Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.06.2014, 13:13
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

Mites kun reissu hojoon meinasin laittaa keltasen optiman konttiin ja siitä ottaa sähkön jääkaapille. Niin sen lataaminen ajon aikana. Laitanko sitä laataamaan jännitteenalentimen 24-> 12v ? Vai onko parempia ideoita? Perillä sen saa sitte latinkiin ihan akkulaturilla.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.06.2014, 13:27
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi Näytä viesti
Mites kun reissu hojoon meinasin laittaa keltasen optiman konttiin ja siitä ottaa sähkön jääkaapille. Niin sen lataaminen ajon aikana. Laitanko sitä laataamaan jännitteenalentimen 24-> 12v ? Vai onko parempia ideoita? Perillä sen saa sitte latinkiin ihan akkulaturilla.
Ei tule ikinä täyteen, jos ei sellaista jännitteenalenninta löydy, mikä antaa normaalia isomman ulostulojännitteen. Itselläni on tuollainen ratkaisu lähinnä radion muistia varten ja kyllähän se siinä käytössä aika hyvin toimii, mutta isommalle kulutukselle ei. Toki noin saat ajon aikana jääkaapin toimimaan eikä akku ihan tyhjäksi mene, jos sen sitten aina parkissa saa täyteen ladattua. Mites olisi invertteri ja sen perässä se akkulaturi?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.06.2014, 13:29
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Ei tule ikinä täyteen, jos ei sellaista jännitteenalenninta löydy, mikä antaa normaalia isomman ulostulojännitteen. Itselläni on tuollainen ratkaisu lähinnä radion muistia varten ja kyllähän se siinä käytössä aika hyvin toimii, mutta isommalle kulutukselle ei. Toki noin saat ajon aikana jääkaapin toimimaan eikä akku ihan tyhjäksi mene, jos sen sitten aina parkissa saa täyteen ladattua. Mites olisi invertteri ja sen perässä se akkulaturi?
Nii joo ku sieltä tulee 12,0v ? . Kuulostaa vaan niin hölmöläisen hommalta laittaa invertteri ja laturi
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.06.2014, 13:52
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi Näytä viesti
Nii joo ku sieltä tulee 12,0v ? . Kuulostaa vaan niin hölmöläisen hommalta laittaa invertteri ja laturi
Taitaa tulla jotain 12,5 V niistä ulos. Voihan sille invertterille muutakin käyttöä keksiä? Sitä paitsi mulla ois sulle just sopiva.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.06.2014, 15:23
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi Näytä viesti
Nii joo ku sieltä tulee 12,0v ? . Kuulostaa vaan niin hölmöläisen hommalta laittaa invertteri ja laturi
JOS on virtarajoitettu jännitteenalennin, niin jännitettä voi nostaa 0,7v asentamalla huomiovalodiodi jännitteenalentimen maadoitusjohtoon. siis se diodin merkitty pää, katodi, koriin, anodi jännitteenalentimen maadoitusliittimeen, ja 12v akku maadoitetaan runkoon.
(siis yleensä alentimissa on molemmat maadoitusliittimet suoraan rinnan, pitää tarkistaa!)
Lineaari-alentimet toimii jopa paremmin tuon jännitteenkorotuksen kanssa, hakkurialennin myös yleensä toimii/kestää.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.06.2014, 20:35
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

Toi mikä alennin mul on aika vanha jostain hojosta ni se kyl anto 13,5 ulos? No se nyt on kuitenkin kytketty

Hyvä kytkentä muuten mutta nyt virta kulkee myös toiseen suuntaan eli ei sammu avaimesta. Avaimet kourassa ni on silti virrat päällä. Kunnes irrottaa hupi akun.

Viimeksi muokannut 0ltzi : 19.06.2014 06:42
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.06.2014, 06:42
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi Näytä viesti
Toi mikä alennin mul on aika vanha jostain hojosta ni se kyl anto 13,5 ulos? No se nyt on kuitenkin kytketty

Hyvä kytkentä muuten mutta nyt virta kulkee myös toiseen suuntaan eli ei sammu avaimesta. Avaimet kourassa ni on silti virrat päällä. Kunnes irrottaa hupi akun.
Piti eile kirjottaa mut olinki editoinu.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.06.2014, 08:48
Krisse:n Avatar
Krisse Krisse ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 1.105
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi Näytä viesti
Mites kun reissu hojoon meinasin laittaa keltasen optiman konttiin ja siitä ottaa sähkön jääkaapille.
Liekö ihan Optima tarpeen tollaseen käyttöön, oiskohan vapaa-ajan akku kuitenkin parempi? Optimoiden ylivertasuushan on siinä että ne antaa käynnistäessä kunnon tällin kun taas vapaa-ajan akut on tehty pitkään ja tasaiseen rasitukseen.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi
(perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f)

wonk.sytes.net/76s/
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.06.2014, 09:21
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Krisse Näytä viesti
Liekö ihan Optima tarpeen tollaseen käyttöön, oiskohan vapaa-ajan akku kuitenkin parempi? Optimoiden ylivertasuushan on siinä että ne antaa käynnistäessä kunnon tällin kun taas vapaa-ajan akut on tehty pitkään ja tasaiseen rasitukseen.
Punainenhan on starttiakku, keltainen vähän monipuolisempaan (syväpurkaus) käyttöön ja sininen vapaa-ajan (marine)akku.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.06.2014, 11:32
piipari:n Avatar
piipari piipari ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.08
Sijainti: Joensuu
Viestit: 804
Perusasetus

Kyllä tuo alentimella lataus onnistuu ihan hyvin. HJ:ssa tosin omasta laturista loppuu jerkku aika nopeesti...

Reissu-HJ:hin tuli tehtyä ihan oma 12V laturi ja akkunsa, kun siinä käytetään akku aina yön aikana tyhjäks (eeperi, jääkaappi, yms). Helppo ja hyvä systeemi. Safari-BJ:ssä ladataan kaupallisella alentimella upsin akkua. Siinä alentimessa oli ainaki sisällä trimmeri josta pysty säätämään lähtöjännitettä.

Meillä on kehitteillä parasta aikaa ~100A alennin, joka ois tarkotettu juurikin siihen käyttöön että 24V sähkösysteemistä otetaan suoraan 12V järjestelmälle lataus. Ja silleen, että siellä 12V akussa voi ihan hyvin olla vinssejä yms. Tällä mahdollistuu se, että voidaan laittaa 2 x 24V latureita autoon 24V+12V laturikombon sijaan. Toinen latureista saa siis hajota ja molemmat sähköjärjestelmät on senkin jälkeen mukana.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 18.07.2014, 12:11
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

Jos laitan tuon erotus releen, alentimen ja lisäakun väliin. Niin kulkeeko sitten virta enää takas päin?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 18.07.2014, 21:12
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi Näytä viesti
Jos laitan tuon erotus releen, alentimen ja lisäakun väliin. Niin kulkeeko sitten virta enää takas päin?
Jos/kun alennin pitää jännitteen niin korkeana, että saa ladattua akkua, niin erotusrele pysyy johtavana.

Siis alentimen tehtävä on pitää alennettu jännite n. 13 volttina, riippumatta siitä, onko syöttöjännite 24 vai 30 volttia.

-> ei onnistu.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 18.07.2014, 22:34
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Jos/kun alennin pitää jännitteen niin korkeana, että saa ladattua akkua, niin erotusrele pysyy johtavana.

Siis alentimen tehtävä on pitää alennettu jännite n. 13 volttina, riippumatta siitä, onko syöttöjännite 24 vai 30 volttia.

-> ei onnistu.
Onko motonetis tai biltemas joku jonka laittaa siihen väliin jottei virta kulkis kun yhteen suuntaan?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jäähdytys/Lämmitys järjestelmän puhdistus??? Glutton Tekniikka & Jutustelu 6 19.12.2010 13:46
jäähdytys järjestelmän paine? burton Tekniikka & Jutustelu 13 26.10.2009 21:46
Kaks akkua La tuskaa Tekniikka & Jutustelu 9 06.01.2009 11:18
O Jännitteenalennin eli kaks vepele O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 17.03.2007 11:48
Jäähd. järjestelmän "korkki" Jeeper Tekniikka & Jutustelu 2 09.02.2006 07:53


Sivu luotu: 08:50 (GMT +2).