Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Harraste-Modified: Uusi luokka trialiin? Ei tule. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=128453)

baxxter 09.10.2014 21:47

Harraste-Modified: Uusi luokka trialiin? Ei tule.
 
Vihdoin sain "kirjoitettua" idean jota olin pyöritellyt jo jonkin aikaa päässäni. Oikeastaan kirjoittamista oli hyvin vähän, copy-paste eri luokkien säännöistä synnytti ehdotuksen uudeksi luokaksi.
Yritetään lisätä trialin osallistujamäärää sekä viihdearvoa katsojille. Modified-luokan autoja ei ole yhtä urheaa yrittäjää lukuunottamatta näkynyt muutamaan vuoteen (?) kisoissa, joten joko säännöissä on jotain vikaa tai kilpailijoiden puutteen takia ei tehdä autoja ja kierre on valmis. Harraste-Modified on tarkoitettu niille, joille harraste-standard ei tarjoa tarpeeksi haastetta, pro-modifiedin reitit ovat liian haasteellisia kalustolle ja/tai auto liikaa muutettu modifiediin. Nähdäkseni myös kuskit, joille harraste-standardiin osallistuminen tarkoittaisi hamekangasta palkinnoksi kilpatovereilta, voisivat tähän uuteen luokkaan osallistua ilman pelkoa uudesta kuosista.
Muutama juttu voitaisiin jättää pois tästä keskustelusta:
-Kypärät. Sääntö ei tule muuttumaan tämän luokan myötä.
-Turvakaaret ja muut turvavarusteet tulee olemaan modified-luokan tasolla, jos ajetaan modifiedin radoilla.
-Tämä uusi luokka ei tule muuttamaan muiden luokkien sääntöjä.


Sääntöjä ei olla lisäämässä mihinkään tässä muodossa ja ovat täysin omien ajatusteni mukaan kirjoitettu, eivätkä liity mitenkään kuulumaani seuraan tai seuran haluihin järjestää kilpailuja :)

Mielipiteitä? Ideoita?

EDIT: MUOKATTU VERSIO 1.1 EHDOTUSTEN PERUSTEELLA, SEKÄ VASTAAMAAN 2015 SÄÄNTÖKIRJAA.

toyota4x4 09.10.2014 21:56

Jakolaatikon muuttamista ei sallita?? tarkoittaa mitä?

baxxter 09.10.2014 21:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 1167287)
Jakolaatikon muuttamista ei sallita?? tarkoittaa mitä?

3.8.8.4 Akseleiden poiskytkentä/vetojärjestelmä
Vetävien akseleiden irtikytkentä ei ole sallittu, ellei järjestelmä ole jakolaatikossa alkuperäisenä. Jälkiasennettu matala 2WD ei ole sallittu.

toyota4x4 09.10.2014 22:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1167288)
3.8.8.4 Akseleiden poiskytkentä/vetojärjestelmä
Vetävien akseleiden irtikytkentä ei ole sallittu, ellei järjestelmä ole jakolaatikossa alkuperäisenä. Jälkiasennettu matala 2WD ei ole sallittu.

jos on 2kpl jakolaatikoita. siinä tulee matala 2wd vaikka laatikot ovat muuten vakioita. tosin hämmentämiseen pysähtymättä on lähes mahdotonta.(hilux)

baxxter 09.10.2014 22:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 1167292)
jos on 2kpl jakolaatikoita. siinä tulee matala 2wd vaikka laatikot ovat muuten vakioita. tosin hämmentämiseen pysähtymättä on lähes mahdotonta.(hilux)

Aivan.. Tuo kohta on napattu modifiedin säännöistä, harraste-standardissa on tuo kohta kirjoitettu niin että "matalan 2wd:n käyttö kilpailun aikana ei ole sallittu." Eli joko kieltää käyttö, mikä nyt on ehkä vähän turha ja hankala valvoa. Tai sitten kirjoittaa yksinkertaisemmin:
3.8.8.4 Akseleiden poiskytkentä/vetojärjestelmä
Hidas etuveto ei ole sallittu.

Tästäkin porsaanreiästä voi vielä mennä keskitasauspyörästöllisellä nelivedolla varustetulla autolla käsijarrua kiskomalla, mutta tätä on hankala/turha estää? Ei kuitenkaan ole ihan sama kuin pelkkä etuveto ja kestääkö mikään laatikko jatkuvalla nelivedolla tuota rääkkiä pidemmän päälle?

MOGGI 09.10.2014 22:33

Yhden kisan appari kokemuksella
Kuulostaa hyvältä ns. Kevyen rakentelun
Suora akseli luokka.

Jesseh 10.10.2014 05:50

Vaikuttaa hyvältä! Itse ainakin mukana tässä luokassa, jos saadaan toteutumaan.

PeteTurku 10.10.2014 08:19

Kääntöjarru sallituksi, mutta käyttö kielletyksi.( eli jos autossa on kääntöjarru tsydeemit, ni saa ajaa muttei käyttää).

Alkuperäinen akseleiden välinen jarrusäädin. Entäs jos kyseinen ventteeli on poistettu toimimattomana jo vuosia sitten?

Racingrabbit 10.10.2014 08:27

Eikös noita jakolaatikkoon ja kääntöjarruihin liittyviä juttuja voisi rajata vaan käyttökiellolla?
Uusi luokka voisi olla ihan sopiva näille meidän vanhoille suora-akselisille ProModi autoille ja ei tarvitsisi alkaa purkamaan jo olemassa olevia varusteita.

Edittiä: Itseä kiinostaa tälläinen uusi luokka,koska minulla on nyt pari vuotta kilpailutaukoa ja koen että nykyiset ProModin radat on hieman liian haastavat meidän "old school" autolle.Ajamisen pitäisi olla kumminkin hauskaa,ja auton korjaaminen joka kisan jälkeen tappaa kyllä motivaation.

offroadjouni 10.10.2014 08:42

Kiitos baxxter! Mielestäni tämä on hyvä idea, jos tällä tavalla saataisiin HS:n radat helpommaksi niin että sinne on helpompi tulla vakiommalla autolla ja saadaan enemmän haasteita HM:lle. Tietysti vähän sääli että meillä on jo modified-luokka, joka ei kuitenkaan houkuta osallistujia liian tiukkojen sääntörajojen vuoksi.

1. Minä miettisin vielä tuota porttaaleista saatavaa sanktiota ja sen suuruutta. Tällä hetkellä pakista saa 1-6 pisteen välillä riippuen akselivälistä, joten yksi piste lisää on aika pieni muutos. Mielestäni 2 lisäpistettä voisi olla tasaväkisempi. Ja mietin että olisiko simppelimpi että tämä 2 lisäpistettä tulisi vaikka autossa olisi porttaalit jo alunperin?

2. Jakolaatikon muutokset on myös vähän kinkkinen tehdä niin että mahdollisimman moni olisi samalla viivalla. Koko rajoituksen idea taitaa olla että ei sallita "köyhän miehen kääntöjarruja", eli pelkällä etuvedolla ajamista. Etuvedolla saavutetaan kovasti hyötyä kääntyvyyden suhteen, ja heti jos keskitasauspyörästönlukon saa aukaista niin tämä etu on käytettävissä. Toisaalta en näkisi että jos autossa kerran on tasauspyörästö, niin miksi sitä ei saisi käyttää. Ja jos autossa on käsijarru niin kyllähän sitäkin saa käyttää. Missään tehdasvalmisteisessa maastoautossa ei taida kuitenkaan olla pelkkää etuvetoa valittavana, joten optimaaliseen autoon kannattaisi mielestäni vaihtaa tasauspyörästöllinen jakolaatikko ellei siinä jo ole sellaista. Atlasta ei löydy monesta autosta Suomessa, mutta jos sellainen on niin mielestäni riittäisi että vannoo ja vakuuttaa että ei tule vapauttamaan takavetoa pois kisan aikana - tai sitten joku simppeli lukitus vaihdekepille. Moneen autoon on aika helppo asentaa jälkiasennettu hidas takaveto, mutta sen hyöty jää kuitenkin (mielestäni) vaatimattomaksi verrattuna tasauspyörästölliseen jakikseen tai takavedon irtikytkentään. Sillä perusteella ehdottaisin seuraavanlaisen muutoksen sääntöihin:

Lainaus:

3.8.8.4 Akseleiden poiskytkentä/vetojärjestelmä
Vetävän taka-akselin irtikytkentä ei ole sallittu.
Itselläni ei ole hidasta takavetoa, mutta Jeeppiin sellaisen saa kyllä rakennettua. Tämä siis tiedoksi jo etukäteen jos joku haluaa minut jäävätä sääntöehdotuksia antamasta. Kommentteja?

offroadjouni 10.10.2014 08:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Racingrabbit (Viesti 1167358)
Eikös noita jakolaatikkoon ja kääntöjarruihin liittyviä juttuja voisi rajata vaan käyttökiellolla?

Pystyisikö niihin helposti tekemään jonkun lukituksen että käyttäminen ei onnistu "vahingossa"? Kepit lukittu kuormaliinalla tiettyyn asentoon tai joku kansi kytkimien päälle tms. Jos lukituksen tekeminen on kovin hankalaa, niin ainakin minun puolesta käyttökielto riittää.

Jare 10.10.2014 09:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 1167363)
Pystyisikö niihin helposti tekemään jonkun lukituksen että käyttäminen ei onnistu "vahingossa"? Kepit lukittu kuormaliinalla tiettyyn asentoon tai joku kansi kytkimien päälle tms. Jos lukituksen tekeminen on kovin hankalaa, niin ainakin minun puolesta käyttökielto riittää.

Tuo keppien lukitus mielestäni rajaa vaan mahdollisuuden käyttää esim isoa puolta, jos ja kun sellainen hämmennetään samasta kepistä.

Siis avaan hieman: oletetaan, että mulla on perissä 6:1 ruuvit ja jakolaatikossa kans vaikka 6:1 pikkupuolekka, niin peruutusvaihde saattaa mennä jo niiiii pieneks, että tarvii välillä heittääkkin isonpuolen päälle, jotta peruuttaessa fillarit pyöriis tarpeeks. Tämä vaan yks esimerkki, miks mun mielestä nuo lukinnat ja sinetöinnit ei oikee ehkä ole se oikea juttu:confused:

Jartsa 74 10.10.2014 09:35

Minä ainakin olen tähän valmis lähtemään mukaan.
Tuo pykälä vaihteiston ja jakolaatikon välitykset vapaat antaa aika paljon tulkinnan varaa.
Itse olen tehnyt vaihteiston ja jakiksen väliin alennusvaihteen, jakolaatikon nopealla puolella on nyt siis Pajen alkuperäistä hidasta puolta vastaava takaveto (ei tosin jostain syystä tällä hetkellä mene päälle). Varmaan jos aletaan lukeen sääntöjä kuin piru raamattua niin ei modiin kelpais?
Tuon alkuperäisen jarrusäätimen sais mun puolesta poistaa.

baxxter 10.10.2014 09:38

Muutetut sääntökohdat:
Lainaus:

3.8.5.1 Jarrut
Jarrujen rakenne on vapaa (esim. vaihtaminen levyjarruihin). Käyttöjarrun tulee vaikuttaa kaikkiin pyöriin samanaikaisesti. Akseleiden välistä jarrutasapainoa ei saa säätää ajon aikana. Yhteen pyörään tai yhdelle akselille vaikuttava jarru on täten kielletty.
3.8.5.3 Ohjausjarru
Ohjausjarrun käyttö on kielletty.
3.8.8.4 Akseleiden poiskytkentä/vetojärjestelmä
Pelkän etuvedon käyttö ei ole sallittu. Keskitasauspyörästöllä varustetun jakolaatikon takakardaanin/-pyörien jarrutusta ei katsota etuvedoksi.
Muutettu niin että käyttöä kielletty, eikä varustetta.
3.8.8.4 kohtaa hierottu lisää selkeämmäksi. Ajatuksena ettei sillä hitaalla etuvedolla autoa käännetä. Jatkuvalla nelivedolla varustetut jakolaatikot (land roverit, hodarit, pajerot, jeepit yms.) taas toimivat tehdastekoisinakin jo "etuvetona", mutta käytössä on suuri riski keskitasauspyörästön hajoamiseen. Etukardaanin nopeuskin tuplaantuu, joten nopeus ei ole ihan niin hidas eikä ilmeisesti ihan niin hallittu toiminta kuin irtikytkettävällä takakardaanilla. Kaiken lisäksi vaikea kuitenkaan valvoa.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 1167362)
Kiitos baxxter! Mielestäni tämä on hyvä idea, jos tällä tavalla saataisiin HS:n radat helpommaksi niin että sinne on helpompi tulla vakiommalla autolla ja saadaan enemmän haasteita HM:lle. Tietysti vähän sääli että meillä on jo modified-luokka, joka ei kuitenkaan houkuta osallistujia liian tiukkojen sääntörajojen vuoksi.

On tosiaan hyvä sauma helpottaa HS:n ratoja, ainakin nuo uudenkaupungin radat olivat jo moditason pätkiä. Ehkä tästä voisi tulla lisäpotkua myös siihen viralliseen modiluokkaan.
Lainaus:

1. Minä miettisin vielä tuota porttaaleista saatavaa sanktiota ja sen suuruutta. Tällä hetkellä pakista saa 1-6 pisteen välillä riippuen akselivälistä, joten yksi piste lisää on aika pieni muutos. Mielestäni 2 lisäpistettä voisi olla tasaväkisempi. Ja mietin että olisiko simppelimpi että tämä 2 lisäpistettä tulisi vaikka autossa olisi porttaalit jo alunperin?
Alun perin kirjoitinkin 2 pistettä, mutta totesin ettei ehkä modipätkillä portaaleista niin paljon ole hyötyä? Tietty tämä on myös ratamestarin käsissä? Modified-säännötkin sallivat alkuperäiset portaalit, joten HM-luokassakaan ei pitäisi rangaista? On ne volvokuskit kuitenkin niin urheita siellä korkealla keikkuessaan :)
Lainaus:

2. Jakolaatikon muutokset on myös vähän kinkkinen tehdä niin että mahdollisimman moni olisi samalla viivalla. Koko rajoituksen idea taitaa olla että ei sallita "köyhän miehen kääntöjarruja", eli pelkällä etuvedolla ajamista. Etuvedolla saavutetaan kovasti hyötyä kääntyvyyden suhteen, ja heti jos keskitasauspyörästönlukon saa aukaista niin tämä etu on käytettävissä. Toisaalta en näkisi että jos autossa kerran on tasauspyörästö, niin miksi sitä ei saisi käyttää. Ja jos autossa on käsijarru niin kyllähän sitäkin saa käyttää. Missään tehdasvalmisteisessa maastoautossa ei taida kuitenkaan olla pelkkää etuvetoa valittavana, joten optimaaliseen autoon kannattaisi mielestäni vaihtaa tasauspyörästöllinen jakolaatikko ellei siinä jo ole sellaista. Atlasta ei löydy monesta autosta Suomessa, mutta jos sellainen on niin mielestäni riittäisi että vannoo ja vakuuttaa että ei tule vapauttamaan takavetoa pois kisan aikana - tai sitten joku simppeli lukitus vaihdekepille. Moneen autoon on aika helppo asentaa jälkiasennettu hidas takaveto, mutta sen hyöty jää kuitenkin (mielestäni) vaatimattomaksi verrattuna tasauspyörästölliseen jakikseen tai takavedon irtikytkentään. Sillä perusteella ehdottaisin seuraavanlaisen muutoksen sääntöihin:

3.8.8.4 Akseleiden poiskytkentä/vetojärjestelmä
Vetävän taka-akselin irtikytkentä ei ole sallittu.

Itselläni ei ole hidasta takavetoa, mutta Jeeppiin sellaisen saa kyllä rakennettua. Tämä siis tiedoksi jo etukäteen jos joku haluaa minut jäävätä sääntöehdotuksia antamasta. Kommentteja?
Ehtisin jo kirjoittaa oman sääntöehdotuksen, mutta tuo sun on kyllä yksinkertaisempi ja käytännössä sama asia..

Eikös ollut niin että Eurotrialissa vaaditaan kaikissa luokissa ikkunaverkko tai käsihihnat. Suomisäännöt ei vaadi, vaikka PM & P luokissa taitaa olla käytössä kaikilla? Jos tämä tulee jossain kohtaa pakolliseksi modified-luokkaan, tulee vaatimus myös HM-luokkaan.
Kannattaa myös huomioida että HM:ssä nykyisillä säännöillä vaaditaan esim. täydellinen turvakehikko, avoautoihin kilpailukäyttöön tarkoitetut istuimet, nelipistevyöt, auton ulkopuolelta käytettävä auton sammuttava päävirtakatkaisija.

offroadjouni 10.10.2014 13:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1167372)
Alun perin kirjoitinkin 2 pistettä, mutta totesin ettei ehkä modipätkillä portaaleista niin paljon ole hyötyä? Tietty tämä on myös ratamestarin käsissä? Modified-säännötkin sallivat alkuperäiset portaalit, joten HM-luokassakaan ei pitäisi rangaista? On ne volvokuskit kuitenkin niin urheita siellä korkealla keikkuessaan :)

Joo, tuo pistemäärän suuruus riippuu toki radoista. Jotkut meitä paremmat ovat yleensä ajaneet kohtuu paljon 0-pisteisiä suorituksia, ja nehän pysyvät nollana myös porttaaliakseleilla - Jos ei joudu ottamaan pakkeja niin porttaalit eivät aiheuta automaattisesti miinuksia. Nyt Uudessakaupungissa nollasuorituksia ei montaa tullut, eli tässä kisassa se +2 / pakki olisi ollut kohtuu kova rangaistus.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1167372)
Kannattaa myös huomioida että HM:ssä nykyisillä säännöillä vaaditaan esim. täydellinen turvakehikko, avoautoihin kilpailukäyttöön tarkoitetut istuimet, nelipistevyöt, auton ulkopuolelta käytettävä auton sammuttava päävirtakatkaisija.

Tuotanoin... Katu-Jeeppiini ei saa vaihtaa kilpailukäyttöön tarkoitettuja istuimia tai nelipistevöitä. Tai siis nelipistevyöt voisi vielä asentaa rullavöiden rinnalle, mutta e-hyväksyttyjä penkinkiinnikkeitä en ole löytänyt kuppipenkeille.

baxxter 10.10.2014 15:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 1167411)
Tuotanoin... Katu-Jeeppiini ei saa vaihtaa kilpailukäyttöön tarkoitettuja istuimia tai nelipistevöitä. Tai siis nelipistevyöt voisi vielä asentaa rullavöiden rinnalle, mutta e-hyväksyttyjä penkinkiinnikkeitä en ole löytänyt kuppipenkeille.

Eutotrial säännöt sanoo Modifiedin kohdalla:
3.6.2.9 Seats
The seats for the driver/codriver must be well secured. Seats must have head restraints that covers at least 2/3 height of the helmet. Codrivers seat must be present. Its allowed to replace the original seats with racing seats with the possibility for 4 point harness.

Ja Pro-Modifiedin kohdalla:
3.7.2.9 Seats
Seat of racing type with the possibility for 4 point harness must be present. The seats for the driver/codriver must be well secured, and if the seat is adjustable it should have a locking device at both sides. Seats must have head restraints that covers at least 2/3 height of the helmet. Codrivers seat must be present.

AKK:n säännöissä istuimet on turvallisuusmääräysten puolella ja eurotrialin säännöissä luokkasäännöissä. Mun mielestä tässä olis paikka sääntöjen muuttamiselle, ihan jo sen takia että suomisäännöt ja eurosäännöt olisivat modified-luokan osalta yhteneväisiä.

EDIT: Ja tässä suomisääntö kertaalleen penkkien osalta:
2.2.3 Istuimet
Istuimien tulee olla tukevasti kiinnitetyt ja niiden tulee olla korkeaselkäisiä ja niskaa tukevia, suositellaan kuppiistuimen käyttöä. Trial Modified (avoautot), Harraste-Modified (avoautot), pro modified, proto type ja formula offroad autoissa tulee olla kilpailukäyttöön tarkoitetut kuppi-istuimet, joissa mahdollisuus käyttää 4-piste vöitä. Mikäli penkeissä on säätömahdollisuus, on kummassakin kiskossa oltava lukko.

Mites Jouni sun kaaret, kelpaako tuollaisenaan vai pitääkö/voiko muuttaa?

offroadjouni 10.10.2014 16:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1167437)
EDIT: Ja tässä suomisääntö kertaalleen penkkien osalta:
2.2.3 Istuimet
Istuimien tulee olla tukevasti kiinnitetyt ja niiden tulee olla korkeaselkäisiä ja niskaa tukevia, suositellaan kuppiistuimen käyttöä. Trial Modified (avoautot), Harraste-Modified (avoautot), pro modified, proto type ja formula offroad autoissa tulee olla kilpailukäyttöön tarkoitetut kuppi-istuimet, joissa mahdollisuus käyttää 4-piste vöitä. Mikäli penkeissä on säätömahdollisuus, on kummassakin kiskossa oltava lukko.

Niin, aloin vielä miettimään tuota avoauton määritelmää. Minulla on kyllä täysin umpinainen alumiinikatto Jeepissä, vaikkakin rekisteriotteen mukaan onkin avoauto. Ehkä se menisi umpiautosta ja siksi alkuperäiset penkit on ok. Osaako joku ottaa kantaa tähän?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1167437)
Mites Jouni sun kaaret, kelpaako tuollaisenaan vai pitääkö/voiko muuttaa?

Oviputket pitää lisätä, muuten pitäis olla ok - niitä ei viitsinyt suunnistuskäyttöön laittaa. Kaaret on tehty nimenomaan AKK-ohjeiden mukaan muilta osin.

Taro 11.10.2014 20:58

Hyvä hyvä!
Varmasti auttais saamaan lisää kilpailijoita lajiin kun pääsis joskus rakennetuilla ns.suunnistus/safari autoillakin ajamaan kilpaluokkaan.
HS takaisin helpoksi kokeilijoille.

Byrocrat 11.10.2014 21:24

Avoauto, sääntöjenmukaiset kaaret/kehikko ja alumiinikatto riittää jos...
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 1167441)
Niin, aloin vielä miettimään tuota avoauton määritelmää. Minulla on kyllä täysin umpinainen alumiinikatto Jeepissä, vaikkakin rekisteriotteen mukaan onkin avoauto. Ehkä se menisi umpiautosta ja siksi alkuperäiset penkit on ok. Osaako joku ottaa kantaa tähän?

Offin AKK-säännöistä lainattua;

2.2.13.7 Kattovahvistukset
Avoautossa joissa vaaditaan turvakehikko, on kehikon yläosan avonainen osa peitettävä vähintään 2 mm:n teräs- tai 3 mm:n alumiinilevyllä, joka kiinnitetään kehikkoon katkohitsaamalla tai noin 50 cm:n välein
(vähintään 6kpl) 8mm:n pulteilla.

Kun kyse on avoautosta ja sulla on sääntöjenmukaiset kaaret ja tuo alumiinikatto niin sehän täyttää tämän vaatimuksen edellyttäen että pellin vahvuudet on vähintään tuo mainittu :)

JPK 13.10.2014 14:48

Ihan vaan kysymyksenä/ehdotuksena, miksi ei voisi suoraan väljentää modin sääntöjä sen verran että nämä uuden luokan puuhamiehet mahtuisivat siihen?
Jos oikein ymmärsin niin Harraste-Modilla olisi kummiskin tarkoitus ajaa modin ratoja.
Onko järkevää lisätä luokkia jos ei nykyisissäkään ole välillä tarpeeksi kilpailijoita.

Muutenhan tossa käy niin että modissa edelleen 0-2 autoa ja sitten harrastemodissa vaikka 5 autoa. Eikös se olis kilpailullisempaa että olisi siinä nykyisessä modissa jopa 7 autoa?

sirP 13.10.2014 14:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JPK (Viesti 1168268)
Ihan vaan kysymyksenä/ehdotuksena, miksi ei voisi suoraan väljentää modin sääntöjä sen verran että nämä uuden luokan puuhamiehet mahtuisivat siihen?
Jos oikein ymmärsin niin Harraste-Modilla olisi kummiskin tarkoitus ajaa modin ratoja.
Onko järkevää lisätä luokkia jos ei nykyisissäkään ole välillä tarpeeksi kilpailijoita.

Muutenhan tossa käy niin että modissa edelleen 0-2 autoa ja sitten harrastemodissa vaikka 5 autoa. Eikös se olis kilpailullisempaa että olisi siinä nykyisessä modissa jopa 7 autoa?

Modi on eurotrial sääntöjen mukainen ryhmä.

JPK 13.10.2014 15:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sirP (Viesti 1168269)
Modi on eurotrial sääntöjen mukainen ryhmä.

Se siitä aivopierusta sitten...

offroadjouni 13.10.2014 23:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat (Viesti 1167808)
Kun kyse on avoautosta ja sulla on sääntöjenmukaiset kaaret ja tuo alumiinikatto niin sehän täyttää tämän vaatimuksen edellyttäen että pellin vahvuudet on vähintään tuo mainittu :)

Joo, katto on kyllä säännöt täyttävä, mutta tarkoitin että onko tuo minun Jeeppi avo- vai umpiauto. Jos avoon laittaa katon niin eikö se ole umpinainen? Jos Jeeppi on avo niin minun pitäisi hankkia kuppipenkit siihen kun taas umpiautona kelpaisi alkuperäisillä penkeillä.

baxxter 14.10.2014 07:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JPK
Ihan vaan kysymyksenä/ehdotuksena, miksi ei voisi suoraan väljentää modin sääntöjä sen verran että nämä uuden luokan puuhamiehet mahtuisivat siihen?
Jos oikein ymmärsin niin Harraste-Modilla olisi kummiskin tarkoitus ajaa modin ratoja.
Onko järkevää lisätä luokkia jos ei nykyisissäkään ole välillä tarpeeksi kilpailijoita.
Muutenhan tossa käy niin että modissa edelleen 0-2 autoa ja sitten harrastemodissa vaikka 5 autoa. Eikös se olis kilpailullisempaa että olisi siinä nykyisessä modissa jopa 7 autoa?

Ajattelin asian niin, että harrastemodissa ajaisi 7 autoa ja modia ei ajettaisi ollenkaan. Kuten tällä kaudella oli monta harrastestanua ja 2 stanua, kaikki ajoi harrastestanua. (Paitsi yksi auto ensimmäisessä kisassa.)
Tällä ehdotuksella pysyisi se eurotrial-kelpoinen luokka ainakin sääntökirjassa, tosin huonona puolena niitä autoja ei välttämättä rakenneta tiukempaan modin sääntöön vaan väljempään harrastemodiin. En vaan osaa nähdä sitä ongelmana, kun en ole Jartsan pajeron lisäksi nähnyt modiautoon moneen vuoteen. Lisäluokalla on nähdäkseni ainoa mahdollisuus vaikuttaa modified-radan kilpailijamäärään, eurotrial-luokkien sääntöihin ei tuskin standardia lukuunottamatta saa muutoksia.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 1168446)
Joo, katto on kyllä säännöt täyttävä, mutta tarkoitin että onko tuo minun Jeeppi avo- vai umpiauto. Jos avoon laittaa katon niin eikö se ole umpinainen? Jos Jeeppi on avo niin minun pitäisi hankkia kuppipenkit siihen kun taas umpiautona kelpaisi alkuperäisillä penkeillä.

Mun tulkinta suomisäännöstä on, että sulla pitää olla kuppipenkit. Eurotrialiin modified-luokkaan kelpaa alkuperäisillä. Jos se alumiinikatto ei ole alkuperäinen? Muutenhan tuo sääntökohta penkeistä on ihan turha, koska avoautoa ei voi olla, kun kattopelti vaaditaan aina jos turvakaaretkin. Täyttääkö sulla alumiini ja sen kiinnitys tuon Byrocratin laittaman sääntökohdan? Hyvä että tuokin tuli esille, tuo turvakaariin kiinnitetty kattopelti pitää olla kaikissa harrastemodiautoissakin.


Ne jotka tietää ja tuntee, vois vinkata tätä juttua niille joita tämä voisi kiinnostaa (kilpailujen järjestäjät, vanhat kilpailijat, vanhojen kilpureiden nykyiset omistajat jne) ja niille ketkä näistä asioista päättää.
Jare, sirP ja Byrocrat on kommentoinut, mutta ainakin mua kiinnostaa mitä "pitkän linjan" trial-miehet on tästä mieltä, tarvitaanko vai ei? Koskee myös muita...

HaKu 14.10.2014 10:13

materiaali
 
jokos cromo putki kävisi turvakaarissa suomaliassa 2015?

saako oviputket olla irroitettavat?


Sivu luotu: 09:42 (GMT +2).