|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Kysymyksiä HZJ-80:stäTuollainen armeijan vanha "Hozari" löysi tiensä kotinurkkiin ja nyt pitäisi tehdä siittä käytännöllisempi safariauto. Ensimmäinen kysymys mitä tuosta puuttuu ja mitä tossa on konehuoneessa öljytikun vieressä? Kolme johtoa isoilla latta liittimillä pääsee vapaasti tuolta juurestaan pois??? Turbo vehkeiden moottoroihin pitänee vaihtaa alapäänlaakerit hyvissä ajoin ainakin. Mitä tälläiseen turbottomaan koneeseen kannattaa/pitää tehdä jotta olisi luotettavia kilometrejä edessä? Mittarissa vasta 350 000 ja armeijan huoltokirja siihen asti. Rengastus ajatuksena olisi 315/75-16, mikä vastaa suunnilleen 34/12.5-16. Kuinka mahtuu pyörimään ja vaatiikoo korotuksen jo noiden kanssa?
|
#2
|
|||
|
|||
Imuhehku taitaa olla ja muistaakseni siihen päälle kuuluu eristinpalikka ja prikka + mutteri.
37" kokoinen rengas mahtuu 50mm korinkorotuksella ja oikeilla vanteilla eli ei tarvii alle 35" kokoon kummoisiakaan muutoksia, toki etujouset yleensä väsähtäneet eli sinne ehkä, muuten vaan vakaajat irti, niin toimii riittävästi tuo alusta. |
#3
|
||||
|
||||
Lainaus:
Sellainen unohtu kysyä ensimmäisessä viestissä, että onko kellään kokemuksia noista alkuperäisistä mekaanisista vinsseistä, että millaisia voimia kestää ja mitä sille kannattaa tehdä? |
#4
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD |
#5
|
|||
|
|||
Vinssi kestää kyllä, vaihda siihen ne matopyörän laakerit, ne on ihan vakio kamaa tarvikekaupasta, ja laita sinne öljyä, kun yleensä siellä pesässä on vaan vettä.
Sit runkoon muutamat vahvikkeet, niin kestää vetää laseja myöten pehmeässä. Mainettaan parempi laite kyllä, jos käyttäjällä on järkeä päässä. Ja hajoohan se, jos ei oo kun lusikallinen vettä pesässä...ja vitosella pyörittää. |
#6
|
|||
|
|||
Ulkomuistista;
kuten bj45lava jo kertoi, niin tuo kuvassa oleva kapine on imusarjan hehku/esivastus; siis kun auto käynnistetään, niin ensin hehkutetaan sylinterin kannessa olevia hehkutulppia suoraan 12 voltilla, ja sitten kun siirtyy jälkihehkutustilaan (huomaa parhaiten jännite/volttimittarista; ei laksa ladata normaalisti) niin sähkö kytketään hehkutulpille tuon imusarjahehkun/esisvastuksen kautta.
Siis kun tuosta puuttuu nuo hilppeet, niin jälkihehkutus ei toimi. Siis tuo isommalla reiällä oleva liitin tulee ensin, sitten tulee noin 5mm paksu muovinen eriste, ja sitten tuo pienemmällä reiällä oleva kiinni mutterilla. -> siis tuo hehkutulppa on noiden johtojen välissä, sähköisesti irti imusarjasta. Ja tuohon korottamiseen: Jos arvostat ajo-ominaisuuksia, niin casterpuslat ja/tai etutukivarsien rungon pään pudotus. Ja nuo kallistuksen vakaajat; toimii aikahyvin myös kallistuksenvakaajat paikallaan, toki ristiriipunnassa ei jousta yhtähyvin kuin ilman vakaajia, mutta tienpäällä mukavampi ajella, kun vakaajat on kiinni. Mutta vakaajien/rungon välisiä tankoja pitää jatkaa, muuten ei oikein toimi. itse jatkasin tankoja tuuman vähemmän, mitä korotusta tulee alkuperäiseen. Ja kokemuksen mukaan etupäätä kannattaa korottaa 10-25mm enemmän kuin takapäätä, jos takaluusterissa ei jatkuvasti ole paljon kuormaa. Ja tuosta vinssistä; lienee sama ongelma kuin vanhemmissa; sokka katkeaa suhteellisen helposti, eriasteista virittelyä kaipaa, jos ei kiinnosta vaihtaa tuota sokkaa jossain ojassa jääkylmässä liejussa. (Minun bj:ssä joku edellinen omistaja on hitsannut ristikon suoraa napapyörän akseliin, mutta hyvin on kestänyt toki 2x kulmavaihteen korvakot on murtunut, kun vinssinkoukku on ollut kiinni hinauskoukussa, ja oksa tms on tökännyt ulosoton päälle; mutta suoralla vedolla on kestänyt vetää 10mm torninosturin vaijeri poikki.... ja noita laakereita ei voi vaihtaa, kun tuo ristikko on hitsattu kiinni 1980 luvulla, stefa vuotaa pikkasen, mutta 80w-90 hypoidiöljy on halpaa, ja ainakin BJ-40:ssä helppo vaihtaa... Ja nuo kiertokangen laakerit eivät ole HZJ:n ongelma (eikä hdj: nkaan, jos alkuperäiset laakerit on valmistettu noin 1993 jälkeen, toki tiedän, että myös noissa uudemmissa on ollut ongelmia, mutta varaosana on toimitettu "vanhaa varastoa", kun noita laakereita on alunperin muistaakseni 6 eri kokoa, joka lasketaan kiertokangen ja kampiakselin kaulan merkeistä, tarvikkeena myydään vain yhtä kokoa. Mutta k.o laakerit suht, helppo tarkistaa, suurin ongelma on saada liimattu öljypohja irti.... ja jos on paska tuuri, niin joku kiertokangen pultti voi olla venähtänyt, siis kaipaa uuden pultin... |
#7
|
||||
|
||||
Jatketaanpas kyselyjä täällä.
Elikkäs Cruiserista veto poissa. Keskilukolla lähtee liikkeelle, ilman sitä etukardaani pyörii ja pieni rutina kuuluu, ja etulukko kytkettynä aparin puolen rengas pyörii. Elikkäs kuskinpuolelta jotain rikki. Näissähän on etuakselissa oikeasti kuluvia osia, että millainen remontti sinne kannattaisi tehdä ja mitä sieltä todennäköisimmin olis mennyt? Ei ole vielä ehtinyt edes napaa purkamaan Poropeukalona kyselen jottei ainakaan huonompaan menis... |
#8
|
|||
|
|||
Lainaus:
Helppo tarkastaa, otat vaan sen 3-4 cm rasvakupin puukolla tms vääntämällä irti, ja jos siinä oleva vetonivelen pää pyörii, mutta "napalukko" (siis se metallikalikka, joka on 6 pultilla pyörän navassa) ei, niin vika on vuuri tuo poorin korkkaaminen. -> uusi vetonivel ja k.o laippa. (ja mahdollisesti se vetonivelen laakeripusla jos kulunut väljäksi, vähän ajetuista tarvikepuslista kuvia profiilissani) Tarkista myös toinen puoli, yleensä molemmat aikalailla samalla lailla kuluneet... |
#9
|
||||
|
||||
Onkos kellään tietoa sähköpeilien kytkennästä? Ihmeellinen vika, kun johdotukset sulakkeet ja kytkin mittarin mukaan pitäis olla kunnossa. Kääntäjämoottorit pyöritelty suoraa akun perässä ja toimii hienosti.
Apumiehen puoleinen peili otettu irti ja se toimii ylös - alas. Sivu suuntaus ei toimi. Maata vasten mittaamalla molempien sähkömoottorien molempiin napoihin tulee + 12v, eli maa hukkuu johonkin välille, tai ei tule ollenkaan kytkimeltä? Onko kytkimen ja oven välillä jonkinlainen ohjaus poksi vielä? Alkaa aivokapasiteetti loppumaan tuon kanssa. |
#10
|
||||
|
||||
Onkos tämmöseen peilin asennukseen jotain erityistä konstia jottei lasi hajoais käsiin? tuntuu tuo reuna olevan aika kovaa eikä uskalla hirmuisesti vääntää?
Nuo pitäis saada sopimaan yhteen mieluiten ilman sirpaleita... |
#11
|
||||
|
||||
Eikös tuo muovireunus ole ainakin alun perin irto-osa, joka laitetaan paikalleen vasta kun lasi on paikoillaan? Näin ainakin jossain cruisereissa.
|
#12
|
||||
|
||||
Tuo muovireunus ei ole mitenkään aukaistava. Keskellä olevasta valkoisesta osasta menee metalli tanko siiräjämoottoreiden läpi hässäkän toiselle puolelle missä se on kiini. Jos tuon saisaikin kahteen eri osaan homma olis erittäin helppo tehdä.
|
#13
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lainaus:
|
#14
|
||||
|
||||
Onkos Nuo etu- ja taka-lukot mahdollista kytkee erillisiin kytkimiin niin että etuakselin lukon saa päälle ilman taka-akselin lukkoa?
|
#15
|
||||
|
||||
Liittimen irti ottamalla ainakin Itse kyllä ensin kokeilisin pelastautua takalukon avulla ennen kuin alkaisin tekemään saman tien murrosmurskaa etulukolla.
|
#16
|
||||
|
||||
Seuraavanlainen vika ilmeni kun auto oli pari päivää lämpimässä tallissa.
Tuosta kuvan kohdasta keltapäisen pultin alta alkoi tulemaan naftaa ulos. Auto lähtee käymään ja käy nätisti. Käsipumpulla jos pumppaa saa melkein noron tulemaan tuolta ainetta. Mitä tuolle osaa poropeukalo tehdä vai pitääkö ottaa heti osaaviin ihmisiin yhteyttä ettei hajoa enempää? |
#17
|
|||
|
|||
Helppo homma kun muistat ottaa syöttöruuvin pois ennen kannen takaisinlaittoa. Vääntää muuten säätölevyn mutkalle.
Akseliin uus o-rengas Toyotalta ja kanteen tiiviste samalla ei maksa paljoa. Sit siellä sisällä on jousi ja sen pitopalikka, älä kisko kantta väkisin auki, vaan varovasti jousen pidike talteen, niin onnistuu helposti. Niin ja älä irroita tota vipua ennenkuin kansi on pöydällä. Pitäis laittaa samaan asentoon kuin irroitettaessa... Tossa huhussa näkyy viiva ja akselin päässä vastine sille. Viimeksi muokannut bj45lava : 08.02.2014 23:37 |
#18
|
||||
|
||||
Lainaus:
Täältä kun katsoo niin onko kyseessä seuraavat tiivisteet ja O-rengas? http://www.toyodiy.com/parts/p_E_199...MNSW_2203.html 22774-54270 22193-54770 |
#19
|
|||
|
|||
Joo oikeat osat löysit.
Syöttöruuvi on kuvassa näkyvä: 22776-54110 Tässä on sit vakiona päälle hitsattu rajoitin jonka voi ottaa pois, jos huvittaa savua ottaa lisää. Sit lisäksi joutui muistaakseni ottamaan sen vaimenninventtiilin pois, joka n: 22180-58200 Tollahan säädetään tyhjäkäynnillä tapahtuva mahdollinen humppaus pois päällä olevan kuvun alla ruuvi. Molemmat lähtee ihan lenkillä pois kannesta ilman irroitusta. Sit se banjoliitoksella oleva pa-putki kans kannattaa ottaa suosiolla irti myös. |
#20
|
||||
|
||||
Lainaus:
Banjoliitoksi kun otti auki rupes polttoainetta tulemaan ihan urakalla, eikä meinannut loppua millään. Lopulta tankin korkki auki niin melkoinen paine pääsi sieltä karkuun, eli ilmeisesti pa-tankin huohotin ihan jumissa. Mistä tuon pitäis huohottaa? Korkista vai jostain muualta? |
#21
|
||||
|
||||
Onkos joku noista kolmesta huohotus tankkiin vai sijaitseeko se jossain muualla? Vasemman puoleinen ja keskimmäinen lähtee moottorille päin ja oikeanpuolimmainen johkin taakse, mutta ei ole päässyt seuraamaan mihin se menee, eikä noista kuvista saa selkoo mihin sen pitäis mennä. Mut tuo oikeanpuolimmainen mun arvauksella vois olla se huohotus.. Uskaltaakos tonne lykätä paineilmaa liitoksesta vai onko siellä jotain siivilöitä? |
#22
|
|||
|
|||
Siinä on putkilähdöt, mutta se suodatin on auton alla, siinä takaakselin kohdilla.
Aivan tavallinen parineuron paperisuodatin, vaihda se, ei mitään paineilma konsteja. |
#23
|
||||
|
||||
Joo se korvausilmanoton luukku ei näy kuvassa. Se on pyöreän kannen alla tuosta tarkastusluukusta keskelle päin. Omassa oli se suodattimen letku hiekkaa täynnä, kannattaa tarkastaa. Se letku muuten lähtee tuosta kuvan oikeassa laidassa olevasta metalliputkesta. Nyt kun tuo tarkastusluukku on auki niin kannattaisi puhdistaa myös pa-imusihti joka löytyy tuon kannen alta imuputken päästä.
Nimim. Tankki just kunnostuksen alla .
__________________
-ISORY OFFROAD- |
#24
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#25
|
||||
|
||||
__________________
-ISORY OFFROAD- |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kysymyksiä HJ-45:stä | burton | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 16.05.2009 16:04 |
RJ70:stä kysymyksiä | Hammer__ | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 28.05.2008 21:17 |
M.HZJ-80 | Cruiser | O/M/V Ajoneuvot | 11 | 16.02.2006 21:45 |
O:hzj-80 oikeanpuolenumpio | slipoveri | O/M/V Muut | 1 | 26.11.2005 23:23 |
Kysymyksiä FJ40:stä? | Hammer__ | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 15.08.2005 18:35 |