![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi (perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f) wonk.sytes.net/76s/ |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Punainenhan on starttiakku, keltainen vähän monipuolisempaan (syväpurkaus) käyttöön ja sininen vapaa-ajan (marine)akku.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä tuo alentimella lataus onnistuu ihan hyvin. HJ:ssa tosin omasta laturista loppuu jerkku aika nopeesti...
Reissu-HJ:hin tuli tehtyä ihan oma 12V laturi ja akkunsa, kun siinä käytetään akku aina yön aikana tyhjäks (eeperi, jääkaappi, yms). Helppo ja hyvä systeemi. Safari-BJ:ssä ladataan kaupallisella alentimella upsin akkua. Siinä alentimessa oli ainaki sisällä trimmeri josta pysty säätämään lähtöjännitettä. Meillä on kehitteillä parasta aikaa ~100A alennin, joka ois tarkotettu juurikin siihen käyttöön että 24V sähkösysteemistä otetaan suoraan 12V järjestelmälle lataus. Ja silleen, että siellä 12V akussa voi ihan hyvin olla vinssejä yms. Tällä mahdollistuu se, että voidaan laittaa 2 x 24V latureita autoon 24V+12V laturikombon sijaan. Toinen latureista saa siis hajota ja molemmat sähköjärjestelmät on senkin jälkeen mukana. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Jos laitan tuon erotus releen, alentimen ja lisäakun väliin. Niin kulkeeko sitten virta enää takas päin?
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Siis alentimen tehtävä on pitää alennettu jännite n. 13 volttina, riippumatta siitä, onko syöttöjännite 24 vai 30 volttia. -> ei onnistu. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Onko motonetis tai biltemas joku jonka laittaa siihen väliin jottei virta kulkis kun yhteen suuntaan?
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos alentimessasi on virran rajoitus (käytännössä pakko olla, jos meinaat syöttää sillä 12v akkua JA jännitettäkin pitää olla vähintään 13,8v...) Niin kytke alentimen jännitesyöttö 24v releen sulkeutuvan koskettimen kautta; siis relen vetokäämille tulee sähköä vain, kun virta on päällä. Siis tuosta 12v akusta "sähkö" ei lähde kulkemaan alentimen kautta 24v sähköihin, ei ainakaan silloin, kun tuossa 24v järjestelmässä on edes 14 volttia... siis ei koskaan normaaliolosuhteissa. Jos haluat hifistellä, niin ota tuolle yllämainitulle releelle maadoitus hehkuilta, siis siten että rele vetää vasta kun (jälki-) hehkutus on päättynyt. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eli samantapainen mitä tuo slipoverin linkittämä, mut puolet heikompitehoisempi kiinalainen ja yli 80% halvempi. Sammutat virran yöksi niin ei kuluta auton akkuja. Edit: alennin sulla jo olikin. Eli BJ-40/76:n reletyylillä helpoin. Viimeksi muokannut -MaTTi- : 19.07.2014 09:29 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jäähdytys/Lämmitys järjestelmän puhdistus??? | Glutton | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 19.12.2010 13:46 |
jäähdytys järjestelmän paine? | burton | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 26.10.2009 21:46 |
Kaks akkua | La tuskaa | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 06.01.2009 11:18 |
O Jännitteenalennin eli kaks | vepele | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 17.03.2007 11:48 |
Jäähd. järjestelmän "korkki" | Jeeper | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 09.02.2006 07:53 |