|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
akku ääntää ???Voiko hyytelöakusta kuulua pientä kihinää ja onko se vaarallista ? Kuulostaa vähän niinkuin pieneltä ilmavuodolta mutta tuntuis että kuuluu akusta, akku on exide maxxima eli vastaavanlainen kuin optima hyytelöakut. Auton kun sammuttaa niin kuuluu noin 5min jonka jälkeen loppuu, jännitteet on niinkuin pitääkin n. 12.7/14.4V, ei lämpene ja muutenkin vaikuttaa normaalilta.
|
#2
|
|||
|
|||
Ei mulla ainakaan kuulu
Ja samanlaiset akut ollu kohta 5 vuotta käytössä. |
#3
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#4
|
||||
|
||||
Oisko akun vaihto?
Purkaako akkua itestää? Meillä -07 ostettu puimurin akku alko kans juttelee, ja samalla alko purkaa itteää. Ei viikkoakaa kestäny et ois kesällä lähteny käyntii... Akun ku vaihto, ni ei suhise akku eikä tyhjene.
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#5
|
|||
|
|||
Juu huomenna haen kyl uuden akun mutta mietin vain että voiko tuo hyytelöakku ylipäätään pitää ääntä, niinkuin tavallinen akku kun kiehuu...
Korvalla kuulostellen ääni tulee akusta mutta toisaalta se ääni kuulostas niinkuin pieneltä ilmavuodolta. |
#6
|
|||
|
|||
Sytkärillä tai nortti suussa ei kannata etsiä suhinaa akusta kovin läheltä, jos se vuotaa/painetta poistaa niin kaasu joka sieltä suhisee on vetyä
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#7
|
|||
|
|||
OT: Juurikin samanlainen Exiden Deep Cycle -akku korkkasi viime viikolla täysin varoittamatta. HJ:n keulalla oli ja toinen pelaa edelleen, mutta apukuskin puoleinen pimeni kerrasta. Oli lämmin auto lämpimässä hallissa.
Uudesta asti tuntunut siltä, että varaus purkautuu suht nopeasti eikä kylmässä kovin iloisesti ole pyörittänyt. Kesäkelillä normaali kylmälaukku 50w 1 tunti ja akut täysin tyhjät (ihan uutena jo sama juttu). Lataus on ollut kunnossa ja ajomatkat riittävän pitkiä. Akut vm 2006 eli nyt toki 7,5 v vanhat. Tuona aikana kilsoja tullut 35tkm ja seisonta-aikoina ladattu pääasiassa Ctekin älylaturilla. Ei tule enää samanlaisia.
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002 -Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982 -Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014 -Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999 |
#8
|
||||
|
||||
Oletko kokeillut stetoskoopilla tai ruuvimeisselillä kuunnella että ääni tulee varmasti akusta?
|
#9
|
|||
|
|||
Lainaus:
24V järjestelmässä on hyvä vaihdella akkujen paikkoja sillointällöin. Akut ei varaudu tasaisesti vaikka olisiva kuinka samanlaisia tahansa. Yksilöeroja on aina. |
#10
|
||||
|
||||
Mitenkä tuo swappaus vaikuttaa asiaan?
__________________
Vehkeet Paskana Racing Team |
#11
|
||||
|
||||
Niin,kiinnostais.
Samanlaillahan se niitä lataa,eikö ja joku kenno saattaa silti kuivua,näin on työkaluissa tullut huomattua. Ja ketäänhän ei tietenkään ryöstä 12v välistä,koska silloin varautuvat epätasaisesti.
__________________
Liian monta ikuisuusprojektia... |
#12
|
|||
|
|||
Lainaus:
Lainaus:
Käsittääkseni se ne erot tulee startissa kun 24v akkua rasitetaan enemmän ja sitten se 12v akku rasittuu kun 24v akkua ladataan täyteen Belkussa on nyt eri kokoiset akut 24v startti akkuna olikohan 75ah ja käyttö 12v akkuna 60ah ei pitäisi kuulemma toimia ollenkaan, mutta niin vain se on käyntiin lähtenyt ilman laturia omillaan jo kohta 2 vuotta Molemma 75ah akkuina niin jompi kumpi oli aina tyhjänä vaikka kuukausittain puolia vaihtoi ja lopulta vuodessa kuoli toinen eikä se toinenkaan enään hyvässä hapessa ollut Cruiserissa oli kans samankokoiset parina ostetut akut ja 12v akku kuoli 2 vuodessa, nyt se 24v akku on 12v akkuna ja pikkasen painavampi startti akkuna eikä mitään ongelmia ollut kun käytössä päivittäin oli.
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#13
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
puukko 2 |
#14
|
|||
|
|||
Kyllä niitä pariin kertaan oli vaihdeltu (käsittääkseni parantaa akkujen kestoikää). Lisäksi tosiaan Ctekillä kumpikin akku erikseen täyteen aina toisinaan.
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002 -Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982 -Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014 -Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999 |
#15
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ja tuosta belaruksesta; se on aivan eri asia, jos akkuja ladataan rinnankytkennässä, (kuten belarus ja hdj-80) kun jos niitä ladataan sarjassa, kuten BJ/HJ land ruisereissa. Periaatteessa akkujen pitäisi olla samankokoisia MYÖS rinnan latauksesa, mutta ei niin tärkeä, kuin sarjalatauksessa. Tuo, että molempia akkuja ladataan vuoronperään ctec:llä auttaa varmaan tuossa "balansoinnissa", mutta edelleenkin kannattaa katsoa aivan asiasta tehden, että siitä akusta, mistä -navasta lähtee kaapeli toisen akun + napaan, ei lähde noista yhdessä olevista navoista YHTÄÄN johtoa minnekkään. Tuo "50w kylmä laukku tyhjentää" akun äkkiä, haiskahtaisi siltä, että otettu vain toisesta akusta? yhden kerran kun akku tai kenno pääsee käymään kunnolla "nurin päin" (siis napaisuus väärin päin) niin eläissään ei toivu ennalleen |
#16
|
||||
|
||||
Lainaus:
Homma selviää helposti myös yleismittarilla. Jos akut on rinnankytkettynä niin molemmilta akuilta irtoaa sen verran mitä kanteen on jännitteeksi merkitty. Viimeksi muokannut Repro : 28.11.2013 22:27 |
#17
|
|||
|
|||
Meni "metsään..."Lainaus:
Siis 24 voltin järjestelmässä on kaksi 12v akkua, ja ns. "alajännitepuolen" akku on maissa/rungossa miinusnavastaan, ja sen ("alajännitepuolen") + napa on kytketty "yläjännitepuolen" akun miinus napaan; ja tuon "yläjännitepuolen" akun + napa on MYÖS 24v järjestelmän + napa; siis jännite runkoa/maata vastaan on 12v+12v, eli 24 volttia, jonne laturi työntää myös tuon latausjännitteen (n.28 volttia) Akut ovat SIIS kytketty sarjaan. Rinnan kytkennässä akkujen + navat (ja - navat) on kytketty yhteen, siis jännite on edelleen 12v, mutta 2 kpl 60 Ah akkua rinnankytkennässä on 120 Ah Sarjaankytkennässä 2 kpl 12v 60 Ah akkuja on 24 volttia 60 Ah |
#18
|
|||
|
|||
Noh voishan sitä puhua oikeanpuoleisesta ja vasemman puoleisesta, mutta ajattelin loogisesti et jos + navasta mitataan niin toisessa on 12volt ja toisessa 24volt
Jossei usko niin yleismittaria kouraan ja ihmettelemään
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#19
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ei siinä mitään ihemeellistä ole vaan venäläistä logiikkaa ilman salama rautaa Toinen eli käyttö akku + navasta 12volt startti akku + navasta 24volt Laturi on 12volt ja startti akkua lataa jännitteen korotin joka on 24volt Siitä en ole aivan varma onko startin heräte jopa 12volttinen, -suonsyrjä- mahtaa muistaa
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#20
|
||||
|
||||
Vielä kun hämmentää niin kuskinpuolen akusta joka siis "yläpuolen akku" löytyy maita vasten 12V - miinus navasta ja 24V ? Plus navasta. =) helppoa.
__________________
OPA Patrol "Boar" pätkästy -82 |
#21
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#22
|
||||
|
||||
__________________
Vehkeet Paskana Racing Team |
#23
|
|||
|
|||
Lainaus:
Venäläinen ukko väitti kiven kovaa, että kamaz (en aivan varmaksi enään muista) merkkinen akku on tehtaalta tullessa täysin mykkä ja napaisuus ja voltti määrä määräytyy ensimmäisen latauksen perusteella voiko tälläinen olla mahdollista Kennoja on kuulemma 6+6 ja eikös normaalisti kenno ole 2volt?
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#24
|
||||
|
||||
jo on kipinöitä ilmassa. pakko keventää
mää olen mahrottoman hämmästyny. Mää ihmettelen kauhiast tämmöst. Mää ole niinku klapil päähä lyäty. en mää tiäräkkään sähkös mittää
__________________
laiskuus on lahja mutta ahneus synti |
#25
|
||||
|
||||
joku taiskertoo että c-tecin laturilla tai vastaavalla äly laturilla hajottanu monta optiman akkua..lataa sit pullistuu?? joku pieni tehoinen akkulaturi parempi..
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hilux vaihteisto ääntää | joodik | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 12.04.2011 23:21 |
hdj ääntää | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 27.01.2010 21:05 |
G mese ääntää | Osara | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 04.01.2009 21:31 |
HDJ80 ääntää | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 06.11.2007 12:02 | |
hj ääntää | talli-paallikko | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 26.04.2007 15:33 |