Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.11.2013, 17:33
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Olleet samoilla paikoilla tuon 7.5vuotta?`
24V järjestelmässä on hyvä vaihdella akkujen paikkoja sillointällöin. Akut ei varaudu tasaisesti vaikka olisiva kuinka samanlaisia tahansa. Yksilöeroja on aina.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vaiskitin Näytä viesti
Mitenkä tuo swappaus vaikuttaa asiaan?
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VeeWee Näytä viesti
Niin,kiinnostais.
Samanlaillahan se niitä lataa,eikö ja joku kenno saattaa silti kuivua,näin on työkaluissa tullut huomattua.
Ja ketäänhän ei tietenkään ryöstä 12v välistä,koska silloin varautuvat epätasaisesti.

Käsittääkseni se ne erot tulee startissa kun 24v akkua rasitetaan enemmän ja sitten se 12v akku rasittuu kun 24v akkua ladataan täyteen

Belkussa on nyt eri kokoiset akut 24v startti akkuna olikohan 75ah ja käyttö 12v akkuna 60ah
ei pitäisi kuulemma toimia ollenkaan, mutta niin vain se on käyntiin lähtenyt ilman laturia omillaan jo kohta 2 vuotta

Molemma 75ah akkuina niin jompi kumpi oli aina tyhjänä vaikka kuukausittain puolia vaihtoi ja lopulta vuodessa kuoli toinen eikä se toinenkaan enään hyvässä hapessa ollut

Cruiserissa oli kans samankokoiset parina ostetut akut ja 12v akku kuoli 2 vuodessa, nyt se 24v akku on 12v akkuna ja pikkasen painavampi startti akkuna eikä mitään ongelmia ollut kun käytössä päivittäin oli.

__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.11.2013, 18:00
ärjy:n Avatar
ärjy ärjy ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 18.06.06
Sijainti: joensuu
Viestit: 1.103
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Käsittääkseni se ne erot tulee startissa kun 24v akkua rasitetaan enemmän ja sitten se 12v akku rasittuu kun 24v akkua ladataan täyteen

Belkussa on nyt eri kokoiset akut 24v startti akkuna olikohan 75ah ja käyttö 12v akkuna 60ah
ei pitäisi kuulemma toimia ollenkaan, mutta niin vain se on käyntiin lähtenyt ilman laturia omillaan jo kohta 2 vuotta

Molemma 75ah akkuina niin jompi kumpi oli aina tyhjänä vaikka kuukausittain puolia vaihtoi ja lopulta vuodessa kuoli toinen eikä se toinenkaan enään hyvässä hapessa ollut

Cruiserissa oli kans samankokoiset parina ostetut akut ja 12v akku kuoli 2 vuodessa, nyt se 24v akku on 12v akkuna ja pikkasen painavampi startti akkuna eikä mitään ongelmia ollut kun käytössä päivittäin oli.
Nyt kyllä pitäis rautalangasta vääntää ainakin mulle. Siis mikä 12v akku 24v järjestelmässä on?
__________________
puukko 2
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.11.2013, 21:45
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ärjy Näytä viesti
Nyt kyllä pitäis rautalangasta vääntää ainakin mulle. Siis mikä 12v akku 24v järjestelmässä on?
24 voltin järjestelmässä jos on kaksi 12 voltin akkua sarjaankytkettynä, laturin piuhalta ensimmäisenä olevalta akulta irtoaa 12 volttia.
Homma selviää helposti myös yleismittarilla.

Jos akut on rinnankytkettynä niin molemmilta akuilta irtoaa sen verran mitä kanteen on jännitteeksi merkitty.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4

Viimeksi muokannut Repro : 28.11.2013 22:27
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.11.2013, 22:04
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Meni "metsään..."


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
24 voltin järjestelmässä jos on kaksi 12 voltin akkua sarjaankytkettynä, laturin piuhalta ensimmäisenä olevalta akulta irtoaa 12 volttia.
Homma selviää helposti myös yleismittarilla.

Jos akut on rinnankytkettynä niin molemmilta akuilta irtoaa sen 24 volttia.
??????????????????????????????????????????

Siis 24 voltin järjestelmässä on kaksi 12v akkua, ja ns. "alajännitepuolen" akku on maissa/rungossa miinusnavastaan, ja sen ("alajännitepuolen") + napa on kytketty "yläjännitepuolen" akun miinus napaan; ja tuon "yläjännitepuolen" akun + napa on MYÖS 24v järjestelmän + napa; siis jännite runkoa/maata vastaan on 12v+12v, eli 24 volttia, jonne laturi työntää myös tuon latausjännitteen (n.28 volttia) Akut ovat SIIS kytketty sarjaan.

Rinnan kytkennässä akkujen + navat (ja - navat) on kytketty yhteen, siis jännite on edelleen 12v, mutta 2 kpl 60 Ah akkua rinnankytkennässä on 120 Ah

Sarjaankytkennässä 2 kpl 12v 60 Ah akkuja on 24 volttia 60 Ah
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.11.2013, 22:14
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Noh voishan sitä puhua oikeanpuoleisesta ja vasemman puoleisesta, mutta ajattelin loogisesti et jos + navasta mitataan niin toisessa on 12volt ja toisessa 24volt
Jossei usko niin yleismittaria kouraan ja ihmettelemään
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 28.11.2013, 22:23
OPA:n Avatar
OPA OPA ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.03.03
Sijainti: Kajaani city, Finland.
Viestit: 1.279
Perusasetus

Vielä kun hämmentää niin kuskinpuolen akusta joka siis "yläpuolen akku" löytyy maita vasten 12V - miinus navasta ja 24V ? Plus navasta. =) helppoa.
__________________
OPA
Patrol "Boar" pätkästy -82
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.11.2013, 22:26
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
??????????????????????????????????????????

Siis 24 voltin järjestelmässä on kaksi 12v akkua, ja ns. "alajännitepuolen" akku on maissa/rungossa miinusnavastaan, ja sen ("alajännitepuolen") + napa on kytketty "yläjännitepuolen" akun miinus napaan; ja tuon "yläjännitepuolen" akun + napa on MYÖS 24v järjestelmän + napa; siis jännite runkoa/maata vastaan on 12v+12v, eli 24 volttia, jonne laturi työntää myös tuon latausjännitteen (n.28 volttia) Akut ovat SIIS kytketty sarjaan.

Rinnan kytkennässä akkujen + navat (ja - navat) on kytketty yhteen, siis jännite on edelleen 12v, mutta 2 kpl 60 Ah akkua rinnankytkennässä on 120 Ah

Sarjaankytkennässä 2 kpl 12v 60 Ah akkuja on 24 volttia 60 Ah
Jottei menisi Oulun suunnalla unet ensi yöltä niin voin kertoa huomaavani virheen: rinnankytkettäessä akut luonnollisesti tulee molemmat olla 24 volttisia jo alunperinkin.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 28.11.2013, 22:38
vaiskitin:n Avatar
vaiskitin vaiskitin ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.05.13
Sijainti: Vantaa
Viestit: 100
Perusasetus


__________________
Vehkeet Paskana Racing Team
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.11.2013, 23:06
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
Jottei menisi Oulun suunnalla unet ensi yöltä niin voin kertoa huomaavani virheen: rinnankytkettäessä akut luonnollisesti tulee molemmat olla 24 volttisia jo alunperinkin.

Venäläinen ukko väitti kiven kovaa, että kamaz (en aivan varmaksi enään muista) merkkinen akku on tehtaalta tullessa täysin mykkä ja napaisuus ja voltti määrä määräytyy ensimmäisen latauksen perusteella voiko tälläinen olla mahdollista

Kennoja on kuulemma 6+6 ja eikös normaalisti kenno ole 2volt?
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 29.11.2013, 09:25
Kankku:n Avatar
Kankku Kankku ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 04.10.04
Sijainti: Masku/Turun kupees
Viestit: 1.031
Perusasetus

jo on kipinöitä ilmassa. pakko keventää

mää olen mahrottoman hämmästyny. Mää ihmettelen kauhiast tämmöst. Mää ole niinku klapil päähä lyäty.
en mää tiäräkkään sähkös mittää
__________________
laiskuus on lahja mutta ahneus synti
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 29.11.2013, 18:12
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 936
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
akut luonnollisesti tulee molemmat olla 24 volttisia jo alunperinkin.
Mitäs sie oikein sekoilet? Kuvia, edes yhdestä 24v akusta?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 29.11.2013, 18:28
samisami2:n Avatar
samisami2 samisami2 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.12.04
Sijainti: Vilppula, Finland.
Viestit: 3.891
Perusasetus

Kyllä ne hyytelöakutkin kihisee/sihisee.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 29.11.2013, 18:59
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AlluK Näytä viesti
Mitäs sie oikein sekoilet? Kuvia, edes yhdestä 24v akusta?
https://fi.pdbmakita.com/imagecheck....ht=200&thumb=1 Käyks toi
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 28.11.2013, 20:41
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Käsittääkseni se ne erot tulee startissa kun 24v akkua rasitetaan enemmän ja sitten se 12v akku rasittuu kun 24v akkua ladataan täyteen

Belkussa on nyt eri kokoiset akut 24v startti akkuna olikohan 75ah ja käyttö 12v akkuna 60ah
ei pitäisi kuulemma toimia ollenkaan, mutta niin vain se on käyntiin lähtenyt ilman laturia omillaan jo kohta 2 vuotta

Molemma 75ah akkuina niin jompi kumpi oli aina tyhjänä vaikka kuukausittain puolia vaihtoi ja lopulta vuodessa kuoli toinen eikä se toinenkaan enään hyvässä hapessa ollut

Cruiserissa oli kans samankokoiset parina ostetut akut ja 12v akku kuoli 2 vuodessa, nyt se 24v akku on 12v akkuna ja pikkasen painavampi startti akkuna eikä mitään ongelmia ollut kun käytössä päivittäin oli.
Mielenkiintoista tuo sinun sähkötekniikka.....

Ja tuosta belaruksesta; se on aivan eri asia, jos akkuja ladataan rinnankytkennässä, (kuten belarus ja hdj-80) kun jos niitä ladataan sarjassa, kuten BJ/HJ land ruisereissa. Periaatteessa akkujen pitäisi olla samankokoisia MYÖS rinnan latauksesa, mutta ei niin tärkeä, kuin sarjalatauksessa.

Tuo, että molempia akkuja ladataan vuoronperään ctec:llä auttaa varmaan tuossa "balansoinnissa", mutta edelleenkin kannattaa katsoa aivan asiasta tehden, että siitä akusta, mistä -navasta lähtee kaapeli toisen akun + napaan, ei lähde noista yhdessä olevista navoista YHTÄÄN johtoa minnekkään.

Tuo "50w kylmä laukku tyhjentää" akun äkkiä, haiskahtaisi siltä, että otettu vain toisesta akusta? yhden kerran kun akku tai kenno pääsee käymään kunnolla "nurin päin" (siis napaisuus väärin päin) niin eläissään ei toivu ennalleen
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 28.11.2013, 22:19
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Mielenkiintoista tuo sinun sähkötekniikka.....

Ja tuosta belaruksesta; se on aivan eri asia, jos akkuja ladataan rinnankytkennässä, (kuten belarus ja hdj-80) kun jos niitä ladataan sarjassa, kuten BJ/HJ land ruisereissa. Periaatteessa akkujen pitäisi olla samankokoisia MYÖS rinnan latauksesa, mutta ei niin tärkeä, kuin sarjalatauksessa.

Ei siinä mitään ihemeellistä ole vaan venäläistä logiikkaa ilman salama rautaa
Toinen eli käyttö akku + navasta 12volt
startti akku + navasta 24volt
Laturi on 12volt ja startti akkua lataa jännitteen korotin joka on 24volt

Siitä en ole aivan varma onko startin heräte jopa 12volttinen, -suonsyrjä- mahtaa muistaa
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 29.11.2013, 09:52
estate estate ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.10.11
Sijainti: Kyyjärvi
Viestit: 106
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Ei siinä mitään ihemeellistä ole vaan venäläistä logiikkaa ilman salama rautaa
Toinen eli käyttö akku + navasta 12volt
startti akku + navasta 24volt
Laturi on 12volt ja startti akkua lataa jännitteen korotin joka on 24volt

Siitä en ole aivan varma onko startin heräte jopa 12volttinen, -suonsyrjä- mahtaa muistaa
Ei ainakaan mun joskus rassailemassa pelastuksessa toiminut kuin startti 24 voltilla. Startatessa salamarauta sarjaan kytkee akut ja antaa vain starttimoottorille sen 24 volttia. Normaalisti akut on sen salamaraudan kautta rinnan kytketty ja nimellisjännitteeltään 12 volttinen laturi lataa molempia akkuja. Ei siellä mitään jännitteen korotinta ole. Jos belkussa toinen akku ei lataudu niin ensimmäisenä tarkistettaan salamaraudasta löytyvät sulakkeet.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 29.11.2013, 10:11
ärjy:n Avatar
ärjy ärjy ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 18.06.06
Sijainti: joensuu
Viestit: 1.103
Perusasetus

Nyt alkoikin muisti avautumaan.. paku/kuormaauto mersuissa sama systeemi.. muuten 12v järjestelmä, mutta startti 24volttia.. älyvapaa systeemi. Yhteen matkailuautoon piti päävirta katkaisin laittaa ja muuten meni hyvin kunnes starttas, ei mitään muuta ku naksetta.. pistin sit molemmille akuille omat katkaisimet niin toimi..
__________________
puukko 2
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 03.12.2013, 00:42
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja estate Näytä viesti
Ei ainakaan mun joskus rassailemassa pelastuksessa toiminut kuin startti 24 voltilla. Startatessa salamarauta sarjaan kytkee akut ja antaa vain starttimoottorille sen 24 volttia. Normaalisti akut on sen salamaraudan kautta rinnan kytketty ja nimellisjännitteeltään 12 volttinen laturi lataa molempia akkuja. Ei siellä mitään jännitteen korotinta ole. Jos belkussa toinen akku ei lataudu niin ensimmäisenä tarkistettaan salamaraudasta löytyvät sulakkeet.


Tossa olisi kuvan kanssa

Voin ottaa kuvan omasta belkusta vastaava palikka löytyy maskin takaa
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 03.12.2013, 00:53
Reetu:n Avatar
Reetu Reetu ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.02.05
Sijainti: Ruokolahti, Finland.
Viestit: 3.536
Perusasetus

Sotketaan henkimaailman asioilla...

Kuorma-autoissa menee vtuiks yleensä se laturin puoleinen akku...?
Sarjaankytkennässä siis.

Ja ettei menis OT:ks, ni miun yks deepcycle alko juttelemisen jälkeen haista rikille ja toimi hienosti lämmittimenä... 300 kilsaa lisää ni ei enää edes haissut.
__________________
RUMARACING Esla T4
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 03.12.2013, 12:14
estate estate ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.10.11
Sijainti: Kyyjärvi
Viestit: 106
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Tossa olisi kuvan kanssa

Voin ottaa kuvan omasta belkusta vastaava palikka löytyy maskin takaa
Juu tuli tuommoinen ihme nähtyä viikonloppuna ja meni hetki ennenkuin pääsi jyvälle tuommoisen sielunelämästä. Kaikkea ne (ryssän) insinörtit keksii Käyttöön tuo systeemi on vissiinkin tullut vasta tällä vuosituhannella.

Pääkytkimen ollessa kytkettynä on akut on kytkettynä sarjaan, eli startin päävirtapulttiin tulee silloin 24V. Laturi tuuppaa sen 14,4 volttia ulos ja syöttää virtaa sarjassa alempaan akkuun (eli siihen, mikä on maadotettu suoraan runkoon). Tämä syöttöjohto tulee pääkytkimelle, laturin heräte ei katkea virta-avaimesta vaan vasta kun pääkytkin on pois päältä. Laturi syöttää myös saman 14,4V keulalla syylärin etupuolella olevaan murkulaan (tuo Nikuzain kuvan kalikka), joka nostaa jännitteen nimellisesti 28,8V:iin, josta sitten syötetään startin päävirtapulttiin ja siitä sarjassa ylemmän akun plusnapaan. Laturilta menee piuhat siihen morkulaan, että se tietää koska laturi pyörii ja morkulan sisällä pitää pikku-ukkojen ruveta töihin. Sitä en sitten tiedä mitä se murkula pitää sisällään, luultavasti niitä pikku-ukkoja ja pienimuotoisen atomivoimalan

Mun mielestä olis paljon selkeempi jos olis kokonaan 12 tai 24 voltin vehkeet, mutta kun on molemmat sekotettu samaan vehkeeseen ja lisätään vielä järjestelmää ymmärtämätön asentaja soppaan niin voidaan vain todeta, että savun hälvettyä tarkistamme kytkennät.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 03.12.2013, 18:11
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja estate Näytä viesti
Juu tuli tuommoinen ihme nähtyä viikonloppuna ja meni hetki ennenkuin pääsi jyvälle tuommoisen sielunelämästä. Kaikkea ne (ryssän) insinörtit keksii Käyttöön tuo systeemi on vissiinkin tullut vasta tällä vuosituhannella.

Pääkytkimen ollessa kytkettynä on akut on kytkettynä sarjaan, eli startin päävirtapulttiin tulee silloin 24V. Laturi tuuppaa sen 14,4 volttia ulos ja syöttää virtaa sarjassa alempaan akkuun (eli siihen, mikä on maadotettu suoraan runkoon). Tämä syöttöjohto tulee pääkytkimelle, laturin heräte ei katkea virta-avaimesta vaan vasta kun pääkytkin on pois päältä. Laturi syöttää myös saman 14,4V keulalla syylärin etupuolella olevaan murkulaan (tuo Nikuzain kuvan kalikka), joka nostaa jännitteen nimellisesti 28,8V:iin, josta sitten syötetään startin päävirtapulttiin ja siitä sarjassa ylemmän akun plusnapaan. Laturilta menee piuhat siihen morkulaan, että se tietää koska laturi pyörii ja morkulan sisällä pitää pikku-ukkojen ruveta töihin. Sitä en sitten tiedä mitä se murkula pitää sisällään, luultavasti niitä pikku-ukkoja ja pienimuotoisen atomivoimalan

Mun mielestä olis paljon selkeempi jos olis kokonaan 12 tai 24 voltin vehkeet, mutta kun on molemmat sekotettu samaan vehkeeseen ja lisätään vielä järjestelmää ymmärtämätön asentaja soppaan niin voidaan vain todeta, että savun hälvettyä tarkistamme kytkennät.

Ei jumanvita mikä loistosysteemi! Ei tässä ole mitään järkeä, mut ehkä se on suunniteltu jollain Karjalan offireissulla offikunnossa siinä kohtaa kun ei jaksa enää saunoa, mut nuotiolla on vielä joku silmät auki (ehkä hereillä).

Voihan se olla, että Vanja on funtsinu, että tämmöstä härveliä ei kyllä tsuhna tai muu vihulainen saa käyntiin edes, jos täytyy tantereelle jättää.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hilux vaihteisto ääntää joodik Tekniikka & Jutustelu 6 12.04.2011 23:21
hdj ääntää Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 0 27.01.2010 21:05
G mese ääntää Osara Tekniikka & Jutustelu 4 04.01.2009 21:31
HDJ80 ääntää Tekniikka & Jutustelu 3 06.11.2007 12:02
hj ääntää talli-paallikko Tekniikka & Jutustelu 11 26.04.2007 15:33


Sivu luotu: 01:33 (GMT +2).