Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Katsastuspakko moottoripyörille vuoden 2016 alusta.... (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=112394)

TOPPAHOUSU 02.07.2013 21:23

Katsastuspakko moottoripyörille vuoden 2016 alusta....
 
http://www.europarl.europa.eu/news/f...le-check-rules
Juurikin näin...
Ja taitaapa tulla samalla muitakin katsastus asetuksia...

Byrocrat 02.07.2013 21:37

Kerrankin järkevä päätös
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja TOPPAHOUSU (Viesti 1020614)
http://www.europarl.europa.eu/news/f...le-check-rules
Juurikin näin...
Ja taitaapa tulla samalla muitakin katsastus asetuksia...

Moottoripyörät samalle viivalle katsastusasioissa autojen kanssa, hyvä hyvä :)

TOPPAHOUSU 02.07.2013 22:16

Hyvä asiahan tuo on... Kai?
 
Ellei tuo vaan mene liian tarkaksi ja tule ongelmia...
Kun esim. päräytät katsastukseen jollakin vanhemmalla -90 luvun pyörällä joka on E-hyväksytty ja olet vaihtanut siihen ei alkuperäisiä korvaavia osia kalliiden tehdasosien sijaan...

"Ehdotamme katsastuksille hyvin korkeita teknisiä vaatimuksia, kommentoi katsastuksia koskeneen mietinnön laatija Werner Kuhn"

Ps. Ainakin katsastuskonttoreille saadaan lisää töitä ja kassavirtaa...

Bj Andy 02.07.2013 22:21

Tuo 2016 paketti on melko laaja sisältäen mm. Mönkkäreihin takautuvasti tasauspyörästön.ym pieniä kilkkeitä...

Eli ei vielä kannata työntää piippua suuhun jos on tullu mopoa viilattua...

BJ-40/76 03.07.2013 00:08

Ja taas EUnuvostosuomi toimii asap
 
Olisi kiva tietää, että paljonko nuo "liikennekelvottomat" moottoripyörät aiheuttaa ongelmia?

Joskus taannoin oli vakuutusyhtiöiden kampanja; Älä anna pyörääsi kokemattomalle tms. silloin, olisko ollut vielä 1990 vai 2000 lukua, niin "kuskit" ajoi ulos kauniina kesäpäivänä alle 10 km ajon jälkeen....

Ja noita "kurapyöriä" "kaukaa" seuranneena; luonto opettaa yli 25v... (kävi kipeää:eek:,vaikka noita "shit" on tullut tehtyä vuosikymmenet)

No, sormenjälkitesti, ja 2.passikuva kypärä (sinulle hyväksytty, 8 numeroisella koodilla varustettuna, jonka voi lukea oikealta, vasemmalta, edestä ja takaa) rekisteriin......

Ja Todella hyvä saanto; EI-kriminaalit (siis kaikki kypäränumerot kunnossa sormenjälkien kanssa) onnettumuudet vähenee 10 %....

Siis mennään edelleen siihen suuntaan, että Mies ei enää saa tehdä taloa omasta metsästä; mutta kohta ei saa tehdä edes venettä!

Mikä vuosi aletaan velvoittamaan/ohjeistamaan/säännöstelemään makkari toimintaa:D

Nippan 03.07.2013 03:28

Posted via Mobile Device

0ltzi 03.07.2013 04:47

joo en tajuu mikä idea on ajaa pitkät päällä keskellä päivää??

ja jotkut pyörät pitää niin järkyttävää meteliä et huh huh.

tare 03.07.2013 05:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi (Viesti 1020653)
joo en tajuu mikä idea on ajaa pitkät päällä keskellä päivää??


samaa ajattelin itsekin, kunnes viimevuonna vaihtokaupassa sain itselleni pyörän (Honda 1100 super blackbird)
ja kyllähän muuten oli yllättävän paljon sivuteiltä eteen ajajia :eek:
erottumisen takia moni ajaa pitkät päällä
myin pyörän pois aika nopeesti kortin säilymisen parantamiseksi, miten noilla voi ajaa rajoitusten mukaan..:confused:


onhan tää harmi lainkuuliaisia harrastajia kohtaan!

Mutis 03.07.2013 06:50

Näytti katsastus välin vaihtuvan joka toiselle vuodelle. Tiedä sitten onko hyvä asia tällä Suomen autokannalla. Allekirjoittanutkin joskus ajeli autolla, missä pakoputki kolahti runkoon montun kohdalla. Eiku se olikin katkennut tukivarsi mikä siellä kolisi...

Kovakalu69 03.07.2013 06:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat (Viesti 1020620)
Moottoripyörät samalle viivalle katsastusasioissa autojen kanssa, hyvä hyvä :)




Oi luoja se vahingoniloisuuden määrä, mitä riviesi välistä pursuaa!!

astalo 03.07.2013 07:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mutis (Viesti 1020658)
Näytti katsastus välin vaihtuvan joka toiselle vuodelle. Tiedä sitten onko hyvä asia tällä Suomen autokannalla. Allekirjoittanutkin joskus ajeli autolla, missä pakoputki kolahti runkoon montun kohdalla. Eiku se olikin katkennut tukivarsi mikä siellä kolisi...

Tuohan oli vain vähimmäisvaatimus, Suomen tyyliin ei sitä katsastuksen väliä ainakaan pidennetä.

ärjy 03.07.2013 08:02

kjäh kjäh. ja vielä kuukausittainen metelimittaus niille. ja jos möly ylittyy nii rekisteröimiskieltoon koko vehjas.. nimimerkillä viime yön valvonut ku taitaa kylän helvetin perkeleet herätä vasta klo 22.00

Arska-tehtaalta 03.07.2013 08:06

Vittumitäpaskaa, taitaa syksyn suunnitelmat muuttua :mad:

-MaTTi- 03.07.2013 08:28

Isoveli-EU valvoo. :mad: Tuolla vasta nyt esitettiin katsastuspakkoo yli 2000 kg perävaunuille, täällä leimattu niitä iät ja ajat. Ja keposempia, paitsi asuntovaunuja, ei katsastettais tulevaisuudessakaan EU:n vaatimuksesta.

tare 03.07.2013 08:52

Olihan siellä tämmöinenkin kohta.. siis joka toinen vuosi auton eliniän loppuun asti??

Lainaus:

Mepit asettuivat tukemaan autojen katsastusten nykyisten vähimmäisvaatimusten säilyttämistä. Sääntöjen mukaan autot tulee katsastaa neljän vuoden kuluttua ajoneuvon ensimmäisestä rekisteröintipäivästä ja sen jälkeen joka toinen vuosi.

-MaTTi- 03.07.2013 08:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tare (Viesti 1020681)
Olihan siellä tämmöinenkin kohta.. siis joka toinen vuosi auton eliniän loppuun asti??

http://forums.offipalsta.com/showpos...2&postcount=12

Ranee 03.07.2013 11:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi (Viesti 1020653)
joo en tajuu mikä idea on ajaa pitkät päällä keskellä päivää??

Tämähän on tosiaan jääny tavaksi ajoilta jolloin pikkunen hehkulamppu yritti valoa tuottaa niin paljon että motoristin huomaisi, eikä vielä nykyäänkään joka pyörässä ole paljoa sen kummemmat valot.

Omakohtaisia kokemuksia on tästä että autot tulee pikkuteiltä eteen joko sen takia ettei minua huomata tai pyörän mallin takia luullaan mopoksi ja nopeuteni arvioidaan puolet pienemmäksi.

Sitten itse katsastuksesta.
Ainakin minun tuntemat motoristit ovat aika viksua väkeä ja pyöriä pidetään kunnossa oman ja muiden turvallisuuden takia ihan vapaaehtoisesti. Enkä sano etteikö tämän takia koko maahan mahtuisi yhtään pyörää joka olisi huonossa kunnossa.

Sitten taas tuntemani mopot ja kevarit on lähes poikkeuksetta melkoisia pommeja, ennemmin itse lisäisin niiden seurantaa.

Jos katsastus saadaan viksusti toteutettua se ei olisi pyörälle monen minuutin juttu ja kuski saisi mielenrauhan että valtionkin mielestä ajokki on kunnossa. Enkä nyt ala kommentoimaan katsastuksen tasoa.
Muutaman kympin lisäkustannushan tästä aina tulisi.

Repro 03.07.2013 14:25

Kuinka monta meppiä tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu kattoon?

wikke 03.07.2013 16:55

Täytyy kyllä sanoa että en ole pahoillani että osalle ryhmästä tulee ainakin ajoittain ylimääräistä pakoputki/änkkäri jumppaa!

Tuossa naapurissa yksi suoraputki kyrpä kyllä osaa nillittää arkena naapuruston ruohonleikkaamisesta 0900, mutta jos itse tulee himaan jälkeen puolen yön, niin siltikin pitää tuossa suoralla vääntää pienellä vaihteella tuppi tappiin...

elhapero 03.07.2013 17:16

En kans tajuu mikä vitun järki eräillä on tunkee suorat pakoputket moottoripyörään,luulis pää halkeavan kun muutaman satakilsaa paahtaa menemään......jaa niin ei niillä niin pitkälle pääs kun ne keittää öljyt pihalle,veretään vaan korttelia ympäri läikä läikä läikä

wikke 03.07.2013 17:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ranee (Viesti 1020701)
Sitten taas tuntemani mopot ja kevarit on lähes poikkeuksetta melkoisia pommeja, ennemmin itse lisäisin niiden seurantaa.

http://yle.fi/uutiset/moottoripyorie...poissa/6716805

Ne vasta myöhemmin...

Jugga 03.07.2013 20:21

Onhan tuo aika säälittävä selitys, että pyörät on hyvässä kunnossa kun on oma henki pelissä. (tarkottaako tuo toisella kädellä sitä, että autot on vielä paremmassa kun on oma ja muidenkin?)
En montaakaan pyörää tiedä joka on laillisessa kunnossa jos oikeen katsomaan ruvetaan. On tehoputkee yms. helevettiä jokasessa pyörässä. Nyt se sitten kaihertaa kun joudutaan kaikki kalliit laittomat acramoposobovivitz viritykset poistamaan kun tulee katsastus. Onhan se helevettos, että mun ja lapsieni henki on pelissä kun isot miehet ajaa 300 jollakin itse tuunaamalla keski-iän kriisissä hankkimalla jonkun muun käpälöimällä pyörällä.

Ymmärrän sen, että on harrastajia jotka rakentaa, rassaa ja pitää pyöränsä kunnossa. Mutta väitän, että 80% pyöristä on talvet säilössä ja keväällä vaan otetaan taas tallista esiin, sen kummemmin rassaamatta. Eikä katsastuksen luulisi haittaavan niitä joiden pyörä tarinan mukaan on kunnossa? Eikös se ole muutaman kympin menetys ihan se ja sama? Jos se rahasta on kiinni niin ei sitten varmaan tuommosta huvittelulaitosta tarvi ostaakaan?

Nostokurki 03.07.2013 21:10

Kyllä melkoista moottoripyörävihaa on tässä porukassa.

Itseänikin vituttaa kaiken maailman kevarit ja mopot, joissa on sellaisia pillejä että korvat särkyy. Ja ompa niitä enskoissakin, muoviluodeista puhumattakaan. Ja ai kamala kun joissakin vanhemmissa pyörissä ei ole äänenvaimennusta ollenkaan, ihan tehtaalta asti! Ketä tahansa ottaa päähän jos niitä huudatetaan lähistöllä silloin kun itse yrittää nukkua.

Mutta ihan täysin päätöntä on väittää että ne vaarantavat turvallisuutta sen enempää kuin muutkaan, vitutukseen ei ole vielä kukaan todistettavasti kuollut. Kyllä se on ajajan käytös, mikä sen häiriön tekee, turha pistää moottoripyörän syyksi.

Ja mitä tuohon katsastuspakkoon tulee, niin siinä ei ole oikeudenmukaisuuden hajuakaan nykysäädösten mukaan. Pyöriin kun et saa vaihtaa esim. pakoputkea edes hiljaisempaan tarvikeputkeen ilman muutoskatsastusta. Entäs autot? Monenko teistä autossa on kaikki alkuperäiset vaimentimet paikoillaan, ja sanotaanko siitä katsastuksessa? Tarvitseeko sitä muutoskatsastaa? Vai riittääkö, että siellä on edes jotain äänenvaimentimen tapaista että se hyväksytään ilman muita mutinoita?


Ja itse en tunne yhtäkään motoristia, joka ei pitäisi pyöräänsä ihan aikuisten oikeasti viimeisen päälle kunnossa. Kyllä Hesellä oli pointti tuossa kommentissaan. Mopo- ja kevarijunnut ovat asia erikseen, pyörien kunnon lisäksi tarvitsisivat asennekasvatusta rankalla kädellä...

Rölli 03.07.2013 21:14

Jaa jaa, mielenkiintoista huomata kuinka monella on jotain pieniä tai suurempia herneitä nenussa motoristeja kohtaan...pahaa ääntä pitävät ja saattanevat olla laittomassa kunnossakin, eli vähintään eukko ja mukulat kuolee kun joku motskarilla ajaa...

Niinpä niin. Kuinkas monella on offiauto moitteettomassa kunnossa AINA kun se kadulla liikkuu?
Ei liian suuria renkaita, epämääräisiä korotuksia, katkenneita pakoputkia tai sillä viimeviikonlopun safarilla siipeensä ottaneita ohjauksen osia joita pikkusen vinssillä oiottiin sunnuntai-iltana.

Eipä sillä, rakennettu pyörä löytyy itseltäkin ja vielä suorilla putkilla :D
Äänet on pahat ja varmasti ahdistaa jotakuta mut kelpas konttorilla kun muutoksessa aikanaan käytin.
Sikäli perseestä tuo ajatus katsastuksesta aina saa pelätä miten suhtaudutaan jo rakennettuihin pyöriin. Ainakin itsestä tuntuu vaan turhalta rahan lypsämiseltä.

JiiPee 03.07.2013 21:42

Moottoripyörien ja mopojen äänitasojen valvonta kaipaa kyllä ihan oikeasti lisää huomiota. Kovimmat melut lähtee kyllä lähes yksinomaan kaksipyöräisistä. Vakio-2-pyöräiset on ääniltään ok, mutta ne vakiosta muutetut... :eek::(

Miksi teho/paino-suhteeltaan muutenkin hyvään moottoriajoneuvoon pitää vaihtaa lisää ääntä tuottava pakoputki?


Sivu luotu: 18:28 (GMT +2).