Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hj soa, napojen kääntö ongelma (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=125799)

juuso-t 15.07.2014 19:50

Hj soa, napojen kääntö ongelma
 
Teen soaa hj:seen. Nyt olen rälläköinyt napojen saumat auki ja yrittänyt hakata napoja pyörimään, ei pyöri. Pitääkö lämmittää punaiseksi? Olen leikannut auki siihen asti kuinka murroksen pallon putki on, en sen ali.

MiKo 15.07.2014 20:50

Ei tarvi lämmittää. Olethan rälläköiny sauman vierestä?
Ja sopivan putken työnnät pallon rei'istä läpi ja väännät niin ei tarvi hakata.

juuso-t 16.07.2014 04:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MiKo (Viesti 1146044)
Ei tarvi lämmittää. Olethan rälläköiny sauman vierestä?
Ja sopivan putken työnnät pallon rei'istä läpi ja väännät niin ei tarvi hakata.

Sauman päältä. Pitää siis rälläköidä hieman keskemmältä akselia lisää?

Rölli 16.07.2014 05:27

Joo. Sentin verran sen sauman vierestä niin menee hienosti.
Ainakin itsellä onnistui ihan hyvin eikä kääntämiseen tarvittu ylimääräistä voimaa.

Viipo 16.07.2014 06:14

Sentti on ehken hivenen liian keskeltä, mut kuitenkin niin, et kokonaan saunan vierestä. Juurikaan ei oo itellä tarvinnu käyttää väkivaltaa. Mut hitsaillessa kannattaa kiinnittää hivenen huomiota myös cambereihin jos mahollista. Mulla nimittäin parissa akselissa hitsatessa veteli camberit negatiiviselle. Ei aiheuta ongelmia mut näyttää häiritsevältä, kun renkaat on alalaidastaan sisempänä kun ylälaidastaan.

juuso-t 17.07.2014 19:44

Jees eli sauman vierestä vetelin auki ja alkoi kääntyyn. Kysymys ohjausvarrista, saako vakioita kääntämällä puolelta toiselle ylösalaisin käännettynä tehtyä highsteerit, mitä muuta tarvii? Entäpä kestääkö boorit normi metsä ajossa kardaanissa kun liuku on melkein auki nyt kun on akseli ilmassa?

Viipo 17.07.2014 19:57

kardaanit on kyl riittäneet, kun pinionia on kääntäny sooaa tehdessä hitusen jakolaatikkoon päin.
Mut joku on joskus tehny tosiaan noita highsteerejä orkkisvarsia käyttämällä, ja en pidä sitä hyvänä ideana. Ensinnäkin koneistus hommiin joutuu väistämättä, kun siellä on se kääntökuulan laakeri kiinni siinä ohjausvarressa. joku on tehny silleen, jotta ajanu siihen tasaisen yläpinan pinnapulttien kohtaan, ja sitten toisen samanlaisen pultannu siihen katolleen, johon on sitten saanu vetotangon kiinni.
Orkkiksenahan raidetanko mahtuu toki olemaan omalla paikallaan latien alla, mut vetotangolle joutuu tekemään sellasen vahvistetun mutkan, koska se ottaisi muuten kiinni lehtijouseen.
Omasta mielestä ainoa fiksu idea on hommata trail-gearin koko highsteer setti, jos ajelee vähänkin isommilla renkailla. Itellä oli roadlessgearin ohjausvarret ja niissä käytin HDJ:n raidepäitä ja vesijohtoputkesta sorvattuja varsia. Niitä vaan joutu moneen kertaan oikomaan ja vahvistamaan, joten lopulta piti hommata trailgearin raidetanko.

vexi4x4 17.07.2014 19:59

eihän niitä varsia ylösalasin voi kääntää ku niissä on olkatapit ja kartioprikkojen paikat noin niinku kiinteenä

edit: viipo kerkes ensi.

Viipo 17.07.2014 20:46

no, laikalla poikki ja hitsiliimalla kiini ylöalaisin:

http://forum.ih8mud.com/attachments/...16-jpg.918368/

Itte en kyl ajaisi ainakaan yleisillä teillä sen jälkeen...

BJ-40/76 17.07.2014 22:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1146450)
no, laikalla poikki ja hitsiliimalla kiini ylöalaisin:

http://forum.ih8mud.com/attachments/...16-jpg.918368/

Itte en kyl ajaisi ainakaan yleisillä teillä sen jälkeen...

Siis tuo valuteräksen hitsaaminen lievästi sanottuna kyseenalaista!
Tiedän 2 tapausta tuttavapiiristä, että valuteräksen sauma on "rapsahtanut" irti.

Lyhyesti ja ytimekkäästi: Kuskikin muuttuu matkustajaksi sekunnin murto-osassa; toki jos ymmärtää, ettei ratilla ole osuutta auton kuljettamiseen, niin jarrulla voi yrittää lieventää seuraavien sekunttien vaurioita....

Siis:

Jos haluaa saada edes tuon simpukalta tulevan varren lehtijousien yläpuolelle, niin nuo kaupalliset tukivarret lienee turvallisin tapa.

Minulla on nimimerkin bj:ssä 4:s versio soa- ohjauksesta, ja tehty toyotan olkatapeista, mutta paljon helpommalla/jopa halvemmalla pääsee, jos suosiolla hankkii k.o tarvikeolkatapit.

p.s se, että simpukan tanko pokataan kulkemaan vänkärin jousipakan ali, toimii hyvin, mikäli tukiputki on riittävän tukeva... Mutta max nopeus on mopoluokkaa; ja korotettuun suojatiehen max 15 km/h...

Aparaatti 18.07.2014 06:45

Ehdottomasti kannattaa Trailgearin osat ostaa.

Itsellä tuo raidetanko (renkaasta renkaaseen) on originaali. Toisessa päässä (jossa ennen oli toiselle raidetangolle kiinnitysreikä siinä raidetangonpäässä) on nyt HDJ:n raidetangonpää, ja toisessa muistaakseni alkuperäinen. Simpukalta ohjausvarteen on uusi, nimimerkki Joker:ilta ostettu tanko, johon sitten on laitettu joko HDJ:sta tai LJ:stä uudet raidetangonpäät.

helmapelti 22.07.2014 21:37

Siis miksi tangot päineen tarvii olla erikoisosia?

Tourinki 22.07.2014 21:48

Omalla kohdalla ainakin vaikutti "erikoisosien" valintaan se että vanhoissa varsissa oli päät niin jumissa ettei parin päivän irroitusöljyssä liuottamisen jälkeenkään suostunut irtoamaan. Suhtkoht halpa hinta ottaen huomioon että päät ja tangot on jämympää tavaraa. Ja näissä varsissa päiden lukitus on mutterilla eikä pannalla niin kun alkuperäisessä varressa(kerran peruuttaessa irronnut pää riitti minulle, en halua kokea samaa eteenpäin mennessä isolla tiellä). Ja nuo trailin päät on halpoja verrattuna alkuperäis tyyppisiin päihin verrattuna tai ainakin silloin ne oli halvempia ja saatavuus oli parempi.

Viipo 22.07.2014 21:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti (Viesti 1147504)
Siis miksi tangot päineen tarvii olla erikoisosia?

Ettei niitä tartteis joka välissä olla oikomassa, kun ovat lipsahtaneet mutkalle siitä syystä, et kääntää rattia liian kovasti...

Aparaatti 23.07.2014 06:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti (Viesti 1147504)
Siis miksi tangot päineen tarvii olla erikoisosia?

Ainakin noihin trailgearin ohjausvarsiin vakio raidetanko vakiopäillä on liian pitkä. Siitä selviää pään vaihdolla lyhyempään. Siitä en ole varma miten simpukalta tulevan tangon kanssa tuo pituus on, mutta renkaan puoleisessa päässä taisi olla ainakin väärän kokoinen kartio.

Edit. Niin ja itsellä nuo päät ovat tosiaan HDJ:sta ja LJ:stä, eli ovat ns. alkuperäisiä päitä kuitenkin. Eri mallista vaan :D

Rölli 24.07.2014 07:28

Löytyy täältä palstaltakin tekijöitä uusille sopivan mittaisille välitangoille ja voi vielä valita millä kierteellä haluaa.
Itse aikanaan lyhentelin vanhat kun sovittelin ja totesin toimiviksi niin sitten tilaukseen juuri oikean mittaiset oikeilla kierteillä.
Päät tuli tosiaan lj/hdj.

tapsa86 27.07.2014 10:33

hj soa
 
2 Liiteet
tosta käänty hyvin . 7mm putkesta mitattuna pyöräytin . aika hyvin osu kulma

helmapelti 31.07.2014 22:10

No juu, toi orkkis toimii lällyoffissa vaikka onkin ohukainen. Mietinkin että onko kääntövarsissa eroja kun orkkiksessa pallonivelet hipoo vanteeseen.


Sivu luotu: 11:23 (GMT +2).