Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.07.2011, 22:23
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Biltema 25-230


Bilteman ilmoittamaa

Tarrassa cut in 13,3v (siis kait kytkee kiinni? apuakun)

cut out 12.8v (siis kytkee apuakun irti?)

Ja käyttöohjeessa

em. jännitteiden lisäksi: Jatkuvakuormitus 125 Amppeeria, Hetkittäinen
kuormitus 140 A

Ja tuo kikkare on valettu ainakin virtaliittimien puolelta silikoniin(?)

Nyt tuo 25-230 levähtää vaihtiksena Pakkasessa, tuo eldorado tuutti teki tilaa...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.07.2011, 22:42
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Sorry "goljatille" minä tein sen taas


Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.07.2011, 11:57
Nemi:n Avatar
Nemi Nemi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.04.05
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 502
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti

Nyt tuo 25-230 levähtää vaihtiksena Pakkasessa, tuo eldorado tuutti teki tilaa...
TÄH! Mitä tarkoitat??
__________________
EX. OIIIIIIIO XJ H.O.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.07.2011, 15:33
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nemi Näytä viesti
TÄH! Mitä tarkoitat??
Tarkoittaa sitä, että kokeilen pakkastestiä (n.-20c) tuolle erotuskytkimelle.

Siis että pysyykö nuo kytkentä- ja katkaisujännitteet kohdillaan.

ja tarkoitus olisi mitata vuotovirta sekä akkujen väliltä, että akuista
maahan. -> siis sopiiko esim. harvoin käytössä olevaan autoon, ettei tule
yllätyksiä akun tyhjenemisen suhteen.

Niin, nuo mittaukset myös "huoneenlämmössä".

Mutta mutta, joku oli polttanut paremmasta yleismittarista sulakkeen,
ja en ole muistanut ostaa uutta, joten en vielä päässyt mittaamaan.

Niin ja se tuutti piti syödä pois.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.07.2011, 16:35
Jarva Jarva ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 17.05.11
Sijainti: Valkeakoski
Viestit: 204
Perusasetus

Tosta sulakehommasta... Älkää mitään rinnankytkentöjä harrastako. ANL-sulakkeita löytyy ainakin 500a asti, ite kävin just trukkiverstaalta hakeen 500a sulakkeen ja pesän vinssiä varten.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.08.2011, 18:01
Nemi:n Avatar
Nemi Nemi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.04.05
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 502
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Tarkoittaa sitä, että kokeilen pakkastestiä (n.-20c) tuolle erotuskytkimelle.

Siis että pysyykö nuo kytkentä- ja katkaisujännitteet kohdillaan.

ja tarkoitus olisi mitata vuotovirta sekä akkujen väliltä, että akuista
maahan. -> siis sopiiko esim. harvoin käytössä olevaan autoon, ettei tule
yllätyksiä akun tyhjenemisen suhteen.

Niin, nuo mittaukset myös "huoneenlämmössä".

Mutta mutta, joku oli polttanut paremmasta yleismittarista sulakkeen,
ja en ole muistanut ostaa uutta, joten en vielä päässyt mittaamaan.

Niin ja se tuutti piti syödä pois.
Mites tämä testi päättyi, vai vieläkö tuuttien vieressä ?
__________________
EX. OIIIIIIIO XJ H.O.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.08.2011, 19:18
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

OK


Pitää jännitteet hyvin kutinsa, ainakin kylmänä -18c ja noin 0c

jännitteet seuraavat: kytki 13,2-13,4 volttia heti rajan ylitettyä.

irtikatsaisu 12,9-12,7 volttia n.5 sekunnin viiveellä.

Pääakun purkuvirta n.8,5 mA 12,6 voltin jännitteellä.
(siis noin 1Ah 5 vrk välein, joten kuukaudessa noin 6Ah, joten jos koko talven seisomassa niin voi tyhjentää akun)
apuakun purkuvirta käytännössä 0mA

en huomannut mittaustuloksissa eroa länpötilojen suhteen.

En päässyt mittaamaan jännitehäviötä suuremmilla virroilla, mutta tuosta kytkentä napsauksesta vois arvailla/päätelle että tuo 125A ei ole ainakaan alakanttiin ilmoitettu?

Vaikuttaa pätevältä laitteelta, ainakin yhtä-äkkiä katsottaessa.
hinta/toiminta suhde vaikutti tosi hyvältä, ja vois veikata että kestääkin
koska (piirilevy) valettu johonkin RTV-silikonin kaltaiseen mössöön.

Pistän hdj:n webaston akkua lataamaan, kunhan kerkiän.

P.S muistakaa että mittaa jännitettä nimenomaan tuloliittimestä, joten LATURIN ja releen välissä oleva jännitehäviö muuttaa toimintaa, pahimmassa tapauksessa alkaa
hakkaamaan päälle/pois 5 sekunnin välein!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 06.08.2011, 08:25
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Paljon hyvää tietoa, kiitos!

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
P.S muistakaa että mittaa jännitettä nimenomaan tuloliittimestä, joten LATURIN ja releen välissä oleva jännitehäviö muuttaa toimintaa, pahimmassa tapauksessa alkaa
hakkaamaan päälle/pois 5 sekunnin välein!
Eli suomeksi, laittakaa tämä siihen pääakun tuntumaan ja pitempi piuha sinne apuakun puolelle.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 06.08.2011, 10:04
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

Ei tarvii, ite vedin konttiin 30mm2 johdon, josta sit haaroitin taka-akuille tolle releelle 6mm2 johdon ja toimii täydellisesti, taka-akkuina 2 punasta 55ah optimaa, 5 päivää reissussa ja waecon kompurakaappi cf 35 koko ajan päällä, ja lisäksi samoista akuista joka yö 2kw ilmawebastoa semmoiset 2 tuntia, jääkaappi ei sammunut yhtenäkään yönä niinkuin ennen 1 taka-akulla oli.

Ajoo tietysti tuli sen 1000 km yhteensä 5 päivässä joten kerkes kunnolla latautua ajossa taka-akut.

Tommonen rele tarvii varmaan vaan olla varalla kyydissä 1 kpl pidemmillä retkillä jos menee paskaks.

Mulla noihin kytketty siis vaan jääkaappi, takawebasto(ilma), takavinssi.

Toi vinssi hieman arveluttaa, mut eiköhän sekin selviä kun pääsee käyttämään sitä joskus.

Tai sit kytkee sen siihen edestä tulevaan paksuun vohtoon suoraan...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 09.08.2011, 06:55
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.284
Perusasetus

Mulla oli suunnitelmana heittää Jeepin perälle Vanin kompressorikaappi ja sille yks akku seuraksi. Yksinkertaisesti ajattelin akun ylläpitolatauksen toimivan tupakansytyttimen pistokkeesta, eli silloin kun pistokkeeseen tulee virtaa niin akku latautuu. Kun ei tule virtaa akku antaa virtaa kaapille +muille vermeille.

Tää oli tämmönrn yksinkertainen suunnitelma, Vanissa kyllä taitaa olla joku erotusrele, mutta en viitti sitä alkaa irroittelemaan. Pitää kysästä tuosta autosähkökorjaajalta vielä neuvoa kun meen kohta hakeen uusia hiiliä starttiin.

Nii..Optiman RedTop ei taida olla paras hupiakkua...mutta kun niitä on irtonaisena kaksikin kappaletta
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 09.08.2011, 10:35
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.366
Perusasetus

Kestääkö tupakinsytkärin sulake ladata (tyhjää) hupiakkua? Helppo kokeilla kyllä, sulakket ei peljon kustanna. Tietty jos väliin laittaa ison (=suuri tehonkesto) vastuksen virranrajoittimeksi? Jonka voi
sijoittaa vaikka alpprin penkin alle niin on jonkunkokoinen penkinlämmitinkin...
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 01.06.2014, 20:42
Td5:n Avatar
Td5 Td5 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 19.10.03
Sijainti: Vantaa, Suomi.
Viestit: 470
Perusasetus

2 samanlaista akkua vaan rinnan.


Tässä jo ehdotettiin kompura jääkaappia jossa Danfoss 12VAC kompura, osta semmonen ja
kytket 2 samanlaista, yhtä vanhaa akkua rinnan. Jää kaikki muu ylimääräinen rele-hässäköinti pois.

Mulla on ollut 2x Optima 55 keltasta akkua jo useamman vuoden Defessä ja parhaissa paikoissa
ollaan oltu 2 päivää ja jääkaappi päällä. Aina on avaimesta lähtenyt. Ainoa mitä tähän kaipaan
on käsi-kaaasu jolla voisi tarvittaessa pitää vähän kierroksia jotta akut lataantuis. Mulla on 100A laturi.

Nää Danfossin kompuralla olevat kaapit sammuttaa itsensä jos jännite laskee ja tätä kynnystä
voi säätää.

Tämmösellä systeemillä sulla on aina maksimi akku-kapasiteetti käytössä, toki sun on muistettava
et poppikoneita ei voi huudattaa yöt läpeensä....
__________________
Juha
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 02.06.2014, 12:57
tekniikkamies tekniikkamies on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.027
Perusasetus

Vielä on toteuttamatta, mutta itse olen tuuminut, että kunnollinen aurinkopaneeli ja lataussäädin "huoltaisi" hupiakuston automaattisesti ja samalla saisi monelle retkelle kivan voimalan, johon tulee virtaa pikkuhiljaa vaikkei itse huolehtisi asiasta sen kummemmin.

Tietysti auton laturilla saa ajon aikana ladattua suuremmalla latausteholla.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 15.06.2014, 13:13
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

Mites kun reissu hojoon meinasin laittaa keltasen optiman konttiin ja siitä ottaa sähkön jääkaapille. Niin sen lataaminen ajon aikana. Laitanko sitä laataamaan jännitteenalentimen 24-> 12v ? Vai onko parempia ideoita? Perillä sen saa sitte latinkiin ihan akkulaturilla.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 15.06.2014, 13:27
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi Näytä viesti
Mites kun reissu hojoon meinasin laittaa keltasen optiman konttiin ja siitä ottaa sähkön jääkaapille. Niin sen lataaminen ajon aikana. Laitanko sitä laataamaan jännitteenalentimen 24-> 12v ? Vai onko parempia ideoita? Perillä sen saa sitte latinkiin ihan akkulaturilla.
Ei tule ikinä täyteen, jos ei sellaista jännitteenalenninta löydy, mikä antaa normaalia isomman ulostulojännitteen. Itselläni on tuollainen ratkaisu lähinnä radion muistia varten ja kyllähän se siinä käytössä aika hyvin toimii, mutta isommalle kulutukselle ei. Toki noin saat ajon aikana jääkaapin toimimaan eikä akku ihan tyhjäksi mene, jos sen sitten aina parkissa saa täyteen ladattua. Mites olisi invertteri ja sen perässä se akkulaturi?
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 19.06.2014, 08:48
Krisse:n Avatar
Krisse Krisse ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 1.105
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi Näytä viesti
Mites kun reissu hojoon meinasin laittaa keltasen optiman konttiin ja siitä ottaa sähkön jääkaapille.
Liekö ihan Optima tarpeen tollaseen käyttöön, oiskohan vapaa-ajan akku kuitenkin parempi? Optimoiden ylivertasuushan on siinä että ne antaa käynnistäessä kunnon tällin kun taas vapaa-ajan akut on tehty pitkään ja tasaiseen rasitukseen.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi
(perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f)

wonk.sytes.net/76s/
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jäähdytys/Lämmitys järjestelmän puhdistus??? Glutton Tekniikka & Jutustelu 6 19.12.2010 13:46
jäähdytys järjestelmän paine? burton Tekniikka & Jutustelu 13 26.10.2009 21:46
Kaks akkua La tuskaa Tekniikka & Jutustelu 9 06.01.2009 11:18
O Jännitteenalennin eli kaks vepele O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 17.03.2007 11:48
Jäähd. järjestelmän "korkki" Jeeper Tekniikka & Jutustelu 2 09.02.2006 07:53


Sivu luotu: 10:42 (GMT +2).