Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja apiaani
Pitääkö ihmisen olla helvetisti päntännyt voidakseen toimia ympäristöä säästävästi?
|
Ei tietenkään. Mutta tietty sivistyneisyys auttaa ymmärtämään myös muiden ajatuksia ja mielipiteitä. Olen joskus huomannut, että äänekkäimmät "yhden asian" ihmiset ovat aika yksinkertaisia. Minusta tuntuu, että mitä enemmän on tietoa niin sitä vähemmän pidetään meteliä. Elämässä taitaa olla myös niin, että mitä enemmän tietää sitä paremmin ymmärtää ettei tiedäkään vielä juuri mitään.
On tietenkin selvä, että kouluja käymätönkin ihminen voi olla sivistynyt ja älykäs. Paljon kouluja käynyt on ainakin oppinut kuuntelemaan ja käsittelemään tietoa. Ja jos osaa kuunnella ja käsitellä tietoa on helpompi oppia keskustelemaan. Minusta sivistyneisyys ei ole pelkkää älyä ja tietoa.
Tuossa vaan tuli tätä ja erästä toista topikkia lukiessa mieleen offiharrastajan stereotyyppi. Tai siis sellainen jota minä kokemuksieni kautta pidän tyypillisenä offiharrastajana.
Itse olen lähinnä wannabeoffaaja, enkä tunne henkilökohtaisesti montaakaan offaria. Jostain syystä ei kuulu tuttavapiiriin. Ja tuosta panzerin tekstistä päätellen niitä on taas yksi vähemmän. Kokemukseni offareista perustuu siihen mitä olen offipalstalta lukenut, nähnyt liikenteessä ja kahdessa ajotapahtumassa nähnyt.