Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.01.2015, 09:11
Pertsi:n Avatar
Pertsi Pertsi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 23.09.08
Sijainti: Padasjoki
Viestit: 1.268
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Jos ostat Cherokeen (XJ), osta mallivuoden (!!!) '91 tai uudempi. Tekniikka on niissä parempi. Eli tarkista VIN- koodista 10. kirjain, pitää olla M ('91) tai siitä eteenpäin.




XJ:ssä aina avoin etuperä, takaperä joko avoin tai kitkalukko - joka yleensä loppuunkulunut. Eikä se kitkalukko metsässä kunnolla pidä kuitenkaan. '93-'98 Grand Cherokee (ZJ) sama juttu, eli avoin etuperä ja avoin tai kitkalukollinen takaperä. Jos haluaa halvalla menokykyä, varmistu että on avoin takaperä, ja osta sinne lunchbox- lukko.



Olet lukenut ihan oikein. Alusta on varsin toimiva rakenteeltaan, kori on pienehkö ja kevyt, ja kulkee maastossa oikeasti hyvin varsin pienelläkin laitolla.

Heikot kohdat Jeepissä (pätee aika hyvin sekä XJ että ZJ):
* Matalahko maavara vakiona
* Itsekantava kori -> kestää kyllä kohtalaisesti, mutta varsinkin vanhemmat XJ:t voi vähän kovemmassa käytössä väsähtää metsässä jos ei koria vahvista. Perus safarihommissa ei onglmeaa
* Alkuperäiset pellistä prässätyt tukivarret on heikot. Ainakin alatukivarret kannattaisi vaihtaa säädettäviin järeämpiin malleihin
* XJ:n tinasta tehty bensatankki -> jotakuinkin vaatii panssarin, jollei sitten aja todella varovasti.
* ..on niitä sitten muitakin, mutta safarioffissa nuo on ne herkimmät. Kovemmassa ajossa sitten hajoaa paljon kaikkea muutakin

Kaikkihan hajoaa, voimansiirrosta akselit tietysti niinkuin missä tahansa maasturissa jos liikaa rääkkää. Yleisesti ottaen kipuraja korotussarjojen ja vaadittavien muutosten hinnan suhteen, ja toisaalta rengaskoon suhteen on jotakuinkin ~3" alustakorotusta, ja 31"-32" renkaat. 32" renkaat ainakin omasta mielestäni ehdoton maksimi ajaa orkkisvälityksillä.

4.0 kone + automaattilaatikko on fiksuin voimapaketti metsään, jollei sitten välttämättä halua ajaa manuaalilla. Unohda 2.5 litran kone, se on juuri sen verran puhditon että bensaa lopulta palaa lähes yhtä paljon kuin 4.0 koneella - ja jos/ kun tehoa tarvitsee, kuutosessa sitä on ja nelosessa ei Kumpi tahansa bensakone perushuollot tehtynä kestää lähes ikuisuuden, kuutoskoneen perässä oleva automaatti samoin. Tietyt manuaalilaatikot on hieman huonossa maineessa; anturiongelmia koneissa jonkin verran on, mutta aika helpot diagnosoida ja saada netin kautta apua, ettei mene turhaan rahaa hukkaan vääriä osia ostaessa..

Paras vuosimalli? '91-'99. '00-'01 oli low- pinion etuakseli, ja moottoreihin tuli kansi joka tykkää haljeta; niitä 0331- kansia on maailmalla hajonnut pilvin pimein. Täällä on niin vähän tuon ikäisiä Jeeppejä, että ongelma ei ole kovin tunnettu, mutta se ei poista tosiasiaa että '00-'01 koneissa kansi ON varsin herkkä hajoamaan varsinkin jos kone pääsee ylikuumenemaan.

'96 tuli OBDII- moottorinohjaus, itse ostaisin XJ:n joka on joko '91-'95, tai sitten '97-'99. '96 oli kaikinpuolin outo välivuosi, jolloin oli sekaisin kaikkea mahdollista..
33 renkaat menee kutosella ja automaatilla vielä vakiovälityksin metsässä ihan hyvin. Maantiellä alkaa olla sitten vähän hengetön.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.01.2015, 12:51
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi Näytä viesti
33 renkaat menee kutosella ja automaatilla vielä vakiovälityksin metsässä ihan hyvin. Maantiellä alkaa olla sitten vähän hengetön.
No hyvin ja hyvin.. jos olisi 4.56 tai 4.88 välitykset, niin huomaisit miltä sen pitäisi tuntua Minusta Grand Cherokee 5.9 litran koneella orkkisvälityksin ja 32" renkailla tuntui siltä että kiusaa konetta ja laatikkoa, oli sitten metsässä tai kadulla..

Kukin tyylillään, mutta oikeilla välityksillä ajaminen on paljon mukavempaa. Isoilla renkailla ja liian pitkillä välityksillä automaattilaatikko kuumenee älyttömästi, ja varsinkin maantiellä laatikko tahtoo koko ajan hämmentää isomman ja pienemmän välillä, kun ei välitykset osu kohdilleen. Ylivaihde harvemmin haluaa pysyä päällä. Metsässä joutuu käyttämään enemmän kaasua että jaksaa mennä -> riski jonkin paikan hajoamiseen kasvaa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.01.2015, 19:32
Pertsi:n Avatar
Pertsi Pertsi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 23.09.08
Sijainti: Padasjoki
Viestit: 1.268
Perusasetus

Joutuuhan näillä muutenkin vähän kaasua käyttämään kun isopyörästen lukollisten kanssa samat mestat ajaa... Oon mä kyllä ollu sellasellakin jeepsafarilla jossa autoihin oli laitettu kaikki mahdollinen tingentangeli mitä pikkupyöräsessä voi olla ja voi ristus sitä vinssaamisen määrää kun talvikelissäkään ei konetta uskallettu käyttää yli 1500 rpm

Viimeksi muokannut Pertsi : 10.01.2015 19:35
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.01.2015, 00:24
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

No en minä siitä puhunutkaan ettei pitäisi tai tarttisi kierroksia käyttää. Kyllä tuota 5.9 konettakin saa välillä laulattaa punarajalla jos tahtoo edetä, vaikka on tiheät välitykset Mutta fakta nyt vain on, että 33" renkaat orkkisvälityksillä on kaukana hyvästä on sitten metsässä tai kadulla. Jopa toi iso kone tuntuu vähän puutuneelta 32" kumeilla orkkisvälityksin, ero oli aika huima kun vaihtoi tiheämmät välitykset. Samoin meni XJ 35" renkailla 4.88 välityksin paljon mukavammin ja kevyemmin, kuin 32" renkailla orkkisvälityksin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 11.01.2015 00:27
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.01.2015, 12:24
Nisse:n Avatar
Nisse Nisse ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.10.14
Sijainti: Vantaa
Viestit: 181
Perusasetus

Mitä eroa on xj:n alustassa vuosimallin -90 ja-91 välillä? Sitten toinen kysymys,oon lukenut että olisi renix koneita ja ho koneita,elikkä voisko joku valaista vähän tietämätöntä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.01.2015, 14:43
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 535
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nisse Näytä viesti
Mitä eroa on xj:n alustassa vuosimallin -90 ja-91 välillä? Sitten toinen kysymys,oon lukenut että olisi renix koneita ja ho koneita,elikkä voisko joku valaista vähän tietämätöntä.
Pääasiallinen ero renixin ja HO:n välillä taitaa olla moottorinohjaus. Renix on renault-yhteistyötä ja onko HO sitten jo chrysleriä vai mitä lie.

Minulla on tuo 1990 ja näyttäisi olevan, että se on kanssa sellainen välimalli ettei 1989 osat käy eikä myöskään 1991 osat käy.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.01.2015, 15:07
Nisse:n Avatar
Nisse Nisse ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.10.14
Sijainti: Vantaa
Viestit: 181
Perusasetus

okei kiitoksia,eli suosiolla vaa 91 eteenpäin,tai sillai kun tuo timo_l aikaisemmin kirjoitteli.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.01.2015, 15:08
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Alustoissa ei ole mitään eroa '84-'01. Akseleissa hieman, mutta niiden kiinnityksessä ei, eikä ohjauksessakaan.

'87-'90 = Renix
'91-'01 = HO

Osta suosiolla HO, kaikki on helpompaa..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 4 (0 jäsentä and 4 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hilux LN65 jousitusmurheita...pikaisia vastauksia toivoen. 754 Tekniikka & Jutustelu 9 17.09.2010 09:10
Taasen jeep xj kysymyksiä NORT Tekniikka & Jutustelu 2 11.12.2009 09:09
Jeep Grand Cherokee (kysymyksiä) Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 6 13.09.2008 11:40
Boorittamista (kysymyksiä/vastauksia/kuvia) SuurSyömäri Tekniikka & Jutustelu 24 23.11.2005 19:59
Jeep Wrangler kysymyksiä Tepa Tekniikka & Jutustelu 8 12.01.2004 14:13


Sivu luotu: 08:40 (GMT +2).