Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy
Öö tuota minkä takia niitä isompia pyöriä ylipäätään pistetään esim.maastureihin??
Eli pieni pyörä,pieni kehä=kulkee huonosti pehmosella. Tosin tuskin tuosta niin suurta haittaa on että se olisi merkittävä ja niitä munkkeja voi kyllä päivitellä isompiin jos tilanne vaatii.
|
Isompi pyörä maasturissa tuo yleensä myös leveämmän renkaan. Jos verrataan 185-14 ja 195/50-13 renkaita niin 13" on leveempi, joten sen myötä en usko että se uppoaa maahan yhtään sen enemmän kuin 14" rengas, koska ei sen korkeudelle pitäisi olla mitään merkitystä uppoamisen suhteen vaan sillä leveydellä. Sen takia maasturin renkaista niitä paineita tiputetaan alaspäin niin saa enemmän rengas pinta-alaa kantamaan. Toki se rengas myös joustaa silloin paremmin, mutta en usko että pehmeällä pinnalla liikuttaessa renkaan joustolla on niin merkitystä. Se taitaa jossain kivikossa enemmän vaikuttaa.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
No, Jos verrataan tuota 195/50-13 ja 185/82-14 rengasta: halkaisijassa noin 15 senttiä eroa, ja jos tuolla 13" renkaalla pitää kantaa 875kg, ja jos ilman paineista puhutaan, niin se on 1,5-2 kertainen.
Ja olen rengaskoneella väännellyt molempia, tuo 13" on todella jäykkä verrattuna 185-14c renkaaseen: ja kun ilmatilan korkeus (poikkeuksellisesti mitattuna vanteen ulkoreunasta, koska vanteen ei kuuluisi joustaa) on tuplat.
|
No nyt meni jakeluun kun se noin selitettiin. Mutta tuo ei tosiaan vaikuta muuhun kuin siihen kääntyvyyteen. Eli 13" rengas pistää enemmän käännöksessä vastaan kuin 14" rengas. Nuo 14" renkaat taitaa olla muutenkin edukkaampia kuin matalat 13" renkaat? Osassa muuten näyttää olevan C-rengas käytössä. Eikö se ole pakun rengas? Osassa taas puuttuu c-merkintä, eli silloin alla on kait normi henkilöauto renkaat vai sitä ei vaan ole ilmoitettu? Olettaen että on neljä rengasta niin eihän se tee kuin 675kg painoa yhdelle renkaalle jos kokonaismassa on 2700kg. Kait henkilöautorenkaat tuon kestää?