![]() |
|
|
|||||||
| Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
No aika paljon, oman käyttöpyörän vakuutusmaksut on kaskon kanssa 220€/v ja 3000km keskikulutus ollut 4.2l/100km. Siihen satasen lisäys on aika iso raha. Minusta on aika epäselvää, mitä katsastuksella nyt oikein ajetaan takaa? Rahastus, huonokuntoiset pyörät pois kadulta liikenneturvallisuuteen vedoten vai rakenneltujen pyörien saaminen tilille lisäsanktioiden toivossa? Tuskin ainakaan keskimmäinen, ehkä yksi pyörä tuhannesta on sellainen josta oikeasti on vaaraa liikenteessä. Enemmän vituttaa se, jos katsastuksesta tulee sellainen pilkunnussintatapahtuma, että vaaditaan todistukset vaihdetun ohjaustangon, peilien, vilkkujen, jalkatappien yms hyväksynnöistä... Nämä kun ei oikeasti liikenneturvallisuuteen vaikuta. Jos järjellä ajattelee, niin mitä noista voidaan katsastuksessa tarkistaa, mikä vaikuttaa yleiseen turvallisuuteen? Valot, riikkari, jarrut, laakerit, rungon kunto ja identiteetti. Ja paljonko tälle huville sitten tulee hintaa?
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
|
#2
|
||||
|
||||
|
No tämä katsastustouhuhan on omalla tavallaan hyvin kaksiteräinen miekka.. Tai ainakin kaksipiippuinen asia.
On totta, että valtaosa motoristeista pitää pyöränsä hyväss kunnossa, huoltaa sen säännöllisesti ja varmuudella puunaa sitä huolellisemmin, kuin omaa autoaan. Tällaista taustaa vastaan tuo katsastuspuhe on älytön. Samaan syssyyn tavallaan myös tulee se porukka, joka aftermarket osilla tuunailee sitä mopoaan mukavamman oloiseksi ja omaan silmäänsä paremman näköiseksi. Osa noista palikoista voi jollain tapaa olla jopa hyväksymättömiä romppeita, joten kyseessä on kenties sitten sitä lain rajamailla tapahtuvaa rakentelua. Nämä edellämainitut todennäköisesti kärsivät tästä katsastustouhusta eniten, he kun todennäköisesti ovat myös niitä, jotka sen pyöränsä sinne konttorille joka vuosi kiikuttavat syynättäväksi. Ja sen syynäyksen jälkeen tuskin riisuvat niitä leimakuntoon vaadittavia romppeita irti siitä mopostaan. Mutta sitten on sitä porukkaa, joita varten tuo katsastus on mielestäni erittäin paikallaan. Kaikenmaailman virittelijät, jotka kokevat, ettei tehorajoituksen sun muut heitä koske.. Tätä porukkaa varmaan löytyy kaikista pyörätyyppien omistajista, mutta yhtenä valitettavasti nyt tulee mieleen joku bomberiporukka (laitonta ajelua harrastava sellainen, eli nyt en puhu suljetuilla harjoittelualueilla hommaansa fiksusti harrastavista) ja toisaalta nuo suorilla putkilla maailmaa järistyttävät mellastajat. Ja sitten on valitettavasti yksi päätään nostava ryhmittymä, eli nuo mopoilijat. Onhan noita surkeassa kunnossa olleita mopoja tavattu joka vuosi, mutta kyllä taas tämä kesä on osoittanut, mitä kaikkea kätevää ja jännää pojat saa aikaiseksi, kun purkavat ja tuunaavat noita pirrojaan, puhumattakaan virittämisestä. Eli noiden nojalla katsastuspakko on jopa tervetullut asia. Totta toki on sekin, että kuinka helppoa on katsastukseen tiettyjä virivirejä poistella... Noh, jotain turboa tuskin aletaan isommin purkamaan, mutta esim. mopojen kierrosrajoittimet on helppo vaihtaa leimalle asiallisiin ja leiman jälkeen taas tuunailla takaisin kulkukuntoon. Minä tulen oman pyöräni viemään konttorille siinämielin siipi maassa, että minun mopo pysyisi kunnossa ilman tuota katsastuspakkoakin. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Monikohan ajattelee että tällä vuosikatsastuksella ne kylää kiertävät muoviluodit pärinäputkilla, bomberit ja HD:t tyhjillä paukkutorvilla häviää? Suurin osa vaihtaa hiljaisemman hyväksytyn vaimentimen katsastuksen ajaksi, jonka jälkeen sama jatkuu (toki tässä laiskimmat karsiutuvat...)
Toinen keskustelussa ilmi tullut asia ovat pyörien kuljettajat. Ei määräaikainen pyörän katsastus muuta pyörän kuljettajan luonnetta ja käyttäytymistä. Hengen saa itseltä ja mahdollisilta epäonnisilta sivullisilta myös vakiolla pyörällä. (Joku saattaisi tähän väliin kirjoittaa että sama onnistuu myös monella muullakin kulkineella...) Henkilökohtaisesti pidän tätä katsastusasiaa vain rahastuksena. Harvalla pyörässä on edes huonot jarrut, kun taas useat vanhemmilla autoilla ajavat joutuvat herkistelemään jarrujaan ennen katsastusta. Myönnytyksenä sanottakoon että joukkoon mahtuu aina monenlaista sankaria, mutta tämähän taas pätee kaikkeen muuhunkin. Tasapuolisuuden nimissä ymmärrän mp -katsastuksen, muuta parannusta toivovien kannattaa miettiä kaksi kertaa onko "vika" enemmän pyörässä vai sen kuljettajassa. Aivan niin kuin autojenkin viritys, myös prätkät saadaan paperilla menemään läpi ja ruuvia kirraamalla / softaa muuttamalla päästään taas kadulle... Mikäli pyöriin tulee pakollinen määräaikaiskatsastus, odotan myös että kelkat, veneet yms. saavat saman kohtelun. Veneet tulee ehdottomasti nostaa katsastuksen ajaksi myös kuiville, jotta pohja voidaan tarkistaa asianmukaisesti.
|
|
#4
|
||||
|
||||
|
Pohdiskelin tässä vähän asiaa ja taas tuli mieleen jotain typerää kommetoitavaa.
Tämänkään idean takana tuskin on vaino tiettyjä motoristiryhmiä kohtaan, ei siellä ole pohdittu että perkule että jossakin faitterissa tai enskassa, hoodeestä puhumattakaan on hirveät äänet. Tuntus että haluavat vain autojen tapaan pala kerrallaan kaikkia ajoneuvoja leimalle. Yhteinäistä tarkkailulinjaa kaikille ajoneuvoille. Bomberit on sitten niin omassa maailmassaan etten tiedä onko heidän toimiin mitään vaikutusta leimaamisella. Toiminta jatkuu sitten vain ilman kilpiä jos ei muu auta. Olen ollut sitä mieltä että riittäisi että vain mopot ja piikit olisi leimattava vuosittain mutta taitaa mennä niin kaksinaismoraalin puolelle että pitää vähän pohtia ajatusta vielä.
__________________
Joop |
|
#5
|
|||
|
|||
Kyllä katsastukselle...
Minkäkölaisia himmeleitä sitä kulkisi maanteillä jos autojenkin katsastelu lopetettaisiin...?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ar...582460358.html Lainaus:
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
No eihän se tuotakaan onnettomuutta olisi estänyt? Omatekoisilla kilvillä ajelevaa tuskin katsastukset kiinnostaa oli se pakollista tai ei.
|
|
#7
|
|||
|
|||
|
Katsastus nostaisi kiinnijäämisen riskiä... Ainakin noitten runkonumeroviilausten ja kilpiväärennyksen suhteen. Kun taaskaan ei motoristin itsevalvonta riitä... Miksi sitä katsastusta jännitetään jos kaikki on kaikilla hyvin?
Hinta ei tuskin ole este kun kaikki muut kulut huomioon ottaen arviolta muutamien kymppien katsastusmaksu on kuin itikan paska itämeressä. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Vuoden turhake. | Bruno | Chit-Chat | 26 | 10.12.2007 10:54 |
| M: hj:n vakio alusta! mitsu L200 vakio alusta + | ALPO | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 9 | 07.02.2007 10:38 |
| Vuoden moottoriurheilija | h-a-r-z-a | Chit-Chat | 51 | 01.12.2005 21:47 |
| K:Ensi vuoden säännöt? | 4wdass | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 21.08.2004 18:57 |
| Hands free pakolliseksi vuoden 2003 alusta | bono | This And That | 13 | 14.03.2003 20:41 |