![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Jatketaanpa tätä topikkia, kun samasta moottorista kysymys. Eli kun vapariin laitetaan turboa, niin miten vaparin syöttöpumppu toimii? Tarkoitan siis, että jos vain syöttöjä ruuvataan lisää, niin alkaako kuinka pahasti pukkaamaan savua silloin kun ahtopaine ei ole ehtinyt nousta, kun syöttö ei säädy paineen mukaan. Vai onko vain kuskista kiinni, ettei kerralla polkase kaasua pohjaan asti? Ja aiheuttaako se ongelmia katsastuksen päästömittauksissa? Ja mihin teholukemiin tuolla vakiopumpulla on mahdollista päästä? Lisäksi kysymys Mitsun hukkaportittomista turboista, eli jos semmosen laittaa, niin säädetäänkö tehot/ahdot pelkästään syöttöruuvilla, vai tarvitseeko se erikseen hukkaportin tai dumpin? Nuita Mitsubishejä tuntuis olevan tarjolla hyvin, siksi siitä kyselen. Moottori on siis 2L2 ja on paikallaan -89 neliveto hiacessa. Auto on jokapäiväisessä käytössä, joten pitäs vielä pysyä suht luotettavana. Nykyisillä tehoilla pärjää, kun ajaa takavedolla, mutta talvikeli ja neliveto tekee siitä jo todella laiskan. Ja kun kärry laitetaan perään, niin lenkkeilijät juoksee ylämäessä ohi. Tavoite olisi siis ensisijaisesti saada hieman lisää voimaa pienellä rahalla. Toki jos sitä voimaa saa enemmänkin samalla vaivalla ja kohtalaisella hinnalla, niin aina parempi. Saa tarjota hyviä tai halpoja turboja, coolereita ym. hilpettä. Ja neuvoja, kun en ole ikinä mitään konetta turbottanu.
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Siis mulla oli vm.-81/82 2,3 td Galantti (ilman hukkaporttia) ja tehoa 82 tai 84 hv ja omapaino 1250kg. Pelkästään syöttöjä lisäämällä, ja pikkasen lisää ennekkoa, (ja pumppuun oli nähtävästi tehty "kotiinkutsuna" tuo ns. kylmäkäynnistys-modaus, jos ei tehdastoimituksena) tuo minun mitsu kiihtyi paljon rivakammin, kuin kevyempi 2 litrainen sisar.(reilu 100 hv) Toki piti kiihdyttää kaasupohjassa (kokoajan, 2 laatikkoa levisi 2-3 vaihdon epäonnistuttua). Mutta silloin oli "ongelmana" lämmöt, pakosarja ja -pakopesä hohti pimeässä, kun "käytiin heittämässä vettä" nopean etenemisen välissä. -> pakopaineet oli varmasti "tapissa". ja jos pitäs nyt alkaa arvaamaan tehoja, niin ei varmaan ollut 1,5x alkoperäiset, oliskohan ollut reipas 100 hv? -> Ja eikö tuo 2L2 ole jo tehokkaampi vaparina, kuin tuo 82hv? -> aivan liian peini tuo 82 hv 2,3 td mitsun turbo, jos haluaa lisää tehoa luotettavuuden kärsimättä. Kävin kokeilemassa mitsu l200, 2,5 L vapaastihengittävä dsl, vm.n. -89, ja siihen oli laitettu Bensturbo saabin ahdin (n. 170hv?, 2? Litraa, oliskohan ollut 900?) Ja vain syöttöä lisäämäällä veti huomattavan hyvin, toki jos täyskaasulla vedätti alle ahtimen heräämisen, olisko korvakuulolta 1500- 2000 rpm, niin työnsi kyllä lakua putkesta, mutta jos ajeli tyhjänä normaalisti liikenteen mukana, niin ei savuttanut: mutta jos halusi voimaa ilman savua, niin kaipasi kierroksia, mutta silloin löytyi myös voimaa aivan erimalliin, kuin vakiosta. Ja katsastukseenhan voi pikkasen säätää, jos tuntuu että savuttaa? toki noita turbon pumppujakin voisi saada "sopivasti" Ja tuohon kommenttiin """""""""Nykyisillä tehoilla pärjää, kun ajaa takavedolla, mutta talvikeli ja neliveto tekee siitä jo todella laiskan. Ja kun kärry laitetaan perään, niin lenkkeilijät juoksee ylämäessä ohi""""""""" -> tuo vakiopumppu "riittää" järkevästi, siis arvaus, VAJAASEEN 1,4x tehoon, mutta se on aikapaljon, vaikka olisi vain 30% lisää tehoa, se voisi tarkoittaa käytännössä sitä, että k.o hiace taapertaa ylämäen ylös ylikuormattuna nopeammin, kuin vakio tyhjänä. P.S minkä tehonen/mistä tuo kone on, eikä k.o hiacessa pitäs olla 2L n. 76 HV p.s.s jos aletaan hakemaan tehoja, jotka on esim. 1,5x vakio, niin luotettavuus alkaa kärsimään huomattavan paljon, tarvitsee välttämättä? coolerin, ja on ns. yhden miehen auto. p.s.s.s nuo uudemmat "juuttuvasiipiset" ahtimet on myös ilman hukkaporttia, niistä ei "omistuskokemusta" |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuo kone on edellisen omistajan aikana jo vaihdettu, se on käsittääkseni -90 luvun alkupuolen hiacesta. Tehoista ei tietoa. 30 % tehonlisäys on varmastikin minun käyttöön riittävä. Cooleria jokapaikassa suositellaan koneen säästämiseksi, niin samallahan senki laittaa, ei se montaa kymppiä kuiten maksa. Kiitos vastauksesta, selvitti asiota huomattavasti! |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Se muuttuva siipinen on vähä harhaanjohtava, ei siellä siivet mihinkään muutu.
Pakopesän kiertää sellanen läppärivistö mikä aukeaa kun säädetty paine saavutetaan, toimii vähän niinku hukkaporttina. Näihin vanhempiin ku sellasta räplää ni vaatii jonnii verran säätö testiä että saa paineensäädön pelittää hyvin. Ku normaalistihan sen hoitaa auton äly näissä uudemmissa. Mutta on hyvä ku saa säädettyä. Kyllä se pumppu riittää että lastin kanssakin pysyy muun liikenteen mukana. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Nyt ois hyvät neuvot tarpeen. Sain ron auton käyntiin ja aloitin koeajon, no ei kauan iloa kestäny ku rupes öljyä tursuamaan pakoputeksta savun saattelemana. Aikani koekäyttelin autoa ja yritin tuskia mistä öljyn pöllytys johtuu ja tein diaknoosin että ahtimen tiivisteet olisi kaput. Nos lähetin turbon takaisin liikkeseen huollettavaksi.
No tänään tuli selvitys että ahdin on ihan ehjä ja ei oireile koeajopenkissä millään tavalla. syyksi epäiltiin huonoa paluulinjaa. Siis porasin sen paluun lohkoon samalle paikalle ku se on turbon lohkossa ja kokeilin vielä lopuksi löpöllä että hynvin virtaa öljypohjaan. Öljunpaineet on jotain 5 bar paikkeilla kierroksilla, tyhjäkäynnillä alle 2bar. Paine tulo on kuristettu muutamaan milliin jne... Mutta nyt kun autoa käyttää ei öljy kulje riittävästi poispäin ja ahdin tulvii. Mikä helvetti voi aiheuttaa moista. Katsoin vielä äsken irtolohkosta että kyllä se reikä tulee mukavasti siihen runkolaakerin korkeudelle vapaaseen tilaan. Onkohan turbon lohkossa joku ohjauspilli lohkon sisäpuolelle ohjaamaan öljyvirtaa? Vai onko tuo mun kone niin hoto että kampikammiossa on jotenkin vastpainetta.(ei kyllä mahdollista). Pitääkö se paluu kuitenkin hitsata suosiolla öljypohaan 10cm alemmaksi tai jotain? Kuka keksii syyn?
__________________
Toyota hilux 2.4 td ln 170 -99 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
4 hiluksia turbottanu ja laittanu öljypohjaan paluun , öljyn kierto toiminut aina. noin 16mm paluu letku ja putki ollut. onko sulla se paluu minkä kokonen liian pieni se ei saa olla!
Viimeksi muokannut toyota4x4 : 19.03.2014 21:55 |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Huohotin tukossa?
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Mulla vähä samaa oiretta, alakerrassa tuntu olevan painetta. ei vissii huohotin kunnolla pelaa,oisko liian pitkä putki ja pieni. En vielä kerenny tutkia...laitoithan sun huohotin letkun pois siitä nykyisestä painepuolest, imusarjasta?
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hj-60 turbotus | Toni.k | Tekniikka & Jutustelu | 33 | 12.10.2009 08:16 |
HJ-60 turbotus | Nerd-O | Maasturiprojektit | 64 | 17.03.2009 18:14 |
l-200:sen turbotus | maasteri | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 16.11.2006 22:09 |
3B turbotus | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 27.09.2006 10:28 | |
Turbotus | jansku | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 07.12.2003 19:28 |