Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #27  
Vanha 18.03.2014, 00:08
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Jatketaanpa tätä topikkia, kun samasta moottorista kysymys.

Lisäksi kysymys Mitsun hukkaportittomista turboista, eli jos semmosen laittaa, niin säädetäänkö tehot/ahdot pelkästään syöttöruuvilla, vai tarvitseeko se erikseen hukkaportin tai dumpin? Nuita Mitsubishejä tuntuis olevan tarjolla hyvin, siksi siitä kyselen.
Moottori on siis 2L2 ja on paikallaan -89 neliveto hiacessa. Auto on jokapäiväisessä käytössä, joten pitäs vielä pysyä suht luotettavana. Nykyisillä tehoilla pärjää, kun ajaa takavedolla, mutta talvikeli ja neliveto tekee siitä jo todella laiskan. Ja kun kärry laitetaan perään, niin lenkkeilijät juoksee ylämäessä ohi. Tavoite olisi siis ensisijaisesti saada hieman lisää voimaa pienellä rahalla. Toki jos sitä voimaa saa enemmänkin samalla vaivalla ja kohtalaisella hinnalla, niin aina parempi. Saa tarjota hyviä tai halpoja turboja, coolereita ym. hilpettä. Ja neuvoja, kun en ole ikinä mitään konetta turbottanu.
Omakohtaista kokemusta noista mitsun 2.3 td turboista/"voiman" repimisestä muinaisessa menneisyydessä. Eikö jo nuo 2,5 litraiset tdic pajerot olleet hukkaportillisia?
Siis mulla oli vm.-81/82 2,3 td Galantti (ilman hukkaporttia) ja tehoa 82 tai 84 hv ja omapaino 1250kg.
Pelkästään syöttöjä lisäämällä, ja pikkasen lisää ennekkoa, (ja pumppuun oli nähtävästi tehty "kotiinkutsuna" tuo ns. kylmäkäynnistys-modaus, jos ei tehdastoimituksena) tuo minun mitsu kiihtyi paljon rivakammin, kuin kevyempi 2 litrainen sisar.(reilu 100 hv) Toki piti kiihdyttää kaasupohjassa (kokoajan, 2 laatikkoa levisi 2-3 vaihdon epäonnistuttua).
Mutta silloin oli "ongelmana" lämmöt, pakosarja ja -pakopesä hohti pimeässä, kun "käytiin heittämässä vettä" nopean etenemisen välissä. -> pakopaineet oli varmasti "tapissa". ja jos pitäs nyt alkaa arvaamaan tehoja, niin ei varmaan ollut 1,5x alkoperäiset, oliskohan ollut reipas 100 hv?
-> Ja eikö tuo 2L2 ole jo tehokkaampi vaparina, kuin tuo 82hv? -> aivan liian peini tuo 82 hv 2,3 td mitsun turbo, jos haluaa lisää tehoa luotettavuuden kärsimättä.
Kävin kokeilemassa mitsu l200, 2,5 L vapaastihengittävä dsl, vm.n. -89, ja siihen oli laitettu Bensturbo saabin ahdin (n. 170hv?, 2? Litraa, oliskohan ollut 900?)
Ja vain syöttöä lisäämäällä veti huomattavan hyvin, toki jos täyskaasulla vedätti alle ahtimen heräämisen, olisko korvakuulolta 1500- 2000 rpm, niin työnsi kyllä lakua putkesta, mutta jos ajeli tyhjänä normaalisti liikenteen mukana, niin ei savuttanut: mutta jos halusi voimaa ilman savua, niin kaipasi kierroksia, mutta silloin löytyi myös voimaa aivan erimalliin, kuin vakiosta.
Ja katsastukseenhan voi pikkasen säätää, jos tuntuu että savuttaa? toki noita turbon pumppujakin voisi saada "sopivasti"
Ja tuohon kommenttiin """""""""Nykyisillä tehoilla pärjää, kun ajaa takavedolla, mutta talvikeli ja neliveto tekee siitä jo todella laiskan. Ja kun kärry laitetaan perään, niin lenkkeilijät juoksee ylämäessä ohi"""""""""
-> tuo vakiopumppu "riittää" järkevästi, siis arvaus, VAJAASEEN 1,4x tehoon, mutta se on aikapaljon, vaikka olisi vain 30% lisää tehoa, se voisi tarkoittaa käytännössä sitä, että k.o hiace taapertaa ylämäen ylös ylikuormattuna nopeammin, kuin vakio tyhjänä.
P.S minkä tehonen/mistä tuo kone on, eikä k.o hiacessa pitäs olla 2L n. 76 HV
p.s.s jos aletaan hakemaan tehoja, jotka on esim. 1,5x vakio, niin luotettavuus alkaa kärsimään huomattavan paljon, tarvitsee välttämättä? coolerin, ja on ns. yhden miehen auto.
p.s.s.s nuo uudemmat "juuttuvasiipiset" ahtimet on myös ilman hukkaporttia, niistä ei "omistuskokemusta"
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj-60 turbotus Toni.k Tekniikka & Jutustelu 33 12.10.2009 08:16
HJ-60 turbotus Nerd-O Maasturiprojektit 64 17.03.2009 18:14
l-200:sen turbotus maasteri Tekniikka & Jutustelu 4 16.11.2006 22:09
3B turbotus Tekniikka & Jutustelu 1 27.09.2006 10:28
Turbotus jansku Tekniikka & Jutustelu 8 07.12.2003 19:28


Sivu luotu: 09:07 (GMT +2).