![]() |
|
|
|||||||
| Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Hyvinhän nuo tuijotan akselit kesti 5 päivää pommittaa Lapland Trophyssa menemään, on annettu kenkää lukot päällä, vinssattu lukot päällä, jne. Ei tunnu antautuvan. Jeepin omat olis jo puolen kilon palasina pitkin tallia. Seuraava ongelma on sitten tuo jakolaatikko, teraflexin teralow ei kestä kierroksia syömättä laakereita, jotain parempaa tarttee keksiä... Tuli tuossa asennettua hydro assarikin iltapuuhailuna simpukan huollon yhteydessä, toivottavasti nyt simpukka kestää paremmin.
|
|
#2
|
||||
|
||||
Puuhastelua...
Tuli tuossa muitten hommien välissä askarreltua Jeeppiin taas etupanssari, tällä kertaa vähän kevyempi malli vaikkei tuo
nytkään mikään peltihärpäke vielä ole. Helpottuu nuo vinssaukset kun ei kerää kuutiota pashaa etuakselin eteen ja joissain tapauksissa tuo toimii ojissa vähän niinku suksena ![]() Ja pysyypä vähän paremmin kepit pois konehuoneesta. Niin ja ameriikan pojat aiko Teraflexiltä lähetellä taas uuden jakolaatikon välityksen takuuseen... |
|
#3
|
||||
|
||||
Takavinssiä ja doubleria...
Nyt jotta saan Volvoon vinssin ja Jeeppiin paremman, jarrullisemman takavinssin tuon Ironmanin Monsterin tilalle tuli
hommattua käytetty ComeUpin 9000i ja varavinssiin eli TMaxiin 24V moottori. Ekana vaihtoon tuo moottori joka nyt olinkin simppeli operaatio, 12V moottori mäkeen ja 24V uus tilalle. Sitten perinteiden mukaisesti uus vanha vinssi purkuun ja täyshuolto. Pientä normi puhdistelua moottorin puolella, vaihteisto näytti hyvältä vaseliinineen mutta tuo releboksi oli murtanu yhden korvistaan. Tuo pitänee korvata tangoilla, ottaa Jeepissä jo oleva releboksi käyttöön tälle ja jättää tuo ComeUpin oma boksi sitten varalle. Tangot ajettelin tekasta vesijohtoputkesta joiden sisälle päihin hitsaan jatkomutterit, luulis kestävän. Sitten tässä kun on nyt kesän ajan arvottu tuota jakolaatikon välityksen kestävyyttä niin päädyin nyt sitten tilaamaan ameriikan pojilta doublerin johon sitten tulee joko NP231:sen vakiovälitys eli 2,7 tai Teran välitys eli 4. Varsinaiseen jakolaatikoon vaihtuu nyt varmaan vakiovälitys Teran tilalle koska Tera ei näytä kestävän kierroksia kovin hyvin. Jos doublerriin laittas Teran 4:sen, jakikseen vakion eli 2,7 niin kokonaisvälitys nupit kaakossa olis: 4 x 2,7 x 3,83 x 4,88 eli reilut 200. Tuolla luulis pärjäävän jo suolla. Mutaspooriin ja lumeen varmaan käyttäs 1 x 2,7 x 3,83 x 4,88 = reilut 50, niin sais renkaan pyörimään nätisti. Kivikossa vois tuo nykyinen eli 4 x 1 x 3,83 x 4,88 = about 75 olla ihan toimiva. Tällä setillä Teran välitys ei ottais pakosta kauheita kierroksia ja laakerit vois jopa pysyä ehjänä? Doubleriko tulee jossain vaiheessa niin alkaa jakiksen palkin puuhastelu ja kardaanien sovittaminen uusiin pituuksiin. Ennen doublerin puuhastelua tuota ohjausta vois viritellä paremmaks, noista raidetangon- ja ohjausvarrenpään nivelistä johtuen simpukka meinaa käännellä raidetankoa ennen renkaiden kääntymistä eli sille tarttee tehä jotain. Ajatus oli että laittas kummallekkin tangolle omat heim jointit, raidetangon jointti kääntövarren alapuolelle ja ohjausvarren jointti kääntövarren yläpuolelle. Nämä nippuun jollain 12,9 kovuuden läpipultilla ja omilla muttereillaan eli vaikka toinen pettäs, toinen heim joint pysyy vielä kiinni. Ainoa mikä mietityttää on että riittääkö noissa nivelissä kääntövara? |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Lainaus:
Jeepin joustot ovat niin laajat että uniballit olisivat vaatineet lisäksi spacerit että kulmat olisi riittänyt joka tilanteessa. Luonnollisesti kääntökulman loppuminen syö nivelen entistä nopeammin. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Pitänee tuota heim jointti -suunnitelmaa sitten vielä miettiä...
Iltanäpertelynä olis nyt molemmat vinssit huolettu, korjattu, paranneltu ja kasassa odottamassa asentamista. Samalla tuli Volvoa varten vaihdettua noihin ylimääräisiin Hellan Ralley 3000:siin 24V hehkut. Eiköhän noilla nyt ainakin vähän paremmin näe pimeällä kun pulttaa kuorkin katolle. Samoten Volvon kontin umpihapettuneet, tiivisteiltään lahonneet luukut on vaihdon alla, toinen jo vaihdettu iv-ritilään ja alumiini 'spaceriin', toinen odottelee jo valmiina tallissa parempia kelejä. Toivottavasti nuo nyt pitää paremmin tuota sadevettä. Saa nähä miten ajoviimassa käy sateessa ![]() Tulis poutapäivä niin vois vaihtaa tuon Jeepin takavinssin ja näpertää tuon volvon parissa, nyt meinaa vain tulla kaatamalla vettä joka ilta töitten jälkeen, kele. |
|
#6
|
||||
|
||||
Takavinssiä ja Volvon kontin tuuletusaukotNo niin, jotain pientä taas saanu aikaseks. Volvon kontin tuuletus pitäs olla nyt taas ruosteeton ja tiivis,
vanhat ruostuneet ja hapettuneet luukut ja verkot vaihdettu uusiin alumiinisiin ja rosteri versioihin: Jeepin vanha takavinssi eli Ironman siirtyi varavinssiks hyllyyn ja ComeUp tuli tilalle. Vähän aikaa tuota vinssin vapautusta ja lukitusta mietiskelin, mutta tein sitten tuommosen härvelin laiskuuttani ettei tarttenu merkkivaloja ym. ruveta ihmettelemään: Nyt toimii samat vanhat ohjaukset kuin Ironmanille ja samat merkkivalot ![]() Ja edelleen tuota voi käyttää tarvittaessa myös käsin. Hyvinhän tuo tuonne istuu vaikka korkeutta tulikin tuosta härvelistä lisää. |
|
#7
|
||||
|
||||
No pakko se on ite kokeilla :)
Jäi tuo ohjaus viime laitosta hieman vaivaamaan, osa tangoista ja kiinnikkeistä
saattaa jossain tilanteissa huonolla tuurilla kolahella toisiinsa joten pakkohan se oli miettiä uusiks ![]() Ja vaikka nuo uniballit on nyt haukuttu kaikkien toimesta niin pakkohan se on kuitenkin kokeilla ite ![]() Eli pistin raidetangon päihin uniballit normi päiden tilalle ja poistin hydro assarin vanhat kiinnikkeet sekä akselista että raidetangosta. Pyöräytin sylkyn toisin päin ja istutin toisen pään samaan niveleen kuin raidetangon pään ja toiselle päälle uus kiinnike ja panssari akseliin, raidetangon alapuolelle. Heh, joku unohti pyöräyttää letkut samalla ristiin ja hetken ihmetteli kun ei meinannu moottori käynnissä renkaat kääntyä ![]() Nyt pitäs olla kaikilla härpäkkeillä tilaa touhuta ilman kolistelua. Samalla tuli eliminoitua tuo sylkyn aiheuttama raidetangon kääntyminen sylkyn liikkuessa. Uniballeihin tulee vielä kumiset suojukset tässä kunhan postipoika ne saa kuskattua perille. Seuraava muutoksen kohde ois etuvinssi... Kaikkien eri vinssiviritelmien jälkeen jotenkin aina jäi sellanen tuntuma ettei vinssissä ole joko voimaa tai se ei tule kestämään, joten tuli sitten ostettua räikkä warni ![]() Tallista löytyy sopivasti tuo uus Bow Motor 2:nen joten moottori päivittyy heti ja samalla pitänee vaihtaa yks hammaspyöristä että booriakseli passaa + gigglepinin vahvempi pääakseli vinssiin. Tuolle pitäs nyt sitten ruveta peti virittelemään keulalle. Etuylitys kasvaa jonnin verran + paino mutta joskos sitä nyt rupiais pärjäämään tuon vinssaamisen kanssa
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Horny Hod Dog, eli kiimainen Hodari | Mojoman | Maasturiprojektit | 19 | 08.12.2012 16:55 |
| XJ Cherokeen tukivarret | P-KR#1 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 14.08.2009 19:41 |
| xj cherokeen räjäytyskuvat | TEE-5 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 16.04.2009 22:05 |
| O: xj cherokeen osia | mardu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 8 | 07.08.2007 08:29 |
| xj cherokeen korkeus | mardu | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 26.02.2007 01:45 |