![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Mites kun reissu hojoon meinasin laittaa keltasen optiman konttiin ja siitä ottaa sähkön jääkaapille. Niin sen lataaminen ajon aikana. Laitanko sitä laataamaan jännitteenalentimen 24-> 12v ? Vai onko parempia ideoita? Perillä sen saa sitte latinkiin ihan akkulaturilla.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
(siis yleensä alentimissa on molemmat maadoitusliittimet suoraan rinnan, pitää tarkistaa!) Lineaari-alentimet toimii jopa paremmin tuon jännitteenkorotuksen kanssa, hakkurialennin myös yleensä toimii/kestää. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Toi mikä alennin mul on aika vanha jostain hojosta ni se kyl anto 13,5 ulos? No se nyt on kuitenkin kytketty
![]() Hyvä kytkentä muuten mutta nyt virta kulkee myös toiseen suuntaan ![]() Viimeksi muokannut 0ltzi : 19.06.2014 06:42 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Liekö ihan Optima tarpeen tollaseen käyttöön, oiskohan vapaa-ajan akku kuitenkin parempi? Optimoiden ylivertasuushan on siinä että ne antaa käynnistäessä kunnon tällin kun taas vapaa-ajan akut on tehty pitkään ja tasaiseen rasitukseen.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi (perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f) wonk.sytes.net/76s/ |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Punainenhan on starttiakku, keltainen vähän monipuolisempaan (syväpurkaus) käyttöön ja sininen vapaa-ajan (marine)akku.
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä tuo alentimella lataus onnistuu ihan hyvin. HJ:ssa tosin omasta laturista loppuu jerkku aika nopeesti...
Reissu-HJ:hin tuli tehtyä ihan oma 12V laturi ja akkunsa, kun siinä käytetään akku aina yön aikana tyhjäks (eeperi, jääkaappi, yms). Helppo ja hyvä systeemi. Safari-BJ:ssä ladataan kaupallisella alentimella upsin akkua. Siinä alentimessa oli ainaki sisällä trimmeri josta pysty säätämään lähtöjännitettä. Meillä on kehitteillä parasta aikaa ~100A alennin, joka ois tarkotettu juurikin siihen käyttöön että 24V sähkösysteemistä otetaan suoraan 12V järjestelmälle lataus. Ja silleen, että siellä 12V akussa voi ihan hyvin olla vinssejä yms. Tällä mahdollistuu se, että voidaan laittaa 2 x 24V latureita autoon 24V+12V laturikombon sijaan. Toinen latureista saa siis hajota ja molemmat sähköjärjestelmät on senkin jälkeen mukana. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Jos laitan tuon erotus releen, alentimen ja lisäakun väliin. Niin kulkeeko sitten virta enää takas päin?
|
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Siis alentimen tehtävä on pitää alennettu jännite n. 13 volttina, riippumatta siitä, onko syöttöjännite 24 vai 30 volttia. -> ei onnistu. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Onko motonetis tai biltemas joku jonka laittaa siihen väliin jottei virta kulkis kun yhteen suuntaan?
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jäähdytys/Lämmitys järjestelmän puhdistus??? | Glutton | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 19.12.2010 13:46 |
jäähdytys järjestelmän paine? | burton | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 26.10.2009 21:46 |
Kaks akkua | La tuskaa | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 06.01.2009 11:18 |
O Jännitteenalennin eli kaks | vepele | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 17.03.2007 11:48 |
Jäähd. järjestelmän "korkki" | Jeeper | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 09.02.2006 07:53 |