Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   akku ääntää ??? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=117855)

HV 26.11.2013 17:05

akku ääntää ???
 
Voiko hyytelöakusta kuulua pientä kihinää ja onko se vaarallista ? :D
Kuulostaa vähän niinkuin pieneltä ilmavuodolta mutta tuntuis että kuuluu akusta, akku on exide maxxima eli vastaavanlainen kuin optima hyytelöakut.
Auton kun sammuttaa niin kuuluu noin 5min jonka jälkeen loppuu, jännitteet on niinkuin pitääkin n. 12.7/14.4V, ei lämpene ja muutenkin vaikuttaa normaalilta.

Rölli 26.11.2013 17:39

Ei mulla ainakaan kuulu :o
Ja samanlaiset akut ollu kohta 5 vuotta käytössä.

lavanelikko 26.11.2013 17:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 1071024)
Voiko hyytelöakusta kuulua pientä kihinää ja onko se vaarallista ? :D
Kuulostaa vähän niinkuin pieneltä ilmavuodolta mutta tuntuis että kuuluu akusta, akku on exide maxxima eli vastaavanlainen kuin optima hyytelöakut.
Auton kun sammuttaa niin kuuluu noin 5min jonka jälkeen loppuu, jännitteet on niinkuin pitääkin n. 12.7/14.4V, ei lämpene ja muutenkin vaikuttaa normaalilta.

Ettei kuuluis kuitenkin esim. jäähdytysjärjestelmästä tms... Kovasti saattaa hämätä tuo äänilähde konepellin alla:o Nimim. Kokemusta on...

kippo86 26.11.2013 17:48

Oisko akun vaihto?

Purkaako akkua itestää?

Meillä -07 ostettu puimurin akku alko kans juttelee, ja samalla alko purkaa itteää. Ei viikkoakaa kestäny et ois kesällä lähteny käyntii... Akun ku vaihto, ni ei suhise akku eikä tyhjene.

HV 26.11.2013 18:05

Juu huomenna haen kyl uuden akun mutta mietin vain että voiko tuo hyytelöakku ylipäätään pitää ääntä, niinkuin tavallinen akku kun kiehuu...
Korvalla kuulostellen ääni tulee akusta mutta toisaalta se ääni kuulostas niinkuin pieneltä ilmavuodolta.

Nikuzai 26.11.2013 18:19

Sytkärillä tai nortti suussa ei kannata etsiä suhinaa akusta kovin läheltä, jos se vuotaa/painetta poistaa niin kaasu joka sieltä suhisee on vetyä

osilpi 27.11.2013 21:16

OT: Juurikin samanlainen Exiden Deep Cycle -akku korkkasi viime viikolla täysin varoittamatta. HJ:n keulalla oli ja toinen pelaa edelleen, mutta apukuskin puoleinen pimeni kerrasta. Oli lämmin auto lämpimässä hallissa.

Uudesta asti tuntunut siltä, että varaus purkautuu suht nopeasti eikä kylmässä kovin iloisesti ole pyörittänyt.
Kesäkelillä normaali kylmälaukku 50w 1 tunti ja akut täysin tyhjät (ihan uutena jo sama juttu).

Lataus on ollut kunnossa ja ajomatkat riittävän pitkiä.

Akut vm 2006 eli nyt toki 7,5 v vanhat. Tuona aikana kilsoja tullut 35tkm ja seisonta-aikoina ladattu pääasiassa Ctekin älylaturilla. Ei tule enää samanlaisia.

Poukko 27.11.2013 23:41

Oletko kokeillut stetoskoopilla tai ruuvimeisselillä kuunnella että ääni tulee varmasti akusta?

Mika_T 28.11.2013 13:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja osilpi (Viesti 1071651)
OT: Juurikin samanlainen Exiden Deep Cycle -akku korkkasi viime viikolla täysin varoittamatta. HJ:n keulalla oli ja toinen pelaa edelleen, mutta apukuskin puoleinen pimeni kerrasta. Oli lämmin auto lämpimässä hallissa.

Uudesta asti tuntunut siltä, että varaus purkautuu suht nopeasti eikä kylmässä kovin iloisesti ole pyörittänyt.
Kesäkelillä normaali kylmälaukku 50w 1 tunti ja akut täysin tyhjät (ihan uutena jo sama juttu).

Lataus on ollut kunnossa ja ajomatkat riittävän pitkiä.

Akut vm 2006 eli nyt toki 7,5 v vanhat. Tuona aikana kilsoja tullut 35tkm ja seisonta-aikoina ladattu pääasiassa Ctekin älylaturilla. Ei tule enää samanlaisia.

Olleet samoilla paikoilla tuon 7.5vuotta?`
24V järjestelmässä on hyvä vaihdella akkujen paikkoja sillointällöin. Akut ei varaudu tasaisesti vaikka olisiva kuinka samanlaisia tahansa. Yksilöeroja on aina.

vaiskitin 28.11.2013 15:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1071891)
Olleet samoilla paikoilla tuon 7.5vuotta?`
24V järjestelmässä on hyvä vaihdella akkujen paikkoja sillointällöin. Akut ei varaudu tasaisesti vaikka olisiva kuinka samanlaisia tahansa. Yksilöeroja on aina.

Mitenkä tuo swappaus vaikuttaa asiaan?

VeeWee 28.11.2013 16:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vaiskitin (Viesti 1071916)
Mitenkä tuo swappaus vaikuttaa asiaan?

Niin,kiinnostais.
Samanlaillahan se niitä lataa,eikö ja joku kenno saattaa silti kuivua,näin on työkaluissa tullut huomattua.
Ja ketäänhän ei tietenkään ryöstä 12v välistä,koska silloin varautuvat epätasaisesti.

Nikuzai 28.11.2013 17:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1071891)
Olleet samoilla paikoilla tuon 7.5vuotta?`
24V järjestelmässä on hyvä vaihdella akkujen paikkoja sillointällöin. Akut ei varaudu tasaisesti vaikka olisiva kuinka samanlaisia tahansa. Yksilöeroja on aina.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vaiskitin (Viesti 1071916)
Mitenkä tuo swappaus vaikuttaa asiaan?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VeeWee (Viesti 1071926)
Niin,kiinnostais.
Samanlaillahan se niitä lataa,eikö ja joku kenno saattaa silti kuivua,näin on työkaluissa tullut huomattua.
Ja ketäänhän ei tietenkään ryöstä 12v välistä,koska silloin varautuvat epätasaisesti.


Käsittääkseni se ne erot tulee startissa kun 24v akkua rasitetaan enemmän ja sitten se 12v akku rasittuu kun 24v akkua ladataan täyteen

Belkussa on nyt eri kokoiset akut 24v startti akkuna olikohan 75ah ja käyttö 12v akkuna 60ah
ei pitäisi kuulemma toimia ollenkaan, mutta niin vain se on käyntiin lähtenyt ilman laturia omillaan jo kohta 2 vuotta :eek:

Molemma 75ah akkuina niin jompi kumpi oli aina tyhjänä vaikka kuukausittain puolia vaihtoi ja lopulta vuodessa kuoli toinen eikä se toinenkaan enään hyvässä hapessa ollut

Cruiserissa oli kans samankokoiset parina ostetut akut ja 12v akku kuoli 2 vuodessa, nyt se 24v akku on 12v akkuna ja pikkasen painavampi startti akkuna eikä mitään ongelmia ollut kun käytössä päivittäin oli.

ärjy 28.11.2013 18:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1071963)
Käsittääkseni se ne erot tulee startissa kun 24v akkua rasitetaan enemmän ja sitten se 12v akku rasittuu kun 24v akkua ladataan täyteen

Belkussa on nyt eri kokoiset akut 24v startti akkuna olikohan 75ah ja käyttö 12v akkuna 60ah
ei pitäisi kuulemma toimia ollenkaan, mutta niin vain se on käyntiin lähtenyt ilman laturia omillaan jo kohta 2 vuotta :eek:

Molemma 75ah akkuina niin jompi kumpi oli aina tyhjänä vaikka kuukausittain puolia vaihtoi ja lopulta vuodessa kuoli toinen eikä se toinenkaan enään hyvässä hapessa ollut

Cruiserissa oli kans samankokoiset parina ostetut akut ja 12v akku kuoli 2 vuodessa, nyt se 24v akku on 12v akkuna ja pikkasen painavampi startti akkuna eikä mitään ongelmia ollut kun käytössä päivittäin oli.

Nyt kyllä pitäis rautalangasta vääntää ainakin mulle. Siis mikä 12v akku 24v järjestelmässä on?

osilpi 28.11.2013 18:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1071891)
Olleet samoilla paikoilla tuon 7.5vuotta?`
24V järjestelmässä on hyvä vaihdella akkujen paikkoja sillointällöin. Akut ei varaudu tasaisesti vaikka olisiva kuinka samanlaisia tahansa. Yksilöeroja on aina.

Kyllä niitä pariin kertaan oli vaihdeltu (käsittääkseni parantaa akkujen kestoikää). Lisäksi tosiaan Ctekillä kumpikin akku erikseen täyteen aina toisinaan.

BJ-40/76 28.11.2013 20:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1071963)
Käsittääkseni se ne erot tulee startissa kun 24v akkua rasitetaan enemmän ja sitten se 12v akku rasittuu kun 24v akkua ladataan täyteen

Belkussa on nyt eri kokoiset akut 24v startti akkuna olikohan 75ah ja käyttö 12v akkuna 60ah
ei pitäisi kuulemma toimia ollenkaan, mutta niin vain se on käyntiin lähtenyt ilman laturia omillaan jo kohta 2 vuotta :eek:

Molemma 75ah akkuina niin jompi kumpi oli aina tyhjänä vaikka kuukausittain puolia vaihtoi ja lopulta vuodessa kuoli toinen eikä se toinenkaan enään hyvässä hapessa ollut

Cruiserissa oli kans samankokoiset parina ostetut akut ja 12v akku kuoli 2 vuodessa, nyt se 24v akku on 12v akkuna ja pikkasen painavampi startti akkuna eikä mitään ongelmia ollut kun käytössä päivittäin oli.

Mielenkiintoista tuo sinun sähkötekniikka.....

Ja tuosta belaruksesta; se on aivan eri asia, jos akkuja ladataan rinnankytkennässä, (kuten belarus ja hdj-80) kun jos niitä ladataan sarjassa, kuten BJ/HJ land ruisereissa. Periaatteessa akkujen pitäisi olla samankokoisia MYÖS rinnan latauksesa, mutta ei niin tärkeä, kuin sarjalatauksessa.

Tuo, että molempia akkuja ladataan vuoronperään ctec:llä auttaa varmaan tuossa "balansoinnissa", mutta edelleenkin kannattaa katsoa aivan asiasta tehden, että siitä akusta, mistä -navasta lähtee kaapeli toisen akun + napaan, ei lähde noista yhdessä olevista navoista YHTÄÄN johtoa minnekkään.

Tuo "50w kylmä laukku tyhjentää" akun äkkiä, haiskahtaisi siltä, että otettu vain toisesta akusta? yhden kerran kun akku tai kenno pääsee käymään kunnolla "nurin päin" (siis napaisuus väärin päin) niin eläissään ei toivu ennalleen

Repro 28.11.2013 21:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ärjy (Viesti 1071981)
Nyt kyllä pitäis rautalangasta vääntää ainakin mulle. Siis mikä 12v akku 24v järjestelmässä on?

24 voltin järjestelmässä jos on kaksi 12 voltin akkua sarjaankytkettynä, laturin piuhalta ensimmäisenä olevalta akulta irtoaa 12 volttia.
Homma selviää helposti myös yleismittarilla.

Jos akut on rinnankytkettynä niin molemmilta akuilta irtoaa sen verran mitä kanteen on jännitteeksi merkitty.

BJ-40/76 28.11.2013 22:04

Meni "metsään..."
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 1072085)
24 voltin järjestelmässä jos on kaksi 12 voltin akkua sarjaankytkettynä, laturin piuhalta ensimmäisenä olevalta akulta irtoaa 12 volttia.
Homma selviää helposti myös yleismittarilla.

Jos akut on rinnankytkettynä niin molemmilta akuilta irtoaa sen 24 volttia.

??????????????????????????????????????????

Siis 24 voltin järjestelmässä on kaksi 12v akkua, ja ns. "alajännitepuolen" akku on maissa/rungossa miinusnavastaan, ja sen ("alajännitepuolen") + napa on kytketty "yläjännitepuolen" akun miinus napaan; ja tuon "yläjännitepuolen" akun + napa on MYÖS 24v järjestelmän + napa; siis jännite runkoa/maata vastaan on 12v+12v, eli 24 volttia, jonne laturi työntää myös tuon latausjännitteen (n.28 volttia) Akut ovat SIIS kytketty sarjaan.

Rinnan kytkennässä akkujen + navat (ja - navat) on kytketty yhteen, siis jännite on edelleen 12v, mutta 2 kpl 60 Ah akkua rinnankytkennässä on 120 Ah

Sarjaankytkennässä 2 kpl 12v 60 Ah akkuja on 24 volttia 60 Ah

Nikuzai 28.11.2013 22:14

Noh voishan sitä puhua oikeanpuoleisesta ja vasemman puoleisesta, mutta ajattelin loogisesti et jos + navasta mitataan niin toisessa on 12volt ja toisessa 24volt
Jossei usko niin yleismittaria kouraan ja ihmettelemään

Nikuzai 28.11.2013 22:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1072056)
Mielenkiintoista tuo sinun sähkötekniikka.....

Ja tuosta belaruksesta; se on aivan eri asia, jos akkuja ladataan rinnankytkennässä, (kuten belarus ja hdj-80) kun jos niitä ladataan sarjassa, kuten BJ/HJ land ruisereissa. Periaatteessa akkujen pitäisi olla samankokoisia MYÖS rinnan latauksesa, mutta ei niin tärkeä, kuin sarjalatauksessa.


Ei siinä mitään ihemeellistä ole vaan venäläistä logiikkaa ilman salama rautaa :D
Toinen eli käyttö akku + navasta 12volt
startti akku + navasta 24volt
Laturi on 12volt ja startti akkua lataa jännitteen korotin joka on 24volt

Siitä en ole aivan varma onko startin heräte jopa 12volttinen, -suonsyrjä- mahtaa muistaa

OPA 28.11.2013 22:23

Vielä kun hämmentää niin kuskinpuolen akusta joka siis "yläpuolen akku" löytyy maita vasten 12V - miinus navasta ja 24V ? Plus navasta. =) helppoa.

Repro 28.11.2013 22:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1072097)
??????????????????????????????????????????

Siis 24 voltin järjestelmässä on kaksi 12v akkua, ja ns. "alajännitepuolen" akku on maissa/rungossa miinusnavastaan, ja sen ("alajännitepuolen") + napa on kytketty "yläjännitepuolen" akun miinus napaan; ja tuon "yläjännitepuolen" akun + napa on MYÖS 24v järjestelmän + napa; siis jännite runkoa/maata vastaan on 12v+12v, eli 24 volttia, jonne laturi työntää myös tuon latausjännitteen (n.28 volttia) Akut ovat SIIS kytketty sarjaan.

Rinnan kytkennässä akkujen + navat (ja - navat) on kytketty yhteen, siis jännite on edelleen 12v, mutta 2 kpl 60 Ah akkua rinnankytkennässä on 120 Ah

Sarjaankytkennässä 2 kpl 12v 60 Ah akkuja on 24 volttia 60 Ah

Jottei menisi Oulun suunnalla unet ensi yöltä niin voin kertoa huomaavani virheen: rinnankytkettäessä akut luonnollisesti tulee molemmat olla 24 volttisia jo alunperinkin.

vaiskitin 28.11.2013 22:38

:confused: :confused: :confused:
:D

Nikuzai 28.11.2013 23:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 1072111)
Jottei menisi Oulun suunnalla unet ensi yöltä niin voin kertoa huomaavani virheen: rinnankytkettäessä akut luonnollisesti tulee molemmat olla 24 volttisia jo alunperinkin.


Venäläinen ukko väitti kiven kovaa, että kamaz (en aivan varmaksi enään muista) merkkinen akku on tehtaalta tullessa täysin mykkä ja napaisuus ja voltti määrä määräytyy ensimmäisen latauksen perusteella voiko tälläinen olla mahdollista :eek: :confused: :confused:

Kennoja on kuulemma 6+6 ja eikös normaalisti kenno ole 2volt?

Kankku 29.11.2013 09:25

jo on kipinöitä ilmassa. pakko keventää

mää olen mahrottoman hämmästyny. Mää ihmettelen kauhiast tämmöst. Mää ole niinku klapil päähä lyäty.
en mää tiäräkkään sähkös mittää
:D

toyota4x4 29.11.2013 09:51

joku taiskertoo että c-tecin laturilla tai vastaavalla äly laturilla hajottanu monta optiman akkua..lataa sit pullistuu?? joku pieni tehoinen akkulaturi parempi..


Sivu luotu: 08:46 (GMT +2).