Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.12.2014, 13:00
nyyperi nyyperi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.10
Sijainti: Ristiina
Viestit: 434
Perusasetus

Muistaaks kukaan sellasta Suolakuuppaa, jonka varaa lämmintä koneesta, ja se lämmin pysyy siellä päivätolokulla?? Sitä toitotettiin telkkarissa Suomen lamasta nostajana, edellisen laman aikana. Sitten tuli Nokia, ja se kuhnepytty jäi unholaan... Saappeihin niitä ainakiin piti asentaa??? Ja samoihin aikoihin oli joku uus moottorikeksintö, sellanen hydraulisylinterin näköinen kromattu härpäke, jonka piti olla teho/paino/kulutus suhteiltaan jotain lähellä ikiliikkujaa... sekin katos maailmanhistorian hämärään...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.12.2014, 13:12
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi Näytä viesti
Muistaaks kukaan sellasta Suolakuuppaa, jonka varaa lämmintä koneesta, ja se lämmin pysyy siellä päivätolokulla?? Sitä toitotettiin telkkarissa Suomen lamasta nostajana, edellisen laman aikana. Sitten tuli Nokia, ja se kuhnepytty jäi unholaan... Saappeihin niitä ainakiin piti asentaa??? Ja samoihin aikoihin oli joku uus moottorikeksintö, sellanen hydraulisylinterin näköinen kromattu härpäke, jonka piti olla teho/paino/kulutus suhteiltaan jotain lähellä ikiliikkujaa... sekin katos maailmanhistorian hämärään...
Isoissa Bemareissa on niitä suola tai mitälie pyttyjä varastoimassa lämpöä jotta lämppäristä tulee parkissa tai heti käynnistettäessä lämmintä. Ainakin -03 530:sen ohjekirjasta lueskelin siitä järjestelmästä. Taisivat sakun viedä kunnian siitäkin.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 14.12.2014, 20:05
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Poro-vitossa ei toimi hehkut kuin koristeeksi ja piti saada kerran nopeasti käyntiin ja cooleri on mukavasti puskurin takana ja puskurissa kolo johon kuumailma puhallin jumittuu.

Puhallin puolelle teholle, sisälle, kuppi kaffetta ja talvisaappaat jalkaan mersuun ja muutaman kierroksen starttauksen jälkeen käyntiin kuin kesällä puhallin pois ja aidalle



Siitä tuli mieleen et jos ois pajeron mallisesti cooleri lappeellaan koneen päällä niin siihenhän nopeasti tekisi sinoli kaukalon alle, jos sopivasti sais niin ei tartteis koskaan ees poistaakkaan ja marketista grillin varaosa pietso niin ei tarttei tupakkamiehiäkään kysellä, et jos hehkuja sytettelemään.


Ainoo mikä tartteis huolia niin ois tarpeeks notkeen öljyt, konekkaan ei kolistaisi kun lämmintä ilmaa sisäänsä saisi
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.12.2014, 20:31
Mettäkana Mettäkana ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.14
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 130
Perusasetus

http://www.sercap.fi/product/9/binar...kw-esilammitin

Siitä siperian testattu laite Toimiskohan tuo miten jeepin 4l koneessa kun laitettu max 3.5l. Oishan tuolla kyllä 12 kW lämmitinkin..
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.12.2014, 22:10
Jukeman Jukeman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Oulu
Viestit: 99
Perusasetus

vanha savustuspönttö hyötykäyttöön, teet tulet ilman kantta ja annat hiillostua , ja eiku auton alle... kyllä se siittä lähtee. Paitsi jos sun auto tiputtelee liikaa nesteitä allensa, voi tulla sammuttimelle tarvetta.
tai hätätilassa vanha kattopellin lipare jonka päälle notski, ja se sitten alle kun hiillostuu.

Eikö nuo ennen vanhaan noin lämmittäny kalustoa, ja vennäällä vieläki jossakin siperiassa. Paitti siellä lyödään tulet suoraan alle... ei odotella hiilloksia
__________________
-Särkemällä oppii-
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.12.2014, 22:32
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ford59 Näytä viesti
Isoissa Bemareissa on niitä suola tai mitälie pyttyjä varastoimassa lämpöä jotta lämppäristä tulee parkissa tai heti käynnistettäessä lämmintä. Ainakin -03 530:sen ohjekirjasta lueskelin siitä järjestelmästä. Taisivat sakun viedä kunnian siitäkin.
Jostain tämäntapaisesta oli vuosia sitten juttua - oisko sillon puhuttu jostain lämpöakusta - menikö homma jotenkin munille kun ei ole kuulunut enää oikein mitään aiheesta?

Jos se toimis kunnolla, mua kyllä kiinnostas!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 14.12.2014, 23:44
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Mutuja menneiltä vuosikymmeniltä.....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Jostain tämäntapaisesta oli vuosia sitten juttua - oisko sillon puhuttu jostain lämpöakusta - menikö homma jotenkin munille kun ei ole kuulunut enää oikein mitään aiheesta?

Jos se toimis kunnolla, mua kyllä kiinnostas!
Siis nuo suolavaraajat on tehokkaita, siis kun latataan lämpöä Latentti? tms lämmöllä, niin se vapautuu "pikkasen peinemmällä" lämpötilalla, ja jos 100 kg varaajaa, niin vesi/glykoli-seos on huomattavan tehokas "aine-" jos latauslämpötila on esim. 80 astetta, ja puretaan pakkasen puolelle...

siis normi lokilämppärin korvaajaksi ei ole? sillä mm. varsinkin hinta karkaa.... ja noiden suolavaraajien lataus/luovutus lämpötilat on lähellä toisiaan: siis "kuumaa" riittää "pitkään", mutta sitten kylmenee vauhdilla...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 15.12.2014, 12:18
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis nuo suolavaraajat on tehokkaita, siis kun latataan lämpöä Latentti? tms lämmöllä, niin se vapautuu "pikkasen peinemmällä" lämpötilalla, ja jos 100 kg varaajaa, niin vesi/glykoli-seos on huomattavan tehokas "aine-" jos latauslämpötila on esim. 80 astetta, ja puretaan pakkasen puolelle...
http://www.motiva.fi/liikenne/liiken..._jakeluautossa

Tuolta löytyy jotain loppuraporttiakin kun oikeasta valikosta klikkaa. Ei vielä ole näkynyt Motonetin ja Bilteman tarjousten joukossa näppärää valmista pakettia asennettavaksi!
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 15.12.2014, 15:32
nyyperi nyyperi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.10
Sijainti: Ristiina
Viestit: 434
Perusasetus

Tuo oli mielenkiintoinen! Tuli mieleen yks systeemi jonka luin tänä syksynä jostain. Jollakullaa oli vanah auto, ja se oli hyvin kylmä. Nämä olivat sitten pistäneet sisälle vanhan lämpöpatterin, sellasen pyöreän vanhan aikaisen jossa on ne rivat, ja pakokaasu kulkemaan sen kautta. Tän jälkeen oli kabiinissa lämpö riittänyt! Tuo meijen käyttis bussi kun kans tuon rikkinäisen webaston kanssa aika viilee, ja lämpeneekin hitaasti.... Mut ei oikein vielä hirviä johtaa pakokaasua matkustamoon...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 15.12.2014, 16:52
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi Näytä viesti
Tuo oli mielenkiintoinen! Tuli mieleen yks systeemi jonka luin tänä syksynä jostain. Jollakullaa oli vanah auto, ja se oli hyvin kylmä. Nämä olivat sitten pistäneet sisälle vanhan lämpöpatterin, sellasen pyöreän vanhan aikaisen jossa on ne rivat, ja pakokaasu kulkemaan sen kautta. Tän jälkeen oli kabiinissa lämpö riittänyt! Tuo meijen käyttis bussi kun kans tuon rikkinäisen webaston kanssa aika viilee, ja lämpeneekin hitaasti.... Mut ei oikein vielä hirviä johtaa pakokaasua matkustamoon...
Kyl vanhempiem autojen moottoreissa on tupannu lämpöä riittää jäähdytysveteen. Itsellä oli w123 Mersussa ylimääräinen lämmityskenno kierrättämässä sisäilmaa. Se oli kuskin penkin takana.

Mielestäni tämäntapainen ratkaisu olis aika hyvä jos sen yhdistäs siihen, että autossa on tavanomaista tehokkaampi sähköllä toimiva nestekierron lämmitys. Saisi ikkunat äkkiä sulaksi.

Mersuhan on mulla vieläkin olemassa - ehkä systeemiä olis vieläkin kiva testata kun laittas lisäksi letkulämppärin kun lohkolämmitin siinä jo on. Tosin alkuperäinen lämmityslaitteen kenno vaatisi toimenpiteitä mutta kahden kennon systeemi oli silti aika kova kun autossa ei tainut ilman kierrätystä muuten olla niin lisäkennolla pystyi kierrättä pelkkää sisäilmaa ja auton omalla puhaltimella säännöstelee raittiin ilman tuloa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Auton sisätila lämmitys värkkiä SpyDuck O/M/V Muut 7 10.10.2013 20:41
Auton lämmitys trailerin päällä rhm Tekniikka & Jutustelu 24 01.01.2011 02:42
Myydään lämmitys brikettiä ventora O/M/V Muut 0 31.12.2009 15:43
Autotallin lämmitys ? RST Chit-Chat 49 13.10.2006 23:11
Lämmitys laitejuttuja. offipete Tekniikka & Jutustelu 1 20.01.2006 23:31


Sivu luotu: 08:40 (GMT +2).