihteelle. Vastaavissa paikoissa korkeampi stall speed tai pidemmät välitykset ei todellakaan auttaisi yhtään mitään, päinvastoin - ei vaikka olisi tehokaskin alavääntöinen kone. Jeepin kuutosessakin on kuitenkin sen verran hyvin alavääntöä, että pitäisi jaksaa mennä tuonnäköinen paikka ihan nätisti. Ei tosiaan näytä kovin pahalta etteikö automaatti- Jeeppi menisi tuosta siinä missä manuaali- Toyota ![]() Viime kesänä kun pääsin itse kikkailemaan Moab:in pitävillä kalliolla JK-mallin Wrangler Rubiconilla missä oli 35" renkaat alla, niin Rubiconin pikkupuolen 4:1 välityksen hienouden pystyi huomaamaan konkreettisesti. Ihan uskomaton fiilis miten niin kevyellä kaasulla auto nousee todella jyrkät mäet ja ISOT kynnykset useimmiten todella hienosti. Ei olisi oma auto samoilla renkailla mennyt samalla tavalla 2.72:1 jakoaskilla, vaikka kasikoneessa on vääntöä pirusti enemmän kuin tuon uudemman Wranglerin 3.8 litran V6- koneessa. Niissä paikoissakin missä auto piti hyppäyttää liikkelle, lähti Wrangleri hyvin. Ison koneen hyödyn huomaa kyllä "pomppulähdöissä" siinä, että survaisee pedaalin pohjaan niin ei tarvitse arpoa mennäänkö silloin vai ei. Tarvittaessahan automaatilla saa vielä noissa hyppäytyspaikoissa lähdettyä jarrua vasten, mutta kaikilla moottori-laatikkoyhdistelmillä siitä ei ole kovinkaan suurta hyötyä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 22.03.2015 12:40 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Automaattinen hitsausmaski speed glas | jv | O/M/V Muut | 3 | 03.09.2012 22:01 |
Ostettu hj 4 speed vaihteisto | JV73 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 23.01.2011 21:58 |
Myydään / Vaihdetaan Niva-89 1.6 4-speed | Rekisteröimätön | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 04.07.2010 23:05 |
Speed Motor Circus | lantikka | Tapahtumat | 29 | 12.04.2010 19:33 |
O: BJ:n jakolootaan "High speed gear" | Eskimo | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 11 | 19.10.2007 14:09 |