Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeepp
Jaha.. Mietippä tuo pato homma uusiksi.. Loputki tulis räjäyttää kun eivät tee toimiva kalaportaita entisiin.. Juoksee liikaa rahaa muute ohi .Jännä kun Ruotsissa ja Norjassa toimivat..
Luonnon monimuotoisuus säilytettävä ja elanto palautettava myös ii ja kemijoen latvoille.. Tois töitä ja matkailua muuallekin kun Torniojoelle.
|
Mulla taitaa olla keskivertoa enemmän kokemusta vesivoimasta, valjastetun joen varressa olen ikäni asunut. Tässä kunnassa on 7 vesivoimalaitosta. Sitä ei käy kiistäminen, etteikö luonto olisi muuttunut. Ei harriakaan tarvitse enää pyytää perholetkalla Kitisen sillan alta, vettä on pari metriä enemmän kuin vielä 80-luvulla.
Paljon on jokivarsi komistunut, pajupusikot ovat vähentyneet. Kunnat saavat kiinteistöverotuloja ja mm. Helsingin kaupunki halpaa omistajasähköä.
Lokan ja Porttipahdan altaat ovat muodostuneet virkistysalueiksi. Paljon on mökkejä rannoilla, toki vielä riittää tilaa uusillekin mökeille.
Olen kyllä veikkaillut, että kun malmia tulee löytymään riittävästi altaiden alta, saatetaan ne joskus laskea tyhjiksikin. Yhdellä ydinvoimalalla pystytään
tuo sähköntuotanto nykyisin korvaamaan; aikoinaan ei vissin osattu, tai...
Säätövoimaa silti tarvitaan.
Ei näytä Torniojokivarrenkaan kuntien talous oikein vahvalta, matkailukunnissa (Kolari, Muonio) laskettelukeskukset tuovat ne matkailutulot. Ei kalastus, vaikka sitä ei voimalat häiritse.
Savukoski ja Pelkosenniemi ovat asukasluvultaan samassa suuruusluokassa, noin 1000 asukasta. Kokkosnivan vesivoimala pitää Pelkosenniemen talouden turvattuna, Savukoskella on hiljaisempaa.