![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Hilux -02 ohjaus narisee / jurisee satunnaisesti. Teki jo viime talvena pakkasilla. Kostealla kelillä ei juuri esiinny tai on vaimeampi. Tänä syksynä etenkin kuivemmilla ilmoilla tekee vähän turhan usein. Ei normiajossa mutkissa mutta parkkipaikoilla käännellessä tai pihaan peräkärryä peruuttaessa joutuu tekemään nopeita pyöräytyksiä. Silloin narahtaa. Etupäässä oli yläpallojen rasvat tulleet ulos ja vaihdettiin pallonivelet. Ikävä kyllä narinaan se ei auttanut. Ohjaus ei takertele mutta ehkä ratti vähän resonoi kun narahtaa. Ensin epäilin ohjauksen ristikkoa mutta se sijaitsee ohjaamon puolella ja näyttää päällisin puolin rasvaiselta. Akseli näyttää suoralta eikä ristikko tee töitä kun käännän rattia? Oletan ristikon olevan vain kolaritilanteita varten? Vai onko havaintoni väärä? Suihkuttelin WD40:stä tulipellin kumitiivisteeseen mutta sillä ei ollut vaikutusta joten se ei liene kuivunut. Vähän sellaista tuntumaa että ohjaus narahtaa useimmin kun ratti käännetty äärivasemmalle ja siitä sitten lähdetään oikaisemaan etupyöriä. Auto juuri huollettu ja siihen on vaihdettu myös ohjaustehostimen nesteet. Sekään ei auttanut narinaan. Brittien palstalta luin että ohjauksen voisi ilmata nostamalla keulan ylös ja pyörittämällä parikymmentä kertaa rattia ääriasentojen väliä tasaisesti. Lienee toimiva tapa? Voikohan ohjaussimpukan öljyjä vaihtaa vai miten siellä olevan öljyn määrä tai sen puute ilmenee? Luulisi että se vaikuttaisi koko ohjauksen alueella ja koko toiminnassa. Ohjaus sinällään on täysin kunnossa ja parempi kuin monessa uudessa autossa. Menee tien päällä suoraan ja on herkkä eikä ole klappia. Auto on takavetoversio ja 130 tuhatta ajettu. Nyt on vähän sellainen epävarma fiilis mistä lähden seuraavaksi etsimään tuota äänen aiheuttajaa.... Tuli aika monta kysymystä....... ![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Narina jatkuu ja kovenee pakkaskeleillä. Etupää on nostettu ilmaan ja narina kuuluu kun kääntelee rattia. Ohjaustehostin ilmeisesti ei aiheuta mitään koska ääni kuuluu vaikkei moottori ole käynnissä. Kaverin kanssa kuunneltu ääntä eikä se tule moottoritilasta vaan ihan ratin tienoilta. Kun ohjauspyörän korkeussäätöä laskee, narinakin vähenee, mutta ei poistu. Uusi säätö ja narisee ala-asennossakin. Tulipellin tiiviste rasvattu ja se on pehmeä. Ääni on myös mekaanisempi (metallinen jurina - laakeri?) kuin kumipalkeen mahdollinen narina.
Netistä löytyi kuva: http://japan-parts.eu/EU/3/451583I.png Tuossa on ohjausakselissa (ylempi) jonkinlainen paksunnos (45201 Lower) numerosarjan vasemmalla puolella. Onkohan se akselin laakeri vai mikä se on. Jos se on liukulaakeri, pusla tai joku sinne päin, se voisi olla narinan aiheutaja? Jostain luin että myös äänitorven virtaliuska voisi äännellä jos kosketuspinnat on kuivia. Onko jollain kokemusta tämän tyyppisistä ongelmista. Ja kiitokse etukäteen jos joku jaksoi vaivautua tuohon kuvaan. ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Onko kukaan vaihtaessa vaihdelootan tukikumia kiinnittänyt huomiota kannattimen keskellä olevaan isoon 27mm mutteriin, joka kiinnittää kannatimen ylä-ja ala metallirungon toisiinsa ? Kuuluuko olla kireällä vai löysällä ? Itse vaihtaessani sen huomasin olevan löysällä käsin pyöriteltävissä joten enempiä ajattelematta kiristelin sitä vähän. Nyt mietin voiko se laatikon metallinen kilkatus ajossa tulla siitä kun metalli lähellä metallia ja kumien joustaessa saattaa osua toisiinsa. (oli osuman jälkeä metallipinnoissa kyseisen "pultin" välissä, mutta en tiedä onko tullut normaali ajotilanteessa).
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Mulla se iso pultti oli kokonaan irti sen poikkipalkin sisällä...
Nykyään ei ole mitään kun korvasin sen poikkipalkin suoraan panssarilla.
__________________
PäHäMa Pamaas SLCK Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980 Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982 Ex. Suzuki Jimny 2006 Ex. Toyota Landcruiser RJ70 Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981 Ex. Hilux LN65 Ex. Volvo C303 Ex. Hilux LN65 Ex. Suzuki 413 Ex. Range 3.5L +hj akselit Ex. L200 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Nojoo, taitaa se mekkala tulla kuitenki laatikon sisältä ei siin oo muita vaihtoehtoja niin kauan mönkiny tuola auton alla otsalampun kanssa jäätiköllä... Kaise täytyy ajella ja odottaa että räjähtää koko loota jso on räjähtääkseen. Suorastaan ottaa aivoon pikkuhiljaa tuo takajarrujen lukittautumis kolistelu vikakin kun ei mitään järkevää vikaa löydy miks aina auton seistessä lähtee liikkeelle ja painaa ekaa kertaa jarrua ni perä lukossa ja auto pitki poiki poikittai liposia teitä... Paalii menee kohta koko vehje vaikka hyväpeltinen onki
![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
et ole ainut jolla jarrut lukkuituu, mulla jokanen 2kpl hiluxeja ja 2kpl kincabbeja tehnyt samaa, sama efekti tietysti tulee kun on pessyt auton ja rummun väliin pääsee vettä. eli johtunee oman päätelmään mukaan siitä että rumpu kondensoi kuumana kosteuden kun auto jätetään seisomaan tai muuta tähtitiedettä jolloin rumpu on kevyessä ruosteessa joka taas aiheuttaa lukittumisen, voin tietysti olla väärässäkin mutta tuskin siellä tontutkaan on jarruja nyppimässä.
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 3 (0 jäsentä and 3 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hdj`iin joudet l´j 70´seen käykö?? | henteri | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 02.03.2008 20:02 |
LN 65 Hiluksiin korotus jouset? | -Ville- | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 20.02.2008 21:15 |
käykö HDJ:n jouset LJ:hin? | Jari_M | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 23.05.2007 20:24 |
M: HiLux LN65 jouset+muutakin, JOUSET MYYTY! | A45 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 25.04.2006 18:14 |
MISTÄ UUDET JOUSET BJ40:seen =>Käykö Hj 60 jouset? | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 03.12.2004 21:34 |