![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Lainaan suoraan tekstiä sääntökirjasta: 8.3.2.4 Irrotettavat osat Mikäli suojakehikon rakenteessa käytetään irrotettavia osia tulee niiden liitosten olla FIA:n hyväksymää tyyppiä. (kuvat 253-37...47). Kyseisiä liitoksia ei saa asentaa hitsaamalla. Muttereiden ja pulttien on oltava lujuudeltaan vähintään 8.8 (ISO standardi). Kuvien 253-37, 253-40, 253-43, 253-46 ja 253-47 mukaisia liitoksia saa käyttää vain kohdassa 253.8.3.2.2 mainittujen putkien ja vahvikkeiden kanssa ja ne ovat kiellettyjä kehikon yläosien liitoksissa, jotka liittävät pääkaaren, etukaaren tai sivukaarien osia.-------------------------------------------------------------------------------------- Sitten taas tuossa alla suora kopio kohdasta 8.3.2.2 jossa ei mainita oviputkia lainkaan, kun ne on mainittu jo numerojärjestyksessä aikaisemmassa kohdassa. Joten kun säännössä lukee, että esim. sitä 253-43 liitosta saa käyttää VAIN 8.3.2.2 kohdassa mainituissa putkissa ja vahvistuksissa, niin mikä säännön kohta sit kuitenkin sallii käyttää niitä oviputkissa??????????????????????????????????????? ????? 8.3.2.2 Valinnaiset tuet ja vahvistukset Ellei kohdassa 8.3.2.1 ole muuta mainittu, kuvien 253- 12 ... 253-21 ja 253-23 ... 253-33 mukaisia vahviketukia ja vahvikkeita voidaan lisätä turvakehikkoon sen suunnittelijan halun mukaan. Ne täytyy joko hitsata tai kiinnittää irrotettavilla liitoksilla. Kaikkia näitä edellämainittuja tukia ja vahvistuksia voidaan käyttää erikseen tai yhdessä toistensa kanssa.-------------------------------------------------------------------- Tässä alla vielä kohdan 8.3.2.2 alta löytyvät tuet/vahvistukset sääntökirjasta kopioituna (ei löydy oviputkia....ainakaan mä en löytäny, ehkä siks, että ne on mainittu jo aiemmin sääntökirjan kohdassa: 8.3.2.1.2) : 8.3.2.2.1 Kattovahvistukset (Kuvat 253-12 ... 253- 14) Kyseinen vahvistus on pakollinen autoissa, jotka on luokiteltu 01/01/2005 jälkeen. Kilpailuissa, joissa ei ole kakkosohjaajaa, voidaan käyttää vain yhtä kuvan 253-12 mukaisista kulmittaista kattovahvistusta, mutta tällöin sen etukiinnitys tulee olla kuljettajan puolella. 8.3.2.2.2 Tuulilasipilarin vahvistus (Kuva 253-15) Kyseinen vahvistus on pakollinen autoissa, jotka on luokiteltu 01/01/2006 jälkeen. Kyseinen tuki saa olla taivutettu vain siten, että sivuprojektio on suora eikä taivutuskulma ole yli 20 astetta. 8.3.2.2.3 Takatukien diagonaalit (Kuva 253-21) Kuvan 253-21 mukainen ristikko voidaan korvata kuvan 253-22 mukaisilla takatukien diagonaalituilla vain, jos käytetään kuvan 253-14 mukaista kattovahviketta. Autot, jotka on luokiteltu 01.01.2014 jälkeen: Kuvan 253-22 mukaiset diagonaalituet ovat pakolliset, mikäli käytetään kuvan 253-14 mukaisia kattovahvikkeita. 8.3.2.2.4 Etujousituksen kiinnityspisteiden vahvistus (Kuva 253-25) Kuvan 253-25 mukaiset vahvikkeet tulee kiinnittää etujousituksen yläkiinnityspisteisiin. 8.3.2.2.5 Poikittaistuet (Kuvat 253-26 ... 253-30) Pääkaaren tai takatukien välistä poikittaistukea voidaan käyttää turvavöiden kiinnitykseen kohdan 253-6.2 mukaisesti. (Tällöin ei voi käyttää irroitettavia liitoksia). Kuvissa 253-26 ja 253-27 sallitun keskituen asennuskulma saa olla enintään 30 astetta pystysuorasta. Etukaarien poikittaistuki ei saa viedä tilaa kuljettajilta. Se voidaan sijoittaa mahdollisimman korkealle, mutta tuen alareuna ei saa yltää kojetaulun yläpuolelle. Autoissa, jotka on luokiteltu 1.1.2007 jälkeen, kyseistä tukea ei saa sijoittaa ohjausakselin alapuolelle. 8.3.2.2.6 Taivutusten ja liitosten vahvistukset (Kuvat 253-31 ... 253-34) Vahvikkeet tulee tehdä joko putkesta tai levystä kohdan 8.2.14 mukaisesti. Vahvistuksen materiaalivahvuus on oltava vähintään 1.0 mm. Putkimaisten vahvistuksien liitos vahvistettavaan osaan ei saa olla kauempana kuin puolessavälissä vahvistettavan osan mitasta. Etukaaren vahvistus voi poikkeuksellisesti sijaita etujousituksen yläpään tuen liitoskohdassa.. . . . . . . Joten kun säännössä lukee, että esim. sitä 253-43 liitosta saa käyttää VAIN 8.3.2.2 kohdassa mainituissa putkissa ja vahvistuksissa, mutta sen sääntökohdan alla ei ole lueteltu oviputkia, niin mikä jokin muu säännön/sääntökirjan kohta sit kuitenkin sallii käyttää tuota kiinitystä oviputkissa???? Tätä mä ainakin koitan itelleni selvittää.
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Kuvan 253-43 mukainen kiinnitys on täysin hyväksyttäväLainaus:
![]() Lyhyesti voisi siis todeta että ko oviputken kiinnitystapa käy varsin hyvin offiin vaikka sanamuoto muuta antaisi ymmärtää!!! ![]() ![]() Janne Levänen 16.25 (5 tuntia sitten) Moi. Hyvä havainto. 253-43 on yleisimpiä kiinnitystapoja irrotettaville oviputkille myös muissa lajeissa ja varsinkin autoissa joiden kehikot on tehty 80- ja 90-luvuilla. Sääntöteksti "Kuvien 253-37, 253-40, 253-43, 253-46 ja 253-47 mukaisia liitoksia saa käyttää vain kohdassa 253.8.3.2.2 mainittujen putkien ja vahvikkeiden kanssa" on ilmeisen vanha ja 100% käännös myös edelleen voimassa olevasta FIA-säännöstä. Syy miksi varsinkin vanhemmissa kehikoissa on näitä rakenteita on mielestäni varsin looginen. Oviputket ovat olleet tällöin kohdan 8.3.2.2 valinnaisia tukia. Käytännössä siinä vaiheessa kun oviputket ovat tulleet pakollisiksi, kiinnitystapa (tai paremminkin sääntö) olisi pitänyt korjata. Sinänsä ko. kiinnitystapa on oikein toteutettuna ihan hyvä, joten ainakaan off road-puolella en pidä asiaa vaarallisena tai kynnyskysymyksenä turvallisuudelle. Koska ongelma on hieman laajempi, käsittelemme asiaa seuraavassa tekn. lajiryhmän seuraavassa kokouksessa ja otamme asiaan ”virallisemman” kannan. Tässä kohti en olisi kovinkaan huolissani. Terveisin, -Janne- Janne Levänen Lajipäällikkö (tekniikka, historic) Technical Executive Viimeksi muokannut Byrocrat : 23.10.2014 20:59 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Eli syynä on VIRHE sääntökirjassa....aiheuttaa vaan tuollaiset virheet tällaista kivaa keskustelua.
Eilen illalla lueskelin vielä 2007 sääntökirjaa, kun sellaisen löysin, niin siellä kyllä sallittiin oviputkien kiinnitykset oikeastaan kaikilla mahdollisilla kirjassa olleilla kiinnityksillä. Meidänkin yhdessä autossa on aikoinaan tehty tuollaiset 253-37 kuvan mukaiset kiinnitykset, joista ei kauheen isoja kiinnikelappuja jää kiusaamaan kaariin, kun oviputket irroittaa. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
ja minä taas takerruin kohtaan jossa lukee, että oviputket on pakollisia, mutta viimeinen lausehan sanoo, että ne saa olla irroitettavia. mutta tosiaan kun sitä taas lukee lisää, niin sehän periaatteessa kumotaan, tai siis jätetään mainitsematta.
__________________
M.O.C |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Kurkkasin vielä eurotrialin säännöt, siellä M, PM & P -luokissa kaikki pakolliset putket pitää hitsata kiinni. Oviputket on pakolliset vain PM & P -luokissa, eli Modissa kelpaa pultattava liitos eurotrialin puolellakin
![]()
__________________
Harbor Cruisers |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Kävimpähän vaihteeksi taas kattomassa Rokkirallin kaarisäännöt niin on hiukka helpommin ymmärrettävät ja toteutettavat kuin nuo AKK versiot, tosin rokkirallissa ilmeisesti kuolee ihmisiä jatkuvasti ?
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
yks mistä en halua tinkiä on turvallisuus varusteet, monesti aikoinaan tuli luettua tuota akk raamattua ja muutaman kunnon kaadon jälkeen olen ollut tyytyväinen, että kaaret on kestänyt, esim ahvenistolla kontin päältä kaatuminen oli kaarille kunnon testi josta selvittiin, mutta ilman niitä kaikkia putkia kaarissa olisi lopputulos voinut olla jotain ihan muuta. ja nuo oviputket ainakin meillä on monesti ollut hyödyksi pienissäkin kellahduksissa estämässä kivien ja kantojen tulemisen sisään.
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Jos nyt jätetään rokkirallit tämän keskustelun ulkopuolelle, kiitos.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
euro4 ja euro5 luokka pakuissa | toyota4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 28.03.2012 16:06 |
Bussikyytiä Ahveniston Trialiin Tampereelta | Racingrabbit | Tapahtumat | 1 | 15.10.2009 08:04 |
M: Voittaja auto trialiin | Jare | O/M/V Muut | 0 | 01.03.2005 07:30 |
Mikä kilpailu luokka? | bj75 | Chit-Chat | 6 | 16.02.2005 20:03 |