Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.02.2014, 20:25
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tonnisata Näytä viesti
Jepjep- totta sinällään. Mutta kun se vuoto ei aina ole variksen läpilennettävän kokoinen reikä. Tuppaa olemaan vuotoja jotka muutamanpäivän, viikon tai kuukauden kuluttua tulee vasta esiin, kun kylmää ei laitteesta enää ulos saadakkaan. Silloinhan se on täytetty, no- ilmeisen asianmukaisesti kuitenkin mutta onhan se noin satku rahaa palanut.

Taas sitten eiku täyttämään, ja vuotoa etsimään uudella innolla ja lompakko auki vaan. Minua ainakin kiinnostaisi joissaintapauksissa ominvoimin pikkusen lisätä sinänsä vaaratonta kylmäainetta järjestelmään ja kokeilla omatoimisesti pysyykö sen kuukauden paineet sisällä.
Tämä kokohomma on vähän sellanen "fifti sixti" juttu.
Suomesta ei vaan saa noita puteleita, pakko siirtyä ruotsin maahan josta taitaa löytyä, vaikka sielläkin samaa kieltolakia taitavat elää, tai merta edemmäs niin näyttää olevan helposti saatavissa.
Jos huoltofirmalla on tiedossa, että järjestelmä on vajunut lyhyessä ajassa, niin pitäis alkaa tutkia mistä tulee ulos.
Typpi on paras siinnä vaiheessa, halpaa tavaraa ja ei ole sinäänsä myrkyllistä ja tulee erittäin pienestä reiästä ulos...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.02.2014, 22:05
tonnisata:n Avatar
tonnisata tonnisata ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 13.01.06
Sijainti: Pyhäjärvi
Viestit: 1.120
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
Jos huoltofirmalla on tiedossa, että järjestelmä on vajunut lyhyessä ajassa, niin pitäis alkaa tutkia mistä tulee ulos.
Typpi on paras siinnä vaiheessa, halpaa tavaraa ja ei ole sinäänsä myrkyllistä ja tulee erittäin pienestä reiästä ulos...

Noilla automaatti kone huoltofirmoilla, esim V kirjaimella alkavalla rengasliikkeillä on sitten sitä typpeä niissä koneissa että voi tarkistaa? Tai jollain muulla- millä? Kysyn kun en tiedä
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.02.2014, 22:46
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.792
Perusasetus

Typellä on kyllä hyvä koeponnistaa ja ettiä kuplia. Se vaan, että siinä tarttis ihan omin pikku kätösin tehdä muutakin kuin laittaa huoltolaitteen pikaliittimet kiinni ja painaa starttinappulaa. Se taas on jo liikaa niille kirjekurssin käyneille "hyväksytyille asentajille"

Kai sieltä sun nurkilta löytyy joku oikea kylmäseppä joka vois töräyttää painetta koneeseen tai jopa etsiä sen vuodon. Ja sen jälkeen täyttää sen.

Ootko muuten edes koittanut jäljittää sitä öljyä? Kylmäainevuodon mukana tulee öljysumua ja se jää kiinni tahmeana vuodon ympäristöön. Onko esim. lauhduttimessa märän näköinen kohta? Pikaliittimien ympärillä saattaa olla jäämiä mutta ne on voinut tulla letkujen liittämisessä. Korkit pois ja kuplia liittimiin. Tai sitten katso kohta 2.
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.03.2014, 22:46
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tonnisata Näytä viesti
Noilla automaatti kone huoltofirmoilla, esim V kirjaimella alkavalla rengasliikkeillä on sitten sitä typpeä niissä koneissa että voi tarkistaa? Tai jollain muulla- millä? Kysyn kun en tiedä
Erilliseen typpi pulloon paineen alennin. Sopiva letku ja ilmastoinnin venttiilin hana, eli ei ajeta ilmastointihuoltokoneen kautta typpeä, ainakaan meidän laite ei kykene.

Ja jos öljyn sekaan on laitettu väriainetta, niin typpi ajaa öljyä/väriä ulos samalla tavalla kuin kylmäaine, jolloin vuoto kohtaa etsitään UV-valon ja lasien kanssa.
Toki tarpeeksi ison vuodon näkee ilmankin.
Ja erilaisia vuodon ilmaisin laitteita on, antaa piipauksen kun viedään sensori pää vuotavaan kohtaan.
Tai ruikataan vuodon paljastajaa, reagoi vuotoon kuplina tai muulla tavoin esim värjäytyy. (köyhän miehen tapaan vesi ja pesuaine seos, mutta "oikeat" aineet on joskus herkempiä ilmaisemaan).

Myös V-kirjaimella alkavan rengasliikkeenmiehen pitäisi reagoida asiaan, mutta ilmeisesti he ei tee korjauksia?, vain "perushuoltoa", joten tarvitsee viedä johonkin oikeaan korjaamoon jossa ottautuvat asiaan.
Mutta silti Vor mainostaa että tekevät huoltoja/katsastusremontteja/ym.

Viimeksi muokannut Jeep-Ukko : 02.03.2014 22:52
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.03.2014, 18:41
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hutikka Näytä viesti
Tosin nyt on ollu käytössä sitä öljyä missä on väriaine mukana.Eli UV-valolla ja keltasilla laseilla pystyy tutkimaan mahdolliset vuotokohdat
Ei tartte edes UV valoa, vaan tehokas LED fikkari ja sillä "tutkii", koska väriaine näkyy vihertävänä. UV-valolla kun tuppaa naama ja kädet palaa pidemmän päälle, eikä silmätkään siitä tykkää....

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tonnisata Näytä viesti
Kyllä se uusimmissä volttimittaus paineanturilta kertoo minkä verran ainetta järjestelmässä on, jos tietoa hommasta on riittävästi, vanhemmissa eeri juttu.
Paine muutetaan sähköarvoksi, joka luetaan massana??? Menee fysiikka uusiksi tai sitten meille ei koulussa opetettu ihan kaikkea...

Paineanturi mittaa painetta.

Ilmastointilaite toimii paine-erolla. Toimiakseen pitää muodostaa paine-ero. Jos järjestelmässä on R134a kylmäainetta, on tasapaineessa siellä +20C lämpötilassa 4,8bar paine kaikkialla. Kylmäaineen määrällä ei vaikutusta tähän paineeseen. -29C lämpötilassa R134a nesteytyy ja paine tällöin 1bar.

Ilmastointilaite toimii nesteellä ja kaasulla. Kun neste höyrystyy (kylmäkenno matkustamossa) saadaan ilmaa jäähdytettyä. Kaasu kun puristetaan nesteeksi kompressorissa, syntyy lämpöä, joka jäähdytetään ulkoilmalla jäähdyttimellä.

Jos kylmäainetta on liikaa, höyrystimessä ai saada aikaan muutosta, vaan neste virtaa takaisin kompressorille kovalla paineella, jolloin tuho on väistämätön (jotain paukahtaa rikki).
Korkeapainepuoli suojattu yleensä rajapaineventtiilillä ~50bar
Matalapainepuoli kestää n. 10-20bar letkuistaan. (käyttöpaine 1.0 - 2.5bar)

Jos kylmäainetta ei ole riittävästi, kaasua ei saada nesteeksi ja järjestelmä ei tuota kylmää. Mitään ei hajoa, eikä kompressoriakaan silloin pyöritetä.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
Käytännössä huolto sisältää vanhojen myrkkyjen talteen oton.
Samalla pihalle tulee öljyä.
Järjestelmän alipaineistus (alipaineella järjestelmästä kuivataan kosteus pois ja selviää vuodot).
Uuden kylmäaineen laitto (painon mukaan, mutta vian haussa painellakin on merkityksensä, joten paineellakin pystyy aineen määrää arpoa, mutat hyöty suhde kärsii, jos ainetta on liikaa/liian vähän), (alipaine helpottaa aineen sisälle santiakin...)
Uutta öljyä tarpellinen määrä, cl.

Jos järjestelmässä on vikaa, toimii jotenkin, niin paine mittareilal pystyy vikaa selvittämään.
On olemassa ohje arvoja, joissa paine ja imu puolen paineet pitäisi noin suunnilleen olla, en niitä rupea tähän kertoileen.
Toki saattaa olla myös järjestelmiä, jotka poikeaa ohje arvoista.
---
Mutta väriaineen saa lisätä jälkikäteen öljyyn.
Öljyn koostumus varastossa huononee, jos siinnä on väriaine, joten väriainetta EI saisi laittaa vasta kuin juuri silloin kun öljy käytetään.
---
Huoltoa ei saa tehdä, muuta kuin talteen ottavalla huoltokoneella.
Vapaaseen ilmaan ei saisi päästää.
----
Jokainen ammattilainen/yritys, joka ottaa rahaa vastaan, pitää olla käynyt kurssit. Jos asentaja ei tiedä mitä tekee (ei ole käynyt kurssia), niin silloin firma on kusessa...
Kaikilta pitää löytyä omalla nimellä varustettu paperi.

Periaatteessa yksityisiltä kielletty. Mutta silti laki sanoo, jokainen voi omille koneilleen tehdä mitä haluaa...
Kaverille ei saa tehdä.
Huollossa kylmäaine poistetaan ja erotetaan mukana tuleva öljy. Kylmäaine palautetaan järjestelmään ja LISÄTÄÄN PUUTTUVA ainemäärä. ELI MITÄÄN EI LAITETA ROSKIIN, vaan öljykin menee jäteöljynä kiertoon!!!

Ensiksi järjestelmään imaistaan (alipaineella) öljyt, sitten ladataan kylmäaine ja viimeiseksi väriaine.
Mutta VÄRIAINE SÄILYY IKUISESTI kun se sinne kerran on laitettu, joten sitä ei tarvitse joka perhanan kerta sinne lisätä.

Sitten tarkasteaan järjestelmän toiminta ja tähän tarvitaan mittareita, jotta LP ja HP saadaan luettua.

Ja homma on luvanvaraista, ihan sen takia, kun Kioton sopimus näin vaatii kasvihuonekaasujen kanssa. Ja Suomessa KYLMÄAINETTA ei saa ostaa kuin luvanvarainen yritys. Yksityisille ei sitä myydä!
Ja kaverin autoa saa luvanhaltija kyllä tehdä, ja kannattaa muistaa, jotta ilmastointilaitetta saa ihan itsekkin LAILLISESTI korjata, kun kylmäaineet on siitä poistettu!

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
Periaatteessa asiakas kuvittelee maksavansa uusista myrkyistä.
Mutta todellisuudessa asiakas maksaa vanhojen puhdistuksesta ja jos järjestelmässä on ollut vajausta, niin silloin sisälle menee myös uutta.
Järjestelmästä irtoaa itsestään epäpuhteuksia, letkujen sisäpinnasta liukenee, kompressorista lähtee metallia, jne.
Puhdas aine toimii paremmin, kuin vanha epäpuhdas.

Mutta asiakastahan ei kuseteta, että myymmepä sinun omat aineet sinulle takaisin ja tehdään sillä rahaa. Ilmastointi huoltokoneetkin maksaa, ja huollon hinnalla kuoletetaan koneenkin hintaa, ei pelkän myrkyn osto hintaa. Toki kannatava bisnes alkaa siinnä vaiheessa, kun koneen hinta on kuolletettu, mutta ilmastointi huoltokonettakin täytyy huollattaa säännöllisesti, jne, joten on käyttö kulujakin, muutakin kuin tarvittava kylmäaine ja öljy.

Periaatteessa meidän talossa ei edes myydä pelkkää ilmastointi huoltoa, meillä myydään koko koneen määräsiaikais huoltoja, jotka sisältää ko toimen piteen automaattisesti.
Ja usein muun remontien yhteydessä, joudumme lauhdutinta irroittaan, hyttiä nostaan, jne, jolloin kylmäaineet on pakko ottaa järjestelmästä pois, jolloin huoltokin tulee tehtyä samalla "ilmaiseksi".
Toki eihän se siinnäkään vaiheessa ilmasta ole, siinnä vaiheessa laskun loppu summa alkaa olla useampia tonneja/kymppi tonneja, jolloin se kuittaantuu siinnä...

Henkilöauto puolelta löytyykin enempi näitä bisneksen tekijöitä.
Yks mies laittaa useamman koneen yhtäaikaa pöhisemään useampaan autoon, kaikilta laskutetaan joku kiinteä ilmastointi huollon hinta, mutta ei tarvi palkkaa maksaa kuin yhdelle miehelle joka seuraa kaikkien laitteiden toimintaa. Samalla saattaa tehdä muuta tuottavaa asiakas palvelu työtä, varaosamyyntiä, jne.
Sitten kun löytyy vikaa, niin sitten hinta pomppaa, kun toinen mies alkaa vikaa etsiä tunti hinnaston mukaisesti...
JUURI NÄIN, mutta saa sen rahan ottaa remontissa siitä huollostakin. Näin menetellään ihan "järjestelmällisesti", mutta kun valitat siitä, niin poistuu kyllä laskusta todella liukkaasti...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- Näytä viesti
Miten se vuotopaikka selviää aina vaan täyttämällä?
Kattele missä on öljyn tahraama liitos tai kenno. Ellei nyt koko konehuone ole öljyssä jo muutenkin.
Jos siellä järjestelmässä on vielä painetta niin fairyvettä vaan epäiltyyn kohtaan niin pitäis näkyä vuodon.
Ite etsisin ensin elektronisella vuodonetsimellä mutta kun DIY on aihe niin...
Paineilma käy, mutta tarvii ajaa kuivaajan läpi. 5bar on oikein hyvä paine!!!! Ja saippuahan kuplii kivasti, joten siinä teille ihmeainetta ilmastoinnin vuodonhakuun!!!!

Elektroninen haistelija on ihan kiva, se haistaa myös pierun vahvuuden!!! Sekä pahan hengityksen!!!!

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
Jos huoltofirmalla on tiedossa, että järjestelmä on vajunut lyhyessä ajassa, niin pitäis alkaa tutkia mistä tulee ulos.
Typpi on paras siinnä vaiheessa, halpaa tavaraa ja ei ole sinäänsä myrkyllistä ja tulee erittäin pienestä reiästä ulos...
Typpi on parasta, kun siinä ei ole kosteutta. Jos tallissa on hitsausvehkeet, niin hiilidioksidi on erinomaista myös, KUNHAN muistaa pitää ovet auki. Muuten voi tulla vähän huono olo...

MUTTA tarkoituksenani ei ole nokittaa ketään, vaan antaa tarkkaa tietoa tuosta mystisestä laitteesta, joka on niin yber-simppeli kuin olla ja voi. Toimiakseen se tarvitsee ainoastaan paineen R134a kaasusta. Jos painetta on, niin silloin kannattaa ekaksi tutkia :
- paineanturi
- kompressorin magneettikytkin (jos muuttuvatilavuuksinen, niin onneksi olkoon! Ei voi mitata)
- mitata paineet ekaksi LP, koska pitää olla alle 5bar. Sitten HP paljonko tulee painetta (norm. yli 10bar)
- nestekuivain tarkastaa ettei pohja ole jäässä (eli kosteutta järjestelmässä ja tekee jäätä putkistoon!)
Sen jälkeen alkaa kotikonstit olla jo syöty ja kannattaa KYSYÄ ammattilaisilta.

Ja ilmastointeja on kahdenlaisia:
- presostaatti ohjattuja (99%)
- orifice venttiilillä kuristettuja (harvinaisempia, paitsi jenkit ja VAG)

Siitä sitten tutkimaan ja tuhoamaan alumiini/teräs liitoksia, joihin TVH on antanut liimanestettä ilmaiseksi!!!

T:Mikki
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.03.2014, 23:56
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Ei tartte edes UV valoa, vaan tehokas LED fikkari ja sillä "tutkii", koska väriaine näkyy vihertävänä. UV-valolla kun tuppaa naama ja kädet palaa pidemmän päälle, eikä silmätkään siitä tykkää....
Ei kannata normaalin harrastajan kerätä harmaita hiuksi tuon takia, auringosta ja loisteputkista saa moninkertaisen annoksen joka päivä , jos 5 minuuttia hakee vuotoa, ja puhuttiin myös noista laseista...

p.s arvaappa minkä aallonpituista valoa nuo nykyiset Led-taskulamput tuottaa, ennenkä se muokataan "valkoiseksi"? ja osa valosta karkaa läpi/ohi...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Paine muutetaan sähköarvoksi, joka luetaan massana??? Menee fysiikka uusiksi tai sitten meille ei koulussa opetettu ihan kaikkea...

Paineanturi mittaa painetta.
Ja noissa ilmastointi järjestelmissä NUO paineet on kaiken A ja O, ja ne saadaan aikaan pumppaamalla, kylmäaineen määrällä ja lämpötilaeroilla, kuten itse kerrot seuraavaksi. sitä en tiedä, onko autoissa käytössä/kuinka laajasti noiden paineiden mittaus...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Ilmastointilaite toimii paine-erolla. Toimiakseen pitää muodostaa paine-ero. Jos järjestelmässä on R134a kylmäainetta, on tasapaineessa siellä +20C lämpötilassa 4,8bar paine kaikkialla. Kylmäaineen määrällä ei vaikutusta tähän paineeseen. -29C lämpötilassa R134a nesteytyy ja paine tällöin 1bar.
Siis jos järjestelmässä on paine +20 asteessa alle tuon 4,8 Bar (Muistaakseni alle 4,7 bar) niin silloin kylmäainetta on aivan liian vähän.
Ja tuo R134a kiehumispiste normaalipaineessa on (ainakin joillakin valmistajilla) huomattavasti korkeampi, kuin tuo -29C, esim. -26,5c; siis tuo kylmäaine on normaalipaineessa, ja -29C lämpötilassa nestemäistä, samalla lailla kuin vesi huoneenlämmössä. siis voi kantaa esim. sankolla.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Jos kylmäainetta on liikaa, höyrystimessä ai saada aikaan muutosta, vaan neste virtaa takaisin kompressorille kovalla paineella, jolloin tuho on väistämätön (jotain paukahtaa rikki).
Korkeapainepuoli suojattu yleensä rajapaineventtiilillä ~50bar
Matalapainepuoli kestää n. 10-20bar letkuistaan. (käyttöpaine 1.0 - 2.5bar)

Jos kylmäainetta ei ole riittävästi, kaasua ei saada nesteeksi ja järjestelmä ei tuota kylmää. Mitään ei hajoa, eikä kompressoriakaan silloin pyöritetä.
Siis jos kylmäainetta on liikaa, niin höyrystimessä on niin suuri vastapaine, että kylmäaine ei höyrysty, vaan palaa kompuralle nesteenä, ja yhdistettynä tuo höyrystyminen imutahdin aikana, (jos kylmäaine pääsee nesteenä sylinteriin) siis raju lämpötilan lasku; ja osittainen nesteisku, niin kompura leipoo kiinni. ja jos kylmäainetta himppu vähemmän, niin se höyrystyy kompurassa; siis kompura käy tosi kylmänä.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Huollossa kylmäaine poistetaan ja erotetaan mukana tuleva öljy. Kylmäaine palautetaan järjestelmään ja LISÄTÄÄN PUUTTUVA ainemäärä. ELI MITÄÄN EI LAITETA ROSKIIN, vaan öljykin menee jäteöljynä kiertoon!!!

Ensiksi järjestelmään imaistaan (alipaineella) öljyt, sitten ladataan kylmäaine ja viimeiseksi väriaine.
Mutta VÄRIAINE SÄILYY IKUISESTI kun se sinne kerran on laitettu, joten sitä ei tarvitse joka perhanan kerta sinne lisätä.
Taitaa päätyä tuo ulostettu öljy Riihimäen taivaalla? (siis ekokemi polttaa hallitusti, toki pieniä epävirallisia "kilpailijoita" lienee....)


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Sitten tarkasteaan järjestelmän toiminta ja tähän tarvitaan mittareita, jotta LP ja HP saadaan luettua.
Tästä olen täsmälleen samaa mieltä!

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Ja homma on luvanvaraista, ihan sen takia, kun Kioton sopimus näin vaatii kasvihuonekaasujen kanssa. Ja Suomessa KYLMÄAINETTA ei saa ostaa kuin luvanvarainen yritys. Yksityisille ei sitä myydä!
Siis olet oikeassa, enemmän kuin arvaatkaan: lainaus: "Suomessa KYLMÄAINETTA ei saa ostaa kuin luvanvarainen yritys. Yksityisille ei sitä myydä!"
MUTTA: Tuota R134a :ta käytetään muuallakin, kuin kylmäaineena!
Ja sitä saa ostaa aivan vapaasti, olikohan edes ikäräjaa?, parhaimmillaan sekatavarakaupasta!
Minuakin yllätti tieto; näin meitä kustaan silmään!

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Typpi on parasta, kun siinä ei ole kosteutta. Jos tallissa on hitsausvehkeet, niin hiilidioksidi on erinomaista myös, KUNHAN muistaa pitää ovet auki. Muuten voi tulla vähän huono olo...
Ja Jotkut "kurjajussit" hitsaa puhtaalla hiilidioksidilla! esim. 1o litraa/min ilmaan! ja ovet kiinni! toki tuolla seoskaasulla tilanne ei ole sanottavasti eri, ja puhtaalla/seos argonilla polttaa paljaan nahan varmaan tuhat? kertaa nopeammin, kun tuolla aikaisemmin -Mikki- varoitteli tuosta vuodon etsinnästä UV- valolla? (siis arvaus!)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
MUTTA tarkoituksenani ei ole nokittaa ketään, vaan antaa tarkkaa tietoa tuosta mystisestä laitteesta, joka on niin yber-simppeli kuin olla ja voi. Toimiakseen se tarvitsee ainoastaan paineen R134a kaasusta. Jos painetta on, niin silloin kannattaa ekaksi tutkia :
- paineanturi
- kompressorin magneettikytkin (jos muuttuvatilavuuksinen, niin onneksi olkoon! Ei voi mitata)
- mitata paineet ekaksi LP, koska pitää olla alle 5bar. Sitten HP paljonko tulee painetta (norm. yli 10bar)
- nestekuivain tarkastaa ettei pohja ole jäässä (eli kosteutta järjestelmässä ja tekee jäätä putkistoon!)
Sen jälkeen alkaa kotikonstit olla jo syöty ja kannattaa KYSYÄ ammattilaisilta.
Noita paineita en kommentoi (tullut "murehdittua" viimmeaikoina molemmin puolin tuota R134a olevia kylmäaineita omiin tarpeisiin)

Mutta tuo: lainaus: """- nestekuivain tarkastaa ettei pohja ole jäässä (eli kosteutta järjestelmässä ja tekee jäätä putkistoon!)""" jäi pikkasen mietityttämään, että miten tarkistetaan?
mutta tuo viimmeinen; OSITTAINEN lainaus;" ....kannattaa KYSYÄ ammattilaisilta." on asiaa.

Siis tuolla kylmäaineella on se huono ominaisuus; että jos sitä jostain tihahtaa nesteenä silmään tippa, niin Silmä, ja koko muu harrastaja pääsee leikkauspöydälle, ja jos näkökyky saadaan palautettua puoleen alkuperäisestä, niin leikkaus ei liene epäonnistunut...

Ja jos tämänkin topiikin jäsenillä on vaikeuksia käyttää momenttiavainta tms. niin tuo ilmastoinnin toimintaperiaatteen, ja vianetsintä, olisi varmaan syytä jättää ainakin "asiaan perehtyneen" huoleksi.

p.s minäkin maksoin oman hodarin ilmastoinnin R12 "huollosta/täytöstä" monin kertaisen hinnan, mitä nämä "uudemmat" R134a käyttävät autot saa "heräteostoina", ja kaikkein tumpeloin kylmä-"asentaja" sattui tekemään huoltoa, nortti suupielessä, farkut jalassa, t-paidassa, ja esim. suojalaseista ei tietoakaan... suu ympyrkäisenä katseli R12 liittimiä, ja totesi ettei koskaan ole nähnyt tuommoisia... (lähes kaikki alle vm. 1990 on niitä...)
Oli pikkasen vaikea olo, silloin ei ollut edes tuota R134a:ta ns. käden ulottuvilla... ja tuo ?isecon49? maksoin reippaan 10x sen, mitä tuo R134a hetken myöhemmin, ilman alennuksia!
Tulipa neuvottua vajaa 100e/tunti, Alv 0%, mutta laskuttaja/maksaja oli väärinpäin! puhallin pelin poikki, heti kun kävi ilmi, että kylmää ei tule...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.03.2014, 02:37
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Mutta tuo: lainaus: """- nestekuivain tarkastaa ettei pohja ole jäässä (eli kosteutta järjestelmässä ja tekee jäätä putkistoon!)""" jäi pikkasen mietityttämään, että miten tarkistetaan?

juuri niinkuin siinä lukee, pohja jäätyy kun kuivaimen massa jäätyy ja johtaa kylmän läpi.

Noh, nusnus alko taas...
Olkoot......
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hiilaripullon täyttö VS-Suomessa? allu-85 Tekniikka & Jutustelu 11 11.01.2013 13:08
Tankin täyttö putki HCK Tekniikka & Jutustelu 14 25.08.2012 13:07
hj60 vaihteiston täyttö kone1 Tekniikka & Jutustelu 3 03.12.2010 18:21
Hiilidioksidipullon täyttö Tampere ToyWo Chit-Chat 2 10.01.2009 00:15


Sivu luotu: 07:18 (GMT +2).