Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.03.2014, 22:18
Kettu_:n Avatar
Kettu_ Kettu_ ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 11.07.10
Sijainti: Vantaa Off City
Viestit: 794
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
En usko että auttaa vatkaamiseen/vispaamiseen. Siihen auttaa uusi ohjausiskari ja renkaiden tasapainoitus, pitää tietysti olla tiukat nivelet ja vanteet suorat ja renkaat pyöreät.

LN-65 pronssiholkkien vaihto on samanlainen homma kuin muissakin jäykkäakselisissa Toyotissa; lyhyesti sanottuna:
Uusi (alkuperäinen) pronssiholkki (miel. vanhan vetonivelen kanssa) pakkaseen, napalukko pois, jarrusatula pois, laakereista etunapa irti ja napa 8 pultilla irti, pronssiholkki irti esim. puukolla/meisselillä jne kiilaamalla. Ja sitten napa 150 asteiseen uuniin tunniksi, ja sitten prässillä painetaan kylmä pronssihela (nivelen tukemana) kuumaan napaan. joskus olen joutunut pistämään ilman lämpötilaeroa ja prässiä, mutta ei kannata jos ei pakko.
ei oikeen sytyttänyt itsellä? miten tuo puretaan, purin jo toistamiseen levälleen mutta ei oikeen auennut mielellä miten tuo varsi lähtee irti mihin tulee rt-pää? lonksuu siis yläpäästä eikä ala, joutuuko maljan sisältä siis ottamaan/kampeamaan jotain pois? vai löytyykö tästä jotain suoraa manuaalia keltään? kaikki edellä mainitut välineet kyllä löytyy pillistä lähtien.

__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.03.2014, 22:56
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kettu_ Näytä viesti
ei oikeen sytyttänyt itsellä? miten tuo puretaan, purin jo toistamiseen levälleen mutta ei oikeen auennut mielellä miten tuo varsi lähtee irti mihin tulee rt-pää? lonksuu siis yläpäästä eikä ala, joutuuko maljan sisältä siis ottamaan/kampeamaan jotain pois? vai löytyykö tästä jotain suoraa manuaalia keltään? kaikki edellä mainitut välineet kyllä löytyy pillistä lähtien.
Siis käsitinkö oikein: olet vaihtamassa niitä pronssiholkkeja?

Noita olkatappeja ei tarvitse irroittaa. Tuo "laakereista etunapa irti" tarkoittaa pyöränlaakereita, siis napalukko pois, lukkolipare taivutetaan pois lukitsemasta sitä 54mm kannalla olevaa mutteria, mutteri pois, lipare pois, toinen 54mm avaimella oleva mutteri pois, ja napa lähtee nykäsemällä pois.

toki se lähtee irti: siis ne pinnapultin mutterit, 4 kpl/olkatappi, ja sitten vaan vasaralla kolistellaan tapin kylkeen, että ne kartioprikat irtoaa, sitten kahdella meisselillä kammetaan olkatappi pois tuosta olkatapin laakerista (olikohan 30303C siis se isokulmaisilla kartioilla oleva)

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 10.03.2014 22:59
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.03.2014, 17:52
Kettu_:n Avatar
Kettu_ Kettu_ ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 11.07.10
Sijainti: Vantaa Off City
Viestit: 794
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis käsitinkö oikein: olet vaihtamassa niitä pronssiholkkeja?

Noita olkatappeja ei tarvitse irroittaa. Tuo "laakereista etunapa irti" tarkoittaa pyöränlaakereita, siis napalukko pois, lukkolipare taivutetaan pois lukitsemasta sitä 54mm kannalla olevaa mutteria, mutteri pois, lipare pois, toinen 54mm avaimella oleva mutteri pois, ja napa lähtee nykäsemällä pois.

toki se lähtee irti: siis ne pinnapultin mutterit, 4 kpl/olkatappi, ja sitten vaan vasaralla kolistellaan tapin kylkeen, että ne kartioprikat irtoaa, sitten kahdella meisselillä kammetaan olkatappi pois tuosta olkatapin laakerista (olikohan 30303C siis se isokulmaisilla kartioilla oleva)
näin olen juuri tehnyt. ainut ongelma on juuri tuo ylä tai alapään kanssa, otin pois nuo kartio prikat ja koputtelin vasaralla ylempaa ylös päin mutta ei vaan ilvelläkään irtoa enkä viittisi kammetakkaan jottei pinnat vaurioidu, mielessä kävi jos tuohon heftaisi kiinni 13mm kannalla olevan mutterin ja veto vasaralla nyppäisi pois mutta en sitten viitsinyt kun en tienny onko se maljan sisältä viellä kiinni? ja särkyykö jotain jos nyppään tuolleen. eli siis kaiken ymmärryksen mukaan pitäisi vaan purkaa tuo napa pois ja navan jälkeen eteen jää se peltinen levy joka oli 6 tai 8 kiinni se pois niin vetoakseli näkyy siellä, alapäästä otin irti kaikki 4 ja kartioprikat ja samoiten yläpäästä, alapää on jämäkkä yläpää vispaa tuolleen nopeasti katsottuna puolelta puolelle 4cm, ja ymmärsin ettei tuo ole maljan sisältä mitenkään kiinni? kai se täytyy vaan koittaa nypätä poijes.

edittinä kuva aiheesta
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b

Viimeksi muokannut Kettu_ : 11.03.2014 18:01
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.03.2014, 19:06
saaman saaman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.08.13
Sijainti: Liminka
Viestit: 168
Perusasetus

hermot menee kohta kun ylätukivarren puslat nitisee kuskin puolella. Oon koittanu crc:tä ruikkia vaan ei tunnu auttavan. Oisko neuvoja? Purkaa osiin ja rasvata vai?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.03.2014, 20:52
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Puslat?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja saaman Näytä viesti
hermot menee kohta kun ylätukivarren puslat nitisee kuskin puolella. Oon koittanu crc:tä ruikkia vaan ei tunnu auttavan. Oisko neuvoja? Purkaa osiin ja rasvata vai?
Onko varma et on puslat? pallonivelethän oot tietenki jo rasvannu mut entäs raidetangon päät?jos et ni hae IKHsta semmonen neula jonka voi työntää kumin läpi ja toises päässä on rasvanippa,sit RTPt rasvaten,ja eihän vakaajan kumit oo rikki tai hankaa rauta rautaa vasten mistään?Ei oo ihan yleistä noi pusla viat,itellä on orkkis puslat ja 35" pyörillä ajettu 150tkm ja kaikkiaan 410tkm. Sit semmonen huomio et ne puslien kumit ei kestä mitää öljyä eikä CRCtä vaan ainoastaan jarrurasvaa,sitäkin voi olla vaikea saada läästittyä puslaan,parhautta olis sillon vaihtaa koko pusla,ne kun ei paljon maksa Mätänetis tai Milneroffroadilla.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.03.2014, 16:10
saaman saaman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.08.13
Sijainti: Liminka
Viestit: 168
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Onko varma et on puslat? pallonivelethän oot tietenki jo rasvannu mut entäs raidetangon päät?jos et ni hae IKHsta semmonen neula jonka voi työntää kumin läpi ja toises päässä on rasvanippa,sit RTPt rasvaten,ja eihän vakaajan kumit oo rikki tai hankaa rauta rautaa vasten mistään?Ei oo ihan yleistä noi pusla viat,itellä on orkkis puslat ja 35" pyörillä ajettu 150tkm ja kaikkiaan 410tkm. Sit semmonen huomio et ne puslien kumit ei kestä mitää öljyä eikä CRCtä vaan ainoastaan jarrurasvaa,sitäkin voi olla vaikea saada läästittyä puslaan,parhautta olis sillon vaihtaa koko pusla,ne kun ei paljon maksa Mätänetis tai Milneroffroadilla.
No olen kyllä varma. Selvästi sen kuulee. Pienestä liikkeestä vaan kuivuutta kitisee. Ei niissä mitään väljyyttä oo kunhan kitisee kuin vanha hetekka.
Meinaatko ettei oo öljynkestäviä nuo kumet kun kuitenkin tommosessa paikassa ovat?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.03.2014, 20:01
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Edelleen pronssiholkkeja vaihtamassa?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kettu_ Näytä viesti
näin olen juuri tehnyt. ainut ongelma on juuri tuo ylä tai alapään kanssa, otin pois nuo kartio prikat ja koputtelin vasaralla ylempaa ylös päin mutta ei vaan ilvelläkään irtoa enkä viittisi kammetakkaan jottei pinnat vaurioidu, mielessä kävi jos tuohon heftaisi kiinni 13mm kannalla olevan mutterin ja veto vasaralla nyppäisi pois mutta en sitten viitsinyt kun en tienny onko se maljan sisältä viellä kiinni? ja särkyykö jotain jos nyppään tuolleen. eli siis kaiken ymmärryksen mukaan pitäisi vaan purkaa tuo napa pois ja navan jälkeen eteen jää se peltinen levy joka oli 6 tai 8 kiinni se pois niin vetoakseli näkyy siellä, alapäästä otin irti kaikki 4 ja kartioprikat ja samoiten yläpäästä, alapää on jämäkkä yläpää vispaa tuolleen nopeasti katsottuna puolelta puolelle 4cm, ja ymmärsin ettei tuo ole maljan sisältä mitenkään kiinni? kai se täytyy vaan koittaa nypätä poijes.

edittinä kuva aiheesta [/URL]
Siis sinulla on jo irti se osa, missä se pronssiholkki on! (siis tuossa kuvan vaiheessa) se pronssiholkki on siellä (8 kpl 14mm avaimella irroitettujen pulttien-) irronneen Putken sisällä, siis sen osan, mihin pyöränlaakerin sisäkoolit tulee.
Ja jos haluat vetarin pois, niin se sopii tulemaan "läpi", toki vaan kahdessa asennossa, siis pyoritä vetaria, niin se tulee ulos.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.03.2014, 17:17
Kettu_:n Avatar
Kettu_ Kettu_ ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 11.07.10
Sijainti: Vantaa Off City
Viestit: 794
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis sinulla on jo irti se osa, missä se pronssiholkki on! (siis tuossa kuvan vaiheessa) se pronssiholkki on siellä (8 kpl 14mm avaimella irroitettujen pulttien-) irronneen Putken sisällä, siis sen osan, mihin pyöränlaakerin sisäkoolit tulee.
Ja jos haluat vetarin pois, niin se sopii tulemaan "läpi", toki vaan kahdessa asennossa, siis pyoritä vetaria, niin se tulee ulos.

ne on nyt vaihdettu mutta seuraava ongelma jatkuu. malja heiluu edelleen sivuttain, (kuvassa ympyröity kohta) eli juuri tuosta mihin tulee tuo rt-pään varsi kiinni. mikähän osa sieltä on sitten mennyt?
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.03.2014, 17:49
Kettu_:n Avatar
Kettu_ Kettu_ ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 11.07.10
Sijainti: Vantaa Off City
Viestit: 794
Perusasetus

hups ja seuraava ongelma ilmeni. laatikon perästä mihin tulee laippa kiinni niin tiskaa öljyä hieman, saakohan tuon stefan tamgearilta? vai onko toyota tavaraa? mitä öljyjä olette käyttäneet noissa laatikoissa? omassa taitaa olla atf? punasta ainakin tuli ulos.
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 12.03.2014, 20:40
Pölli Pölli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.13
Sijainti: Orivesi Finland
Viestit: 102
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kettu_ Näytä viesti
hups ja seuraava ongelma ilmeni. laatikon perästä mihin tulee laippa kiinni niin tiskaa öljyä hieman, saakohan tuon stefan tamgearilta? vai onko toyota tavaraa? mitä öljyjä olette käyttäneet noissa laatikoissa? omassa taitaa olla atf? punasta ainakin tuli ulos.
Paras varmaa kaivaa stefa kouraan ja mennä sen kanssa tiskille kattoon löytyskö, jos vain mahdollista. Ite oon käyttäny useammassa hilukissa ihan normaalia 80w90 hypoidii perissä ja laatikossa (lukkoperässä lsd-lisäaineilla). En oo kyl kuullu et atf:ää kauheasti olis käytetty näissä manu laatikois, tietty voi olla vähän notkeampaa talvella ?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 12.03.2014, 22:28
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kettu_ Näytä viesti
hups ja seuraava ongelma ilmeni. laatikon perästä mihin tulee laippa kiinni niin tiskaa öljyä hieman, saakohan tuon stefan tamgearilta? vai onko toyota tavaraa? mitä öljyjä olette käyttäneet noissa laatikoissa? omassa taitaa olla atf? punasta ainakin tuli ulos.
Siis tuo "maljan" laakerointi on toteutettu kartiorullalaakereilla, ja niiden (ainakin alimmaisella) pitää olla juurikin tuota orkkistyyppiä, siis laakereiden lullan kartio pitää olla oikea, että kestää!
Ja säätö tapahtuu noiden shimmilevyjen avulla, siis shimmilevy on navan ja "raidetangon vivun" siis olkatapin, välissä.
Ja tuolla jakiksessa pitää olla MUISTAAKSENI vähintään? GL-4 luokan vaihteistoöljy, 80w-90, mutta ilman muuta kannattaa laittaa gl-5 öljy, vaikka hypoidi, ja jos suinkin butjetti antaa periksi, niin 75w-90.
Ja vaihteistoon ehdottomasti GL-4 luokiteltua Vaihteistoöljyä, sykronointi voi mennä vituksi GL-5 HYPOIDI öljyllä.
Ja ennen tuon stefan vaihtoa kannattaa tarkistaa että huohotin on auki.
Jos tuo tamgearsin stefa on samanlainen, kuin orkkis, niin silläkin pärjää muutaman vuoden. (ulkomuistista: olikohan 2 huulinen, ja peräti ylimääräinen 3:s huuli estämässä heinien pääsyä akselille? siis samanlainen kuin esim. hj-61:n perässä)
P.S joku kyseli vetoakselin stefan mittoja; normaalia laakerikaupan stefaa ei kannata suunnitellakkaan, ja jopa minusta tuo ns. "super stefa", jossa ylimääräinen kumipalje antamassa anteeksi säteittäisheittoa, voisi olla alkuperäistä parempi vaihtoehto. P.S tuo rakenne on esim. hdj-80:ssä alkuperäisenä.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 12.03.2014, 20:01
rocky86:n Avatar
rocky86 rocky86 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 24.09.08
Sijainti: tornio
Viestit: 605
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kettu_ Näytä viesti
ne on nyt vaihdettu mutta seuraava ongelma jatkuu. malja heiluu edelleen sivuttain, (kuvassa ympyröity kohta) eli juuri tuosta mihin tulee tuo rt-pään varsi kiinni. mikähän osa sieltä on sitten mennyt?


Sieltä on se olkatapin laakeri menny.
Ei muutako kampeat sen olkatapin irti ja uus laakeri sinne.
__________________
hulluilla on halvat huvit mulla ne on ilmasia
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 6 (0 jäsentä and 6 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hdj`iin joudet l´j 70´seen käykö?? henteri Tekniikka & Jutustelu 20 02.03.2008 20:02
LN 65 Hiluksiin korotus jouset? -Ville- Tekniikka & Jutustelu 8 20.02.2008 21:15
käykö HDJ:n jouset LJ:hin? Jari_M Tekniikka & Jutustelu 2 23.05.2007 20:24
M: HiLux LN65 jouset+muutakin, JOUSET MYYTY! A45 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 25.04.2006 18:14
MISTÄ UUDET JOUSET BJ40:seen =>Käykö Hj 60 jouset? Tekniikka & Jutustelu 7 03.12.2004 21:34


Sivu luotu: 10:24 (GMT +2).