Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.06.2011, 12:16
revu:n Avatar
revu revu ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.06.07
Sijainti: kuopio, Finland.
Viestit: 1.278
Perusasetus

Saako turvakaarien pääkaari olla kallistettu taakse päin?


Tuossa suunnistus cupin sääntöjä selailin, mutta en ainakaan löytänyt pykälää joka tuota kaaren kallistamista kieltäisi, mutta ajattelinpa varmistaa asian ennen kuin teen sutta ja sekundaa.

Eli saako turvakaarien pääkaari olla kallistettu taakse päin? Auto on LJ70 ja kaaret on tulossa korin ulkopuolelle. Mielestäni tuolla tavalla saa kestävimmät kaaret aikaan tuohon koriin ja kaari saadaan parhaiten kuskin ja apparin tääkse.

Tässä vielä linkki cup sääntöihin jos muut haluaa tarkistella.
http://www.4x4cup.com/saannot/Suunni...2010-12-24.pdf

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.06.2011, 20:51
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Thumbs up

Tee valmiiksi Trial-säännön täyttäväksi


Eipä näytä Cupin säännöt sanoa pääkaaren asennosta mitään, mutta jos sattuisit kiinnostumaan myös Trialista niin kannattaa rakentaa Trialsäännön mukaisena tuo pääkaarikin niin ei tule ongelmia kisakatsastuksissa. Tuossa alla liite J:n määritelmä pääkaarelle.

8.2.3 Pääkaari (kuva 253-1)
Poikittainen likipitäen pystysuorassa (max. kulma ± 10
astetta pystysuorasta) oleva yhdestä putkesta muodostuva turvakaari, joka sijaitsee aivan etuistuinten takana.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja revu Näytä viesti
Tuossa suunnistus cupin sääntöjä selailin, mutta en ainakaan löytänyt pykälää joka tuota kaaren kallistamista kieltäisi, mutta ajattelinpa varmistaa asian ennen kuin teen sutta ja sekundaa.

Eli saako turvakaarien pääkaari olla kallistettu taakse päin? Auto on LJ70 ja kaaret on tulossa korin ulkopuolelle. Mielestäni tuolla tavalla saa kestävimmät kaaret aikaan tuohon koriin ja kaari saadaan parhaiten kuskin ja apparin tääkse.

Tässä vielä linkki cup sääntöihin jos muut haluaa tarkistella.
http://www.4x4cup.com/saannot/Suunni...2010-12-24.pdf
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.06.2011, 23:11
revu:n Avatar
revu revu ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.06.07
Sijainti: kuopio, Finland.
Viestit: 1.278
Perusasetus

Kiitoksia. Pitää huomenna vilkaista riittääkö 10astetta haluttuun rakenteeseen.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.06.2011, 05:39
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat Näytä viesti
Eipä näytä Cupin säännöt sanoa pääkaaren asennosta mitään, mutta jos sattuisit kiinnostumaan myös Trialista niin kannattaa rakentaa Trialsäännön mukaisena tuo pääkaarikin niin ei tule ongelmia kisakatsastuksissa. Tuossa alla liite J:n määritelmä pääkaarelle.

8.2.3 Pääkaari (kuva 253-1)
Poikittainen likipitäen pystysuorassa (max. kulma ± 10
astetta pystysuorasta) oleva yhdestä putkesta muodostuva turvakaari, joka sijaitsee aivan etuistuinten takana.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja revu Näytä viesti
Auto on LJ70 ja kaaret on tulossa korin ulkopuolelle.
Tästä on jauhettu jo ennenkin, mutta minkalaiset on trialsäännöt täyttävät ulkopuoliset kaaret LJ:ssä?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.06.2011, 16:00
revu:n Avatar
revu revu ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.06.07
Sijainti: kuopio, Finland.
Viestit: 1.278
Perusasetus

Enpä ole trial sääntöihin perehtynyt, mutta jos tuolta trial puolelta löytyy joku viittaus kaaren kulmaan niin sama kai se on sen mukaan laittaa. eihän sitä tiedä vaikka nuo joskus tuolta kopioisivat noita sääntöjä tuonne suunnistus cupiin.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.06.2011, 21:15
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Smile

Saahan ne ulkopuolellekin rakentaa


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Tästä on jauhettu jo ennenkin, mutta minkalaiset on trialsäännöt täyttävät ulkopuoliset kaaret LJ:ssä?
Tuossa ote Trialin säännöistä jossa todetaan että ulkopuolisetkin kaaret on sallittuja. Perusrakenne on samanlainen kuin sisäpuolisissakin ja kuvia löytyy AKK:n sääntökirjasta ja palstaltakin Eurotrial-sääntötopikista.

2.2.13 Turvakaaret
Turvakaarisäännöt ovat AKK:n sääntökirjan mukaan tai vähintään alla luetelluin ehdoin. Luokkakohtaisissa säännöissä esiintyvät erityismääräykset tulee lisäksi
täyttyä.
Original, harrastestandard ja standard ryhmissä on turvakaaren tai kehikon asentaminen sallittua. Avoautossa tulee olla vähintään pääkaari takatuin sekä diagonaalituella, jos autossa ei ole turvakaarta alun perin se tulee asentaa. Muissa luokissa 6-pisteen turvakehikko on pakollinen. Tehdastekoisten kaarien ulkomittoja/muotoa ei saa muuttaa. Suzuki SJ:n ja Samurain alkuperäinen B-kaari ei ole hyväksyttävä turvakaareksi. Alkuperäiset putket saa vaihtaa sääntöjen mukaisiksi, ulkoiset mitat tulee kuitenkin säilyttää.
Maastoautojen turvakehikko voidaan tarvittaessa rakentaa joko osittain tai kokonaan korin ulkopuolelle. Tällöin tulee kuitenkin varmistaa kaarien tukipisteiden kiinnitys myös rungon tai lattian/helman yläpintaan
sekä pääkaaren ristituenta.
Rungollisissa tai putkirunkoisissa maastoautoissa etu- ja takatuet saavat tulla kuormaa kantavien jousituksen tukipisteiden ulkopuolelle, kiinnitettävä tällöin
suoraan runkoon. Itsekantavalla korilla olevissa autoissa tehtävä lisätuki kuormaa kantavaan jousituksen tukipisteeseen mikäli tukien kiinnitys tehtävä tukipisteiden ulkopuolelle.
Rungollisissa tai putkirunkoisissa maastoautoissa kiinnityspisteet on vahvistettava runkoon kiinnitettävin tuin, mikäli kiinnityspisteen keskikohdan etäisyys korin ja rungon välisestä kiinnityksestä ylittää 50cm.
Pää ja sivukaarien materiaalin minimimitat ovat, saumattomalla putkella joko 45x2,5mm tai 50x2,0mm, mikäli käytetään saumallista materiaalia, tulee materiaalin minimimitat olla vähintään 45x3,2. Muissa putkissa sallitaan saumattomana vähintään 38x2,5mm tai 40x2,0mm tai saumallisena 42x3,2mm. Missään putkissa ei saa olla rakennetta heikentäviä vaurioita, koskettaa
myös ylimääräisiä vahvikkeita joita kaarikehikkoon on kiinnitetty!
Turvakaariin saa katkohitsata putken pituus suuntaisesti suojia/vahvikkeita joiden leveys on pienempi kuin puolet kaariputken ympärysmitasta. Turvakaariin saa myös katkohitsata muita tarvittavia kiinnikkeitä
putken suuntaisilla saumoilla, poikittaiset (putken ympäryssuuntaan) tehdyt saumat muualla kuin kaarien liitoskohdissa ovat kiellettyjä (poislukien sääntökirjan liitteessä J erikseen mainitut tapaukset). Kaariputken läpi tehtävät kiinnitykset on aina toteutettava hitsatuilla holkeilla vahvistamalla, joskin tämän kaltaista kiinnitystä tulee käyttää vain pakottavassa tilanteessa. Turvakaaria ei saa käyttää nesteiden kuljettamiseen.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.06.2011, 21:24
FROM FROM ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 25.06.08
Sijainti: KANGASALA
Viestit: 706
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat Näytä viesti
Tuossa ote Trialin säännöistä jossa todetaan että ulkopuolisetkin kaaret on sallittuja. Perusrakenne on samanlainen kuin sisäpuolisissakin ja kuvia löytyy AKK:n sääntökirjasta ja palstaltakin Eurotrial-sääntötopikista.

2.2.13 Turvakaaret
Turvakaarisäännöt ovat AKK:n sääntökirjan mukaan tai vähintään alla luetelluin ehdoin. Luokkakohtaisissa säännöissä esiintyvät erityismääräykset tulee lisäksi
täyttyä.
Original, harrastestandard ja standard ryhmissä on turvakaaren tai kehikon asentaminen sallittua. Avoautossa tulee olla vähintään pääkaari takatuin sekä diagonaalituella, jos autossa ei ole turvakaarta alun perin se tulee asentaa. Muissa luokissa 6-pisteen turvakehikko on pakollinen. Tehdastekoisten kaarien ulkomittoja/muotoa ei saa muuttaa. Suzuki SJ:n ja Samurain alkuperäinen B-kaari ei ole hyväksyttävä turvakaareksi. Alkuperäiset putket saa vaihtaa sääntöjen mukaisiksi, ulkoiset mitat tulee kuitenkin säilyttää.
Maastoautojen turvakehikko voidaan tarvittaessa rakentaa joko osittain tai kokonaan korin ulkopuolelle. Tällöin tulee kuitenkin varmistaa kaarien tukipisteiden kiinnitys myös rungon tai lattian/helman yläpintaan
sekä pääkaaren ristituenta.
Rungollisissa tai putkirunkoisissa maastoautoissa etu- ja takatuet saavat tulla kuormaa kantavien jousituksen tukipisteiden ulkopuolelle, kiinnitettävä tällöin
suoraan runkoon. Itsekantavalla korilla olevissa autoissa tehtävä lisätuki kuormaa kantavaan jousituksen tukipisteeseen mikäli tukien kiinnitys tehtävä tukipisteiden ulkopuolelle.
Rungollisissa tai putkirunkoisissa maastoautoissa kiinnityspisteet on vahvistettava runkoon kiinnitettävin tuin, mikäli kiinnityspisteen keskikohdan etäisyys korin ja rungon välisestä kiinnityksestä ylittää 50cm.
Pää ja sivukaarien materiaalin minimimitat ovat, saumattomalla putkella joko 45x2,5mm tai 50x2,0mm, mikäli käytetään saumallista materiaalia, tulee materiaalin minimimitat olla vähintään 45x3,2. Muissa putkissa sallitaan saumattomana vähintään 38x2,5mm tai 40x2,0mm tai saumallisena 42x3,2mm. Missään putkissa ei saa olla rakennetta heikentäviä vaurioita, koskettaa
myös ylimääräisiä vahvikkeita joita kaarikehikkoon on kiinnitetty!
Turvakaariin saa katkohitsata putken pituus suuntaisesti suojia/vahvikkeita joiden leveys on pienempi kuin puolet kaariputken ympärysmitasta. Turvakaariin saa myös katkohitsata muita tarvittavia kiinnikkeitä
putken suuntaisilla saumoilla, poikittaiset (putken ympäryssuuntaan) tehdyt saumat muualla kuin kaarien liitoskohdissa ovat kiellettyjä (poislukien sääntökirjan liitteessä J erikseen mainitut tapaukset). Kaariputken läpi tehtävät kiinnitykset on aina toteutettava hitsatuilla holkeilla vahvistamalla, joskin tämän kaltaista kiinnitystä tulee käyttää vain pakottavassa tilanteessa. Turvakaaria ei saa käyttää nesteiden kuljettamiseen.


aina vaan unohtuu pääkaaren ristikko ja diakonaali mitkä sie trialissa kuulemma tarvittais
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.06.2011, 06:12
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat
Maastoautojen turvakehikko voidaan tarvittaessa rakentaa joko osittain tai kokonaan korin ulkopuolelle. Tällöin tulee kuitenkin varmistaa kaarien tukipisteiden kiinnitys myös rungon tai lattian/helman yläpintaan
sekä pääkaaren ristituenta.
Mutta mitä tää tarkottaa käytännössä? Onnistuu, jos rakentaa helmat 200mm leveestä palkista, jotta voi vetää pääkaaren alapään ja takatuet sen yläpintaan, vai?
Ja tarkottaako tuo ristituenta, että ulkopuolisiin kaariinkin pitää tehä diagonaali auton läpi, vai riittääkö siihen kiinnityslaput pääkaaresta auton koriin?

Jokseenkin vaan ymmärsin trialin kaarisäännöistä, jotta niiden pohjalta on mahdotonta tehdä siistejä, ulkopuolisia kaaria enää.
Sisäpuolellehan riittää kyllä pääkaari takatuin, ja vaikka pikakiinnityksinmuutamalla pultilla. Siksi ulkopuolisilla kaarilla ei juuri ole mitään väliä, kuhan tekee siistit ja käytännölliset, ja jos meinaa trialia lähtee ajamaan, niin joutuu joka tapauksessa sitten sisälle lisäämään sen "virallisen kaaren".

Viimeksi muokannut Viipo : 21.06.2011 06:20
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
turvakaarien paksuus junnu78 Tekniikka & Jutustelu 4 23.10.2008 13:52
saako sammutus olla käsikäyttöinen? Cental73 Tekniikka & Jutustelu 26 24.05.2007 20:39
saako olla oksa vaijereita savu Tekniikka & Jutustelu 34 07.04.2007 16:36
Turvakaarien kiinnitys IironSika Tekniikka & Jutustelu 31 08.09.2006 23:08
O: Turvakaarien teko apua (UAZ) Revolver O/M/V Muut 5 02.08.2006 07:40


Sivu luotu: 06:03 (GMT +2).