Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.07.2014, 05:27
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Joo. Sentin verran sen sauman vierestä niin menee hienosti.
Ainakin itsellä onnistui ihan hyvin eikä kääntämiseen tarvittu ylimääräistä voimaa.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.07.2014, 06:14
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Sentti on ehken hivenen liian keskeltä, mut kuitenkin niin, et kokonaan saunan vierestä. Juurikaan ei oo itellä tarvinnu käyttää väkivaltaa. Mut hitsaillessa kannattaa kiinnittää hivenen huomiota myös cambereihin jos mahollista. Mulla nimittäin parissa akselissa hitsatessa veteli camberit negatiiviselle. Ei aiheuta ongelmia mut näyttää häiritsevältä, kun renkaat on alalaidastaan sisempänä kun ylälaidastaan.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.07.2014, 19:44
juuso-t juuso-t ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.10.13
Sijainti: salo
Viestit: 130
Perusasetus

Jees eli sauman vierestä vetelin auki ja alkoi kääntyyn. Kysymys ohjausvarrista, saako vakioita kääntämällä puolelta toiselle ylösalaisin käännettynä tehtyä highsteerit, mitä muuta tarvii? Entäpä kestääkö boorit normi metsä ajossa kardaanissa kun liuku on melkein auki nyt kun on akseli ilmassa?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.07.2014, 19:57
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

kardaanit on kyl riittäneet, kun pinionia on kääntäny sooaa tehdessä hitusen jakolaatikkoon päin.
Mut joku on joskus tehny tosiaan noita highsteerejä orkkisvarsia käyttämällä, ja en pidä sitä hyvänä ideana. Ensinnäkin koneistus hommiin joutuu väistämättä, kun siellä on se kääntökuulan laakeri kiinni siinä ohjausvarressa. joku on tehny silleen, jotta ajanu siihen tasaisen yläpinan pinnapulttien kohtaan, ja sitten toisen samanlaisen pultannu siihen katolleen, johon on sitten saanu vetotangon kiinni.
Orkkiksenahan raidetanko mahtuu toki olemaan omalla paikallaan latien alla, mut vetotangolle joutuu tekemään sellasen vahvistetun mutkan, koska se ottaisi muuten kiinni lehtijouseen.
Omasta mielestä ainoa fiksu idea on hommata trail-gearin koko highsteer setti, jos ajelee vähänkin isommilla renkailla. Itellä oli roadlessgearin ohjausvarret ja niissä käytin HDJ:n raidepäitä ja vesijohtoputkesta sorvattuja varsia. Niitä vaan joutu moneen kertaan oikomaan ja vahvistamaan, joten lopulta piti hommata trailgearin raidetanko.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.07.2014, 19:59
vexi4x4:n Avatar
vexi4x4 vexi4x4 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 09.07.09
Sijainti: KAJAANI
Viestit: 447
Perusasetus

eihän niitä varsia ylösalasin voi kääntää ku niissä on olkatapit ja kartioprikkojen paikat noin niinku kiinteenä

edit: viipo kerkes ensi.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.07.2014, 20:46
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

no, laikalla poikki ja hitsiliimalla kiini ylöalaisin:



Itte en kyl ajaisi ainakaan yleisillä teillä sen jälkeen...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.07.2014, 22:39
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
no, laikalla poikki ja hitsiliimalla kiini ylöalaisin:



Itte en kyl ajaisi ainakaan yleisillä teillä sen jälkeen...
Siis tuo valuteräksen hitsaaminen lievästi sanottuna kyseenalaista!
Tiedän 2 tapausta tuttavapiiristä, että valuteräksen sauma on "rapsahtanut" irti.

Lyhyesti ja ytimekkäästi: Kuskikin muuttuu matkustajaksi sekunnin murto-osassa; toki jos ymmärtää, ettei ratilla ole osuutta auton kuljettamiseen, niin jarrulla voi yrittää lieventää seuraavien sekunttien vaurioita....

Siis:

Jos haluaa saada edes tuon simpukalta tulevan varren lehtijousien yläpuolelle, niin nuo kaupalliset tukivarret lienee turvallisin tapa.

Minulla on nimimerkin bj:ssä 4:s versio soa- ohjauksesta, ja tehty toyotan olkatapeista, mutta paljon helpommalla/jopa halvemmalla pääsee, jos suosiolla hankkii k.o tarvikeolkatapit.

p.s se, että simpukan tanko pokataan kulkemaan vänkärin jousipakan ali, toimii hyvin, mikäli tukiputki on riittävän tukeva... Mutta max nopeus on mopoluokkaa; ja korotettuun suojatiehen max 15 km/h...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.07.2014, 06:45
Aparaatti:n Avatar
Aparaatti Aparaatti ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.07
Sijainti: Mikkeli
Viestit: 267
Perusasetus

Ehdottomasti kannattaa Trailgearin osat ostaa.

Itsellä tuo raidetanko (renkaasta renkaaseen) on originaali. Toisessa päässä (jossa ennen oli toiselle raidetangolle kiinnitysreikä siinä raidetangonpäässä) on nyt HDJ:n raidetangonpää, ja toisessa muistaakseni alkuperäinen. Simpukalta ohjausvarteen on uusi, nimimerkki Joker:ilta ostettu tanko, johon sitten on laitettu joko HDJ:sta tai LJ:stä uudet raidetangonpäät.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Lisää patrol soa ongelma Roller Tekniikka & Jutustelu 14 02.11.2011 20:11
hj 61 napojen remppausta TTI Tekniikka & Jutustelu 4 20.08.2010 13:17
Hj-61 Ongelma takalukon vaijerin pituudessa (SOA) Aparaatti Tekniikka & Jutustelu 7 23.12.2009 00:35
hj:n napojen kääntö.. oojiikoo Tekniikka & Jutustelu 7 03.07.2008 21:37
hj:n napojen kääntö JaHa Tekniikka & Jutustelu 2 14.01.2006 10:18


Sivu luotu: 04:38 (GMT +2).