Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #21  
Vanha 14.08.2013, 14:54
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Takavinssiä ja doubleria...


Nyt jotta saan Volvoon vinssin ja Jeeppiin paremman, jarrullisemman takavinssin tuon Ironmanin Monsterin tilalle tuli
hommattua käytetty ComeUpin 9000i ja varavinssiin eli TMaxiin 24V moottori.

Click image for larger version

Name:	WP_20130812_002.jpg
Views:	224
Size:	75,4 Kt
ID:	39718Click image for larger version

Name:	WP_20130813_005.jpg
Views:	219
Size:	100,4 Kt
ID:	39719

Ekana vaihtoon tuo moottori joka nyt olinkin simppeli operaatio, 12V moottori mäkeen ja 24V uus tilalle.
Sitten perinteiden mukaisesti uus vanha vinssi purkuun ja täyshuolto. Pientä normi puhdistelua moottorin puolella,
vaihteisto näytti hyvältä vaseliinineen mutta tuo releboksi oli murtanu yhden korvistaan. Tuo pitänee korvata tangoilla,
ottaa Jeepissä jo oleva releboksi käyttöön tälle ja jättää tuo ComeUpin oma boksi sitten varalle. Tangot ajettelin tekasta vesijohtoputkesta
joiden sisälle päihin hitsaan jatkomutterit, luulis kestävän.

Click image for larger version

Name:	WP_20130813_006.jpg
Views:	227
Size:	100,1 Kt
ID:	39720

Sitten tässä kun on nyt kesän ajan arvottu tuota jakolaatikon välityksen kestävyyttä niin päädyin nyt sitten
tilaamaan ameriikan pojilta doublerin johon sitten tulee joko NP231:sen vakiovälitys eli 2,7 tai Teran välitys eli 4.
Varsinaiseen jakolaatikoon vaihtuu nyt varmaan vakiovälitys Teran tilalle koska Tera ei näytä kestävän
kierroksia kovin hyvin.

Click image for larger version

Name:	130706_013.jpg
Views:	264
Size:	137,6 Kt
ID:	39721

Jos doublerriin laittas Teran 4:sen, jakikseen vakion eli 2,7 niin kokonaisvälitys nupit kaakossa olis:

4 x 2,7 x 3,83 x 4,88 eli reilut 200. Tuolla luulis pärjäävän jo suolla.
Mutaspooriin ja lumeen varmaan käyttäs 1 x 2,7 x 3,83 x 4,88 = reilut 50, niin sais renkaan pyörimään nätisti.
Kivikossa vois tuo nykyinen eli 4 x 1 x 3,83 x 4,88 = about 75 olla ihan toimiva.

Tällä setillä Teran välitys ei ottais pakosta kauheita kierroksia ja laakerit vois jopa pysyä ehjänä?

Doubleriko tulee jossain vaiheessa niin alkaa jakiksen palkin puuhastelu ja kardaanien sovittaminen uusiin pituuksiin.

Ennen doublerin puuhastelua tuota ohjausta vois viritellä paremmaks, noista raidetangon- ja ohjausvarrenpään nivelistä
johtuen simpukka meinaa käännellä raidetankoa ennen renkaiden kääntymistä eli sille tarttee tehä jotain.
Ajatus oli että laittas kummallekkin tangolle omat heim jointit, raidetangon jointti kääntövarren alapuolelle
ja ohjausvarren jointti kääntövarren yläpuolelle. Nämä nippuun jollain 12,9 kovuuden läpipultilla ja omilla muttereillaan eli
vaikka toinen pettäs, toinen heim joint pysyy vielä kiinni. Ainoa mikä mietityttää on että riittääkö
noissa nivelissä kääntövara?
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Horny Hod Dog, eli kiimainen Hodari Mojoman Maasturiprojektit 19 08.12.2012 16:55
XJ Cherokeen tukivarret P-KR#1 Tekniikka & Jutustelu 7 14.08.2009 19:41
xj cherokeen räjäytyskuvat TEE-5 Tekniikka & Jutustelu 4 16.04.2009 22:05
O: xj cherokeen osia mardu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 8 07.08.2007 08:29
xj cherokeen korkeus mardu Tekniikka & Jutustelu 9 26.02.2007 01:45


Sivu luotu: 06:50 (GMT +2).