Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.07.2011, 15:33
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nemi Näytä viesti
TÄH! Mitä tarkoitat??
Tarkoittaa sitä, että kokeilen pakkastestiä (n.-20c) tuolle erotuskytkimelle.

Siis että pysyykö nuo kytkentä- ja katkaisujännitteet kohdillaan.

ja tarkoitus olisi mitata vuotovirta sekä akkujen väliltä, että akuista
maahan. -> siis sopiiko esim. harvoin käytössä olevaan autoon, ettei tule
yllätyksiä akun tyhjenemisen suhteen.

Niin, nuo mittaukset myös "huoneenlämmössä".

Mutta mutta, joku oli polttanut paremmasta yleismittarista sulakkeen,
ja en ole muistanut ostaa uutta, joten en vielä päässyt mittaamaan.

Niin ja se tuutti piti syödä pois.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.07.2011, 16:35
Jarva Jarva ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 17.05.11
Sijainti: Valkeakoski
Viestit: 204
Perusasetus

Tosta sulakehommasta... Älkää mitään rinnankytkentöjä harrastako. ANL-sulakkeita löytyy ainakin 500a asti, ite kävin just trukkiverstaalta hakeen 500a sulakkeen ja pesän vinssiä varten.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.08.2011, 18:01
Nemi:n Avatar
Nemi Nemi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.04.05
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 502
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Tarkoittaa sitä, että kokeilen pakkastestiä (n.-20c) tuolle erotuskytkimelle.

Siis että pysyykö nuo kytkentä- ja katkaisujännitteet kohdillaan.

ja tarkoitus olisi mitata vuotovirta sekä akkujen väliltä, että akuista
maahan. -> siis sopiiko esim. harvoin käytössä olevaan autoon, ettei tule
yllätyksiä akun tyhjenemisen suhteen.

Niin, nuo mittaukset myös "huoneenlämmössä".

Mutta mutta, joku oli polttanut paremmasta yleismittarista sulakkeen,
ja en ole muistanut ostaa uutta, joten en vielä päässyt mittaamaan.

Niin ja se tuutti piti syödä pois.
Mites tämä testi päättyi, vai vieläkö tuuttien vieressä ?
__________________
EX. OIIIIIIIO XJ H.O.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.08.2011, 19:18
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

OK


Pitää jännitteet hyvin kutinsa, ainakin kylmänä -18c ja noin 0c

jännitteet seuraavat: kytki 13,2-13,4 volttia heti rajan ylitettyä.

irtikatsaisu 12,9-12,7 volttia n.5 sekunnin viiveellä.

Pääakun purkuvirta n.8,5 mA 12,6 voltin jännitteellä.
(siis noin 1Ah 5 vrk välein, joten kuukaudessa noin 6Ah, joten jos koko talven seisomassa niin voi tyhjentää akun)
apuakun purkuvirta käytännössä 0mA

en huomannut mittaustuloksissa eroa länpötilojen suhteen.

En päässyt mittaamaan jännitehäviötä suuremmilla virroilla, mutta tuosta kytkentä napsauksesta vois arvailla/päätelle että tuo 125A ei ole ainakaan alakanttiin ilmoitettu?

Vaikuttaa pätevältä laitteelta, ainakin yhtä-äkkiä katsottaessa.
hinta/toiminta suhde vaikutti tosi hyvältä, ja vois veikata että kestääkin
koska (piirilevy) valettu johonkin RTV-silikonin kaltaiseen mössöön.

Pistän hdj:n webaston akkua lataamaan, kunhan kerkiän.

P.S muistakaa että mittaa jännitettä nimenomaan tuloliittimestä, joten LATURIN ja releen välissä oleva jännitehäviö muuttaa toimintaa, pahimmassa tapauksessa alkaa
hakkaamaan päälle/pois 5 sekunnin välein!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.08.2011, 08:25
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Paljon hyvää tietoa, kiitos!

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
P.S muistakaa että mittaa jännitettä nimenomaan tuloliittimestä, joten LATURIN ja releen välissä oleva jännitehäviö muuttaa toimintaa, pahimmassa tapauksessa alkaa
hakkaamaan päälle/pois 5 sekunnin välein!
Eli suomeksi, laittakaa tämä siihen pääakun tuntumaan ja pitempi piuha sinne apuakun puolelle.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.08.2011, 10:04
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

Ei tarvii, ite vedin konttiin 30mm2 johdon, josta sit haaroitin taka-akuille tolle releelle 6mm2 johdon ja toimii täydellisesti, taka-akkuina 2 punasta 55ah optimaa, 5 päivää reissussa ja waecon kompurakaappi cf 35 koko ajan päällä, ja lisäksi samoista akuista joka yö 2kw ilmawebastoa semmoiset 2 tuntia, jääkaappi ei sammunut yhtenäkään yönä niinkuin ennen 1 taka-akulla oli.

Ajoo tietysti tuli sen 1000 km yhteensä 5 päivässä joten kerkes kunnolla latautua ajossa taka-akut.

Tommonen rele tarvii varmaan vaan olla varalla kyydissä 1 kpl pidemmillä retkillä jos menee paskaks.

Mulla noihin kytketty siis vaan jääkaappi, takawebasto(ilma), takavinssi.

Toi vinssi hieman arveluttaa, mut eiköhän sekin selviä kun pääsee käyttämään sitä joskus.

Tai sit kytkee sen siihen edestä tulevaan paksuun vohtoon suoraan...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.08.2011, 12:55
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Itse kytkisin päävirtakatkaisimen releen rinnalle, siis siltävaralta että
jos rele porsii kuten bj45lava pelkää.
tuolla päävirtakatlkaisimella sitten voi syöttää taka-akusta virtaa myös auton sähköille.
Niin, ja päävirtakytkimen avain vaikkapa hanskalokeroon, ettei unohdu päälle/kotiin
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 06.08.2011, 15:47
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

Toi oli mulla joo ajatuksissa et tekis kovan kytkennän sinne taakse just päävirtakatkaisijalla noita vinssauksia ja tarvittavaa apukäynnistystä varten ja jeesaishan se myös etuvinssiä, kun taas sähköt oli noista hankookeista hieman vähissä yhtä hodaria (ei omaa) vinssattaessa suosta.


Kun sinne kuitenkin valmiiks menee mulla jo se 30mm2 johto viereen.

Kuitenkin helvetin hyvä keksintö toi rele ja toimii ok, mulla toi kalliimpi malli mut ei jääny paljoo hintaa sillekään suoraan kahalta hankittuna.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.08.2011, 06:55
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

Mulla oli suunnitelmana heittää Jeepin perälle Vanin kompressorikaappi ja sille yks akku seuraksi. Yksinkertaisesti ajattelin akun ylläpitolatauksen toimivan tupakansytyttimen pistokkeesta, eli silloin kun pistokkeeseen tulee virtaa niin akku latautuu. Kun ei tule virtaa akku antaa virtaa kaapille +muille vermeille.

Tää oli tämmönrn yksinkertainen suunnitelma, Vanissa kyllä taitaa olla joku erotusrele, mutta en viitti sitä alkaa irroittelemaan. Pitää kysästä tuosta autosähkökorjaajalta vielä neuvoa kun meen kohta hakeen uusia hiiliä starttiin.

Nii..Optiman RedTop ei taida olla paras hupiakkua...mutta kun niitä on irtonaisena kaksikin kappaletta
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 09.08.2011, 10:35
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Kestääkö tupakinsytkärin sulake ladata (tyhjää) hupiakkua? Helppo kokeilla kyllä, sulakket ei peljon kustanna. Tietty jos väliin laittaa ison (=suuri tehonkesto) vastuksen virranrajoittimeksi? Jonka voi
sijoittaa vaikka alpprin penkin alle niin on jonkunkokoinen penkinlämmitinkin...
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 01.06.2014, 20:42
Td5:n Avatar
Td5 Td5 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 19.10.03
Sijainti: Vantaa, Suomi.
Viestit: 470
Perusasetus

2 samanlaista akkua vaan rinnan.


Tässä jo ehdotettiin kompura jääkaappia jossa Danfoss 12VAC kompura, osta semmonen ja
kytket 2 samanlaista, yhtä vanhaa akkua rinnan. Jää kaikki muu ylimääräinen rele-hässäköinti pois.

Mulla on ollut 2x Optima 55 keltasta akkua jo useamman vuoden Defessä ja parhaissa paikoissa
ollaan oltu 2 päivää ja jääkaappi päällä. Aina on avaimesta lähtenyt. Ainoa mitä tähän kaipaan
on käsi-kaaasu jolla voisi tarvittaessa pitää vähän kierroksia jotta akut lataantuis. Mulla on 100A laturi.

Nää Danfossin kompuralla olevat kaapit sammuttaa itsensä jos jännite laskee ja tätä kynnystä
voi säätää.

Tämmösellä systeemillä sulla on aina maksimi akku-kapasiteetti käytössä, toki sun on muistettava
et poppikoneita ei voi huudattaa yöt läpeensä....
__________________
Juha
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 02.06.2014, 12:57
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Vielä on toteuttamatta, mutta itse olen tuuminut, että kunnollinen aurinkopaneeli ja lataussäädin "huoltaisi" hupiakuston automaattisesti ja samalla saisi monelle retkelle kivan voimalan, johon tulee virtaa pikkuhiljaa vaikkei itse huolehtisi asiasta sen kummemmin.

Tietysti auton laturilla saa ajon aikana ladattua suuremmalla latausteholla.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 15.06.2014, 13:13
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

Mites kun reissu hojoon meinasin laittaa keltasen optiman konttiin ja siitä ottaa sähkön jääkaapille. Niin sen lataaminen ajon aikana. Laitanko sitä laataamaan jännitteenalentimen 24-> 12v ? Vai onko parempia ideoita? Perillä sen saa sitte latinkiin ihan akkulaturilla.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 15.06.2014, 13:27
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi Näytä viesti
Mites kun reissu hojoon meinasin laittaa keltasen optiman konttiin ja siitä ottaa sähkön jääkaapille. Niin sen lataaminen ajon aikana. Laitanko sitä laataamaan jännitteenalentimen 24-> 12v ? Vai onko parempia ideoita? Perillä sen saa sitte latinkiin ihan akkulaturilla.
Ei tule ikinä täyteen, jos ei sellaista jännitteenalenninta löydy, mikä antaa normaalia isomman ulostulojännitteen. Itselläni on tuollainen ratkaisu lähinnä radion muistia varten ja kyllähän se siinä käytössä aika hyvin toimii, mutta isommalle kulutukselle ei. Toki noin saat ajon aikana jääkaapin toimimaan eikä akku ihan tyhjäksi mene, jos sen sitten aina parkissa saa täyteen ladattua. Mites olisi invertteri ja sen perässä se akkulaturi?
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 15.06.2014, 13:29
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Ei tule ikinä täyteen, jos ei sellaista jännitteenalenninta löydy, mikä antaa normaalia isomman ulostulojännitteen. Itselläni on tuollainen ratkaisu lähinnä radion muistia varten ja kyllähän se siinä käytössä aika hyvin toimii, mutta isommalle kulutukselle ei. Toki noin saat ajon aikana jääkaapin toimimaan eikä akku ihan tyhjäksi mene, jos sen sitten aina parkissa saa täyteen ladattua. Mites olisi invertteri ja sen perässä se akkulaturi?
Nii joo ku sieltä tulee 12,0v ? . Kuulostaa vaan niin hölmöläisen hommalta laittaa invertteri ja laturi
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 15.06.2014, 13:52
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi Näytä viesti
Nii joo ku sieltä tulee 12,0v ? . Kuulostaa vaan niin hölmöläisen hommalta laittaa invertteri ja laturi
Taitaa tulla jotain 12,5 V niistä ulos. Voihan sille invertterille muutakin käyttöä keksiä? Sitä paitsi mulla ois sulle just sopiva.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 15.06.2014, 15:23
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi Näytä viesti
Nii joo ku sieltä tulee 12,0v ? . Kuulostaa vaan niin hölmöläisen hommalta laittaa invertteri ja laturi
JOS on virtarajoitettu jännitteenalennin, niin jännitettä voi nostaa 0,7v asentamalla huomiovalodiodi jännitteenalentimen maadoitusjohtoon. siis se diodin merkitty pää, katodi, koriin, anodi jännitteenalentimen maadoitusliittimeen, ja 12v akku maadoitetaan runkoon.
(siis yleensä alentimissa on molemmat maadoitusliittimet suoraan rinnan, pitää tarkistaa!)
Lineaari-alentimet toimii jopa paremmin tuon jännitteenkorotuksen kanssa, hakkurialennin myös yleensä toimii/kestää.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 19.06.2014, 08:48
Krisse:n Avatar
Krisse Krisse ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 1.105
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi Näytä viesti
Mites kun reissu hojoon meinasin laittaa keltasen optiman konttiin ja siitä ottaa sähkön jääkaapille.
Liekö ihan Optima tarpeen tollaseen käyttöön, oiskohan vapaa-ajan akku kuitenkin parempi? Optimoiden ylivertasuushan on siinä että ne antaa käynnistäessä kunnon tällin kun taas vapaa-ajan akut on tehty pitkään ja tasaiseen rasitukseen.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi
(perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f)

wonk.sytes.net/76s/
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 19.06.2014, 09:21
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Krisse Näytä viesti
Liekö ihan Optima tarpeen tollaseen käyttöön, oiskohan vapaa-ajan akku kuitenkin parempi? Optimoiden ylivertasuushan on siinä että ne antaa käynnistäessä kunnon tällin kun taas vapaa-ajan akut on tehty pitkään ja tasaiseen rasitukseen.
Punainenhan on starttiakku, keltainen vähän monipuolisempaan (syväpurkaus) käyttöön ja sininen vapaa-ajan (marine)akku.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 21.06.2014, 11:32
piipari:n Avatar
piipari piipari ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.08
Sijainti: Joensuu
Viestit: 804
Perusasetus

Kyllä tuo alentimella lataus onnistuu ihan hyvin. HJ:ssa tosin omasta laturista loppuu jerkku aika nopeesti...

Reissu-HJ:hin tuli tehtyä ihan oma 12V laturi ja akkunsa, kun siinä käytetään akku aina yön aikana tyhjäks (eeperi, jääkaappi, yms). Helppo ja hyvä systeemi. Safari-BJ:ssä ladataan kaupallisella alentimella upsin akkua. Siinä alentimessa oli ainaki sisällä trimmeri josta pysty säätämään lähtöjännitettä.

Meillä on kehitteillä parasta aikaa ~100A alennin, joka ois tarkotettu juurikin siihen käyttöön että 24V sähkösysteemistä otetaan suoraan 12V järjestelmälle lataus. Ja silleen, että siellä 12V akussa voi ihan hyvin olla vinssejä yms. Tällä mahdollistuu se, että voidaan laittaa 2 x 24V latureita autoon 24V+12V laturikombon sijaan. Toinen latureista saa siis hajota ja molemmat sähköjärjestelmät on senkin jälkeen mukana.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jäähdytys/Lämmitys järjestelmän puhdistus??? Glutton Tekniikka & Jutustelu 6 19.12.2010 13:46
jäähdytys järjestelmän paine? burton Tekniikka & Jutustelu 13 26.10.2009 21:46
Kaks akkua La tuskaa Tekniikka & Jutustelu 9 06.01.2009 11:18
O Jännitteenalennin eli kaks vepele O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 17.03.2007 11:48
Jäähd. järjestelmän "korkki" Jeeper Tekniikka & Jutustelu 2 09.02.2006 07:53


Sivu luotu: 21:35 (GMT +2).