Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.07.2013, 20:54
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Hyvinhän nuo tuijotan akselit kesti 5 päivää pommittaa Lapland Trophyssa menemään, on annettu kenkää lukot päällä, vinssattu lukot päällä, jne.
Ei tunnu antautuvan. Jeepin omat olis jo puolen kilon palasina pitkin tallia.

Seuraava ongelma on sitten tuo jakolaatikko, teraflexin teralow ei kestä kierroksia syömättä laakereita, jotain parempaa tarttee keksiä...

Tuli tuossa asennettua hydro assarikin iltapuuhailuna simpukan huollon yhteydessä, toivottavasti nyt simpukka kestää paremmin.

Click image for larger version

Name:	WP_20130722_001.jpg
Views:	472
Size:	85,7 Kt
ID:	39114Click image for larger version

Name:	WP_20130724_001.jpg
Views:	478
Size:	95,1 Kt
ID:	39115Click image for larger version

Name:	WP_20130724_002.jpg
Views:	460
Size:	104,0 Kt
ID:	39116Click image for larger version

Name:	WP_20130725_005.jpg
Views:	484
Size:	72,2 Kt
ID:	39117Click image for larger version

Name:	WP_20130725_006.jpg
Views:	445
Size:	75,4 Kt
ID:	39118Click image for larger version

Name:	WP_20130724_003.jpg
Views:	397
Size:	105,1 Kt
ID:	39119

__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.08.2013, 21:06
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Puuhastelua...


Tuli tuossa muitten hommien välissä askarreltua Jeeppiin taas etupanssari, tällä kertaa vähän kevyempi malli vaikkei tuo
nytkään mikään peltihärpäke vielä ole.

Helpottuu nuo vinssaukset kun ei kerää kuutiota pashaa etuakselin eteen ja joissain tapauksissa tuo toimii ojissa vähän niinku suksena
Ja pysyypä vähän paremmin kepit pois konehuoneesta.

Click image for larger version

Name:	WP_20130730_001.jpg
Views:	584
Size:	77,4 Kt
ID:	39286Click image for larger version

Name:	WP_20130730_002.jpg
Views:	628
Size:	93,9 Kt
ID:	39287Click image for larger version

Name:	WP_20130731_001.jpg
Views:	548
Size:	95,3 Kt
ID:	39288Click image for larger version

Name:	WP_20130731_002.jpg
Views:	541
Size:	88,7 Kt
ID:	39289Click image for larger version

Name:	WP_20130731_003.jpg
Views:	546
Size:	78,5 Kt
ID:	39290Click image for larger version

Name:	WP_20130801_001.jpg
Views:	546
Size:	95,5 Kt
ID:	39291Click image for larger version

Name:	WP_20130801_002.jpg
Views:	520
Size:	86,9 Kt
ID:	39292Click image for larger version

Name:	WP_20130801_003.jpg
Views:	516
Size:	86,7 Kt
ID:	39293Click image for larger version

Name:	WP_20130802_001.jpg
Views:	658
Size:	109,6 Kt
ID:	39294Click image for larger version

Name:	WP_20130802_003.jpg
Views:	663
Size:	113,4 Kt
ID:	39296

Niin ja ameriikan pojat aiko Teraflexiltä lähetellä taas uuden jakolaatikon välityksen takuuseen...
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 14.08.2013, 14:54
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Takavinssiä ja doubleria...


Nyt jotta saan Volvoon vinssin ja Jeeppiin paremman, jarrullisemman takavinssin tuon Ironmanin Monsterin tilalle tuli
hommattua käytetty ComeUpin 9000i ja varavinssiin eli TMaxiin 24V moottori.

Click image for larger version

Name:	WP_20130812_002.jpg
Views:	232
Size:	75,4 Kt
ID:	39718Click image for larger version

Name:	WP_20130813_005.jpg
Views:	228
Size:	100,4 Kt
ID:	39719

Ekana vaihtoon tuo moottori joka nyt olinkin simppeli operaatio, 12V moottori mäkeen ja 24V uus tilalle.
Sitten perinteiden mukaisesti uus vanha vinssi purkuun ja täyshuolto. Pientä normi puhdistelua moottorin puolella,
vaihteisto näytti hyvältä vaseliinineen mutta tuo releboksi oli murtanu yhden korvistaan. Tuo pitänee korvata tangoilla,
ottaa Jeepissä jo oleva releboksi käyttöön tälle ja jättää tuo ComeUpin oma boksi sitten varalle. Tangot ajettelin tekasta vesijohtoputkesta
joiden sisälle päihin hitsaan jatkomutterit, luulis kestävän.

Click image for larger version

Name:	WP_20130813_006.jpg
Views:	234
Size:	100,1 Kt
ID:	39720

Sitten tässä kun on nyt kesän ajan arvottu tuota jakolaatikon välityksen kestävyyttä niin päädyin nyt sitten
tilaamaan ameriikan pojilta doublerin johon sitten tulee joko NP231:sen vakiovälitys eli 2,7 tai Teran välitys eli 4.
Varsinaiseen jakolaatikoon vaihtuu nyt varmaan vakiovälitys Teran tilalle koska Tera ei näytä kestävän
kierroksia kovin hyvin.

Click image for larger version

Name:	130706_013.jpg
Views:	269
Size:	137,6 Kt
ID:	39721

Jos doublerriin laittas Teran 4:sen, jakikseen vakion eli 2,7 niin kokonaisvälitys nupit kaakossa olis:

4 x 2,7 x 3,83 x 4,88 eli reilut 200. Tuolla luulis pärjäävän jo suolla.
Mutaspooriin ja lumeen varmaan käyttäs 1 x 2,7 x 3,83 x 4,88 = reilut 50, niin sais renkaan pyörimään nätisti.
Kivikossa vois tuo nykyinen eli 4 x 1 x 3,83 x 4,88 = about 75 olla ihan toimiva.

Tällä setillä Teran välitys ei ottais pakosta kauheita kierroksia ja laakerit vois jopa pysyä ehjänä?

Doubleriko tulee jossain vaiheessa niin alkaa jakiksen palkin puuhastelu ja kardaanien sovittaminen uusiin pituuksiin.

Ennen doublerin puuhastelua tuota ohjausta vois viritellä paremmaks, noista raidetangon- ja ohjausvarrenpään nivelistä
johtuen simpukka meinaa käännellä raidetankoa ennen renkaiden kääntymistä eli sille tarttee tehä jotain.
Ajatus oli että laittas kummallekkin tangolle omat heim jointit, raidetangon jointti kääntövarren alapuolelle
ja ohjausvarren jointti kääntövarren yläpuolelle. Nämä nippuun jollain 12,9 kovuuden läpipultilla ja omilla muttereillaan eli
vaikka toinen pettäs, toinen heim joint pysyy vielä kiinni. Ainoa mikä mietityttää on että riittääkö
noissa nivelissä kääntövara?
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.08.2013, 15:36
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.499
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mparty Näytä viesti
Varsinaiseen jakolaatikoon vaihtuu nyt varmaan vakiovälitys Teran tilalle koska Tera ei näytä kestävän kierroksia kovin hyvin.
En olisi niin varma että kierrokset tappaa tuon Teraflexin planeetan. Minulla on jakolaatikossa öljyn lämpömittari, ja maastossa lämmöt ei ole koskan yli 60 astetta - maantiellä takavedolla öljyt lämpiää enemmän. Jos isot kierrokset aiheuttavat ongelmat planeettapyörille niin luulisi että öljy lämpiää ennen kuin metalli sulaa sieltä. Itse en luota tuohon jakikseen sen enempää doublerissa kuin jakiksessa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mparty Näytä viesti
Ajatus oli että laittas kummallekkin tangolle omat heim jointit, raidetangon jointti kääntövarren alapuolelle
ja ohjausvarren jointti kääntövarren yläpuolelle. Nämä nippuun jollain 12,9 kovuuden läpipultilla ja omilla muttereillaan eli
vaikka toinen pettäs, toinen heim joint pysyy vielä kiinni. Ainoa mikä mietityttää on että riittääkö
noissa nivelissä kääntövara?
Minun Jeepissä ensimmäinen versio ohjausvarsista oli tehty Hirschmannin M16-nivelillä, ja Jeeppi söi niitä kuin leipää. Pahimmillaan nivel meni väljäksi yhdellä ajokerralla ja puolta vuotta ei tainnut yksikään pysyä samana. Nykyisin jokaisena nivelenä on 1" kierteellä oleva rtp enkä kyllä enää meinaa uniballeihin vaihtaa. Aina parempi jos saat käytettyä Toyotan osia, nuo "amerikkalaiset" osat on pääsääntöisesti niin huonolaatuisia että niitä kannattaa vältellä. Nimimerkillä: Toistakymmentä Moogin raidetangonpäätä ostanut, ja puolessa niistä suojakkumi ei ole kiinni metallissa uutenakaan.

Jeepin joustot ovat niin laajat että uniballit olisivat vaatineet lisäksi spacerit että kulmat olisi riittänyt joka tilanteessa. Luonnollisesti kääntökulman loppuminen syö nivelen entistä nopeammin.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.08.2013, 19:27
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Pitänee tuota heim jointti -suunnitelmaa sitten vielä miettiä...

Iltanäpertelynä olis nyt molemmat vinssit huolettu, korjattu, paranneltu ja kasassa odottamassa asentamista.

Click image for larger version

Name:	WP_20130815_001.jpg
Views:	297
Size:	95,3 Kt
ID:	39760

Samalla tuli Volvoa varten vaihdettua noihin ylimääräisiin Hellan Ralley 3000:siin 24V hehkut. Eiköhän noilla nyt
ainakin vähän paremmin näe pimeällä kun pulttaa kuorkin katolle.

Click image for larger version

Name:	WP_20130815_006.jpg
Views:	255
Size:	86,2 Kt
ID:	39761

Samoten Volvon kontin umpihapettuneet, tiivisteiltään lahonneet luukut on vaihdon alla, toinen jo vaihdettu iv-ritilään ja alumiini 'spaceriin',
toinen odottelee jo valmiina tallissa parempia kelejä. Toivottavasti nuo nyt pitää paremmin tuota sadevettä.
Saa nähä miten ajoviimassa käy sateessa

Click image for larger version

Name:	WP_20130815_003.jpg
Views:	337
Size:	76,0 Kt
ID:	39762Click image for larger version

Name:	WP_20130815_005.jpg
Views:	331
Size:	99,2 Kt
ID:	39763Click image for larger version

Name:	WP_20130815_004.jpg
Views:	331
Size:	81,7 Kt
ID:	39764

Tulis poutapäivä niin vois vaihtaa tuon Jeepin takavinssin ja näpertää tuon volvon parissa, nyt meinaa vain tulla kaatamalla vettä joka ilta
töitten jälkeen, kele.
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.08.2013, 13:25
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Takavinssiä ja Volvon kontin tuuletusaukot


No niin, jotain pientä taas saanu aikaseks. Volvon kontin tuuletus pitäs olla nyt taas ruosteeton ja tiivis,
vanhat ruostuneet ja hapettuneet luukut ja verkot vaihdettu uusiin alumiinisiin ja rosteri versioihin:

Click image for larger version

Name:	WP_20130816_004.jpg
Views:	291
Size:	62,9 Kt
ID:	39812Click image for larger version

Name:	WP_20130816_003.jpg
Views:	276
Size:	37,5 Kt
ID:	39813Click image for larger version

Name:	WP_20130816_002.jpg
Views:	271
Size:	44,1 Kt
ID:	39814

Jeepin vanha takavinssi eli Ironman siirtyi varavinssiks hyllyyn ja ComeUp tuli tilalle. Vähän aikaa tuota vinssin vapautusta ja lukitusta
mietiskelin, mutta tein sitten tuommosen härvelin laiskuuttani ettei tarttenu merkkivaloja ym. ruveta ihmettelemään:

Click image for larger version

Name:	WP_20130817_001.jpg
Views:	322
Size:	98,9 Kt
ID:	39815Click image for larger version

Name:	WP_20130817_002.jpg
Views:	307
Size:	93,7 Kt
ID:	39816Click image for larger version

Name:	WP_20130817_003.jpg
Views:	298
Size:	95,5 Kt
ID:	39817Click image for larger version

Name:	WP_20130817_004.jpg
Views:	301
Size:	74,8 Kt
ID:	39818

Nyt toimii samat vanhat ohjaukset kuin Ironmanille ja samat merkkivalot
Ja edelleen tuota voi käyttää tarvittaessa myös käsin.

Hyvinhän tuo tuonne istuu vaikka korkeutta tulikin tuosta härvelistä lisää.

Click image for larger version

Name:	WP_20130817_005.jpg
Views:	319
Size:	101,5 Kt
ID:	39819Click image for larger version

Name:	WP_20130817_006.jpg
Views:	305
Size:	95,4 Kt
ID:	39820
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.09.2013, 19:15
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

No pakko se on ite kokeilla :)


Jäi tuo ohjaus viime laitosta hieman vaivaamaan, osa tangoista ja kiinnikkeistä
saattaa jossain tilanteissa huonolla tuurilla kolahella toisiinsa joten pakkohan se oli miettiä uusiks

Ja vaikka nuo uniballit on nyt haukuttu kaikkien toimesta niin pakkohan se on kuitenkin kokeilla ite

Eli pistin raidetangon päihin uniballit normi päiden tilalle ja poistin hydro assarin vanhat kiinnikkeet sekä akselista
että raidetangosta. Pyöräytin sylkyn toisin päin ja istutin toisen pään samaan niveleen kuin raidetangon pään
ja toiselle päälle uus kiinnike ja panssari akseliin, raidetangon alapuolelle.
Heh, joku unohti pyöräyttää letkut samalla ristiin ja hetken ihmetteli kun ei meinannu moottori
käynnissä renkaat kääntyä

Nyt pitäs olla kaikilla härpäkkeillä tilaa touhuta ilman kolistelua. Samalla tuli eliminoitua tuo sylkyn aiheuttama
raidetangon kääntyminen sylkyn liikkuessa. Uniballeihin tulee vielä kumiset suojukset
tässä kunhan postipoika ne saa kuskattua perille.

Click image for larger version

Name:	WP_20130922_18_32_16_Pro.jpg
Views:	295
Size:	70,6 Kt
ID:	41238Click image for larger version

Name:	WP_20130922_18_32_43_Pro.jpg
Views:	294
Size:	81,1 Kt
ID:	41239

Seuraava muutoksen kohde ois etuvinssi... Kaikkien eri vinssiviritelmien jälkeen jotenkin aina jäi sellanen tuntuma ettei
vinssissä ole joko voimaa tai se ei tule kestämään, joten tuli sitten ostettua räikkä warni
Tallista löytyy sopivasti tuo uus Bow Motor 2:nen joten moottori päivittyy heti ja samalla pitänee vaihtaa yks hammaspyöristä
että booriakseli passaa + gigglepinin vahvempi pääakseli vinssiin.

Click image for larger version

Name:	WP_20130922_18_55_36_Pro.jpg
Views:	319
Size:	82,6 Kt
ID:	41240Click image for larger version

Name:	WP_20130922_18_55_48_Pro.jpg
Views:	289
Size:	87,0 Kt
ID:	41241

Tuolle pitäs nyt sitten ruveta peti virittelemään keulalle. Etuylitys kasvaa jonnin verran + paino mutta joskos sitä
nyt rupiais pärjäämään tuon vinssaamisen kanssa
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Horny Hod Dog, eli kiimainen Hodari Mojoman Maasturiprojektit 19 08.12.2012 16:55
XJ Cherokeen tukivarret P-KR#1 Tekniikka & Jutustelu 7 14.08.2009 19:41
xj cherokeen räjäytyskuvat TEE-5 Tekniikka & Jutustelu 4 16.04.2009 22:05
O: xj cherokeen osia mardu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 8 07.08.2007 08:29
xj cherokeen korkeus mardu Tekniikka & Jutustelu 9 26.02.2007 01:45


Sivu luotu: 13:41 (GMT +2).