![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Typpi on paras siinnä vaiheessa, halpaa tavaraa ja ei ole sinäänsä myrkyllistä ja tulee erittäin pienestä reiästä ulos...
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Noilla automaatti kone huoltofirmoilla, esim V kirjaimella alkavalla rengasliikkeillä on sitten sitä typpeä niissä koneissa että voi tarkistaa? Tai jollain muulla- millä? Kysyn kun en tiedä ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Typellä on kyllä hyvä koeponnistaa ja ettiä kuplia. Se vaan, että siinä tarttis ihan omin pikku kätösin tehdä muutakin kuin laittaa huoltolaitteen pikaliittimet kiinni ja painaa starttinappulaa. Se taas on jo liikaa niille kirjekurssin käyneille "hyväksytyille asentajille"
Kai sieltä sun nurkilta löytyy joku oikea kylmäseppä joka vois töräyttää painetta koneeseen tai jopa etsiä sen vuodon. Ja sen jälkeen täyttää sen. Ootko muuten edes koittanut jäljittää sitä öljyä? Kylmäainevuodon mukana tulee öljysumua ja se jää kiinni tahmeana vuodon ympäristöön. Onko esim. lauhduttimessa märän näköinen kohta? Pikaliittimien ympärillä saattaa olla jäämiä mutta ne on voinut tulla letkujen liittämisessä. Korkit pois ja kuplia liittimiin. Tai sitten katso kohta 2.
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja jos öljyn sekaan on laitettu väriainetta, niin typpi ajaa öljyä/väriä ulos samalla tavalla kuin kylmäaine, jolloin vuoto kohtaa etsitään UV-valon ja lasien kanssa. Toki tarpeeksi ison vuodon näkee ilmankin. Ja erilaisia vuodon ilmaisin laitteita on, antaa piipauksen kun viedään sensori pää vuotavaan kohtaan. Tai ruikataan vuodon paljastajaa, reagoi vuotoon kuplina tai muulla tavoin esim värjäytyy. (köyhän miehen tapaan vesi ja pesuaine seos, mutta "oikeat" aineet on joskus herkempiä ilmaisemaan). Myös V-kirjaimella alkavan rengasliikkeenmiehen pitäisi reagoida asiaan, mutta ilmeisesti he ei tee korjauksia?, vain "perushuoltoa", joten tarvitsee viedä johonkin oikeaan korjaamoon jossa ottautuvat asiaan. Mutta silti Vor mainostaa että tekevät huoltoja/katsastusremontteja/ym.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 Viimeksi muokannut Jeep-Ukko : 02.03.2014 22:52 |
#5
|
||||||
|
||||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Paineanturi mittaa painetta. Ilmastointilaite toimii paine-erolla. Toimiakseen pitää muodostaa paine-ero. Jos järjestelmässä on R134a kylmäainetta, on tasapaineessa siellä +20C lämpötilassa 4,8bar paine kaikkialla. Kylmäaineen määrällä ei vaikutusta tähän paineeseen. -29C lämpötilassa R134a nesteytyy ja paine tällöin 1bar. Ilmastointilaite toimii nesteellä ja kaasulla. Kun neste höyrystyy (kylmäkenno matkustamossa) saadaan ilmaa jäähdytettyä. Kaasu kun puristetaan nesteeksi kompressorissa, syntyy lämpöä, joka jäähdytetään ulkoilmalla jäähdyttimellä. Jos kylmäainetta on liikaa, höyrystimessä ai saada aikaan muutosta, vaan neste virtaa takaisin kompressorille kovalla paineella, jolloin tuho on väistämätön (jotain paukahtaa rikki). Korkeapainepuoli suojattu yleensä rajapaineventtiilillä ~50bar Matalapainepuoli kestää n. 10-20bar letkuistaan. (käyttöpaine 1.0 - 2.5bar) Jos kylmäainetta ei ole riittävästi, kaasua ei saada nesteeksi ja järjestelmä ei tuota kylmää. Mitään ei hajoa, eikä kompressoriakaan silloin pyöritetä. Lainaus:
Ensiksi järjestelmään imaistaan (alipaineella) öljyt, sitten ladataan kylmäaine ja viimeiseksi väriaine. Mutta VÄRIAINE SÄILYY IKUISESTI kun se sinne kerran on laitettu, joten sitä ei tarvitse joka perhanan kerta sinne lisätä. Sitten tarkasteaan järjestelmän toiminta ja tähän tarvitaan mittareita, jotta LP ja HP saadaan luettua. Ja homma on luvanvaraista, ihan sen takia, kun Kioton sopimus näin vaatii kasvihuonekaasujen kanssa. Ja Suomessa KYLMÄAINETTA ei saa ostaa kuin luvanvarainen yritys. Yksityisille ei sitä myydä! Ja kaverin autoa saa luvanhaltija kyllä tehdä, ja kannattaa muistaa, jotta ilmastointilaitetta saa ihan itsekkin LAILLISESTI korjata, kun kylmäaineet on siitä poistettu! Lainaus:
Lainaus:
Elektroninen haistelija on ihan kiva, se haistaa myös pierun vahvuuden!!! Sekä pahan hengityksen!!!! ![]() ![]() Lainaus:
MUTTA tarkoituksenani ei ole nokittaa ketään, vaan antaa tarkkaa tietoa tuosta mystisestä laitteesta, joka on niin yber-simppeli kuin olla ja voi. Toimiakseen se tarvitsee ainoastaan paineen R134a kaasusta. Jos painetta on, niin silloin kannattaa ekaksi tutkia : - paineanturi - kompressorin magneettikytkin (jos muuttuvatilavuuksinen, niin onneksi olkoon! Ei voi mitata) - mitata paineet ekaksi LP, koska pitää olla alle 5bar. Sitten HP paljonko tulee painetta (norm. yli 10bar) - nestekuivain tarkastaa ettei pohja ole jäässä (eli kosteutta järjestelmässä ja tekee jäätä putkistoon!) Sen jälkeen alkaa kotikonstit olla jo syöty ja kannattaa KYSYÄ ammattilaisilta. Ja ilmastointeja on kahdenlaisia: - presostaatti ohjattuja (99%) - orifice venttiilillä kuristettuja (harvinaisempia, paitsi jenkit ja VAG) Siitä sitten tutkimaan ja tuhoamaan alumiini/teräs liitoksia, joihin TVH on antanut liimanestettä ilmaiseksi!!! ![]() ![]() ![]() T:Mikki
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#6
|
|||||||||
|
|||||||||
![]() Lainaus:
p.s arvaappa minkä aallonpituista valoa nuo nykyiset Led-taskulamput tuottaa, ennenkä se muokataan "valkoiseksi"? ja osa valosta karkaa läpi/ohi... Lainaus:
Lainaus:
Ja tuo R134a kiehumispiste normaalipaineessa on (ainakin joillakin valmistajilla) huomattavasti korkeampi, kuin tuo -29C, esim. -26,5c; siis tuo kylmäaine on normaalipaineessa, ja -29C lämpötilassa nestemäistä, samalla lailla kuin vesi huoneenlämmössä. siis voi kantaa esim. sankolla. Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
MUTTA: Tuota R134a :ta käytetään muuallakin, kuin kylmäaineena! Ja sitä saa ostaa aivan vapaasti, olikohan edes ikäräjaa?, parhaimmillaan sekatavarakaupasta! Minuakin yllätti tieto; näin meitä kustaan silmään! Lainaus:
Lainaus:
Mutta tuo: lainaus: """- nestekuivain tarkastaa ettei pohja ole jäässä (eli kosteutta järjestelmässä ja tekee jäätä putkistoon!)""" jäi pikkasen mietityttämään, että miten tarkistetaan? mutta tuo viimmeinen; OSITTAINEN lainaus;" ....kannattaa KYSYÄ ammattilaisilta." on asiaa. Siis tuolla kylmäaineella on se huono ominaisuus; että jos sitä jostain tihahtaa nesteenä silmään tippa, niin Silmä, ja koko muu harrastaja pääsee leikkauspöydälle, ja jos näkökyky saadaan palautettua puoleen alkuperäisestä, niin leikkaus ei liene epäonnistunut... Ja jos tämänkin topiikin jäsenillä on vaikeuksia käyttää momenttiavainta tms. niin tuo ilmastoinnin toimintaperiaatteen, ja vianetsintä, olisi varmaan syytä jättää ainakin "asiaan perehtyneen" huoleksi. p.s minäkin maksoin oman hodarin ilmastoinnin R12 "huollosta/täytöstä" monin kertaisen hinnan, mitä nämä "uudemmat" R134a käyttävät autot saa "heräteostoina", ja kaikkein tumpeloin kylmä-"asentaja" sattui tekemään huoltoa, nortti suupielessä, farkut jalassa, t-paidassa, ja esim. suojalaseista ei tietoakaan... suu ympyrkäisenä katseli R12 liittimiä, ja totesi ettei koskaan ole nähnyt tuommoisia... (lähes kaikki alle vm. 1990 on niitä...) Oli pikkasen vaikea olo, silloin ei ollut edes tuota R134a:ta ns. käden ulottuvilla... ja tuo ?isecon49? maksoin reippaan 10x sen, mitä tuo R134a hetken myöhemmin, ilman alennuksia! Tulipa neuvottua vajaa 100e/tunti, Alv 0%, mutta laskuttaja/maksaja oli väärinpäin! puhallin pelin poikki, heti kun kävi ilmi, että kylmää ei tule... |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Mutta tuo: lainaus: """- nestekuivain tarkastaa ettei pohja ole jäässä (eli kosteutta järjestelmässä ja tekee jäätä putkistoon!)""" jäi pikkasen mietityttämään, että miten tarkistetaan?
juuri niinkuin siinä lukee, pohja jäätyy kun kuivaimen massa jäätyy ja johtaa kylmän läpi. ![]() Noh, nusnus alko taas... Olkoot...... ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hiilaripullon täyttö VS-Suomessa? | allu-85 | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 11.01.2013 13:08 |
Tankin täyttö putki | HCK | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 25.08.2012 13:07 |
hj60 vaihteiston täyttö | kone1 | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 03.12.2010 18:21 |
Hiilidioksidipullon täyttö Tampere | ToyWo | Chit-Chat | 2 | 10.01.2009 00:15 |