![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Arvasin, että jollakin harrastajalla menee herne nenään kun tällaisesta aiheesta koettaa keskustelua aloittaa. Minusta on kuitenkin parempi mitä aikaisemmin ne herneet menee nenään. Ja olen vakuuttunut siitä, että jos moottoriurheiluharrastajat ovat aloitteellisia harrastuksen ekologisessa kehittämisessä he saavat lisäaikaa harrastukselleen. Itse en vastusta moottoriurheilua. Pidän sitä kuitenkin tavallaan turhana. Samalla tavalla ajateltuna kaikki tai lähes kaikki harrastus on turhaa. Ihmisten pitää saada harrastaa. Harrastuksissakin on kuitenkin otettava huomioon muitakin kuin oma napa. En todellakaan tuomitse maastoautoilua. Kuitenkin ajattelen, että lajin tulevaisuudelle olisi parempi, jos harrastajat osoittaisivat arvostavansa luontoa. Tätä arvostusta voi osoittaa monella tavalla. Pienistä asioista koostuu iso kokonaisuus. Pieniä luontoa arvostavia tekoja offissa on esimerkiksi nämä: -ei jätä maastoon roskia -ei kaada polttoaineita, maaleja, tms metsään tai viemäriin. -pitää auton nestevuodot kurissa -käyttää katalysaattoria jos autossa sellainen on -pitää moottorin teknisesti kunnossa etenkin päästöjen osalta Näillä ei ole kokonaisympäristövaikutukseen kovinkaan suurta vaikutusta yksittäisinä asioina. Kuitenkin jos kaikessa asenne on luontoa arvostava niin kokonaisuutenakin voi tehdä paljon. Harrastuksen kannalta on huonoa se, että tyypilliset maastoautoiluharrastajat eivät ole kovin sivistyneitä. Alhainen koulutustaso näkyy asenteissa ja keskustelukyvyn puutteessa. Ei ole hyvä jos heti teilataan aivan hulluksi kun yrittää herättää harrastuksen ekologisuudesta keskustelua. Niin sanottujen viherpiiperoiden ja ituhippienkin kanssa on keskusteltava kiihtymättä. Tai ehkä juurikin nimenomaan niiden kanssa. Kumpiko antaa harrastukselle lisää jatkoaikaa? Vaihtoehto A. Vedän heti turpaan jos joku syyttää saastuttamisesta! Vaihtoehto B. Istutaas tähän kannolle ja keskustellaan miten tän lajin ympäristölle aiheuttamaa kuormitusta voidaan vähentää. Minusta kanssa tuntuu siltä, että sähkömaastoautosta saadaan kestävämpi kuin polttomoottorisesta. Tietysti on selvää, että offaajat ajelee vanhoilla autoilla. Harrastuskaluston muuttuminen esim. hybrideiksi tai sähköautoiksi tapahtuu 20 vuotta sen jälkeen kun niitä tulee uusiin autoihin. Näin ollen tekniset ratkaisut joilla harrastaja tänä päivänä voi autonsa saastutusta parantaa on melko vähissä. Bensa-autoissa kai katalysaattori on kova sana. Dieseleissäkin on ihan mieletön merkitys päästöissä jos kone on ajettu ihan väljäksi ja ruiskutussuuttimet on jämähtäneet auki. En tiedä onko minkälaiset erot huono- ja hyväkuntoisella dieselillä voi olla, mutta hajun ja savun perusteella veikkaan ääritapauksissa pitoisuustasojen olevan tuhatkertaisia. Jos pitää auton moottorin päästöihin vaikuttavilta osiltaan kunnossa niin ei varmaankaan ole ekologisesti perusteltua vaihtaa sitä esim. uuteen Lexuksen hybridimaasturiin vaikka päästöt vähän vähenis. Jos sitä mielikuvitusmaasturia lähtis suunnittelemaan niin mulla tulee mieleen tällaista. -pieni turbomoottori jonka tehtävänä on ladata akkuja. Tällöin kone saadaan käymään koko ajan hyötysuhteen kannalta optimaalisella käyntinopeudella. Koneen teho ja virrantuottokapasiteetti tulisi olla sellainen, että autolla voi ajaa maantiellä rauhallisesti jopa ilman akkuja. Riittäiskö johonkin 1500 kg:n autoon joku 1,2 litran kone? -sähköinen tai sähkömekaaninen voimansiirto. Tällöin voidaan valita ajetaanko pelkällä etuvedolla, takavedolla vai nelivedolla. Älykkäällä tekniikalla saadaan vetoa jaettu esim. 0/0/0/100% tai 25/25/25/25% tai ihan kaikkea noiden väliltä. -akkujen koko voisi olla sitä luokkaa, että akuilla voitais ajaa n. 30 minuuttia. -tällaisesta hybridistä on saatavissa hetkellisesti ihan mieletön vääntö joka riittää kiipeämään vaikka pystysuoraan ylös. Paketista saadaan siis kevyt, energiataloudellinen ja 6 litrasen bensakoneen vääntö. Valmistuskustannukset alkaa nykytekniikalla olemaan kilpailukykyiset. Vaihtoehtoisesti autossa vois olla edessa mekaaninen voimansiirto ja takana sähköinen. Takaveto otettas peliin liukkaalla tai maastossa. PS! Mulla on kilvissä ja vakuutuksissa 6 ajoneuvoa kahdelle kuskille. Näiden lisäksi on vielä pari sellaista joissa ei ole kilpiä tai vakuutuksia. Eli en ole ihan perusviherhippi, vaan samanlainen saastuttaja kuin muutkin. Tai jotain.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Ite oon aatellu lopettaa koko saastuttavan harrastuksen heti, kun hiihtäminen ja luisteleminen kesällä lopetetaan, ja uiminen talvella, paitsi avannossa.
__________________
Elämässä pitää olla luksusta, hiluksusta. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ja tähän vielä itse lisäisin lomalennot jonnekki vinkukiinaan.
__________________
RASOR Rauman Seudun OffRoad ry Vain kääpiöt madaltavat autojaan... |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Eikö olisi ekolokista poistaa katalysaattorit ettei tulisi hiilidioksidipäästöjä?
![]()
__________________
"Kerran luulin olevani väärässä. Erehdyin." -Oscar Wilde- Yritin epäonnistua. Onnistuin. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Pitääkö ihmisen olla helvetisti päntännyt voidakseen toimia ympäristöä säästävästi?
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sanon vaan että onpahan taas joku insinööri päässyt pätemään muita korkeammalla sivistyneisyydellään. ![]()
__________________
-ISORY OFFROAD- |
#7
|
||||
|
||||
![]()
KIM ennenkun dissaat enempää meitä maastoautoilijoita niin kerron tässä sitten julkisesti sun "enduro" harrastuksesta. Tulee tää tausta sitten muidenkin tietoon. Sellainen asian harrastaja sieltä Lammilta huutelee!
Ja ennenkun alat haukkumaan maastoautoilijoita tyhmiksi ja sivistymättömiksi niin kannattaa muistaa omat lähtökohdat. Koulutushan on sulla hyvä, mutta ei ne poista niitä sun henkilökohtaisia ongelmiasi minkä takia sut potkittiin pois edellisestä meidän yhteisestä harrastuksesta. En niitä aio ruotia täällä sen enempää mutta jos ei itsellä ole kaikki kunnossa niin kannattaako sitten provota porukkaa?! Paitsi jos sitten on itse siinä tilassa ettei tilannettaan tajua. Ajatus mistä tämän topicin aloitit on ihan hyvä! Tilanteita kannattaa aina miettiä etukäteen ja sitäkin mihin tämä harrastus tulee myöhemmin muuttumaan.
__________________
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa" |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tiedoksi panzerille, että kyllä me samassa tiimissä ollaan yhä. Minusta ei ihan niin helpolla pääse eroon. Päälliköllekin löytyy päällikkö. Ihan kiva, että saan sinulta palautetta luonteeni heikkouksista. Voisitko kuitenkin joskus neuvoa ihan kasvotusten missä pitää parantaa ja miten. Tiedän olevani usein ärsyttävä, mutta me ollaan kai kuitenkin samalla puolella? |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Ekilogisin auto on se jota ei ole koskaan valmistettukaan, toiseksi ekologisin se mitä käytetään, eikä kolmen vuoden väliajoin saastuttavasti romuteta ja valmisteta uudelleen.
Kuluttaako hybridin valmistaminen vähemmän uusiutumattomia energiavaroja ja energiaa kuin esimerkiksi Lada 1200L:n valmistaminen aikoinaan? Polttoainetta ne käyttävät yhtä paljon per ajosuorite. Pää pois mainosmiehen/poliitikon perseestä, ja järjellä ajattelemaan! Kaikella tällä vouhotuksella rahastetaan, ja jos vouhotuksella ei joku taho voisi rahastaa, vouhotus lakkaisi heti alkuunsa.
__________________
A-P *Muovi on saatanasta* KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
otetaan nyt sekin huomioon että vaikka tuommoinen vanhempi diiseli puheltelee kohtuullisen mustia pilviä(varsinkin hieman syöttöjä nostettaessa) niin se on pääasiassa nokea eli varsinaiset päästöt ovat kuitenkin aika alhaiset. Ja turhaan me suomalaiset täällä hikeennytään, ollaan kuitenkin aika alhaisia saastuttajia verrattuna yhdysvaltoihin ja muihin kehitysmaihin.
ja noista sähköautoistakin vielä sen verran että niin kauan ku ne akut painaa ihan perkeleesti eikä niillä voi ajaa ees 800km ja lataus kestää yli tunnin niin mulle ei semmoista tule. ja noi hybridithän nyt on aivan puhdasta huijausta, joku pikkunen diesel polo kuluttaa vähemmän polttoainetta kuin esim prius. ja mitenkä tuo alhainen koulutustaso nyt muka asenteisiin ja puhetaitoihin vaikuttaa? kyllä mulla äiti piti aikoinaan huolen ettei ihan kusipäätä kakarasta tullut. tottahan se on että perusmaasturisti on itse antikristus ja hänen maasturinsa eli helvetintuli tuhoaa koko maailman. meni jo ehkä hieman OT ![]()
__________________
-77 Jeep cj7 (projekti) -69 chevy c20 pickup -78 opel kadett 1.9 talviauto Banaani päivässä pitää kädet lattiassa |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
On tietenkin selvä, että kouluja käymätönkin ihminen voi olla sivistynyt ja älykäs. Paljon kouluja käynyt on ainakin oppinut kuuntelemaan ja käsittelemään tietoa. Ja jos osaa kuunnella ja käsitellä tietoa on helpompi oppia keskustelemaan. Minusta sivistyneisyys ei ole pelkkää älyä ja tietoa. Tuossa vaan tuli tätä ja erästä toista topikkia lukiessa mieleen offiharrastajan stereotyyppi. Tai siis sellainen jota minä kokemuksieni kautta pidän tyypillisenä offiharrastajana. Itse olen lähinnä wannabeoffaaja, enkä tunne henkilökohtaisesti montaakaan offaria. Jostain syystä ei kuulu tuttavapiiriin. Ja tuosta panzerin tekstistä päätellen niitä on taas yksi vähemmän. Kokemukseni offareista perustuu siihen mitä olen offipalstalta lukenut, nähnyt liikenteessä ja kahdessa ajotapahtumassa nähnyt. |
#12
|
||||
|
||||
![]()
tässä sulle lisää stereotypiaa..
tukkeutuvien katalysaattorien pelossa revin koko pakoputket pois, kuulostaa ituhipinkin korvaan puhdas vinkkelikasi paremmalta. päivällä siivosin pikkujoulusafarin jäljiltä takaloosterista hirveän kasan alumiinisia ,33 tölkkejä (liekö jaffaa vai keskitsiä), kessuaskeja, yms muuta roskaa. Ei ole luonnossa! sitten vaihdoin vähän saastuttavaan korean ihmeeseen jarrupalat, ja mietin että olisi hiton paljon kivempi tehdä ekoteko, hävittää lapsityövoimalla ja uusiutumattomilla materiaaleilla valmistettu korean paska, ja ajella Blazerilla arkiajot... Mutta kun ei vaan luonto anna periksi saastuttaa niin paljoa, eli pakko ajella vähäpäästöisellä pakolliset ajot ![]()
__________________
------------------------------------ Etelä-Suomen Offroad ry ------------------------------------ |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa kuin ripulin parantaminen pieremällä liika tarkkuus osoittaa teknisen kypsymättömyyden. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
tämä kertookin jo aika paljon.......
__________________
www.classicjeepparts.com |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Okei bensahana kiinni ja aiheeseen...
Lainaus:
Jos joka pyörällä on oma moottori niin... Yhdeltä pyörältä ulos saatava teho,tai vetovoima on sen 25 % ellei joka moottori ole mitoitettu maksimi tehon mukaan jolloin systeemistä tulee järjettömän painava,ja kallis.Kun taas lukollisessa perinteisessä maasturissa sieltä tulee lukot päällä tarvittaessa se 100 % Edelleenkin ekologisinta olisi hyödyntää jo olemassa olevaa tekniikkaa,ja kenties päästöjä,eli se metaani käyttöinen moottori,maakaasu laitteita saa lähes joka bensa koneeseen,ja metaania tulee jokaiselta suljetulta kaatopaikalta,viemärilaitoksista(käyttävät sen kyllä itse),ja maataloudesta. Ei uutta ongelma jätettä,vaan kasvihuonekaasut kierrätykseen,ja sitä kautta maapallo pelastuu... ![]() ![]() ![]() Ja sitten pikkujouluihin tuottamaan sitä metaania... |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Täysin tyhjänpäiväistä soopaa tälläinen näennäisekoilu.
Jos nää hipit hasahöyryiltään viittis edes vähän asiaa tutkia, niin selviäis että jopa ruoan kasvattamisen aiheuttamat kasvihuonepäästöt on suurempia kuin kilpa-autojen. Tarkoittaa suoraa metaania eli märehtijöiden pierentää... |
#17
|
|||
|
|||
![]()
OK. Joku aikuinen mies ajelee mopolla
keinosiemennysaseman nurkilla täydessä crossihaarniskassa...Tässähän ihan häkeltyy tollasen älykön ulosantia lukiessa. Ei taida lääkitys olla ihan kohdallaan? |
#18
|
|||
|
|||
![]()
Jos ajaa puuhun tai lentää kiveen 40 km/h vauhdissa niin eikö se satu yhtä paljon oli alla mopo, kevari tai isompi pyörä?
|
#19
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mutta katso nyt näiden vastauksia täällä kun ihan asiallinen aloituskirjoitus kuitenkin. Saahan sitä olla vastaan tai sitä mieltä ettei tässä ole ideaa, mutta voisi sen silti järkevästi perustella eikä esittää tuollaista ääliötä mitä useat täällä. Ja ei todellakaan siihen mitään ihmeen koulutustasoa tarvita. Jännä juttu, että eräiden mielestä ekologisuuden lisääminen tarkoittaa yhtä kuin harrastuksen loppuminen. Eihän tästä ole kyse, vaan tyystin eri asiasta. Ja ne jotka väittää että ajavat niin kauan kuin öljyä riittää, niin totuushan on se ettei öljy mihinkään lopu. Sitten kun se käy vähiin, siitä tulee älyttömän kallista ja veikkaampa että harrastus loppuu siihen paikkaan useimmilta. Siksi ei varmaan ole pahitteeksi miettiä muitakin vaihtoehtoja sen jatkamiseen. Ja vielä tiedoksi, että itse en ole mikään ilmastonmuutos intoilija. En oikeastaan usko koko muutokseen siitä syystä että tällä hetkellä "tieto" siitä pohjaa todella vahvasti tietokone simulaatioihin. Ja näissä on se ongelma ettei niissä ole otettu läheskään kaikkia tekijöitä huomioon. Toisekseen nyky supertietokoneiden tehot ei riitä edes vesipisaran fysiikan realiaikaiseen simuloimiseen joten ihan turhaa olettaa että jotain ilmastoa pystytään mallintamaan ja vielä vuosien päähän. Jo ensi viikon sään ennustaminen on niin hataralla pohjalla. Mutta silti, ei tarvitse aivan lapsellisia kommentejä heitellä. Olkaa ennemmin hiljaaj ossei ole järkevää sanottavaa. |
#20
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Saatto mennä ohi aiheen... |
#21
|
|||
|
|||
![]()
Tuo sivistys on kyllä kaiken huippu! Jos satut KIM vierailemaan kuopiossa päin niin ota yhteyttä saat tutustua erääseen diplomi-insinööriin ja tämän tutustumisen jälkeen olet aivan varmasti samaa mieltä kanssani eli koulutuksella ei ole sosiaalisten taitojen kanssa mitään tekemistä tai oikeastaan kokemusteni perusteella joillakin (onneksi moni korkeasta koulutuksesta huolimatta on pysynyt ihmisenä) kusi nousee päähän ja pitää yrittää päteä "viisudellaan" ja teknisillä aloilla tämä "viisaus" saan koulutetut näyttämään kusipäiltä ja ääliöiltä kokemusta ei voita mikään kirjoista luettu.
Aikaisempaa kommenttiani selventääkseni ja itse asiaa koskevaa juttua: Olen myös sitä mieltä, että autourheilunkin on kehityttävä....vaan kun Offroad ei ole niin kaupallinen kuin esim. formulat, josta johtuen kehitys on suurimmakseen yksityisten ihmisten "duunareiden" harteilla, joten tiukemmilla laki-asetuksilla ja päästörajoilla yms. ei kehitystä viedä kovin eteenpäin vaan tehdään kalliimmaksi ja vaikeammaksi eli tulevaisuudessa kun lakia tiukennetaan maastoautoilun osalta ns. punakilvet lisääntyy ja ajoalueet... no aina on joku jolla omaa maata ja sallii kanssa harrastajia. Nykyiset lait autojen rakentelua koskien suorastaan pakottavat käyttämään vanhaakalustoa ja estävät kehitystä. Jos tätä kommettia joku epäilee voi vertailla asetuksia ajoneuvoista vuoteen -89 ja vaikka vuodesta -96 eteenpäin löytää varsin monta kohtaa, jotka estävät rakentelua(eli kehitystä) tehokkaasti. Eli se ekolookisempaan kehittyminen ei täällä vinkuen kyllä toteudu. Väitän että moni offroad harrastaja on ekolookisempi kuin moni itseään "vihreänä" pitävä ihminen(jos ny vihreet on ihmisiä) ps. tässä vaiheessa on otettu jo karjalaa takaisin ehkä pullo tai useampi...... |
#22
|
|||
|
|||
![]()
Mun verenpaineelle ei tee hyvää tällaiset topicit offipalstalla. Tämä on autoharrastajien foorumi, eikö saatana ituhipeille ja ilmastouskovaisille ole muuta paikkaa kirjoitella?
Enkä käsitä miten joku voi olla niin tyhmä että luulee muutaman vanhan maasturin vaikuttavan yhtään mihinkään. Tällaisessa kärpäsenpaskan kokoisessa maassa on ihan vitun sama millä täällä ajaa. Jos ei jumalauta muuta kiinnostavaa oo ku muutaman auton päästöt ni hypätkää narun jatkoksi! |
#23
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Eikä muutama maasturi vaikutakkaan mihinkään. Tosin asiahan on niin, että kokonaisuus ratkaisee. Jos joka paikasta otetaan hitusen, saadan aika paljon lopputulokseksi. Kukaan tuskin Offroadia vihaa tai haluaaa harrastuksen loppuvan, enkä usko, että niin tulee ihan heti käymään. |
#24
|
|||
|
|||
![]()
Tervehdys!
Keskustelu on rönsyillyt ja reaktio oli hyvin arvattavissa. Maastoautoiluharrastajista on tehty muuten ainakin yksi gradu. Sen mukaan keskimääräinen maastoautoilija on noin 35 vuotias, ammattikoulun käynyt, alle keskituloinen suoritystyötä tekevä mieshenkilö, joka on perheellinen. Jotenkin niin se meni. Siis hyvin arvattavastikin. Tietysti joukossa on ylemmän ja alemman koulutuksen saaneita, niin kuin palstan jutuista näkee mitä kukin tekee ja jokainen taaplaa tyylillään. Se, miten gradun tekijä on ideansa työstä saanut, olisi lisätietona varsin mielenkiintoinen. Liekö sosiaalisessa piirissä moinen harrastaja antanut kimmokkeen? Mutta hyvä, että kaikkea tutkitaan. Sivistyksen tasosta taas on hyvänä esimerkkinä tämä keskustelu, jossa on nähtävissä hyviä ja huonoja kommentteja. Fiksuimmat eivät edes vastaa ja ne ketä asiat eivät todellakaan kiinnosta, eivät vastaa nekään. Sen olen tosin huomannut, että lähes jokaisessa harrastupiirissä on ihmisiä erittäin moneen junaan. Pääasiassa monissa harrasteissa ihmisiä yhdistävänä tekijänä on vain kiinnostus johonkin lajiin tai harrasteeseen ja taustoiltaan ja toimintamalleiltaan, sekä elämänkatsomukseltaan ihmiset edustavat hyvin erilaista joukkoa. Siksi usein harrastusten kautta ei löydä samalla tavoin ajattelevien ihmisten ystäväpiiriä vaan oikea ystäväpiiri koostuu elämänkatsomuksen mukaan samalla tapaa ajattelevasta ihmisistä, joiden taustat ja elämä saattaa olla silti kovinkin erilaista mutta vahvempana ominaisuutena on samanlainen ajatusmaailma. Tietenkin on eroa, laitetaanko vertailtavaksi klassisen musiikin yhtäviä vai rokkibändin roudareita. On aivan sama mitä offirintamalla tapahtuu, jos katsotaan asiaa sisältäpäin. Siellä hyväksytään se meininki mikä piireissä on. Mutta kun offroadia aletaan katsoa piirien ulkopuolelta, olisi varmasti jotakin tehtävissä jotta laji saisi jatkua mahdollisimman pitkään suopeiden silmien alla. Suurin osa kaikesta ympäristöystävällisyydestä kaikissa asioissa on puhdasta feikkiä, todellisiin päästövähennyksiin ja maailmanpelastumiseen päästään politiikan, määräysten ja suoranaisen pakottamisen kautta, koskien jokaista yksilöä jne. Mutta tämä facelift olisi tärkeää, sillä jostakin syystä tätäkin lajia pidetään saastuttavana ja luonnon tuhoavana ym. keskimääräistä paljon enemmän. Syynä on varmasti savuavan autovanhukset, jotka konkreettisesti möyrivät luonnossa. Se on konkreettista luonnonrasitusta joka on helppo mieltää erittäin tuhoavaksi. Ja onhan se sitä, kieltämättä. Ja siksi olisi vara parantaa paljon monissa asioissa toimintaa. Mutta juuri niin kuin kirjoitettiin, pääosa ihmisten päästöistä tulee arkielämästä, liikenteestä, asumisesta jne. Täytyy tosin muistaa, että osa ihmisistä yrittää vähentää kulutustaan ja päästöjään ja joillakin se onnistuu ihan luonnostaan kun vain istuu ja filosofoi. Ne, jotka kuluttavat keskimääräistä enemmän, saisivat ainakin pohtia asiaa vähän nykyistä enempi. Kuulun kyllä siihen joukkoon itsekin. Ajan 25000km/v, 3 autoa, osittainen sähkölämmitys, jne.... Se, että ajetaanko hybridillä vain löpöllä, lienee hypoteettista ajattelua. Käytännössä mennään vielä pitkään bensalla ja naftalla. Varsinaisen maastoajon polttoeinekulutus (ja siten päästöt) lienee melko vähäinen, mutta lajin yleinen habitus ei näytä kovin ympäristöystävälliseltä vaan on äijämeininkiä, ajoittain pahimmillaan. Ehkä suurin sanominen toiminnasta tulee nimenomaan luontoon jäävistä jäljistä ja se on asia, johon voi panostaa luvallisilla ajoalueilla ja huolellisella paneutumisella luonnon lajien huomioimiseen ajopaikkojen valinnassa ym. Näitä kannattaa miettiä ihan tosissaan. Eikä se ole pahasta jos kukkanen jää kasvamaan ajouran varteen tai metsälinnun pesä säästyy, se ei ole keneltäkään pois, kun vain huomioidaan asiat omaa nokkaa isommalta alueelta. Varmasti näin tapahtuukin monissa kerhoissa. Lisävalistus ei kuitenkaan olisi varmastikaan pahasta. TT |
#25
|
||||
|
||||
![]() Yhdellä lauseella
Luin tuon ja yritin ymmärtää.
Mitä haluat sanoa?
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan OFFIAUTO | timmy | O/M/V Ajoneuvot | 10 | 27.09.2009 19:43 |
Ostettu Offiauto | panzer | O/M/V Ajoneuvot | 19 | 29.12.2008 13:36 |
Tulevaisuuden offiauto? | solihull | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 24.01.2008 01:07 |
0.VALMIS OFFIAUTO | methäman | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 16.07.2007 15:00 |
Tulevaisuuden "offiauto"? | jeeppi-eki | Chit-Chat | 9 | 24.08.2005 18:29 |