Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.08.2013, 08:58
Arctic Rhino:n Avatar
Arctic Rhino Arctic Rhino ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 05.12.12
Sijainti: Pori. Finland
Viestit: 342
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Onko muuten kukaan koskaan saanut kärryn ylipainosta jotain sakkoa? Vetoauton vetopainot ei ole riittänyt yhdistelmään ja sitä tullut sakot? En ainakaan ole kuullut että kukaan olisi saanut.
Juuri tuli tuosta pikavoitto kesäkuun alussa. Ylipainoa ja siitä yhteenvetona liikenteen vaarantaminen ja 16 päiväsakkoa... Sattui vuosi 2010 olemaan hyvä ja kyllä kirpaisi ihan olan takaa...

-Joel

__________________
Elämä on kovaa... Mut ilman kovaa ei oo elämää!
Arctic Rhino
***Noormarkun Off Road Team***
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.08.2013, 18:07
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porin SNAFU Näytä viesti
Juuri tuli tuosta pikavoitto kesäkuun alussa. Ylipainoa ja siitä yhteenvetona liikenteen vaarantaminen ja 16 päiväsakkoa... Sattui vuosi 2010 olemaan hyvä ja kyllä kirpaisi ihan olan takaa...

-Joel

kerro hiukan lisää, paljon oli yli ? paljonko maksua ? keskeytyikö kuljetus ? oliko kärry vetoautoon nähden yli vai massa vaakalla ? kortti riitti kuitenkin ?
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.08.2013, 18:42
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Aisapainon "korjaaminen"


Olen jonkin verran vetänyt noita 2-akselisia kärryjä, ja useampaa sorttia:

Jos itse ostasin kärryä, niin ehdottomasti "kiikkutelillä", ja jos vara valita niin "yhteenkytketyillä"-akseleilla, siis sommoinen kumijousiakselisto, missä akseliputket kytketty toisiinsa tangoilla. huomattavan mukava vetää, kun ei tarvi säädellä renkaan ilmanpaineita tms, jos veturin kuokkukorkeus muuttuu...
Ja sitten noita 13" minipyöriä ei mistään hinnasta; painuvat huomattavan helposti esim. nurmikkoon, ja sitten todella lujilla käännöksissä (nastat varmaan lähtevät irti juuri tuon takia?) -> se mitä esim. 185-14C renkaassa häviää sivuvakavuudessa, tulee monin verroin takaisin muussa, ja onhan niitä noiden välissäkin kokoja, esim. 195/65-15, jos kaipaa jämäkämpää rengasta.
Tuo renkaidsen sijoitus: ehkä parempi, jos lavan reunojen ulkopuolella, yksi hyvä kompromissi olisi yliajon kestävät pyöräkotelot lavan pohjassa, toki lättänäautoille ei ollenkaan hyvä. -> käyttötarve ratkaisee.

Ja jos kärryssä on veltto vetoaisa, niin aina huono vetää.

Ja sitten siihen aisapainoon: Kuormaamisessa tärkein tekijä on nimenomaan OIKEA aisapaino, itse tykkään vetää noita yli trailereita "laittoman suurella" aisapainolla, siis jopa yli 200kg, jos kärryssä painoa yli 2500kg. Helppo mitata vetoaisan reunasta, että painattaa sopivasti koukkua alaspäin... kokeilemalla löytyy oikea mitta...
Jos aisapainoa on liian vähän, niin menee vetäminen "levottomaksi", ja siitä on lyhyt matka "heittelehtimiseen"...,
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.08.2013, 15:07
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.876
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja sitten noita 13" minipyöriä ei mistään hinnasta; painuvat huomattavan helposti esim. nurmikkoon, ja sitten todella lujilla käännöksissä (nastat varmaan lähtevät irti juuri tuon takia?) -> se mitä esim. 185-14C renkaassa häviää sivuvakavuudessa, tulee monin verroin takaisin muussa, ja onhan niitä noiden välissäkin kokoja, esim. 195/65-15, jos kaipaa jämäkämpää rengasta.
Nyt ei kyllä ymmärrä miten 195/50-13 rengas painuu nurmikkoon pahemmin kuin 185-14 rengas? Suurinosa kun noista 13" on juuri tuo 195/50-13. Toisaalta nuo kerran mitä olen kärryä vedellyt niin ihan asvaltilla ja hiekalla on tullut ajeltua.

Näillä näkymin päädyn lavettikärryyn missä renkaat on siis laitteen alla. Keinuteli, minkä myötä vetonupin korkeus on aika sama (jos vaikka joskus saa taas maasturin hankittua) ja keinutelin myötä kärry ei hypi ja pompi niin paljoa. Ainakin jarruttomassa kärryssä keinutelin myötä kärry tulee kyllä niin pehmeästi perässä, joten siellä voi olla jotain särkyvämpää myös kyydissä ilman pelkoa että ne menee aivan palasiksi jokaisesta pienestä töyssystä.

http://www.aisapojat.com/?page_id=453 tuota olen hieman miettinyt. Pitäisi vielä käydä jossain katsomassa sitä. Toisaalta oston suhteen ei ole mitään kiirettä. Kunhan tämän vuoden aikana saisi aikaiseksi..
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.08.2013, 16:54
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Nyt ei kyllä ymmärrä miten 195/50-13 rengas painuu nurmikkoon pahemmin kuin 185-14 rengas? Suurinosa kun noista 13" on juuri tuo 195/50-13. Toisaalta nuo kerran mitä olen kärryä vedellyt niin ihan asvaltilla ja hiekalla on tullut ajeltua.

Näillä näkymin päädyn lavettikärryyn missä renkaat on siis laitteen alla. Keinuteli, minkä myötä vetonupin korkeus on aika sama (jos vaikka joskus saa taas maasturin hankittua) ja keinutelin myötä kärry ei hypi ja pompi niin paljoa. Ainakin jarruttomassa kärryssä keinutelin myötä kärry tulee kyllä niin pehmeästi perässä, joten siellä voi olla jotain särkyvämpää myös kyydissä ilman pelkoa että ne menee aivan palasiksi jokaisesta pienestä töyssystä.

http://www.aisapojat.com/?page_id=453 tuota olen hieman miettinyt. Pitäisi vielä käydä jossain katsomassa sitä. Toisaalta oston suhteen ei ole mitään kiirettä. Kunhan tämän vuoden aikana saisi aikaiseksi..
Öö tuota minkä takia niitä isompia pyöriä ylipäätään pistetään esim.maastureihin??

Eli pieni pyörä,pieni kehä=kulkee huonosti pehmosella. Tosin tuskin tuosta niin suurta haittaa on että se olisi merkittävä ja niitä munkkeja voi kyllä päivitellä isompiin jos tilanne vaatii.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.08.2013, 20:46
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

[QUOTE=Nerd-O;1030054]Nyt ei kyllä ymmärrä miten 195/50-13 rengas painuu nurmikkoon pahemmin kuin 185-14 rengas? Suurinosa kun noista 13" on juuri tuo 195/50-13. Toisaalta nuo kerran mitä olen kärryä vedellyt niin ihan asvaltilla ja hiekalla on tullut ajeltua.

No, Jos verrataan tuota 195/50-13 ja 185/82-14 rengasta: halkaisijassa noin 15 senttiä eroa, ja jos tuolla 13" renkaalla pitää kantaa 875kg, ja jos ilman paineista puhutaan, niin se on 1,5-2 kertainen.
Ja olen rengaskoneella väännellyt molempia, tuo 13" on todella jäykkä verrattuna 185-14c renkaaseen: ja kun ilmatilan korkeus (poikkeuksellisesti mitattuna vanteen ulkoreunasta, koska vanteen ei kuuluisi joustaa) on tuplat.

-> siis tuo 195/50-13 reilusti pienempi, reilusti suuremmilla paineilla, puolet matalammalla kyljellä oleva jäykkärakenteinen rengas on "rautapyörä" verrattuna 185-14C renkaaseen. -> siis sen kulutuspinta pyrkii pysymään pyöreänä, siis painaa nurmikkoa vain pieneltä alalta, verrattuna tuohon isompaan/pienemmillä paineilla olevaan/pehmeämpään, joka kulkee liiotellusti "kuin teloilla"

Ja toinen negatiivinen piirre noissa 13" extramatalissa on juurikin tuo jäykkyys: jos käännät yhtään, niin renkaat alkaa "panna vastaan": siis kun tuo 13" rengas alkaa piirtää mustaa asfalttiin, niin 185-14c on hivenen mutkalla... helppo testata itsekkin keinutelillä olevalla kärryllä TASAISELLA alustalla: pistä kuorma kärrystä tasapainoon, että voi lykätä nokkapyörän varassa 1-2 hengen voimalla, ja kokeilkaa työntää vetoaisasta suoraan sivulle, kuinka pitkälle renkaat joustaa? tietysti pitää olla vastaava toinenkin kärry....

Mutta on 13" varmaankin parempi vetää sivutuulessa moottoritiellä.... Mutta molempia vetäneenä, Minun Mielestä Minun käyttöön tuo 13" extra matala ei käy... toki tilanne voi sinulla olla aivan eri, kuten kerroit, että vajaavetoisella asfaltilla, ja kuormaa muutama sata kiloa....
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.08.2013, 07:31
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.876
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Öö tuota minkä takia niitä isompia pyöriä ylipäätään pistetään esim.maastureihin??

Eli pieni pyörä,pieni kehä=kulkee huonosti pehmosella. Tosin tuskin tuosta niin suurta haittaa on että se olisi merkittävä ja niitä munkkeja voi kyllä päivitellä isompiin jos tilanne vaatii.
Isompi pyörä maasturissa tuo yleensä myös leveämmän renkaan. Jos verrataan 185-14 ja 195/50-13 renkaita niin 13" on leveempi, joten sen myötä en usko että se uppoaa maahan yhtään sen enemmän kuin 14" rengas, koska ei sen korkeudelle pitäisi olla mitään merkitystä uppoamisen suhteen vaan sillä leveydellä. Sen takia maasturin renkaista niitä paineita tiputetaan alaspäin niin saa enemmän rengas pinta-alaa kantamaan. Toki se rengas myös joustaa silloin paremmin, mutta en usko että pehmeällä pinnalla liikuttaessa renkaan joustolla on niin merkitystä. Se taitaa jossain kivikossa enemmän vaikuttaa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
No, Jos verrataan tuota 195/50-13 ja 185/82-14 rengasta: halkaisijassa noin 15 senttiä eroa, ja jos tuolla 13" renkaalla pitää kantaa 875kg, ja jos ilman paineista puhutaan, niin se on 1,5-2 kertainen.
Ja olen rengaskoneella väännellyt molempia, tuo 13" on todella jäykkä verrattuna 185-14c renkaaseen: ja kun ilmatilan korkeus (poikkeuksellisesti mitattuna vanteen ulkoreunasta, koska vanteen ei kuuluisi joustaa) on tuplat.
No nyt meni jakeluun kun se noin selitettiin. Mutta tuo ei tosiaan vaikuta muuhun kuin siihen kääntyvyyteen. Eli 13" rengas pistää enemmän käännöksessä vastaan kuin 14" rengas. Nuo 14" renkaat taitaa olla muutenkin edukkaampia kuin matalat 13" renkaat? Osassa muuten näyttää olevan C-rengas käytössä. Eikö se ole pakun rengas? Osassa taas puuttuu c-merkintä, eli silloin alla on kait normi henkilöauto renkaat vai sitä ei vaan ole ilmoitettu? Olettaen että on neljä rengasta niin eihän se tee kuin 675kg painoa yhdelle renkaalle jos kokonaismassa on 2700kg. Kait henkilöautorenkaat tuon kestää?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 06.08.2013, 07:35
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.876
Perusasetus

Tuohon leveys juttuun vielä palatakseni. Nivaan tuli silloin muinoin ostettua 205/80-16 renkaat. Itäauto safarilla muissa nivoissa oli 31" renkaat muistaakseni 10.5" leveinä ja 15" vanteilla. Nuo tais olla kooltaan melko lähellä toisiaan korkeuden suhteen jos oikein muistan. Mutta Niva toimi kyllä huomattavasti paremmin tuolla kaposemmalla renkaalla. Se kuvio putsaantui paremmin ja pitoa tuntui muutenkin olevan enemmän. Mutta tuo nyt oli maastossa tosiaan ja kärryä ei missään maastossa tule vedettyä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 06.08.2013, 19:16
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Isompi pyörä maasturissa tuo yleensä myös leveämmän renkaan. Jos verrataan 185-14 ja 195/50-13 renkaita niin 13" on leveempi, joten sen myötä en usko että se uppoaa maahan yhtään sen enemmän kuin 14" rengas, koska ei sen korkeudelle pitäisi olla mitään merkitystä uppoamisen suhteen vaan sillä leveydellä. Sen takia maasturin renkaista niitä paineita tiputetaan alaspäin niin saa enemmän rengas pinta-alaa kantamaan. Toki se rengas myös joustaa silloin paremmin, mutta en usko että pehmeällä pinnalla liikuttaessa renkaan joustolla on niin merkitystä. Se taitaa jossain kivikossa enemmän vaikuttaa.
Leveyden lisäksi vaikuttaa että montako milliä rengas painuu kasaan kuorma päällä. Mitä enemmän painuu, sitä pidemmältä alueelta rengas on maata vasten. Halkaisijalta suurempi rengas on pidemmältä matkalta maata vasten samalla kasaanpainumisen määrällä, lisäksi pienemmässä renkaassa on suuremmat paineet, joten ei painu kasaan yhtä paljon. Lisäksi pehmeällä alustalla rengas painuu maan sisään, jolloin taas pidemmältä matkalta on rengas maata vasten. Pieni rengas ei myöskään pyöri niin herkästi jos pääsee uppoamaan, kun renkaan pinnan ja maan välinen kulma kasvaa.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 06.08.2013, 10:27
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Näillä näkymin päädyn lavettikärryyn missä renkaat on siis laitteen alla. Keinuteli, minkä myötä vetonupin korkeus on aika sama (jos vaikka joskus saa taas maasturin hankittua) ja keinutelin myötä kärry ei hypi ja pompi niin paljoa. Ainakin jarruttomassa kärryssä keinutelin myötä kärry tulee kyllä niin pehmeästi perässä, joten siellä voi olla jotain särkyvämpää myös kyydissä ilman pelkoa että ne menee aivan palasiksi jokaisesta pienestä töyssystä.

http://www.aisapojat.com/?page_id=453 tuota olen hieman miettinyt. Pitäisi vielä käydä jossain katsomassa sitä. Toisaalta oston suhteen ei ole mitään kiirettä. Kunhan tämän vuoden aikana saisi aikaiseksi..
Siinä linkittämässäsi Eduardissa ei ole keinuteliä, vaan kaksi erillistä kumijousitettua akselia.

Aisapoikien omaa tuotantoa olevissa on keinuteliä, mutta niissä on pyörät lavan sivulla, ei alla.

Taitaa olla aika harvassa ns. tehtaalaiset tasolavettikärryt tässä kokoluokassa (2x4m, 2700kg kokonaispaino) joissa olisi keinuteli lavan alla? Aisapojat tarjosivat tekevänsä kyllä sellaisenkin, mutta hinta nousee luonnolisesti.
__________________
Jukka

Viimeksi muokannut JiiPee : 06.08.2013 10:44
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 06.08.2013, 11:00
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.876
Perusasetus

Kyselin Aisapojilta mitä eroa on flatped ja multi kärryissä. Flatpedistä puuttuu ajorampit, ajoramppien paikat ja vinssi. Multi mallissa ne kuuluu hintaan.

Niiden omista malleista on hieman nihkeesti tietoa ja kysymällä ilmeisesti pitäisi tarkkaan jo tietää mitä haluaa. Mutta omat kärryt on tosiaan keinutelillä ja laidat on vain 19cm. Keinutelin myötä ne ei tarvi ajosiltoja kun ne on kipattavissa. Niiden sivuilla mainitaan aisapoika 5.0 kt ja 6.0 kt. Oletettavasti nuo tarkoittaa kärryn kokonaispituutta? Ainakin 6m ja 5m kärryjä niiltä on saatavissa. Ei pahan hintaisia. Mutta jos kärryllä haluaa kuskaa jotain muuta kuin autoa niin 19cm laidat on vähän nihkeät. Eduardissa ois sentään 30cm laidat. Tosin Asiapoikaan saa kuulemma korkeampiakin laitoja, mutta silloin ongelmaksi taitaa tulla auton kuskaus. Et pääse autosta ulos kun laidat ottaa vastaan.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 06.08.2013, 11:08
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni on kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.475
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Keinutelin myötä ne ei tarvi ajosiltoja kun ne on kipattavissa.
Keinuteli itsessään ei poista ajosiltojen tarvetta. Kun vetokita on kiinni vetokoukussa, niin ei se vetoauton perä pääse nousemaan kovin ylös ilmaan että kärry pääsisi kippaamaan. Tietysti jos ottaa kärryn aina irti veturista ennen kärryyn/kärrystä ajamista, niin voisi teoriassa toimia. Se kyllä kuulostaa niin hankalalta että en tuollaista edes ajattelisi vaihtoehdoksi.

Auton kuljetukseen tarvitaan käytännössä joko ajosillat tai kippi.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 06.08.2013, 18:49
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja sitten noita 13" minipyöriä ei mistään hinnasta; painuvat huomattavan helposti esim. nurmikkoon, ja sitten todella lujilla käännöksissä (nastat varmaan lähtevät irti juuri tuon takia?) -> se mitä esim. 185-14C renkaassa häviää sivuvakavuudessa, tulee monin verroin takaisin muussa, ja onhan niitä noiden välissäkin kokoja, esim. 195/65-15, jos kaipaa jämäkämpää rengasta.
Tosiaan, 195/65-15 menee halkaisijaltaan hieman alle 185-14:n ja kantavuuksissa löytyy 2700kg kärryyn neljälle pyörälle jakaen riittävästi. Siinä koossa löytyy myös oikeita talvirenkaita, myös nastoilla.

Omassa kärryssä on otteessa rengaskokona 185R14C, mutta alla on ne moititut 13" minipyörät. Ne minit on vaihtoehtoisina renkaina otteessa. Kun mittaa renkaiden välisen etäisyyden, niin ei siihen taida enää timpurin kynää enempää väliin sopia, jos laittaa 185-14:t. Siinä mielessä 195/65-15 olisi varmaan sopivampi.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 23.10.2013, 11:48
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Tosiaan, 195/65-15 menee halkaisijaltaan hieman alle 185-14:n ja kantavuuksissa löytyy 2700kg kärryyn neljälle pyörälle jakaen riittävästi. Siinä koossa löytyy myös oikeita talvirenkaita, myös nastoilla.

Omassa kärryssä on otteessa rengaskokona 185R14C, mutta alla on ne moititut 13" minipyörät. Ne minit on vaihtoehtoisina renkaina otteessa. Kun mittaa renkaiden välisen etäisyyden, niin ei siihen taida enää timpurin kynää enempää väliin sopia, jos laittaa 185-14:t. Siinä mielessä 195/65-15 olisi varmaan sopivampi.
No joo, erikoinen virhe siinä otteella. Ei ne 185R14-renkaat mahdu siihen. Sen todistaa rengaslaskuri, mittanauha ja maahantuojakin.

195/65R15 nastakumia on riittävällä kantavuudella, mutta hinta pomppaa. Ostin sitten talvipyöriksi tuollaiset Hankook Zovac HP W401:t, kokoa 175R13 ja riittävällä kantavuudella, 730kg kappale 4.5bar paineella. On selvästi vähemmän "kova" tyhjänä ja pienellä kuormalla kuin niillä kovilla minipyörillä.



Vetopään ja aisan välissä oli minipyörien kanssa tarvittavat 5cm madalluspalat, jotka otin pois. Nyt on kärry samassa asennossa kuin minipyörillä.

Katsotaan nyt sitten, olenko vielä talven kyyditysten jälkeen samaa mieltä, mutta ainakin vielä ne tuntuu hyvältä valinnalta tuohon kärryyn.

__________________
Jukka

Viimeksi muokannut JiiPee : 24.10.2013 12:24 Perustelu: lainataanpa netistä löytynyttä kuvaa
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 26.08.2015, 19:56
Aparaatti:n Avatar
Aparaatti Aparaatti ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.07
Sijainti: Mikkeli
Viestit: 267
Perusasetus

Jossain kohtaa itselle olisi aiheellinen trailerin hankinta. Hj:ta mittanauhan kanssa kartoittaessa tuli leveydeksi 37" boggereilla 198 cm.

Pituutta kärrillä pitää olla 5 m. Leveyttä 220 cm. Jossain vaiheessa jos renkaita päivittää leveämmiksi niin tarvitsee olla varaa leveyssuunnassa.

Lavettimallinen (ilman laitoja) olisi varmaankin paras? Kaksi akselia riittää ja kokonaismassa 3500 kg. Kippaava kärri olisi plussaa kun tarvitsee matalampia autoja yrittää saada kyytiin.

Edullisin vaihtoehto noille spekseille on Boro Lenka (2,2x5 3500 kg ja kippaava). Netistä hirveän vähän löytyy käyttökokemuksia Boroista. Löytyykö palstalaisilta kokemusta noista yleisesti? Yksi Suomi24 keskustelu löytyi missä kärryjä kovasti kehuttiin mutta..
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 15.12.2016, 07:58
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.876
Perusasetus

Eihän siinä kauaa mennyt kun sai trailerin hankittua viimein.



Mut tuollainen se on nyt. https://huutokaupat.com/fi/v/382487

Ei hajuakaan onko tuo mistään kotoisin. Mutta kun tuon haki niin ei se tuntunut perässä missään. Johtuu varmaan siitä että se ei paina myöskään mitään. Minkä myötä vaikka kokonaismassa on pieni niin siinä on ihan hyvin kantavuutta. Itselle ainakin riittää hyvin tuo 1666kg kantavuus. Enemmän on ongelma löytää vetoautoa millä saa vetää sen 2000kg. Toki maasturin voi aina ostaa, mutta niiden pitäminen on nykyään ihan helvetin kallista ja kallistuu joka vuosi lisää. Syystä tai toisesta nuo on rekisteröity kappaletavarakärryksi. En tiedä miksi. Lisävarusteena saa levyä tuohon keskelle niin voi kuskaa roipetta. Eikä tuo maksanut kun 2700e ja on ihan uusi. Huomenna pitäs kokeilla rykiä Mondeo pihaan tuolla kärryllä.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 04.08.2013, 21:44
Arctic Rhino:n Avatar
Arctic Rhino Arctic Rhino ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 05.12.12
Sijainti: Pori. Finland
Viestit: 342
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
kerro hiukan lisää, paljon oli yli ? paljonko maksua ? keskeytyikö kuljetus ? oliko kärry vetoautoon nähden yli vai massa vaakalla ? kortti riitti kuitenkin ?
Niin tämä siis tapahtui pienellä kärryllä pienellä ylikuormalla... Mutta ylikuorma kuin ylikuorma...

Eli kuormana oli tuota terassiin tarkoitettua komposiittilautaa. Kärry oli appiukon piskuinen "800 litrainen" vanha k rauta malli... Ja painomaksimi se 750.

Aamusti sen kanssa ajellessa ajoin puhaölusratsiaan... Eikä yhtään auttanut vaikka puhalsin puhtaan nollan... Kerpele.

Näkyi päältäpäin että painoa oli liikaa... Sellanen alle sata kiloa lasketiin sitä ylittävää painoa mutta vanha huono kärry moninkertaisti näyn. Samalla tuli (lievää) nostetta koukkuun joka on tietysti iso nou nou...

Kyllä mulla pikku e on, mutta ei tähän mitenkään auta.

Tuloksena liikenteen vaarantaminen (mutta sain jatkaa matkaa samalla kuormalla!!!)

Sakkoka oli sitten joku 16 päiväsakkoo jopa "annetun alennuksen" jälkeen.

Elikkäs näin.

-Joel
__________________
Elämä on kovaa... Mut ilman kovaa ei oo elämää!
Arctic Rhino
***Noormarkun Off Road Team***
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 05.08.2013, 19:01
Reetu:n Avatar
Reetu Reetu ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.02.05
Sijainti: Ruokolahti, Finland.
Viestit: 3.536
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porin SNAFU Näytä viesti

Näkyi päältäpäin että painoa oli liikaa... Sellanen alle sata kiloa lasketiin sitä ylittävää painoa mutta vanha huono kärry moninkertaisti näyn. Samalla tuli (lievää) nostetta koukkuun joka on tietysti iso nou nou...

Kyllä mulla pikku e on, mutta ei tähän mitenkään auta.

Tuloksena liikenteen vaarantaminen (mutta sain jatkaa matkaa samalla kuormalla!!!)

Sakkoka oli sitten joku 16 päiväsakkoo jopa "annetun alennuksen" jälkeen.

Elikkäs näin.

-Joel
Tuo noste vetopäähän on ollut se juttu... Ylikuormaa ei nykyisin voi arvioimalla sakottaa.
__________________
RUMARACING Esla T4
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
maasturin hankintaa pete4x4 Tekniikka & Jutustelu 11 12.09.2012 17:31
Maasturin hankintaa Nerd-O Tekniikka & Jutustelu 75 20.08.2012 13:49
Pajeron hankintaa.. Machist Tekniikka & Jutustelu 14 28.03.2012 17:59
Ajoalueen hankintaa Nerd-O Chit-Chat 3 20.12.2006 21:14
Iskareiden hankintaa jallu80 Tekniikka & Jutustelu 20 28.05.2006 12:02


Sivu luotu: 20:37 (GMT +2).